Nekromanti Gillar redaktionen Cubicle och Pelgrane?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja. Så jobbar de tidningar som jag känner till i alla fall. Självklart kan inte t ex en musiktidning ta in alla skivor från ett visst skivbolag, bara för att de skickar de till dig. Du får ju göra ett urval, hitta en balans i tidningen. Och gärna gräva fram och övertala de där intressanta bolagen som inte skickar in i nuläget.
Ursäkta men jag blir nästan lite grumpy. Du kan väl inte på fullt allvar jämföra musikmarknaden eller teknikmarknaden med rollspelsmarknaden?! Vi snckar ett helt annat omfång, en helt annan branch. Där kan du göra urval, vraka och välja bland nykomna produkter för det bara rasar ut, massor. Rollspelsmaknaden är däremot väldigt liten jämfört med sådant.

Man recenserar helt enkelt det som finns att recensera och mer är det nog inte med det. Släpper Chaosium fjorton spelprodukter och WotC tre och Steve Jackson Games en så kommer så klart Chaosium att utgöra majoriteten av rollspelsrecensionerna. Förövrigt tycker jag inte att Fenix ska göra urval bara för att jämna ut antalet recensioner mellan de olika förlagen. Tvärtom, så vill jag att de ska recensera allt de får tag i. Innebär det tio spel från ett förlag så skitsamma, de visar mig alla produkter som är aktuella - och det är ju det jag vill ha - fakta kring nykomna produkter, nothing else.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Förövrigt har det alltid sett ut så och det jämnar ut sig i längden så fort ett rollspelsförlag gör en rush. När D&D 4 kom var det WotC som utgjorde majoriteten utkomna produkter. Då var de på tapeten med massor av D&D-produkter. Så har det också varit med t.ex. White-Wolf och flertalet andra. Kort och gott, det ser nog helt enkelt ut så.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Man tager vad man haver

Det här är så elementär journalistik att jag nästan vill hänvisa till nån wikipediasida. Det är meningen att man ska spegla en mångfald. Om man vill framstå som oberoende alltså.
Hur ska man spegla den mångfalden då, om det inte existerar någon mångfald? Om till exempel Neogames är den enda svenska speltillverkaren som skickar in recensionsexemplar under en månad, vilket trolleritrick anser du att Fenix redaktion bör ta till för att skapa ett mångfald som de ska kunna spegla?

Sedan är man som recensent inte oberoende. Man är i högsta grad beroende av att producenterna hjälper till och låter sig recenseras. Om man tror något annat så har man fel. En recension är konsumentupplysning, men det är också en form av reklam som producenterna betalar för genom att dela ut gratisexemplar eller gratisvisningar. Det måste man vara medveten om som konsument.

Det tycker jag är tråkigt och märkligt.
Det står dig fritt att tycka det, men du har hittills inte lyckats förklara vad problemet egentligen är, eller kunnat föreslå en rimlig lösning på det imaginära problemet.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Man tager vad man haver

Gurgeh said:
Det här är så elementär journalistik att jag nästan vill hänvisa till nån wikipediasida. Det är meningen att man ska spegla en mångfald. Om man vill framstå som oberoende alltså.
Hur ska man spegla den mångfalden då, om det inte existerar någon mångfald? Om till exempel Neogames är den enda svenska speltillverkaren som skickar in recensionsexemplar under en månad, vilket trolleritrick anser du att Fenix redaktion bör ta till för att skapa ett mångfald som de ska kunna spegla?

Sedan är man som recensent inte oberoende. Man är i högsta grad beroende av att producenterna hjälper till och låter sig recenseras. Om man tror något annat så har man fel. En recension är konsumentupplysning, men det är också en form av reklam som producenterna betalar för genom att dela ut gratisexemplar eller gratisvisningar. Det måste man vara medveten om som konsument.

Det tycker jag är tråkigt och märkligt.
Det står dig fritt att tycka det, men du har hittills inte lyckats förklara vad problemet egentligen är, eller kunnat föreslå en rimlig lösning på det imaginära problemet.

/tobias
Tummen upp här. Ja, kort och gott så sade just Gurgeh det jag ville säga, ungefär, fast på ett mycket mer välformulerat och vältaligt sätt.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Man tager vad man haver

Gurgeh said:
Hur ska man spegla den mångfalden då, om det inte existerar någon mångfald? Om till exempel Neogames är den enda svenska speltillverkaren som skickar in recensionsexemplar under en månad, vilket trolleritrick anser du att Fenix redaktion bör ta till för att skapa ett mångfald som de ska kunna spegla?
Det du säger här är ju helt värdelöst som argument, eftersom det inte är sant. Det finns väl visst en mångfald på spelmarknaden? Det är ju så klart en tidnings ansvar att se till att man kan göra en bred recensionsavdelning, annars får man ju dra ned på omfånget. Jag arbetar själv på en tidning där vi gör produkttester – om vi inte kan få in produkter i en viss kategori så får vi helt enkelt använda de sidorna till något annat. Plättlätt.

Gurgeh said:
Sedan är man som recensent inte oberoende. Man är i högsta grad beroende av att producenterna hjälper till och låter sig recenseras. Om man tror något annat så har man fel. En recension är konsumentupplysning, men det är också en form av reklam som producenterna betalar för genom att dela ut gratisexemplar eller gratisvisningar. Det måste man vara medveten om som konsument.
Du har fel. Recensioner är inte reklam. Du ska inte recensera för att du får gratisexemplar eller gratisvisningar. Om du gör det gör du fel. Du ska recensera för att du vill tipsa eller såga en grej, och för att det är kul. Helst ska du få lön också, men i brist på sådan så kan väl en bok vara okej. Men det faktum att du får en bok värd 300:- istället för 300 SEK ska inte påverka vare sig ditt urval av produkter eller ditt omdöme om produkterna.

Gurgeh said:
Det står dig fritt att tycka det, men du har hittills inte lyckats förklara vad problemet egentligen är, eller kunnat föreslå en rimlig lösning på det imaginära problemet.
På fråga A svarar jag ”Problemet är att tidningar inte ska favorisera vissa producenter i sitt urval till recensioner, det är dålig journalistik och det undergräver tidningens trovärdighet” och på fråga B svarar jag ”Då tycker jag att du ska läsa om mina inlägg i den här tråden en gång till”.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Man tager vad man haver

...sen tror jag att det inte är helt enkelt för Fenix att få in recensionsex från utländska tillverkare.. har för mig att de jagar på för att få ett ex tillskickat, men en svensk tidning kanske inte är det mest intressanta för alla av dem. (Anders och Tove, rätta mig gärna).

De får mest in en massa annat att recensera, PC-spel och boardgames. Rollspelen är i minoritet. Och får de in ett rollspel blir det recenserat.

Och självklart är det inte möjligt för en liten tidning som Fenix att köpa de spel de inte för rec-ex av.

Vet inte om andra recensenter gör så, men jag brukar i bland recensera spel åt Fenix jag köpt själv (som de inte fått tag i). Som att jag nu läser n mig på Smallville till exempel. Men det är som sagt spel jag ändå skulle köpt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Man tager vad man haver

Arfert said:
Vet inte om andra recensenter gör så, men jag brukar i bland recensera spel åt Fenix jag köpt själv (som de inte fått tag i).
Jodå. På den tiden då jag fortfarande skrev regelbundna recensioner var den absoluta merparten recensioner av spel jag köpt själv.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Man tager vad man haver

Arfert said:
Och självklart är det inte möjligt för en liten tidning som Fenix att köpa de spel de inte för rec-ex av.
Självklart.

Arfert said:
Vet inte om andra recensenter gör så, men jag brukar i bland recensera spel åt Fenix jag köpt själv (som de inte fått tag i). Som att jag nu läser n mig på Smallville till exempel. Men det är som sagt spel jag ändå skulle köpt.
Det här tycker jag är mycket lovvärt av dig. Så har det fungerat i fansinvärlden i all evighet, så jag antar att det är en vettig lösning för Fenix också, om nu producenterna är svårflörtade.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Man tager vad man haver

Nu förstår jag lite bättre vad du är ute efter, men tror ändå det är svårgörligt för Fenix att vänta med recensioner för att få en bättre blandning i varje nummer.

En rollspelsprodukt säljer i allmänhet bäst under sina första tre månader efter släpp. Efter det reduceras den till enstaka exemplar undanstoppade på butikshyllorna.

Fenix ges ut varannan månad, och med pressläggningstiden inräknad kan det i värsta fall dröja två och en halv månad från att ett recensionsex kommer till redaktionen till det att recensionen kommer i tryck. Att då vänta med att recensera produkter till nästa nummer innebär att det dröjer fyra och en halv månad från släpp till recension – och då är recensionen hopplöst inaktuell.

Bättre då, tycker jag, att bängla ut recensionerna så snabbt som möjligt. Att fördelningen blir skev i individuella nummer av tidningen är en nackdel man får leva med. Sett till den totala utgivningen under ett år kommer fördelningen ändå att vara hyfsat balanserad.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Man tager vad man haver

Necross said:
Arfert said:
Vet inte om andra recensenter gör så, men jag brukar i bland recensera spel åt Fenix jag köpt själv (som de inte fått tag i). Som att jag nu läser n mig på Smallville till exempel. Men det är som sagt spel jag ändå skulle köpt.
Det här tycker jag är mycket lovvärt av dig. Så har det fungerat i fansinvärlden i all evighet, så jag antar att det är en vettig lösning för Fenix också, om nu producenterna är svårflörtade.
..fast givetvis finns det en fara i det. Jag går ju knappast och köper ett spel jag hatar. Fast å andra sidan har jag köpt mängder av spel som jag läst mest för allmänbildningen, som Polaris, Dogs, Sorcerer, TSOY med flera.. Men ett "vanligt" rollspel jag inte känner nån form av intresse inför köper jag inte.

Så risken är att jag är lite extra positiv.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Så länge de företag som faktiskt skickar recensionsexemplat åt Fenix gör som de historiskt sett brukar göra (trots förfrågningar från redaktionen, möjlighet att skicka i sista sekund och ändå få grejerna recenserade, att skicka trasiga exemplar eller exemplar i PDF-format) så ja, då kommer det fortsätta på det viset.

Jag råkar ha ganska god koll på hur och när recensionsexemplaren dyker upp och kan garantera att det inte handlar om någon slags snedvriden favoritism, utan om att de företag som skickar prylar får sina grejer recenserade, om det finns plats och om det finns någon som vill recensera.

Cubicle 7 och Pelgrane är de företag som med störst regelbundenhet skickar material till tidningen. Enigma, som distribuerar många olika typer av spel, skickar inte lika ofta och ofta bara ett par veckor innan deadline för tidningen. Det finns många mindre företag som skickar PDF-material, och det blir mer och mer vanligt. Så länge det är en form av utgivning som är "normal" för resten av upplagan så tar Fenix emot dem. Ibland tar redaktionen emot PDF-material trots att rollspelet enbart ges ut i tryckt format också, bland annat var det några av Margaret Weiss grejer som sköttes på det viset eftersom redaktionen hellre ville se materialet i tidningen än att låta bli.

Precis som Arfert och Dante redan påpekat så är det heller inte helt sällsynt att recensenterna själva kommer med förslag på produkter som de köpt och vill recensera i tidningen och de produkterna har i samtliga fall där jag gjort så fått vara med om de har varit av intresse. Det är bland annat därför det är så många indierollspel som recenserats. Det är sällsynt att småförläggare utanför Sverige har råd/ möjlighet att skicka material eller ens känner till tidningen.

Pelgrane skickade i princip hela sin katalog till Fenix inför förra numret. Cubicle 7 har en rasande fart på sin utgivning. Tidigare har Mongoose skickat mycket material och då har det varit de som toppat antal recensioner. Ibland har det inte kommit något material alls förrän kanske någon vecka innan tidningen skall ges ut. Inget av ovanstående beror på några sinistra konspirationer eller på att Fenix är "köpt" av något företag, tvärtom så kämpar redaktionen för att få in ett så bra och så varierat material de bara kan och anledningen till att jag vet det är för att jag ofta har den här diskussionen med Tove och Anders. Gör inte misstaget att tro att Fenix är en kommersiell tidning bara för att den säljs i Pressbyrån. Tove och Anders tjänar inte så ruskigt mycket på att ge ut tidningen och det de får in, det stoppar de tillbaka i tidningen i form av nya nummer, utökade nummer, extrabilagor och så mycket roliga prylar de bara kan för de som köper och läser den.

Som avslutande ord - om du inte tycker om hur Fenix sköter sina recensioner så hjälp dem att bli bättre. Jag är övertygad om att vare sig Tove eller Anders skulle ha något emot en person som hjälpte dem hitta nya förlag, författare eller utgåvor av rollspel och som dessutom såg till att de levererades i tid tills dess att tidningen trycktes. Men jag tror heller inte att de har råd att anlita någon på heltid att göra det, så i sådana fall får du ställa upp gratis.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Man tager vad man haver

Det finns väl visst en mångfald på spelmarknaden? Det är ju så klart en tidnings ansvar att se till att man kan göra en bred recensionsavdelning, annars får man ju dra ned på omfånget.
Vad som finns på marknaden och vad som har publicerats nyligen är två helt olika saker. Recensioner handlar om det senare, inte det förra.

Jag arbetar själv på en tidning där vi gör produkttester – om vi inte kan få in produkter i en viss kategori så får vi helt enkelt använda de sidorna till något annat. Plättlätt.
Och även produkttester och recensioner är två helt olika saker. En produkttest har som syfte att jämföra ett representativt urval av marknadens produkter inom en viss kategori. Recensioner har inte det, utan ska informera om nya produkter, helst medan de fortfarande är så aktuella att man kan få tag på dem. Ser du skillnaden?

Recensioner är inte reklam.
Ur producentens synvinkel är det reklam. Det är naturligtvis en chansning, eftersom recensionen kan bli negativ, men exponeringen och den låga kostnaden gör det värt det.

Jag såg det i alla fall som ett tillfälle att göra reklam när jag skickade in mitt spel till Fenix för att recenseras.

På fråga A svarar jag ”Problemet är att tidningar inte ska favorisera vissa producenter i sitt urval till recensioner, det är dålig journalistik och det undergräver tidningens trovärdighet” och på fråga B svarar jag ”Då tycker jag att du ska läsa om mina inlägg i den här tråden en gång till”.
Har du anledning att tro att tidningen favoriserar visa producenter? Om det varit så att redaktionen aktivt valt bort spel från tillverkare X, trots att de fått recensionsexemplar, och istället fyllt utrymmet med fler spel från tillverkare Y, då hade jag hållit med om att det varit ett problem. Nu finns det ingenting som tyder på att det skulle vara på det sättet, och då försvinner problemet spårlöst.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Man tager vad man haver

Arfert said:
...sen tror jag att det inte är helt enkelt för Fenix att få in recensionsex från utländska tillverkare.. har för mig att de jagar på för att få ett ex tillskickat, men en svensk tidning kanske inte är det mest intressanta för alla av dem. (Anders och Tove, rätta mig gärna).

De får mest in en massa annat att recensera, PC-spel och boardgames. Rollspelen är i minoritet. Och får de in ett rollspel blir det recenserat.

Och självklart är det inte möjligt för en liten tidning som Fenix att köpa de spel de inte för rec-ex av.

Vet inte om andra recensenter gör så, men jag brukar i bland recensera spel åt Fenix jag köpt själv (som de inte fått tag i). Som att jag nu läser n mig på Smallville till exempel. Men det är som sagt spel jag ändå skulle köpt.
Well, ett kort svar: Jag är med dig i din tro, Arfert. Det är just det; Fenix är en liten svensk tidning och i övrigt är (bords)rollspelsmarknaden i sig en relativt smal marknad - jämfört med många andra nöjesbrancher. Som du säger är t.ex. brädspel, figuspel och inte minst konsoll- och PCspel mycket större. Det är få rollspelsförlag som kan bibehålla en relativt stadig produktutgivning, varför just de hamnar i majoritet jämte mindre rollspelsförlag.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,482
Location
Stockholm
Necross said:
... eller är det bara jag som missuppfattar? Jag noterar fördelning rollspelsrecensioner i Fenix 5/2010 per förlag:
Cubicle 7: 14 st
Pelgrane Press: 8 st
Övriga: 2 st

Känns inte så neutralt. Hur tänkte ni? Kommer det att fortsätta så här?
Räkna alla recensioner som fenix publicerat det senaste året. Om du fortfarande hittar samma övervikt, då är du något på spåret.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Man tager vad man haver

Gurgeh said:
Vad som finns på marknaden och vad som har publicerats nyligen är två helt olika saker. Recensioner handlar om det senare, inte det förra.
Ja, det är skillnaden på ”det som finns på marknaden” och ”det som hamnade på marknaden senaste 2 månaderna”. Check. Men det ändrar inget – självklart är det mer intressant att läsa om något purfärskt, men jag har iaf inget emot att vänta 2 månader på en recension av något som är riktigt bra, som jag missat. Rollspelsprodukter är ju inte riktigt lika tidskritiskt som mellanmjölk eller datorhårdvara.

Gurgeh said:
Och även produkttester och recensioner är två helt olika saker. En produkttest har som syfte att jämföra ett representativt urval av marknadens produkter inom en viss kategori. Recensioner har inte det, utan ska informera om nya produkter, helst medan de fortfarande är så aktuella att man kan få tag på dem. Ser du skillnaden?
Nej. Även här har du fel. Skillnaden på en recension och ett djuptest av en enskild produkt ser jag icke. Däremot skillnaden på en recension/djupttest och ett jämförande test, men min poäng kvarstår: Hittar man inte nog med produkter kan man lägga in nåt annat på de sidorna.

Gurgeh said:
Ur producentens synvinkel är det reklam. Det är naturligtvis en chansning, eftersom recensionen kan bli negativ, men exponeringen och den låga kostnaden gör det värt det.
Check. Men det är inget redaktion och recensent ska ta hänsyn till.

Gurgeh said:
Har du anledning att tro att tidningen favoriserar visa producenter? Om det varit så att redaktionen aktivt valt bort spel från tillverkare X, trots att de fått recensionsexemplar, och istället fyllt utrymmet med fler spel från tillverkare Y, då hade jag hållit med om att det varit ett problem. Nu finns det ingenting som tyder på att det skulle vara på det sättet, och då försvinner problemet spårlöst.
Det var känslan som jag fick när jag läste tidningen. Och jag valde att ventilera den här. I fortsättningen ska jag hålla käft, som en god forumit. Diskussionsklimatet här är inte alltid det skönaste.

Jag har hört av mig till Fenix redaktion och bett om ursäkt för den här tråden. Det var inte meningen som att såra nåns känslor, utan bara som konstruktiv kritik. Jag hoppas något gott har kommit ur det. Tack för uppmärksamheten.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Magnus Edlund said:
Räkna alla recensioner som fenix publicerat det senaste året. Om du fortfarande hittar samma övervikt, då är du något på spåret.
Will do, men jag är/var mer orolig inför framtiden, om nämnda företag fortsätter mata på med gratisexen, och de andra vägrar släppa till :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Re: Man tager vad man haver

Necross said:
Rollspelsprodukter är ju inte riktigt lika tidskritiskt som mellanmjölk eller datorhårdvara.
Till viss del jo, eftersom de inte befinner sig på t.ex tydlig plats på hyllorna i de få rollspelsbutiker som finns särdeles länge - ett par månader, kanske. Ett rollspel som inte säljer försvinner ganska snabbt, och tänker vi oss en fördröjning på 4-5 månader blir det definitivt effekt.

Necross said:
Det var känslan som jag fick när jag läste tidningen. Och jag valde att ventilera den här. I fortsättningen ska jag hålla käft, som en god forumit. Diskussionsklimatet här är inte alltid det skönaste.

Jag har hört av mig till Fenix redaktion och bett om ursäkt för den här tråden. Det var inte meningen som att såra nåns känslor, utan bara som konstruktiv kritik. Jag hoppas något gott har kommit ur det. Tack för uppmärksamheten.
Om du önskar ett bättre debattklimat så kanske du inte ska skapa trådar där du mest anklagar, svartmålar och konspirationsteoretiserar kring saker? Du har inte "sårat någons känslor" men jag förstår att det måste vara jobbigt att få mothugg och att inte få stå oemotsagd när du kommer och påstår (mer eller mindre) att Fenixredaktionen antingen är inkompetent eller köpt av företagen.

Ärligt talat, det klär dig ganska illa att ta på dig martyrrollen. Du kom med en åsikt, ingen annan höll med. Det enda som framlagts mot dig i den här diskussionen är sakliga argument. Det är inte mer komplicerat än så.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Man tager vad man haver

Necross said:
Det var känslan som jag fick när jag läste tidningen. Och jag valde att ventilera den här. I fortsättningen ska jag hålla käft, som en god forumit. Diskussionsklimatet här är inte alltid det skönaste.
Du ställde några frågor (på vad jag uppfattade som ett lätt anklagande sätt¹) och fick svar från bl.a. ett antal personer som är eller har varit recensenter för Fenix och som alltså har viss insikt i hur urvalet av recenserade produkter går till.

Att de (och jag) och du är av olika åsikt angående hur urvalet bör ske är väl inte hela världen?

Jag kan förstå att du känner dig »påhoppad« eller så, när så många skyndade till Fenix’ försvar och du blev rätt ensam på »andra sidan«. Men någon urspårad diskussion tycker jag inte det blev. Eller?

Jag är alltid nyfiken på vad folk menar när de talar om det »dåliga diskussionsklimatet« på Rollspel.nu – för det är såklart något jag i egenskap av Forumredaktör önskar motverka. Så om du har lust kan du gärna skicka mig ett PM och förtydliga vad det är du tycker gör diskussionsklimatet »oskönt«.
<font size="1">
1. Det är mycket möjligt att jag uppfattade det så för att gillar såväl Fenix som Anders och Tove personligen – och därför läste in lite för mycket i din diskussionsstart.</font>
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Man tager vad man haver

I fortsättningen ska jag hålla käft, som en god forumit. Diskussionsklimatet här är inte alltid det skönaste.
Tycker jag verkligen inte att du ska göra - hålla käft alltså. Klart du ska uttrycka din åsikt och ventilera dig. Det har du precis lika mycket rätt till som vem som helst här, så länge man håller sig inom forumets regler. Du har inte brutit någon regel.

Däremot håller folk inte med dig, vilket man inte kan räkna med i en diskussion eller debatt. En diskussion är ju meningsutbyte där övriga deltagare presenterar sina meningar och åsikter. I det här fallet hade tyvärr ingen samma åsikt som du.

Det betyder inte att vi tycker illa om dig för det eller så. Vi har bara en annan åsikt. Så är det ofta i diskussioner, och det är ju det som för dem vidare. Det skulle inte bli en diskussion om alla höll med varandra om allt. ... Ehm, nu låter jag lite besserwisser och det är inte meningen. Tvärtom vill jag pigga upp dig och be dig att stå på dig och köra vidare. Sluta inte att skriva inlägg för en sådan sak eller för den delen inlägg där du hämmar dig själv.

Tvärtom är väl diskussionsklimatet bra här på forumet i det här fallet? Ingen har varit direkt otrevlig, slagit under bältet eller någonting annat. Inte en enda moderatorvarning har utförts. Jag tycker det har varit en givande diskussion med olika aspekter, åsikter och högst intressant "fakta".

Jag vill dessutom fråga, bara för sakens skull, inte för att bråka eller leka besserwisser... Varför känner du att diskussionsklimatet varit obekvämt? Om det är för att ingen annan höll med så kan jag förstå det, ibland kan det vara jobbigt att känna sig lite sådär ensam och överkörd. Me know. Men upp med hakan istället, man lär sig alltid något av varje diskussion. Det är bara att gilla läget och köra vidare.

Visst, jag själv skrev:
Ursäkta men jag blir nästan lite grumpy. Du kan väl inte på fullt allvar jämföra musikmarknaden eller teknikmarknaden med rollspelsmarknaden?!
... och där i finns en onödig ton. Det kan jag erkänna och be om ursäkt för. Jag tyckte dock bara att det var som om du ansåg Fenixredaktionen som en bunt konspiratoriska puckon. Nu kanske inte så var fallet men jag kunde inte undgå att bli lite hätsk över det. Förövrigt skyller jag på en dålig dag, för det var det. Du har min ursäkt.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det enklaste är väl att säga att Fenix och rollspelsmarknaden inte uppfyller dina krav på professionalitet och produktvariation.

Så.

Vi andra, som inser begränsningarna och inte bryr oss, kan vi gå vidare nu?
 
Top