Genesis gallrar franska spel

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag har varit dålig på att hålla igång den här tråden. Jag har en tanke på att ta mig igenom hela katalogen innan årsskiftet, men jag vet inte om det känns realistiskt. I alla fall, nästa spel är Démiurges av Frédéric Sintes.

1608379957123.png

Det här är ett ganska maffigt spel på 234 sidor, och det har ett ganska komplicerat tärningssystem. Inledningen säger att man bör ha åtminstone 30 T6:or till hands. Det bådar illa. Men det här spelet är skrivet av självaste Frédéric Sintes, författare till Psychodrame/Les cordes sensibles och Prosopopée, två av mina absoluta favoritspel i hela världen, som båda har haft ett enormt inflytande på mig som spelskapare. Så jag har höga förväntningar på det här spelet.

Rollpersonerna är så kallade demiurger, människor som besitter förmågan att manipulera verkligheten med sina tankar. Spelvärlden är vår egen, och demiurgers existens är känd sedan urminnes tider. En snabb notering säger att demiurger är såpass ovanliga att de inte påverkat vår historia nämnvärt; anta bara att berömda och inflytelserika personer som Jesus eller Leo Davinci var demiurger. Den som letar efter ett spel med en genomtänkt och realistisk spelvärld göre sig därmed icke besvär, och jag diggar den här attityden. Att hålla på med att fundera ut hur vår värld vore annorlunda om det fanns demiurger i verkligheten, hur det hade påverkat vårt samhälle, kultur och ekonomi, hade adderat en massa komplexitet till spelet och spelvärlden, men bidragit noll till att faktiskt göra spelet roligare eller mer intressant att spela. Skönt att se att Frédéric inte bekymrar sig om detta. Han slänger dock lite noteringar här och var om saker som är relevanta, såsom en organisation av demiurger, ett anti-demiurgiskt politiskt parti, och även att den dominerande religionen är gnostisk, där en Demiurg, med stort D, anses ha skapat världen som ett fängelse och människor kan transcendera detta genom att nå full insikt i sin egen gudomliga essens.

Systemmässigt känns det ganska meckigt. Man slår en massa T6, baserat på attribut och bonusar, sedan lägger man fram ett set med tärningar, där alla har samma valör. Motståndare gör detsamma. Den med flest tärningar i sitt set vinner sin insats, medan den med högst valör åsamkar skada på den andra. Så du kan vinna och åsamka skada, förlora och åsamka skada, vinna och bli skadad eller förlora och bli skadad. Det finns också möjligheter att båda eller ingen blir skadad. Tärningarna som inte lades fram slås om för att avgöra hur allvarlig skadan är. Allierade kan hjälpa genom att slå sina tärningar efter att du lagt fram ditt set, och alla tärningar med samma valör som de du lade fram får läggas till ditt set.

Känns ganska meckigt, men inte så komplicerat. Jag vet inte om jag känner att den här komplexiteten motiveras av mängden in- och utdata i systemet. Känns som att det hade kunnat lösas på ett enklare sätt, men systemet är ganska elegant på sitt sätt.

En hel del utrymme tas upp av spelhjälpmedel och struktur för SL. För att en demiurg ska kunna lära sig att utveckla sina krafter krävs studier under en mentor, och alla rollpersonerna är elever under samma mentor, så det skapar ett naturligt band mellan dem. De ska också dela ett gemensamt mål, vilket hjälper till att hålla ihop dem. Det finns explicita instruktioner för hur man ska förbereda sig, och flera färdiga "canevas" som man kan använda sig av för att snabbt plugga in rollpersonerna i en dramatisk situation och komma igång. Överhuvudtaget har Frédéric verkligen bemödat sig om att tala om hur man ska spela det här spelet och givit verktygen för det, och en snabb kik på den strukturen ger mig att den verkar ganska vettig och användbar, då den utgår ifrån och fokuserar på rollpersonerna och vad de gör. Jag jämför med motsvarade struktur i typ AW, som visserligen finns och är explicit, men som mest gör att man som SL slösar en massa tid på att preppa oväsentligheter och hoppa över det man egentligen behöver tänka på.

Stämningen i spelet är lite en av mysticism, med mycket termer från alkemin. Hemliga sällskap, konspirationer och spiritualism. En av spelledarpersonerna jag stöter på är en månghundraårig demiurg som med sin alkemi hållit sig ung och som vill bli en messias och frälsa världen. Temat är mycket "Vad är du beredd att göra för att nå dina mål", vilket känns ganska gjort och "standardmall 1A" för indiespel, men det är ju i alla fall något som fungerar.

Min spontana reaktion på den här boken är att det är ett helt okej klassiskt indielir som hade kunnat kommit ur The Forge för 10-15 år sedan. Jag hade förväntat mig något mer spännande av Sintes, men det kan ju vara så att storheten avslöjar sig i spel genom emergenta fenomen, eller att jag bara behöver läsa igenom boken ordentligt. Jag har ju som sagt bara skummat dess 234 sidor. I vilket fall som helst ska det absolut spelas!

1608381449044.png

EDIT: Jag vill också berömma Frédéric för sina utmärkta snabbguider. Jag älskar sådant här i rollspel. Som sagt, konfliktsystemet är rätt komplicerat, men illustreras i alla fall ordentligt i ett snyggt flödesschema, som tar hand om eventuella oklarheter:

1608381642913.png

Och även hur en session ska struktureras upp har en snygg illustration för att guida SL:

1608381716189.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Nästa spel är en annan tungviktare: Damnés av Manon och Simon Li. Jag har redan spelat det här spelet, med en av författarna själva, och vet att det är skitbra.

1608389669205.png

"Dramatiska vampyrspel fokuserade på inre besten, som använder handgester och är skrivna av en snubbe som heter Simon" är en genre som verkar ha en europeisk prägel. Jag har ju skrivit ett spel inom den genren själv, och här är ett från Frankrike, men såvitt jag vet finns det inga amerikanska eller ens brittiska spel inom området.

Spelet bjuder på vad man kan förvänta sig i genren: Det är dramatiskt, handlar om vampyrer, fokuserar på deras relation med sin inre best, använder handgester och är skrivet (delvis) av en snubbe som heter Simon. Så långt är det ju likadant som Svart av kval. Men det skiljer sig i detaljerna. Till exempel har det en spelledare. Hur besten hanteras är lite annorlunda. Besten kommer från vampyrens begär och driver hårt mot det. Exempel på begär är "Jag vill hämnas", "Jag vill vara behaglig för alla" eller "Jag vill återvända till mitt förflutna". Den ger också någon sorts fysiskt stigma på kroppen som kan ses av andra. Spelet visar också upp lite av samhället som styr vampyrerna. Att inte visa besten, att inte visa sitt stigma, är såklart viktiga principer, men det fräcka i spelet är löftena. När en fördömd (spelet använder inte termen "vampyr") ger ett löfte så är det bindande, och att bryta ett löfte gör att man kan bli paria, och därmed blir det varje fördömds plikt att döda dig, och de som hjälper dig blir själva parior. Så man måste vara jäkligt försiktig med sina löften. Men att ge löften är ett sätt att kontrollera sin best och förhindra den från att växa och mutera, så samtidigt kan du ofta inte undvika dem.

Det finns en massa coola saker i det här spelet, och jag kan inte nämna alla. Jag tänker inte gå in på hur systemet fungerar, men som är traditionellt i genren hanterar man besten genom att ta och spendera pluppar. Men det finns en massa intressanta detaljer, som att när man i rollpersonsskapandet ska designa sin best får man ett "offer" från spelledaren. Det kan vara ett ord, en dikt, en sång, en bild eller något annat, och man ska inspirera sig av denna för att skapa sin best. På det sättet får man lite "slump" utan att ge ifrån sig kontrollen helt, vilket är fräckt.

Spelets teman går mycket åt livsleda och existentialism, förutom bitarna om besten och livet som blodsugare. Det här spelet är så jäkla bra. Det är nog till och med det bästa dramatiska vampyrspel fokuserat på inre besten, som använder handgester och är skrivet av en snubbe som heter Simon som jag har läst. Det är också väldigt snyggt.

1608392842880.png

Detta ska såklart spelas!
1608392975138.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Nästa lit: De mauvais rêves.

1608393174389.png

Det här är ett franskt spel om samer! :gremshocked: Eller, inte om samer, men om "ett nomadiskt folk i ett fantastiskt norr", men det är mycket bilder på samer och renar. Det är väl vad folk kallar kulturell appropriering, och jag är för. Jag gillar't. Man spelar en stam som är förbannad av demonen Libellulle (språket är inte särskilt samiskt, dock), på begäran av en magisk ren. Libellulle hemsöker stammen genom fruktansvärda mardrömmar. Det enda sättet att bekämpa mardrömmarna är genom att enas som familj och vara där för varandra.

Spelet går i faser. Under dagen möter man motstånd och försöker att överkomma dem. Där genereras både grunden till mardrömmarna, men även "länkar", som är positiva resurser. Sedan under natten kommer mardrömmarna. Ju mer groll man har gentemot sina familjemedlemmar, desto mer mardrömmar lider man av. Mardrömmar kontras av positiva minnen, som kan lösa upp dem. Beroende på hur det går under natten kan man vakna upp trött eller utmattad, vilket gör utmaningarna under dagen svårare, vilket i sin tur spär på grollet inom familjen. Man spelar tills man lyckas bli av med mardrömmarna och allt groll, eller tills man konstaterar att de är för många och man drar vidare mot nya jaktmarker, vilket kommer att få cykeln att börja om igen.

Det här känns kul! En detalj jag tycker är intressant är de dramatiska frågorna, som man ställer under dagscenerna. Ett exempel i boken är där farfar är ute med sitt barnbarn, och barnbarnet trillar ned i en spricka. Scensättaren frågar farfar: "Varför hjälper du inte ditt barnbarn upp?" Detta är ett exempel som tydligt tar ifrån spelaren auktoritet över sin rollperson, och jag är väldigt förtjust i sådana mekanismer. Mekanik som blandar sig i spelarens bild av sin egen rollperson kan ofta ge väldigt spännande resultat. Ännu ett spel som ska liras!

1608394092918.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
"Vad är detta?" frågar sig nu publiken. "Har Genesis mjuknat? Helt plötsligt accepterar han alla spel som kommer hans väg!" Frukta ej, vänner! Nästa spel är skit. Jag ger er: Desire and Whiskers.

Eller ja, jag vet inte om det är skit, egentligen. Eller ens om det är ett spel. Men jag tänker då inte spela det. För det första är det på engelska. Bara en så'n sak. För det andra handlar det om katter. För det tredje låtsas det vara ett hack på Lasers and Feelings utan att ha något alls med det spelet att göra. Det beskrivs som ett "Meowingly Multiplayer Online Role Purring Game".

:gremsick:

Spelet går till såhär:
  1. Skriv en kontaktannons för din katt.
  2. Svara på de andras kontaktannoner, i din katts namn.
Det är hela spelet. Resten av sidan tas upp av fula bilder, en beskrivning av vad en katt är för något, och en sektion om emotionell säkerhet, eftersom spelet är såpass tungt känslomässigt laddat.

1608394750415.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Vi kör vidare! Nästa spel heter Die Laughing Sliced-Up.

1608395280747.png

Det enda som inte är briljant med det här spelet är att det är översatt från engelska. Det är samma tema som Final Girl, men det känns roligare. Det är survival horror, och man spelar en massa ungdomar som anfalls av ett monster och dör i tur och ordning tills det bara är en kvar. Det som gör det här spelet roligare än Final Girl är att:
  1. Det har olika klasser, och de olika klasserna har specialförmågor!
  2. Det har färdiga monster, som också har specialregler!
  3. Man slår tärning för att se vilken sorts scen man ska sätta.
  4. Ett av monstren är "60 cirkelsågar".

1608395639667.png
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Nästa spel är en annan tungviktare: Damnés av Manon och Simon Li. Jag har redan spelat det här spelet, med en av författarna själva, och vet att det är skitbra.

View attachment 5186

"Dramatiska vampyrspel fokuserade på inre besten, som använder handgester och är skrivna av en snubbe som heter Simon" är en genre som verkar ha en europeisk prägel. Jag har ju skrivit ett spel inom den genren själv, och här är ett från Frankrike, men såvitt jag vet finns det inga amerikanska eller ens brittiska spel inom området.

Spelet bjuder på vad man kan förvänta sig i genren: Det är dramatiskt, handlar om vampyrer, fokuserar på deras relation med sin inre best, använder handgester och är skrivet (delvis) av en snubbe som heter Simon. Så långt är det ju likadant som Svart av kval. Men det skiljer sig i detaljerna. Till exempel har det en spelledare. Hur besten hanteras är lite annorlunda. Besten kommer från vampyrens begär och driver hårt mot det. Exempel på begär är "Jag vill hämnas", "Jag vill vara behaglig för alla" eller "Jag vill återvända till mitt förflutna". Den ger också någon sorts fysiskt stigma på kroppen som kan ses av andra. Spelet visar också upp lite av samhället som styr vampyrerna. Att inte visa besten, att inte visa sitt stigma, är såklart viktiga principer, men det fräcka i spelet är löftena. När en fördömd (spelet använder inte termen "vampyr") ger ett löfte så är det bindande, och att bryta ett löfte gör att man kan bli paria, och därmed blir det varje fördömds plikt att döda dig, och de som hjälper dig blir själva parior. Så man måste vara jäkligt försiktig med sina löften. Men att ge löften är ett sätt att kontrollera sin best och förhindra den från att växa och mutera, så samtidigt kan du ofta inte undvika dem.

Det finns en massa coola saker i det här spelet, och jag kan inte nämna alla. Jag tänker inte gå in på hur systemet fungerar, men som är traditionellt i genren hanterar man besten genom att ta och spendera pluppar. Men det finns en massa intressanta detaljer, som att när man i rollpersonsskapandet ska designa sin best får man ett "offer" från spelledaren. Det kan vara ett ord, en dikt, en sång, en bild eller något annat, och man ska inspirera sig av denna för att skapa sin best. På det sättet får man lite "slump" utan att ge ifrån sig kontrollen helt, vilket är fräckt.

Spelets teman går mycket åt livsleda och existentialism, förutom bitarna om besten och livet som blodsugare. Det här spelet är så jäkla bra. Det är nog till och med det bästa dramatiska vampyrspel fokuserat på inre besten, som använder handgester och är skrivet av en snubbe som heter Simon som jag har läst. Det är också väldigt snyggt.

View attachment 5187

Detta ska såklart spelas!
View attachment 5188
Finns det planer att översätta det här till engelska från författaren? För jag vill läsa! Men lyckades aldrig lära mig franska :(
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Finns det planer att översätta det här till engelska från författaren? För jag vill läsa! Men lyckades aldrig lära mig franska :(
Det hoppas jag verkligen inte. När saker översätts till engelska förlorar man en del av det intressanta med att lära sig språk. Upptäckten av en ny värld av spännande verk som inte är tillgängliga för andra, bara för den inre kretsen. Att lära sig en hemlig kod och kunna läsa saker som detta, att känna "det här var inte skrivet för sådana som mig, men jag kan läsa det ändå" är en fantastisk känsla, och den förbilligas när saker översätts till höger och vänster. Och som språknörd har jag ju ett själviskt intresse av att motverka översättning för att kunna försvara min självgoda elitism.

Men författaren jobbar ju med den franska översättningen av Svart av kval, så jag kanske kan övertalas till att göra en svensk översättning av Damnés någon dag. Översättningar mellan språk som inte är engelska är ju klart att föredra, och verk som finns på flera språk men inte på engelska är ju generellt kul. Sedan är ju existentialism och livsleda teman som rent allmänt gör sig bättre på franska, så spelet kan omöjligt bli lika bra på andra språk. Möjligtvis att tyskan skulle kunna komma i närheten, men nja.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Nästa spel är Donjons & siphons, och dokumentet innehåller egentligen bara en kort presentation av spelet, en bild och en länk till forthedrama.com, där spelet kan spelas gratis. Jag gillar ju For the Drama-spelen, och detta verkar kul, av det lilla jag kan se.

1608403039916.png

Spelarna verkar vara kloakrensare som sköter sitt smutsiga värv samtidigt som de tävlar om att bli valda till chef för kloakrensarorganisationen. Det är allt jag vet. Jag noterar att länken är till betaversionen av forthedrama.com, som är en variant som tillåter lite mer specialregler, så det känns intressant och lovande. Här är det ju inget snack om att behålla eller slänga, eftersom det bara är en länk till en hemsida, men jag ska se om jag inte kan få till ett spel av detta, också!

1608403357782.png
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det hoppas jag verkligen inte. När saker översätts till engelska förlorar man en del av det intressanta med att lära sig språk. Upptäckten av en ny värld av spännande verk som inte är tillgängliga för andra, bara för den inre kretsen. Att lära sig en hemlig kod och kunna läsa saker som detta, att känna "det här var inte skrivet för sådana som mig, men jag kan läsa det ändå" är en fantastisk känsla, och den förbilligas när saker översätts till höger och vänster. Och som språknörd har jag ju ett själviskt intresse av att motverka översättning för att kunna försvara min självgoda elitism.

Men författaren jobbar ju med den franska översättningen av Svart av kval, så jag kanske kan övertalas till att göra en svensk översättning av Damnés någon dag. Översättningar mellan språk som inte är engelska är ju klart att föredra, och verk som finns på flera språk men inte på engelska är ju generellt kul. Sedan är ju existentialism och livsleda teman som rent allmänt gör sig bättre på franska, så spelet kan omöjligt bli lika bra på andra språk. Möjligtvis att tyskan skulle kunna komma i närheten, men nja.
Min längtan efter en Star Trek style universal översättare så att jag aldrig behöver lära mig ett ord till på något annat språk är hög. De jobbar på dem och jag hoppas att i om 50 år så kan vi stoppa ”kunna flera språk” i samma hög färdigheter som ”Jaga mamut”. En männsklighet ett språk. Det finns en anledning till att flera språk är en förbannelse lagd på männskligheten i bibeln.

Men det är svaret du nog får från alla dyslektiker så...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Sista spelet för idag: Dreamchaser.

1608404577798.png

Det här är ett ruskigt snyggt spel. Det är på engelska, så minuspoäng där. Det är också ett generiskt spelsystem, så lite minuspoäng där också, även om det i alla fall har en dramaturgisk vinkel och inte bara "spelvärldssimulerande".

Dreamchaser är antagligen ett toppen nybörjarrollspel. Det är ett spel du bör ge till någon som aldrig spelat rollspel och inte har koll på vad det är för något. Det nämner inte ordet "rollspel" någonstans, utan talar om att bygga upp en dröm tillsammans, en berättelse. Man skapar rollpersoner som jagar en gemensam dröm, och som möter svårigheter. "Låt oss drömma tillsammans", och så vidare. Språket är nog bra för den som aldrig hållt i ett rollspel förut och inspireras av den här typen av uttryck. "Vad är din dröm?" "Den individuelle fienden må variera, men den samma fienden är alltid densamme". Väldigt mycket sådant högflygande spel som ska syfta till att inspirera och engagera, men för mig som luttrad rollspelare får det mig mest att himla med ögonen. Liksom, vad du snackar om är vanligt jävla rollspel, som jag sysslat med i 20 år. Jag är inte imponerad av konceptet att vi kan föreställa oss en gemensam historia med rollpersoner som kämpar tillsammans mot ett gemensamt mål.

Systemet är inte helt standard, men heller inte innovativt på något intressant sätt. Mycket fokus på att alla tärningsslag är i spelarnas händer och att det inte finns några modifikationer, som om det vore revolutionerande. Rollerna verkar samla på sig resurser i form av Tro, och ska klara av ett antal Milstenar på vägen mot sitt mål.

1608405059095.png

Nå, som sagt: spelet är sjukt snyggt och språket är säkert inspirerande för en nybörjare även om det mest irriterar en veteran som jag. Jag finner inget särskilt dåligt, men heller inget särskilt bra. Generiskt dramatiskt spel som antagligen kan ge bra spelsessioner i en bra grupp, men inte på ett sätt som inte andra spel kan göra lika väl.

1608405255355.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Nästa spel heter En orbite. Återigen en översättning från engelskan, och ännu ett itch.io-spel. Det här är antagligen det bästa spelet jag läst från itch.io.

1608457882878.png

Spelet spelas på två spelare. De sköter varsin satellit i omloppsbana runt en planet. Av oklar anledning kan de bara kommunicera genom att skicka ett meddelande i veckan. Man börjar med att definiera lite saker som vilka man är och varför man observerar planeten. Sedan går varje drag till så att man slår två tärningar och läser av resultatet i en tabell. 6 5 är samma som 5 6, så det finns 21 möjliga resultat. Sedan skriver man sitt meddelande. Det är hela spelet.

Som sagt, antagligen det bästa spel jag sett från itch.io. Jag känner mig inte ett dugg sugen på att spela det, men det finns intressanta bitar här. Det faktum att personerna som talar med varandra har lite historia med varandra gör att man kan bygga in lite drama i det. Två kreativa personer kan nog göra något intressant av detta, om de anstränger sig. Men jag hade nog velat ha ett system som motverkar repetition i händelserna, för det känns trist om man får "En ny livsform dyker upp" tre gånger i rad.

1608458517607.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Nästa lir: Ésprit de discord. Namnet är en ordlek-ish, i det att det syftar både på osämja och på mjukvaran Discord. Det är typ en ouija-seans via Discord. En spelare spelar anden, som i hemlighet skriver ned sju ord, kallade "sigill". De andra åkallar sedan anden och ställer frågor. Anden svarar genom emojir i textchatten. Anden är ond och dess mål är att få deltagarna att uttala orden, vilket bryter sigillen. När alla sigill är brutna meddelar anden en av spelarna privat via textmeddelande om att denne blivit besatt. Här blir det lite oklart, men det verkar som att anden antingen kan skicka order till spelaren själv, för att så osämja, eller tala direkt i röstchatten. Sedan avslutar man och debriefar.

Det är en rätt kul idé och ett intressant användande av mediet ( :gremtongue: ), men inte riktigt något jag känner mig så sugen att spela.

1608459215352.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Étoiles!

1608459835784.png

Detta är, såvitt jag kan se, ett Stargate SG-1-spel. Det står explicit att detta är inspirationen, men jag har inte tillräckligt bra koll på TV-serien för att kunna säga var skiljelinjerna ligger. En skillnad är att McGuyver inte verkar vara med i rollspelet.

Detta handlar om ett ganska enkelt och lättspelat spel om utforskande av andra världar. Rollpersonerna har två värden: Soldat och Vetenskapare, plus lite extra bonusar. Summan S+V ska vara 20, och man slår en T20 lika eller under för att lyckas. Fördel slå två och behåll bästa, nackdel tvärtom. Man har också en militär grad och när man stiger i graderna får man extra fördelar. Man har också lite utrustning som kan ge fördelar.

Det finns lite spelvärldsbeskrivningar om falska gudar, som är en sorts hjärnparasiter som tar över människors kroppar. De är onda och man reser runt bland olika världar för att bekämpa dem. Lite slumptabeller för att generera en värld, och lite färdiga saker som en förgjord värld eller utforskarorganisation. Till sist en enkelt, rälsat äventyr.

Inget i det här spelet är särskilt dåligt, men det är heller inte särskilt spännande. Ett enkelt, snabbspelat spel om multiversum-äventyr.

1608460322304.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag märker en viss misstanke mot itch.io. Vad är det som gör dig skeptisk mot spel därifrån?
Jag har bara aldrig sett ett bra spel därifrån. Alla itch.io-spel känns lite "Jag hade en idé och jag skrev ned den på ett papper och nu säljer jag den för 50 spänn". De känns ofta inte ens gjorda för att spelas, utan bara "konceptuella". Det här är min bild av hur itch.io-spel är: Tio dollar för detta:

Det kanske är ett kul spel; det har ju fem stjärnor (men betygsatt av folk på itch.io, så det säger mig inte så mycket), men jag förväntas betala tio dollar baserat på en lustig titel.

Men jag har aldrig riktigt besökt stället, utan bara sett de spel som filtrerat ut därifrån. Kanske är det bara skiten som flyter på ytan, och det finns bra grejer där, men jag är inte särskilt intresserad av att hoppa i.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Vi fortsätter lite till! Face au dragon.

1608461132906.png

Det här är det mest rälsade jag sett. Jag förstår liksom inte riktigt poängen. Det är för fyra spelare, där en spelar hjälten, och de andra dvärgen, alven och prästen. Spelet spelas i fyra akter. I den första så sprutar draken eld, och dvärgen ska slå för att se om hen lyckas skydda gruppen med sin sköld. I den andra så flyger draken, och alven ska slå för att se om hen lyckas skjuta den med sin båge. I den tredje akten försöker draken bita dem, och prästen ska slå huruvida hen lyckas immobilisera draken. I sista akten är det hjältens tur, och baserat på resultatet av tidigare slag så är slaget enklare eller svårare. Antingen besegrar man draken eller inte.

Det står att spelet tar ungefär en timme, men det känns snarare som att det tar tio minuter. Kanske fyller man ut tiden med vad som står i den sista paragrafen, som nämner att om man vill så kan man ha flashbackscener.

Jag fattar inte grejen. Det känns som en parodi på rollspel.

1608461543256.png
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Idag bränner vi igenom dem snabbt. Fler menlösa småspel. Den här gången är det ett fanzine, tydligen. Jag har aldrig riktigt fattat vad det är. Detta heter Fanzine HU och katalogen innehåller två undermappar. Den ena heter HUmarin och den andra HUnosaure.

1608461937731.png

Båda två är rollspel, med väldigt simpla regler, ett gäng spelbara raser, och egentligen inget mer. Ingenting om vad man ska göra eller liknande. Bara en massa bildet. Känns som att man hittat en clipartkatalog, givit ut bonusar till de olika arterna ("Den här kan ha +1 på att smyga!") och sedan publicerat resultatet.

Det enda som är bra med detta är att det är dinosaurier, som vi tidigare i år etablerat är asballa. Inte ens detta räcker för att rädda dessa spel, dock.

1608462033876.png
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Jag har bara aldrig sett ett bra spel därifrån. Alla itch.io-spel känns lite "Jag hade en idé och jag skrev ned den på ett papper och nu säljer jag den för 50 spänn". De känns ofta inte ens gjorda för att spelas, utan bara "konceptuella".
Itch har inbyggt stöd för "game jams" där man gör klart spel på viss tid. Ibland ett år, ibland 24 timmar. Det kanske förvärrar situationen.

Det finns guldklimpar som Grant Howitts ensideslir och Lancer, men de bra spelen blir ofta promoteade på andra ställen så nej, vill man inte gräva i ensidesspelen på itch så behöver man ju inte.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Itch har inbyggt stöd för "game jams" där man gör klart spel på viss tid. Ibland ett år, ibland 24 timmar. Det kanske förvärrar situationen.

Det finns guldklimpar som Grant Howitts ensideslir och Lancer, men de bra spelen blir ofta promoteade på andra ställen så nej, vill man inte gräva i ensidesspelen på itch så behöver man ju inte.
Ah, jag visste inte att Howitts grejer var därifrån. De känns ju generellt genomtänkta. Jag har inte spelat dem, men jag har Big Gay Orcs i lager och har definitivt tänkt spela det någon gång.
 
Top