Generera mysterieäventyr

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag skulle nästan förespråka att generera diagrammet goal-first, med olika utfall som utgångspunkt istället för scenariots start. :)
Alltså, diagrammet är ju genererat med slutet först. Det står ju i det första inlägget. Vill man ha något som ska kunna grena ut sig känns det ju bättre att börja med startnoden. Men det känns inte som att det är vad OP är ute efter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Det här är inte diagrammets fel alls, men frågan är hur diagram ser ut om "End" faktiskt kan betyda att fel person sätts i fängelse, fel slutsatser dras i undersökningen, eller vissa ledtrådar aldrig upptäcks? Någon form av branching, helt enkelt.
Alltså, jag håller nog inte med om att diagrammet förutsätter att man når slutet.

Kanske om man tänker sig att diagrammet visar vad spelarna gör – som en översikt av ett choose-your-own-adventure. Men det gör det väl inte?

Det visar bara hur platser/personer/information hänger ihop. Om rollpersonerna drar andra, felaktiga slutsatser från den information de får? Om de drar iväg på något sidospår? Om de sätter dit fel person? Tja, då gör de ju det. De har de misslyckats med att följa den korrekta vägen, dvs diagrammet.

EDIT: Snyggade till.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Alltså, diagrammet är ju genererat med slutet först. Det står ju i det första inlägget. Vill man ha något som ska kunna grena ut sig känns det ju bättre att börja med startnoden. Men det känns inte som att det är vad OP är ute efter.
Jo, så långt är jag med. Det jag menade var att börja med flera slutnoder - jag uttryckte mig slarvigt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Det visar bara hur platser/personer/information hänger ihop. Om rollpersonerna drar andra, felaktiga slutsatser från den information de får? Om de drar iväg på något sidospår? Om de sätter dit fel person? Tja, då gör de ju det. De har de misslyckats med att följa den korrekta vägen, dvs diagrammet.
Det jag reflekterade över var väl framförallt att diagrammet skulle kunna ha med den typen av förgreningar, för den SL som vill kunna antingen "styra tillbaka" skutan på rälsen eller ha andra uppslag i beredskap under spel.

Inte egentligen kritik alls, utan mer att jag tänkte högt.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Jag tänker som Krank. Noderna är ”rätt” väg för att lösa mysteriet. Men det kan hända lite vad som helst inom en nod och det kan behövas extra noder vid sidan om för att täcka upp för spelarnas påhittighet.

Jag skissade för ett tag sen på ett upplägg med ”reservnoder” runt de centrala, ett slags sidospår som varken är dead ends eller red herrings. Ibland gav de fördjupad information (”ni åker till byn där kyrkoherden växte upp”), ibland gav de ledtrådar som blev viktiga i ett senare äventyr, ibland ledde de till ett helt annat mysterium.

Tillslut såg jag ett enormt go-bräde framför mig med alla 7-nodsmysterier inritade tillsammans, med kopplingar och reservnoder och olika startpunkter från alla håll av brädet.

Då gick jag och tog en macka istället.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Ja, diagrammet bör vara det man har förberett. Om spelarna går AWOL så får de göra det, sedan får man hitta på fler ledtrådar eller flytta runt dem om det är rimligt att spelarna kan få dem någon annanstans.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
https://omjonasson.se/rollspel/mysterypath/ - version 0.4 nu.

Har fixat så att det inte kan bli dead-ends längre, men sen tänkte jag att det finns säkert någon som tycker att det borde kunna slumpas fram sådana så det blev en checkbox så får man välja själv. Default att det inte är några återvändsgränder i alla fall.

Har fyllt på clues-listan en hel del också. Nästa steg får väl bli att fylla på de andra listorna mer också.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Grym resurs!

Ursäkta om det följande redan finns eller har avhandlats i tråden, men när jag själv gör såna här diagram gillar jag att också slänga in

1. noder som bara går att nå genom att kombinera ledtrådar från TVÅ (eller fler) noder istället för att man hoppar från nod till nod; typ att butlern sa att någon med blå hatt bevittnade mordet, vilket inte leder någonvart förrän man långt senare hittar en blå hatt hemma hos personen x. Ungefär så, men kanske mindre... dumt, helt enkelt. Det gör att också information som hittas vid en nod men inte omedelbart pekar vidare ändå måste antecknas, läggas på minnet, och liksom rent allmänt laddas med potentiell mening.

2. Jag ser att det har nämnts och typ avfärdats i tråden, men gillar att ha en del uttänkta återvändsgränder som både fyller funktionen att få spelarna (eller i mitt fall kanske lika ofta läsarna) att känna att allt inte är rälsat från a till b till c, dvs ungefär som om man bara snubblat ut ur diagrammet, men som dessutom specifikt är designade för att ha den sekundära funktionen att tex ge viss allmän stämningsskapande information om världen, utgöra en farlig eller spännande situation, innebära uppdagandet av ett helt annat brott, som man kan ta tag i eller strunta i, osv. Men jag är rätt usel på att improvisera sånt i spel, så det är kanske därför jag gillar att ha det förberett.

/sinisa
 
Last edited:

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Grym resurs!

Ursäkta om det följande redan finns eller har avhandlats i tråden, men när jag själv gör såna här diagram gillar jag att också slänga in

1. noder som bara går att nå genom att kombinera ledtrådar från TVÅ (eller fler) noder istället för att man hoppar från nod till nod; typ att butlern sa att någon med blå hatt bevittnade mordet, vilket inte leder någonvart förrän man långt senare hittar en blå hatt hemma hos personen x. Ungefär så, men kanske mindre... dumt, helt enkelt. Det gör att också information som hittas vid en nod men inte omedelbart pekar vidare ändå måste antecknas, läggas på minnet, och liksom rent allmänt laddas med potentiell mening.
Vet inte om jag missförstår, men jag ser det inte som att du behöver alla tre ledtrådar för att komma till en nod utan att det räcker med en av dem.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Vet inte om jag missförstår, men jag ser det inte som att du behöver alla tre ledtrådar för att komma till en nod utan att det räcker med en av dem.
Ja, men så fattar jag det också, i diagrammet som det alstras nu; men jag tänker att motsatsen också är intressant och möjligen också ”realistisk”; men behöver ibland två eller tre olika ledtrådar, från olika platser eller vittnen, för att hitta till nästa plats.

a) Ett brev undertecknat med initialerna L.I.

b) Offret skulle träffa en flicka som hette Laura.

Var för sig tar varken den ena eller den andra ledtråden dig någonstans; oändligt många Laura i centralarkivets dammiga arkiv av mikrofilmer; men — sätt ihop dem; bara tio Laura vars efternamn slutar på I, och titta: en av dem försvann samtidigt som offret; låt oss åka och prata med hennes föräldrar.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Två ledtrådar som ger varandra mening är tjusigt. Men det kanske är svårt att representera i diagrammet, tänker jag.

Eller skulle det funka att skapa några fasta par av ledtrådar - med en tydlig koppling till varandra - där de två delarna placeras ut slumpmässigt var för sig i diagrammet? Till exempel skoavtryck plus sko, två likadana handskar som hittas vid två olika tillfällen, två pusselbitar som passar ihop eller helt enkelt en isärriven lapp med ett handskrivet meddelande.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag är helt med på vad ni beskriver nu tror jag, men det känns på någon plan lite överkurs för mig. Det är alltså en jättebra idé men jag vet inte om jag har kapacitet att genomföra den.

Det känns som om vi lämnat "ett-ords-noder/bågar som inspiration att bygga vidare på" till något större. Jag får sova på saken några nätter.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
skulle det funka att skapa några fasta par av ledtrådar - med en tydlig koppling till varandra - där de två delarna placeras ut slumpmässigt var för sig i diagrammet? Till exempel skoavtryck plus sko, två likadana handskar som hittas vid två olika tillfällen, två pusselbitar som passar ihop...
Det känns som om vi lämnat "ett-ords-noder/bågar som inspiration att bygga vidare på" till något större.
Jag tänker att det bara (?) handlar om två linjer med varsitt ord som strålar samman till en ensam linje som leder ned till en nod, i en sorts T ellerY-form, så att säga. Som i ett släktträd ungefär. Eller annorlunda uttryckt: var tredje eller fjärde eller femte linje når aldrig en ny nod, utan uppgår istället en annan linje, och det är båda de linjernas ledtrådar som behövs för att man ska nå nästa nod. Hur ”handske” och ”plånbok” sen hör samman får man väl hitta på själv.

Men oavsett vilket - grym resurs. Jag kanske använder någon variant av den i mitt Susar-i-säven-mysterie-klubb-mån-romans-spel som jag drar ihop år dottern och andra hågade familjemedlemmar.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,522
Location
Göteborg
Jag är helt med på vad ni beskriver nu tror jag, men det känns på någon plan lite överkurs för mig. Det är alltså en jättebra idé men jag vet inte om jag har kapacitet att genomföra den.

Det känns som om vi lämnat "ett-ords-noder/bågar som inspiration att bygga vidare på" till något större. Jag får sova på saken några nätter.
Det ska kännas kul att göra såklart! Och diagrammen är redan väldigt användbara.

Jag kanske använder någon variant av den i mitt Susar-i-säven-mysterie-klubb-mån-romans-spel som jag drar ihop år dottern och andra hågade familjemedlemmar.
Låter som ett bra alternativ till Mouse Guard. Det får mig att undra om Grodan Boll skulle bli ett bra rollspel?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Låter som ett bra alternativ till Mouse Guard. Det får mig att undra om Grodan Boll skulle bli ett bra rollspel?
Jag tänker att min variant på samma gång kommer vara mer high-fantasy och mindre hjältar och strider än mouse guard. Karaktärerna är typ glassförsäljare, aeronautiska pionjärer, och pälsfrisörer som ofta kan nån liten besvärjelse, à la Howls Moving Castle eller Spirited Away. Som snubblar in i mysterier och måste ge sig in i storskogen.

Ursäkta för trådkapning.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tänker att det bara (?) handlar om två linjer med varsitt ord som strålar samman till en ensam linje som leder ned till en nod, i en sorts T ellerY-form, så att säga. Som i ett släktträd ungefär. Eller annorlunda uttryckt: var tredje eller fjärde eller femte linje når aldrig en ny nod, utan uppgår istället en annan linje, och det är båda de linjernas ledtrådar som behövs för att man ska nå nästa nod. Hur ”handske” och ”plånbok” sen hör samman får man väl hitta på själv.
Man kanske skulle kunna tänka sig att man inför streckade linjer som står för sådana här icke-fullständiga ledtrådar. Det borde vara en ganska litet steg. Säg att två streckade linjer går från "Brev" och "Laura" till "Professorn". Då hade man kunnat förklara det med ditt exempel, att brevet innehåller initialerna "L.I.", Laura är flickan som offret skulle träffa (men bara förnamnet är känt) och professorn är Lauras mamma.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
https://omjonasson.se/rollspel/mysterypath/

Version 0.5 har tagit bort zoom-funktionen för grafen så det borde gå bättre att köra på mobiltelefonen nu (dvs man zoomar hela skärmen istället om man vill zooma). Böjda bågar blev det också för det såg snyggare ut (eller gör det det?).

Försökte få in lite 36 dramatic situations bland startnoderna men det finns mer att jobba med där.
 
Top