Gissa källan till bilden

Skeppen ser ut att vara från Napoleon-krigen, hmmm... kommer inte på något som utspelar sig då.
Regency Cthulhu IOFS, men jag tror inte det finns skeppsslag i det.

Bilden är "hämtad" från målningen "The Battle of Trafalgar" av William Clarkson Stanfield, och är alltså i "public domain".

Ska dock sägas att rollspelet inte använder bilden för att illustrera slaget vid Trafalgar, utan just kapitlet om skeppsstrid.

Jaha, lite mer ledtrådar så har ni något att fundera på imorgon förmiddag! :)

Bildens förlaga är från 1836, men rollspelet gavs ut 2023.

Spelet innehåller en mix mellan skaparens egna bilder, och bilder från döda konstnärer.

Bilden i fråga skiljer sig väldigt mycket i stil från andra bilder som pryder denna rikt illustrerade rollspelsbok med ett starkt maritimt tema.

Pirate Borg?
Javisst!

Ledtrådarna:

- Bilden är ett skeppsslag, så nått rollspel med sådana. Det pekar åt ett pirattema.
- Bilden är i public domain, och i Borg-varianterna används ofta bearbetade sådana bilder, som också anges som bilder från döda konstnärer
- Luke Stratton, som skapat spelet, har själv illustrerat många bilder, men med en radikalt annan stil än denna.
- Som andra Borg-spel är boken rikt, rikt, rikt illustrerad.
- Maritimt tema skulle också peka åt pirathållet, men kanske mest var en upprepning av den första ledtråden inser jag nu.
- Pirate Borg gavs ut 2023, så det pekade på ett modernt rollspel, och inte på någon av klassikerna.

Handen på hjärtat, var den avgörande ledtråden att det var jag som frågade? :D

(chrull har spelat Pirate Borg med mig en gång, och jag har flera gånger pratat om hur mycket jag gillar spelet :) )
Nej, jag har ju PB själv och kom på att Stratton lånat greppet "klassisk målning i PD bland annar grötigt" från MB, så med året och skeppregler blev det inte så svårt. Men helt säker var jag inte!

Vi tar något lätt/svårt. Ska vara givmild med ledtrådar om det behövs:

Screenshot 2026-05-18 at 11.53.10.jpg

Det här kommer från grundreglerna till ett rollspel.

Back