George RR Martin i hetluften efter rasistiskt beteende under Hugo awards

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Folk kanske helt enkelt skulle lära sig att reagera på rimliga sätt. Att kritisera honom för att han uttalar namnen fel är rimligt, att påstå att det är rasism är inte rimligt.

Det hade varit lika oprofessionellt att uttala ett franskt, norskt eller bulgariskt namn fel, och det hade varit rasism lika lite.
Det att han uttalade namn fel ser jag inget större problem med jag heller , hade jag uttalat ett namn fel och personen rättat mig hade jag sagt att du får ursäkta mig och sen hade det inte vart mer med det .

Det jag personligen tyckte var lite sunkigt var att Martin valde att hylla John Campbell när Hugo awards valt att frångå att ha John Campbells namn på en av trofeerna/priserna på grund av dennes rasistiska värderingar som troligtvis var tidens kutym när John Campbell levde men dock ej mindre rasistiska för det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Ville han rädda sitt ansikte och stolthet hade han inte behövt lämna mer förklaring än "nä, jag får inte till det, jag hinner inte spela in inspelningar som håller en nivå jag är nöjd med".

Han har uppenbarligen inga som helst problem att inte lämna in bokmanus han inte är nöjd med =)
Han kanske faktiskt bryr sig om sina böcker, men inte om nån prisutdelning när det inte är han själv som får priset?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag tycker att det är tråkigt att så mycket fokus hamnar på "rasism"-delen, eftersom den ärligt talat inte var speciellt stor. Åtminstone inte i den länkade artikeln. Ingen kritiker verkar försöka få Martin till en heilande nynazist liksom.
Well, när artikeln börjar med att säga "And while fans are understandably upset with the extended delay, this time they’ve been let down by his out-of-touch and racist remarks made at the Hugo Awards..." utan att sedan belägga att han faktiskt fällt några rasistiska anmärkningar (i motsats till att uttala namn fel och yttra sig uppskattande om författare som har sunk i bagaget) så är det väl inte så konstigt om det blir fokus på det.

Jag håller också med om att det här var klantigt av Martin, men den här sortens outrage-clickbait är inte så imponerande det heller.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Well, när artikeln börjar med att säga
Well, man kan ju läsa längre än ingressen. Tycker du att artikeln som helhet lägger stor vikt vid just rasismen?

Jag kan absolut hålla med om att det i den ändå hyfsat långa artikeln finns en eller två meningar man kan ha invändningar mot.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Visst. Jag menar bara att om en artikel leder med clickbait så är det inte så konstigt om det är clickbaitet som det blir fokus på.

I sak håller jag i stort sett med dig, utifrån vad som går att läsa sig till.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
En aspekt av biten att han uttalade namn fel, är att hans eget namn inte direkt är enkelt ur den aspekten. Är det George Arr Arr Martin, eller George Aaarrrrrrrh Martin?

Skämt åsido, jag har jobbat i andra länder, och främmande namn är inte alltid lätt, speciellt som det är många nya namn. Det händer att man uttalar dem fel (och att mitt namn blev fel, jag var oftare "Mr Andros" än "Anders"...). Det gäller bara att inse att det är ett ärligt misstag, och tänka att "det kunde lika gärna varit jag som klantat mig, ingen skada skedd".

Edit: Min stavning sög. Nu suger den mindre.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
En ursäkt innebär indirekt att man medger att kritiken var befogad. Om man då tycker kritiken var orimlig -- antingen för att man inte anser sig ha begått något misstag, eller för att man tycker att kritiken var orimligt hätsk i förhållande till misstaget -- men ändå ber om ursäkt så har man agerat principlöst och fegt och varit oärlig mot sig själv. Det kan jag tycka är ett ganska högt pris att betala.
Är nog ganska vanligt, speciellt bland offentliga personer, att man ber om ursäkt även om man inte tycker man haft fel. Speciellt i dagens samtalsklimat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Är nog ganska vanligt, speciellt bland offentliga personer, att man ber om ursäkt även om man inte tycker man haft fel. Speciellt i dagens samtalsklimat.
Fast oftast kommer det som en icke-ursäkt, typ: "Jag ber om ursäkt om någon uppfattat mitt uttalande som stötande.". De ber egentligen inte om ursäkt för uttalandet, de ber om ursäkt för att folk reagerade fel.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
The criticism becomes even more valid when it’s pointed out that all the nominees were asked to provide the correct pronunciations of their names before the ceremony, and when this is added to the fact that Martin had pre-recorded his Toastmaster bits, the slight is compounded.
Iofs oklart hur många som faktiskt hade gjort det.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Well, man kan ju läsa längre än ingressen. Tycker du att artikeln som helhet lägger stor vikt vid just rasismen?

Jag kan absolut hålla med om att det i den ändå hyfsat långa artikeln finns en eller två meningar man kan ha invändningar mot.
On the other hand så handlar väl strider i kulturen om människors uppfattningar och inget annat. Nog kan man gissa att ganska många lämnar den här artikeln, den här diskussionen och skvaller de hört på twitter med uppfattningar som "Martin har sagt rasistiska grejer på någon priscermoni"? Det som står i rubriken och ingressen är ju ungefär 50 miljarder gånger mer klibbigt än själva brödtexten. Det viktigaste först and all that. Står det att Martin har sagt "rasistiska grejer" i ingressen är det ju det resten av artikeln handlar om. Och det är antagligen det som blir kvar imorgon. Det är ju inte som att artikeln är så där jävla glasklar med detaljerna så att någon kan göra någon form av rationell bedömning av huruvida han sagt "rasistiska grejer".

Jag har inte hört Martins tal, och inte heller läst/hört resonemangen som han verkar vända sig emot (ang. Cambell alltså). Jag tänker att Martin är en gammal, vit nördgubbe som säkert har sjukt dålig pejl på vad som gäller socialt, kulturellt och ideologiskt. Klart han satt foten i en komocka.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
On the other hand så handlar väl strider i kulturen om människors uppfattningar och inget annat. Nog kan man gissa att ganska många lämnar den här artikeln, den här diskussionen och skvaller de hört på twitter med uppfattningar som "Martin har sagt rasistiska grejer på någon priscermoni"? Det som står i rubriken och ingressen är ju ungefär 50 miljarder gånger mer klibbigt än själva brödtexten. Det viktigaste först and all that. Står det att Martin har sagt "rasistiska grejer" i ingressen är det ju det resten av artikeln handlar om. Och det är antagligen det som blir kvar imorgon. Det är ju inte som att artikeln är så där jävla glasklar med detaljerna så att någon kan göra någon form av rationell bedömning av huruvida han sagt "rasistiska grejer".

Jag har inte hört Martins tal, och inte heller läst/hört resonemangen som han verkar vända sig emot (ang. Cambell alltså). Jag tänker att Martin är en gammal, vit nördgubbe som säkert har sjukt dålig pejl på vad som gäller socialt, kulturellt och ideologiskt. Klart han satt foten i en komocka.
Å det tredje hittar jag inget om den här nyheten när jag söker på Martin förrän jag kommit till Googles tredje söksida... De flesta verkar verkligen bara vara sura på karljävlen för att han aldrig skriver färdigt bokserien.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Man kan inte veta, och därför är det väl rimligt att utgå från den snällaste tolkningen?
Problemet om folk hela tiden ska be om ursäkt oavsett om de tycker de gjort fel eller inte är att man då befrämjar det rakt motsatta samtalsklimatet: ett där misstänkliggöranden och negativa tolkningar av vad andra säger blir ett säkert sätt att försätta dem i läget att behöva säga "jag har fel, du har rätt". Det gör att elaka tolkningar blir ett användbart sätt att stärka sin egen position på bekostnad av andra. Att inte vilja be om ursäkt kan ju då också innebära att man inte vill bidra till en utveckling där snälla tolkningar knuffas undan?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Man kan bli av med rollen som partiledare om man ber om ursäkt vid fel tillfälle (se Juholt). Då kan folk skapa en skandal av något som inte ens är olagligt eller fel. Så visst fan finns det ett pris att betala för att be om ursäkt vid fel tillfälle. De som inte ber om ursäkt men inte heller går till svars utan bara ignorerar kritiken klarar sig oftast bättre (se Bildt). Så att påstå att det är rätt taktik i alla lägen framstår som aningen naivt.

Sedan kan man ju tycka att gubben som hittat på en massa helt främmande namn skulle kunna bry sig om att försöka uttala några andra mer realistiska namn. Men americans gonna american liksom. :(
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Det här är vad jag tycker:
  • Inte det värsta beteendet jag sett. Inte the end of the world. Inte ett aktivt ställningstagande till förmån för white supremacy. Grejer som mestadels kan, om man vill läsa generöst, betraktas som klumpiga klantigheter och en oförmåga att läsa rummet.
  • Även den generösa läsningen framställer inte direkt Martin i speciellt positivt ljus. I bästa fall är han alltså nonchalant. Att i en INSPELAD grej inte få till folks namn är rätt respektlöst. För egen del skulle jag gjort mitt bästa, gjort så många tagningar som behövdes, och inte skickat in förrän någon som kan sin skit bekräftat att jag fått till namnen rätt. Och om jag inte kan få till namnen oavsett hur mycket jag försöker, eller om jag inte har tiden som krävs för det antalet tagningar eller whatever – då får jag ursäkta mig och säga att "nej, jag kan tyvärr inte sköta det här uppdraget".
  • Är det verkligen så himla svårt att be om ursäkt när man märker att folk blir sårade eller upprörda över något man gjort? Jag menar, jag vet att det finns folk som tycker det, men jag har väldigt svårt för den inställningen. Jag har stött på folk som tycker att det är "emotionell utpressning" att tycka att de borde be om ursäkt även när deras intention inte var att såra eller skada. Som om intention gjorde allt bra igen, liksom.
Jag vet inte. Det är ingen jättegrej för mig, det här. Men jag tycker att det är lite töntigt gjort av Martin.
Ungefär min läsning också. Inte snyggt av Martin, men inte lika illa som det heller hade kunnat bli. Skulle klassa det mer som "sunkigt, gubbigt och lite out of touch", på ett sådant där sätt där det kan kännas lite tondövt att sitta i publiken och lyssna på (jag har varit med på min beskärda del av evenemang där just den tonen lyst igenom).

Tycker mer att den större slighten, precis som du nämner mest var att be om ursäkt. Jag kan inte skylla på Martin för att vara out of touch, men en enkel ursäkt hade gjort mycket för att, om inte annat, visa lite hyfs.

Och, som person med ofta feluttalat namn kan jag säga att du blir ofta väldigt förberedd på att visa hur det förklaras (jag har i vissa fall skickat videor där jag uttalar det) och om de då haft möjlighet att få skicka in inför hur det ska uttalas kan jag säga att det hade varit jävligt snopet om det hade blivit fel (och där hade det varit lika mycket ledningen som inte rättat till det).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Att hans agerande skulle vara rasistiskt känns väldigt spekulativt. Är ribban på "uttalar namn fel" så faller jag dit själv, jag kan inte ens uttala danska namn rätt. Namn på språk ännu mer avlägset svenskan är ännu värre...

Sedan kan man ju tänka sig att det hade varit snyggt att plugga på lite bättre. Men han kanske var där i egenskap av stor författare än strålande talare?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Lustig sidenote på det där med att uttala namn fel. Min kompis som heter Runsten i efternamn gifte sig i Malaysia för några år sedan. Gigantiskt bröllop. På genrepet hörde jag MC'n uttala namnet "Rännsten" och bara... Vänta nu... det kommer ju svenskar hit också. Så kan de ju inte säga. Så jag var tvungen att coacha honom i några minuter för att få uttalet att åtminstone inte låta så.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Alltså, jag tror inte att det här egentligen handlar särskilt mycket om uttal av namn. Hela grejen runt Campbell är ju uppenbart den ideologiska striden. Hade grejen bara varit att Martin hade fumlat med uttal hade han nog varken kallats rasist eller haft någon anledning att inte säga "Ah, shit, ber om ursäkt, jag var stressad (för jag skriver så jävla mycket på min nya bok!)".
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,236
Och för att fördjupa om Martins agerande var rasistiskt eller ej, skulle jag i alla fall säga att det är lite gränsfall – och ofräscht och framförallt respektlöst, där handlingarna främst drabbar icke-vita. Utöver de återkommande feluttalanden (som drabbar icke-vita) blir hans raljerande om John W. Campbell, som Hugo Awards tagit rätt hårt avstånd från (efter rimlig kritik) ett ganska stort kliv tillbaka. Det blir också den typen av känsla "men vad fan, det här var ju allt det vi skulle jobba bort!", så kommer någon som har råd (i cred/clout) att bara rent upp och ner ignorera och strunta i allt det arbete som gjorts (och rent krasst, de riktlinjer som satts upp).

Som parallell: det hade varit lite som om någon hade suttit på QueerCon och raljerat kring hur viktig J.K. Rowlings skrivande varit. Hade det varit transfobt? Kanske inte på ett direkt plan. Men opassande? Åh jisses.
 
Top