Nekromanti Genesistärningar

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Nu har jag kommit på varför jag tycker att den här, i sig briljanta, varianten är lite mindre användbar än fudge dice ovanpå ett färdighetsvärde.

Med fudgetärningar är det lätt att räkna med ögonen, även om de skulle vara ganska många. Nollor sveper man åt sidan, och så sveper man undan ett plus ihop med ett minus, så ser man väldigt lätt ifall man slutar på noll, plus eller på minus.

Med genesistärningar kommer man inte undan att summera en mer eller mindre lång rad av siffror, även om de är låga.

Men det är väldigt elegant, i övrigt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det bör inte vara så svårt att svepa ihop genesistärningar heller. Nollor sveper man ju åt sidan, och sen sveper man ihop ettor och tvåor. Ta antalet tvåor, dubbla, lägg till antalet ettor.

Så säg att man efter att ha svept undan nollorna sitter med:

:t6r-1: :t6r-2: :t6r-2: :t6r-1: :t6r-2: :t6r-1: :t6r-1: :t6r-1: :t6r-2:

Detta sveps snabbt ihop till

:t6r-1: :t6r-1: :t6r-1: :t6r-1: :t6r-1: och :t6r-2: :t6r-2: :t6r-2: :t6r-2:

Och det ser man ju snabbt att det är fyra dubblat till åtta och fem till det vill säga 13.

Och nu tror jag att det var ett förbaskat stort slag jag slog på en sisådär 12-14GT eller så. Jag vet inte hur aktuellt det är med så stora slag.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Re: OT Genesistärningar

Måns said:
Någon med värde 2 kan inte komma upp i 5 exempelvis, men med lite tur nå fler framgångar än någon med 5.
Man kan köra med att om alla tärningar visar 2 får man slå om hela potten och fortsätta räkna. Det gör att vid få tärningar kan man lättare komma upp i högre resultat än om man slår många tärningar. Vid 2 tärningar är snittet 2,5. Vid fem tärningar är det 5 vilket är precis vad snittet är om man inte kör med omslag.

/Han som det tog ett tag för innan han lyckades koda sannolikheten för detta och som kan säga att man kan klicka "at least" för att se sannolikheten att få ett visst värde eller högre
 
Top