Jag läser dem på engelska. Det finns tre utgivna böcker A Game of Thrones, A Clash of Kings och A Storm of Swords. Martin har arbetat på bok fyra i några år nu, om jag har förstått saken rätt, och har nu bestämt sig för att dela upp den i två delar (eftersom den landade på ca 1500 sidor). Det sägs att han har planerat att det hela ska bli sju böcker. Omfånget på varje bok är kring tusen sidor, åtminstone i de upplagor jag har.
Det finns två svenska böcker, men jag skulle tro att det rör sig om samma översättaridioti som Robert Jordan drabbats av - dvs att EN engelsk bok bearbetas på ett sådant sätt att den blir TVÅ svenska böcker. Om det finns några planer på att översätta de andra böckerna i serien vet jag inte.
Dock kan jag säga att jag verkligen rekommenderar Martin. Detta är nog så nära vuxen fantasy man kan komma. Ingen sagovärld direkt. Mord, incest, backstabbing, blood'n'gore, osv... Plötsligt dör de karaktärer man trodde var huvudkaraktärer, och ondskan i norr - känd som The Others - är ganska jävla otäck i min mening. Detta är underbart att läsa!