Genesis gallrar franska spel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Okej, något spel till ska jag hinna med innan helgen är över. Nästa heter Flics, détectives et donuts.

1608475966832.png

Ni vet de där korktavlorna poliser använder i gamla polisserier? Där de sätter upp foton på misstänkta och knyter ihop dem med röda garnnystan? Har det någonsin skett på riktigt? I alla fall är det vad det här spelet handlar om. Man förväntas ha tidningsurklipp, foton, lappar, korktavla, nålar och garn. Först sätter man upp lite slumpmässiga foton och lappar på tavlan och hittar på lite om vad de föreställer. Sedan börjar man dra kopplingar mellan dem, lägga in nya saker, och diskutera om vad det innebär, lägga fram hypoteser och söka bevis. Spelet är väldigt sparsamt beskrivet. Jag tror att det är tänkt att det bara finns en detektiv, och eventuellt ska man sätta scener där hen söker upp bevisen, eller så ska man bara snabbt berätta vad hen hittar. Jag vet inte riktigt.

Det känns, som mycket annat här, ofärdigt. Som en central mekanik i ett mysterielösarspel hade detta kunnat kännas rätt intressant, men det är alldeles för vagt och inkomplett för att stå på egna ben som ett spel.

1608476604631.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
FORMS

1608476789273.png

Detta är ett konstigt litet spel som känns som att det är gjort för barn, återigen. Man spelar former som bor i färgernas skog, och när man försöker göra saker slår man en tärning. Beroende på resultat för spelaren eller spelledaren beskriva vad som händer, och slår man dåligt förlorar alla en plupp (av vilka man börjar spelet med fem). Det som är konstigt är att får man slut på pluppar så dör man, och alla andra får tillbaka en plupp. Men det står tydligt att alla förlorar en plupp när någon misslyckas, så det känns som att det är gjort för automatiskt TPK?

1608476990614.png
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Ah, jag visste inte att Howitts grejer var därifrån. De känns ju generellt genomtänkta. Jag har inte spelat dem, men jag har Big Gay Orcs i lager och har definitivt tänkt spela det någon gång.
Du får spela mitt hack på det istället
"Small Heterosexual Elfs"
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Vi kör ett till. Jag ger er Fragnarok.

1608490774603.png

Det här är ett spel om vikingar som hittat utomjordisk teknologi och jagar monster med den. Det är snyggt illustrerat och layoutat, vilket ofta är ett dåligt tecken, men det här verkar ändå hyfsat okej. Tyvärr på anglosaxiska. Det är lite som ett utökat Lasers & Feelings. Ett ganska enkelt system med tärningspöl, men där man kan offra lemmar för att få en extra tärning, vilket gör att ens viking tenderar att bli av med kroppsdelar till höger och vänster. Dör gör man först när tärningen säger att man förlorar en kroppsdel man inte har kvar. Men har också en stam och mellan äventyr slår man för att övervintra, vilket kan få stammen att växa eller krympa. När ens viking dör får man ära beroende på hur man dog, och man gör en ny rollperson som får extra egenskaper tack vare sin förfaders ära. Den här delen av systemet känns lite udda, för jag har svårt att tänka mig att det här konceptet håller för mer än en enkvällare på två-tre timmar. Det sagt så är jag svag för "ta ett överdrivet koncept och ta det på allvar". Alltså på spela vikingarna som en riktig stam, och som riktiga personer med känslor och drömmar. Då tror jag att det här skulle kunna vara rätt intressant att lira, men man får bygga allt drama själv, för spelet tillhandahåller inga verktyg för detta. Och jag har svårt att tänka mig att jag skulle kunna rekrytera spelare.

1608491440482.png

Men, men, om jag kan lira L&F så kan jag lira detta, och jag tror att det kan vara ett schysst lir att dra fram i Indierummet för folk som inte har så mycket tid.

1608491386708.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Freebooters on the Frontier

1608491648785.png

Det här spelet är översatt från engelskan, och det förklarar att det är ett spel om att jaga skatter på farliga platser. Det verkar vara någon sorts OSR-PbtA-hybrid. Jag orkar inte läsa tillräckligt för att bilda mig en bättre uppfattning än så. Jag är lite trött idag.

1608491870093.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Här kommer Friponnes!

1608654277815.png

Friponnes är ett fantastiskt namn. Smaka på det. Friponnes. Vist låter det lite spjuveraktigt? Fritt, prunkande, oförblommerat. Och det är spelet, också. Det får vi reda på redan på titelbladet, som säger att det är "Jeu de rôle pour jouer dans l’univers merveilleux et coquin des Folandes". Jag har aldrig förut läst ett rollspel som beskrivit sig själv som "coquin". Spelet börjar också med en introduktionstext om intentionen bakom spelet. Det här är ett romantiskt rollspel.

Inte romantiskt som i kärlekshistorier, även om spelet uppenbarligen innehåller och uppmuntrar till sådant, utan romantiskt som i hjältar som kämpar för sina ideal, som är bra människor. Spelet tar explicit avstånd från allt som är "gritty" och "grimdark" och tar oförskämt och oironiskt ställning för en fantastik som är hjältemodig, romantisk, vacker och spännande. Det här är inte ett spel som frågar "Hur långt är du villig att gå för att nå ditt mål?", det här är ett spel som hyllar kampen för det man tror på utan att kompromissa med sina ideal. Det kanske känns gammalmodigt och naivt i dagens kulturklimat där allt ska vara nyanser av grått och alla berättelser ska handla om rövhål som mördar och utnyttjar andra rövhål, men jag tycker verkligen att det känns som en frisk fläkt.

Och det är heller ingen tråkig och konservativ utopi där allt är bra och kristet. Det är en värld med fullt av intressanta platser och varelser, och där idealen i många fall känns fräscha och spännande. Till exempel är en av de första texterna om sex. Det står att kärlek i Libreterre, som jag tror är det huvudsakliga riket, är generellt fri och utan skam, och att vissa spelare tar detta som intäkt för att spela ut sexuella fantasier de inte skulle vilja genomföra i sitt verkliga liv. Inget fel med det! Det är inte huvudtanken, dock, och texten specificerar att de flesta i spelvärlden inte intresserar sig för sex utom när den är grundad i en genuin känsla av att man tycker om personen ifråga. Kärlekslös sex förekommer, men att medvetet sträva efter att ligga med en massa folk utan romantiskt intresse är något mycket ovanligt. Däremot är romantiskt intresse ingalunda begränsat till en person, även om monogama förhållanden existerar (och det verkar finnas specifika folk eller religioner där man sysslar med sån't). Det är sådant här jag menar: Det är idealiserande utan att skämmas, men också utan att vara mossigt. Det är heller inte en värld där alla är snälla mot varandra. Det finns gott om rövhål i den här världen, men de är utan undantag motståndare, inte rollpersoner.

1608655451234.png

Det är en jäkla massa spelvärld. Återigen har vi hundratals sidor med spelvärld, som visserligen är kul och intressant, men alldeles för mycket för att jag ska orka med. Jag noterar små roliga detaljer. En av mina favoriter är ranatokerna, ett kortvuxet, rundnätt folk som är vegetarianer och lever nakna i skogen och "talar med ett mjukt språk med mycket 'a'" (briljant!). Spelvärldens svar på orcher är "padd-ödlor", ett amfibiskt folk som kan lukta sig till magi. Jag gillar också att det finns många "skapelsemyter", men inget folk tror att det är gudarna som skapade världen, och många, inklusive de flesta alver, är rakt av ateister.

Det finns också en tabell som listar saker som förekommer mycket i andra spel och vad man gör istället i Friponnes. Det är mindre strid, mindre inbrott och lönnmord, och mer sociala konflikter, förhandlingar och list. Strid finns, och nämns som farligt och något som bör undvikas, men det är också tydligt att de flesta i spelvärlden helt enkelt är bra folk som gillar främlingar. Pengar finns, men många klarar sig utan, och man föreslår olika lösningar där rollpersonerna av en eller annan anledning inte behöver oroa sig för pengar alls. Det är inte tänkt som en drivkraft. Spelet har lite tröttsam kapitalism-kritik (det följer med en kampanj som heter "Mon ennemi, c'est la finance !"), men det kan jag leva med. Jag gillar idealismen, även när jag inte delar idealen.

Om det inte är tydligt så rådiggar jag det här spelet. Det är ett spel som inte skäms för att vara sexigt, romantiskt, spännande och idealistiskt, vilket känns som en frisk fläkt i allt "gritty" man ser överallt nuförtiden. Det känns som att detta, precis som surrealism, är något fransoserna är mycket bättre på än vi. Det är dock alldeles för mycket spelvärld, och regelsystemet verkar vara någon fudge, variant (eller är det FATE? Jag vet inte skillnaden), så gäsp på den fronten. Jag är glad att det här spelet finns, och jag hoppas att någon annan vill ha det, men jag tänker inte spela det.

1608656879570.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Nu FU.

1608657103450.png

Det här är systemet som används i Friponnes. Så jag antar att det inte var Fate eller Fudge, trots allt. Det är översatt från engelskan och är ett generiskt spelsystem. Sjukt snygg bok. Jag tänker inte läsa igenom den. Här är en generisk papperskorg att kasta det i:

1608657212557.png
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,448
Location
Stockholm
Här kommer Friponnes!
[…]
Jag är glad att det här spelet finns, och jag hoppas att någon annan vill ha det, men jag tänker inte spela det.
Jag tar det gärna! :gremsmile: Min franska är i bästa fall bedrövlig, men det här ser lite för mysigt ut för att låta det gå till papperskorgen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag paxar gärna Dreamchasers om ingen annan hunnit före!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Okej, jag ska försöka prångla ut ett par av dessa medan jag är hemma iVärmland, också. Nästa spel är Glitter Hearts. Ännu mera oöversatt engelska. :gremfrown:

1609005792800.png

Detta är ett Sailor Moon-PbtA. Lite skoj idé, sådär, men det känns lite tråkigt exekverat. Jag får noll inspiration eller "Åh! Kul!"-reaktioner när jag läser de olika klasserna. Det mesta verkar handla om hur man besegrar olika skurkar. Ett spel som handlar om en grupp hjältar som kämpar mot skurkar? Känns inte så intressant, och i och med språket är jag inte så intresserad av att gräva vidare. Poubelle!

1609005959900.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Nästa spel: Glorieuses !

1609008874800.png

Kommer ni ihåg De mauvais rêves? Spelet om en pseudosamisk stam som plågas av en mardrömsdemon? Det här är ett hack på det spelet där man istället spelar kvinnliga wrestlare i 80-talets Frankrike.

Det var inte ett uppenbart hack.

En poäng här i spelet är att man spelar vanliga kvinnor som har tråkiga eller jobbiga liv och som vågar ta steget och göra något alldeles löjligt: Försöka sig på en karriär som wrestlare. Jag rådiggar detta. Jag har spelat ett franskt spel om kvinnliga wrestlare förut, men där var det liksom redan givet att de var wrestlare och det är en grej. Här utforskar man en hel del början. En vanlig människa som tar beslutet att börja med wrestling, och sedan får man följa hennes karriär.

1609009168300.png

Istället för mardrömmar och band har man här banalitet och glitter. Så jävla skönt. Jag vill spela detta!

1609009273100.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Green dawn mall

1609013755600.png

Putain de gäss. Det här är så jävla hett och jag vill spela detta nu. Detta är Don't Rest Your Head möter Fem-gänget i en OSR-Story Now-hybrid.

Green Dawn Mall är en förvriden galleria skapad på 80-talet av den enorma massa av kommers som är gallerior, och den finns närvarande i alla gallerior i hela världen. Gå vilse, ta höger vid Kjell & Co, ta den där rulltrappan som alla andra verkar gå förbi och du kan hamna i Green Dawn Mall. Det är en underlig, förvriden version av en galleria där allting är till salu och där allting är fast i 80-talet. Det är underliga butiker med bisarr personal som säljer billig plast och dess enda vilja är att ta reda på vad du vill ha och sälja det till dig. Men gallerian är inte en människa och den förstår sig inte på människor och den försöker att behålla dig inom sig för alltid. Ja, en rätt tydlig metafor, och återigen räknar jag mig som rätt prokapitalistisk, men det här är så jävla bra att jag inte bryr mig.

Rollpersonerna är ungdomar vars vän försvunnit i gallerian och de ger sig dit för att finna hen. Systemet är simpelt och helt T6-baserat. Man slår ett antal T6:or och minst en måste visa 5 eller 6. Man får lite plus för att man har relevanta egenskaper och för att använda föremål från gallerian, men de är billig plast, så de går lätt sönder. Om rollpersonen dör kan hen välja att slippa genom att bli underlig, och jag vill inte säga vad det innebär, för jag vill att det ska vara en överraskning för dem jag spelar detta med.

Kolla på den här bilden av folk som röker tuggummiautomater!

1609014695900.png

Hittills är det redan bra, men det som verkligen lyfter spelet är den enorma samlingen med slumptabeller och listor. Det finns 1d66 olika typer av butiker (kartan slumpas fram runt rollpersonerna när de besöker gallerian) och varje butik har en sida med beskrivningar och de skiljer sig beroende på nivån av underlighet (platsen blir underligare ju längre in man kommer). Dessutom de övre och undre nivåerna som är ytterligare andra typer av platser (inte butiker) som man kan stöta på, återigen med olika beskrivningar beroende på underlighetsnivån. Vi hittar en lista över fraktioner (med slumptabeller över de olika personerna inom fraktionen man kan stöta på), samt slumptabeller med prylar, händelser och "irrande underligheter" (typ wandering monsters, fast inte monster). Spelet har också råd till både SL och spelare, samt tips på andra personer man kan spela som utforskar gallerian, istället för ungdomar på jakt efter sin vän.

Jag rådiggar ju Don't Rest Your Head, och detta är i precis samma genre. Det stora problemet i DRYH är ju att det inte riktigt är tydligt vad man ska göra, och att det inte finns personer att interagera med. Jag vet inte riktigt hur GDM står sig på den fronten; det känns som att det finns en risk för samma fenomen, men det får visa sig i spel.

Detta är balltaxi till fettlunda. Allons-y, les gars !

1609014927900.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Nästa spel heter Héros comme trois pommes:

1609015479300.png

Den skarpögde kan ana symboler som "Pathfinder" och "OGL" på framsidan, och den sluge kan nog också räkna ut var detta spel kommer att hamna. Det är ett spel vars premiss är att man spelar barn som är ute och äventyrar, i Goonies eller Tom Sawyer-anda, fast då i en medeltida fantasy-värld. Jag är inte så lockad av att spela barn, och jag är definitivt inte lockad av att göra det med Pathfinder-regler, och jag tänker inte läsa igenom 144 sidor (och detta är den förkortade versionen!) med regler och tips för detta. Kul grej, men inte min strand, som man säger i Brasilien.

1609015701700.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Nästa spel till sågning: Hellroad 666

1609066072200.png

Världen är på väg att gå under av en asteroid som ska slå ned i havet om någon vecka, och av någon anledning är reaktionen att man ska anordna ett bilrejs från Chicago till LA, som slutar lagom till att asteroiden slår ned och alla dör.

Detta är ett ganska kort spel. Man har lite attribut, en bil med vissa egenskaper och man slår tärningar och lägger ihop dem med siffror för att besegra andra eller en svårighetsgrad. Tanken är att man spelar förare som kör den här långa bilresan. Jag har lite svårt att se framför mig vad man egentligen ska göra i spelet. Alla sitter i varsin bil, så det blir ju inte mycket dialoger, om man inte har några stopp på vägen, vilket inte antyds om i boken. Man kan ju ha lite konflikter med varandra när man försöker att preja varandra av vägen. Jag antar att loppet är tänkt att försvåras av att jorden håller på att gå under så det är en massa galningar på vägarna och kulter och skit som man kan slänga in, men inget av detta nämns, heller. Nä, jag ser inte riktigt det roliga i detta.

1609066403900.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Häxenjäger

1609066637900.png

Ett tre sidor långt rollspel där man spelar häxjägare. Fin layout, tufft namn. Spelet listar Into the Odd som inspiration och har ett stridssystem i stil med vad som nyligen diskuterats på forumet, där man helt enkelt slår sin skada direkt utan att slå för att träffa. OSR:igt. Simpla regler, lite äventyrsfrön, och det är allt. Inget som lockar mig här.

1609066788000.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Nästa spel heter Hydro Hacker Operatives, fyndigt förkortat H₂0:

1609184555747.png

Skrivet på barbariska. Drickbart vatten förekommer inte längre i vår värld och ett monopol vid namn Vattenauktoriteten ansvarar för att fördela det som finns och sälja det till folk. Naturligtvis är de as och därför har fattiga dåligt med vatten och dessutom förorenat sådant, medan rika har tillgång till massor av kvalitetsvatten. Rollpersonerna är terrorister som ska stjäla vatten och ge till sitt grannskap. Staten är en sorts rövarbaron-kleptokrati där storföretag använder statlig makt för att försvara sina monopol, och värst av dem alla är Vattenauktoriteten.

Jag orkar inte lägga så mycket tid på ett spel skrivet på engelska, men det är i alla fall en massa regler och verkar vara PbtA. Förutom klasser och levels och sådant som PbtA gör, så finns också ett system för att bygga upp sitt grannskap. Det finns också en hel del världsbeskrivning och historik. Spelet utspelar sig tydligen i norra USA som är det enda stället som har lite vatten, från de stora sjöarna, även om kriget med Kanada har gjort vattenrättigheterna komplicerade. Spelet är en ashcan, så inte färdigt, men publicerat 2015, så man undrar vad som hänt de senaste fem åren.

Det går naturligtvis à la poubelle.

1609185183908.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,618
Location
Göteborg
Nästa lir: HYPERVILLE 2.

1609185989278.png


Vilken framsida! Det här är ett spel som gör intryck, och ni kan säkert ana att det ser likadant ut inuti. Layoutaren är inte rädd för att använda färger och det här spelet kommer att ge typografiler huvudvärk. Illustrationerna varierar i kvalitet från rätt snygga till väldigt fula. Det är jättecharmigt och jag älskar det. Kolla bara på den här sidan, med orange ram (färgen varierar per kapitel) och en störtskön bild på MASTER MAC WAK.
1609186181518.png

Det finns mycket att tycka om i det här spelet. Det är, som ni säkert gissat, ett superhjältespel, och det utspelar sig i Hyperville, en stor och rik stad som tyvärr ligger i USA. Varför inte göra ett spel om franska superhjältar istället? Eller ett spel om superhjältar i Vadsomhelstutomusa? Nåväl. Det är tyvärr ett spel med en ganska traditionell grund. Det har en spelledare som förväntas förbereda ett äventyr som jag lärt mig inte heter "rälsat" utan just "linjärt". Det har också sida upp och sida ned med listor på superkrafter. Ett superhjältespel som har listor på superkrafter är ju mer eller mindre automatiskt dåligt. Vad är poängen med att få skapa sin egen superhjälte om jag inte får hitta på mina egna krafter? Det är ju halva grejen!*

I övrigt verkar spelet rätt vettigt. Jag gillar systemet. När två personer har en konflikt jämförs deras värden med varandra, och den som har högst vinner. Enkelt! Endast om de har lika höga värden tar man till en tärning. För att göra det hela lite mer speligt har man sedan saker som att numerärt underläge sänker ens värde, överraskningsanfall ger en fördel, och alla spelare har superpoäng som gör att man kan tillfälligt öka sitt värde för att komma upp i lika. Det här tänker jag mig ger upphov till ett taktiskt spel där superhjältarna, kanske inte i enighet med genrekonventionerna, måste planera sina fajter, lägga sig i bakhåll, isolera sina motståndare och hushålla med sina resurser, för man fån inga nya superpoäng förrän scenariot är slut. Det här känns som ett väldigt simpelt system som kan ge upphov till en hel del speligt djup, och gillar man sådant tror jag att det här spelet är riktigt välkonstruerat och genomtänkt. Det bekräftar mina fördomar om att fula spel ofta är bra och snygga spel ofta är dåliga.

Jag gillar detta, och frestas att spela det, men den traddiga grunden och listorna på superkrafter gör att jag inte riktigt kan bygga upp en pepp. Tyvärr poubelle, men om någon som läser detta diggar superhjältespel med färdiga superkrafter och en spelledare, säg till så skickar jag det! Eller om ni bara vill ha lite inspiration, för spelet har ett gediget galleri med superskurkar. Här är en bild på Lord Vampire!

1609187098416.png

Och kolla bara på den här listan med hyperpirater:
Bistouri, Manticore, Master Mac-wak, Black Varou, Monster Krunch, Monsanta, Ultra Fight, Mexicopath, Valhalha, Infinity Gonflette, La Mouche, Vultura, Python, Mille sabords, Acid Jack, Dark Rabbit, Ninja dog, Goudron, Dynamite, Talis, Taurride, Giga Boss, le moustique blindé, Uraka, Effroi, Sardonik, Alambik, Le Parrain, Baron Mandalor, Tempête, Le laser de la mort, le scorpion noir, l'oeil du crime, le professeur fantôme, le poing de la terreur, Papaye Noire, Belthaine, Black bot, Para, Bad Max, Tête de mort, Horreur boréale, Ultra Violette, Dust empress, King of Lava, Doctor Witch, Adémonak...

:love:

Men, som sagt. Poubelle.

1609187253159.png

---
* Andra halvan är att hitta på namnet.
 
Top