Nekromanti Gillar redaktionen Cubicle och Pelgrane?

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
... eller är det bara jag som missuppfattar? Jag noterar fördelning rollspelsrecensioner i Fenix 5/2010 per förlag:
Cubicle 7: 14 st
Pelgrane Press: 8 st
Övriga: 2 st

Känns inte så neutralt. Hur tänkte ni? Kommer det att fortsätta så här?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
tror att det kommer olika lådor från rollspelstillverkare till redaktionen, där de skickar en packe spel.. som sedan delas ut till recensenterna... då blir det ju så att man får med flera spel i tidningen samtidigt... Cubicle t.ex. har varit intresserade att få dem recenserade helt enkelt. Inget konstigt med det. Andra speltillverkare har inte varit lika på.

Fast då och då recenserar jag spel om jag betalat för själv, om det inte går att få tag i spelet på annat sätt. Men då bara spel jag ändå tänkt köpa.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Jag hoppas verkligen att redaktionen gillar Cubicle 7 och Pelgrane Press. Åtminstone på samma sätt som de tidigare har gillat White Wolf, Green Ronin, Wizards of the Coast och Mongoose Publishing (säkert fler också) genom att ha med flertalet recensioner av deras produkter i samma nummer.

Själv blir jag rätt glad av tanken på att Cubicle 7 och Pelgrane Press kanske gillar Fenix eftersom flera av deras aktuella produkter har kommit Fenix tillhanda för recensering.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Necross said:
Känns inte så neutralt. Hur tänkte ni? Kommer det att fortsätta så här?
Vad då »neutralt«?

Måste det vara lika många produkter från varje utgivare i varje nummer av Fenix, eller hur menar du?

Fenix recenserar de produkter de får sig tillsända, och som de lyckas hitta en recensent till. Ibland är det fler produkter från en viss utgivare, ibland färre.

Wizards of the Coast får fler produkter recenserade än något annat förlag – för att de ger ut fler produkter än något annat förlag. Skulle det på något vis vara »oneutralt«?

Jag ser helt enkelt inte det anmärkningsvärda.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så är det.. kommer spelen till redaktionen blir de recenserade, svårare än så är det inte.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Dante said:
Necross said:
Känns inte så neutralt. Hur tänkte ni? Kommer det att fortsätta så här?
Vad då »neutralt«?

Måste det vara lika många produkter från varje utgivare i varje nummer av Fenix, eller hur menar du?

Fenix recenserar de produkter de får sig tillsända, och som de lyckas hitta en recensent till. Ibland är det fler produkter från en viss utgivare, ibland färre.

Wizards of the Coast får fler produkter recenserade än något annat förlag – för att de ger ut fler produkter än något annat förlag. Skulle det på något vis vara »oneutralt«?

Jag ser helt enkelt inte det anmärkningsvärda.
Ojojoj, det där verkar känsligt. Det är inte kännetecknade inom journalistik att ge så där stort utrymme till någon enskild aktör på marknaden. Det vore som om till exempel M3 skulle recensera 14 produkter från LG och 8 från Samsung, men bara 2 övriga. Skulle inte det heller vara anmärkningsvärt?

Och tidigare har det ju varit mer blandat.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
DeBracy said:
Åtminstone på samma sätt som de tidigare har gillat White Wolf, Green Ronin, Wizards of the Coast och Mongoose Publishing (säkert fler också) genom att ha med flertalet recensioner av deras produkter i samma nummer.
Aha, men har det någonsin varit så där dominant mycket mer av nåt? Inte vad jag minns.

Jag har inget emot de nämnda företagen själv. Ska kika på Legends of Anglerre framöver.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Necross said:
Ojojoj, det där verkar känsligt. Det är inte kännetecknade inom journalistik att ge så där stort utrymme till någon enskild aktör på marknaden. Det vore som om till exempel M3 skulle recensera 14 produkter från LG och 8 från Samsung, men bara 2 övriga. Skulle inte det heller vara anmärkningsvärt?

Och tidigare har det ju varit mer blandat.
Tja, om man den månaden enbart får in demoexemplar av LG och Samsung så är det liksom inte mycket att göra.

Fenix-recensenterna tar det de kan få. Mig veterligen är det bara att skicka in om man vill ha recenserat, det är som Arfert påpekade ganska sällan man aktivt själva letar efter recensionsobjekt. Det är inte som i elektronikbranschen eller tv-spelsbranschen där släppen står som spön i backen direkt...

Så, hur tycker du att de bör agera?

Möjliga alternativ för att undvika dominans i enskilt nummer:
- Låta bli att recensera det som kommer in.
- Hitta på produkter som inte finns, och recensera dem.
- Spendera en massa pengar på att köpa in produkter från företag som släppt, men som man inte fått demoex av.
- Recensera gamla produkter, som man redan recenserat, för att dryga ut lite.

Jag tycker nog inte att någon av dessa känns särdeles lokande. Vad tycker du? Har du något förslag?


EDIT: Inte så mycket "känsligt" som "rätt menlös frågeställning", tycker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Necross said:
Aha, men har det någonsin varit så där dominant mycket mer av nåt?
Det är väl inget annat fretag som tidigare slängt iväg så många olika demoex samtidigt, helt enkelt...
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,654
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Som många påpekat så är det nog så att det är lite ojämnt vilka spel som finns tillgängliga att recensera. Det vore förmodligen rimligare att kolla hur det ser ut över ett års tid snarare än i ett specifikt nummer.

Det är också värt att tänka på att i fallet Cubicle 7 så distribuerar de många spel från mindre spelförlag. Om du kollar bland recensionerna så stor det i vissa fall att spelen är utgivna av Cublicle 7 / och någon annan. I de fallen har C7 egentligen bara förmedlat spel som annars skulle ha svårt att nå ut i global skala. Så egentligen är antalet spel som C7 producerat inte så många som det kan se ut som (även om de är rätt många också, Dr Who, Victoriana, Starblazer, Anglerre).
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
krank said:
- Låta bli att recensera det som kommer in.
Man skulle kunna tänka sig ett rullande schema.

Säg att nu Cubicle 7 sände in 8 rollspelsprodukter till Fenix. 4 recenseras direkt i första numret det är möjligt att recensera dem. 4 hålls tillbaka och recenseras i det därpå följande nummer.

Bättre?

Jag skulle nog överleva om Fenix gjorde såhär, men för andra finns det kanske ett värde att tidningen recenserar så snabbt som möjligt, dvs kort efter att produkten nått marknaden.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Möller said:
Säg att nu Cubicle 7 sände in 8 rollspelsprodukter till Fenix. 4 recenseras direkt i första numret det är möjligt att recensera dem. 4 hålls tillbaka och recenseras i det därpå följande nummer.

Bättre?
Ja, det är mycket bättre. Man kan självklart inte anpassa innehållet i en tidning på vad som dimper ned i brevlådan just den månaden.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Man tager vad man haver

Ja, det är mycket bättre. Man kan självklart inte anpassa innehållet i en tidning på vad som dimper ned i brevlådan just den månaden.
Jag tycker tvärtom att det är just det man ska anpassa innehållet efter. Om veckans filmpremiärer består av fyra amerikanska filmer och inga svenska så kommer alla tidningar att recensera fyra amerikanska filmer och inga svenska, oavsett hur mycket någon klagar på snedfördelningen.

/tobias
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
krank said:
Tja, om man den månaden enbart får in demoexemplar av LG och Samsung så är det liksom inte mycket att göra.
En vanlig tidning ligger i som fan för att få tag i produkter för test och recension. Visst är det svårt ibland, särskilt om en viss leverantör inte vågar bli testad. Men man kan ju inte bara sitta och vänta vid brevlådan. Och det tror jag inte Fenixredaktionen gör heller, med tanke på hur relativt blandat det varit tidigare.

krank said:
Det är inte som i elektronikbranschen eller tv-spelsbranschen där släppen står som spön i backen direkt...
Jag tycker det verkar släppas en jävla massa spel hela tiden. Rollspel, brädspel, kortspel etc i en aldrig sinande ström. Sen om man börjar kolla på alla pdf-släpp och indiespel så finns ju ännu mer. Men som sagt, det handlar ju om att få in recensionsex också (gratis), och recensenter (gratis?).

krank said:
Så, hur tycker du att de bör agera?

Möjliga alternativ för att undvika dominans i enskilt nummer:
- Låta bli att recensera det som kommer in.
- Hitta på produkter som inte finns, och recensera dem.
- Spendera en massa pengar på att köpa in produkter från företag som släppt, men som man inte fått demoex av.
- Recensera gamla produkter, som man redan recenserat, för att dryga ut lite.
Nej, man ska inte "hitta på produkter". Om man får 14 produkter från ett företag så ska man sprida ut de recensionerna typ över ett halvår-år, och man ska ligga i för att få tag i andra företags produkter. Som jag antar att Fenix-red försöker göra, oftast.

krank said:
Inte så mycket "känsligt" som "rätt menlös frågeställning", tycker jag.
Så du tycker det blir en kul tidning om det skulle fortsätta så här alltså?
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Man tager vad man haver

Gurgeh said:
Jag tycker tvärtom att det är just det man ska anpassa innehållet efter. Om veckans filmpremiärer består av fyra amerikanska filmer och inga svenska så kommer alla tidningar att recensera fyra amerikanska filmer och inga svenska, oavsett hur mycket någon klagar på snedfördelningen.
Tycker du att det där var en bra jämförelse? Hundratals spelprodukter jämfört med de tiotal filmer som har svensk biopremiär varje månad?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Necross said:
Nej, man ska inte "hitta på produkter". Om man får 14 produkter från ett företag så ska man sprida ut de recensionerna typ över ett halvår-år, och man ska ligga i för att få tag i andra företags produkter.
Med andra ord inte recensera nya produkter så att konsumenterna så snart som möjligt får en uppfattning om dem?

Necross said:
Så du tycker det blir en kul tidning om det skulle fortsätta så här alltså?
Ja. Jag vill ha så många recensioner som möjligt, så snabbt som möjligt. En hel del av de spel som nu recenserats är såna som en lite mer välbemedlad månad hade varit väldigt funderade inköp, och då hjälper recensionerna i Fenix eftersom jag litar, till god del, på deras betygssättning. Jag ser inget värde i att behöva vänta till nästa nummer, när tidningen lika gärna kunnat ge mig recensionen denna månad.

Jag ser inget problem öht i att vissa nummer domineras av vissa släpp, medan andra nummer domineras av andra. Att utmåla Fenix som en lydtidning till ett fåtal företag tycker jag är ganska överdrivet. Det är inte som att vi snackar Club Nintendo här, liksom.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Re: Man tager vad man haver

Tycker du att det där var en bra jämförelse? Hundratals spelprodukter jämfört med de tiotal filmer som har svensk biopremiär varje månad?
Vad spelar antalet för roll? Om en producent vill ha något recenserat får han eller hon se till att det blir det genom att skicka ett gratisexemplar eller bjuda på en förhandsvisning. Det är många filmer som inte recenseras för att de inte har en förhandsvisning för pressen, och det är många spel som inte recenseras för att de inte skickar in något recensionsexemplar. Jag ser ärligt talat inte alls vad problemet är.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Re: Man tager vad man haver

Necross said:
Tycker du att det där var en bra jämförelse? Hundratals spelprodukter jämfört med de tiotal filmer som har svensk biopremiär varje månad?
De tiotals produkter man får eller lyckas skaffa demoex av mot de tiotal filmer som har svsnek biopremiär... Jag tycker att det är en mycket bra jämförelse.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
krank said:
Med andra ord <span style="font-style: italic;">inte</span> recensera nya produkter så att konsumenterna så snart som möjligt får en uppfattning om dem?
Ja. Så jobbar de tidningar som jag känner till i alla fall. Självklart kan inte t ex en musiktidning ta in alla skivor från ett visst skivbolag, bara för att de skickar de till dig. Du får ju göra ett urval, hitta en balans i tidningen. Och gärna gräva fram och övertala de där intressanta bolagen som inte skickar in i nuläget.

krank said:
Att utmåla Fenix som en lydtidning till ett fåtal företag tycker jag är ganska överdrivet. Det är inte som att vi snackar Club Nintendo här, liksom.
Lydtidning och lydtidning. Jag gillar Fenix, jag köper varje nummer. Jag ställde en fråga för uppmärksamma vad jag upplever som ett problem, för att göra Fenix bättre.

Egentligen borde jag fråga vad du menar med Club Nintendo, men jag orkar inte med mer nu.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Re: Man tager vad man haver

Gurgeh said:
Vad spelar antalet för roll?
Det här är så elementär journalistik att jag nästan vill hänvisa till nån wikipediasida. Det är meningen att man ska spegla en mångfald. Om man vill framstå som oberoende alltså.

Gurgeh said:
Det är många filmer som inte recenseras för att de inte har en förhandsvisning för pressen...
Är det?

Gurgeh said:
Jag ser ärligt talat inte alls vad problemet är.
Det tycker jag är tråkigt och märkligt.
 
Top