Nekromanti Gemini-frågor

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har lite frågor kring rollspelet Gemini. Finns det någonstans på nätet där man kan ladda ner rollformulär? Jag har kollat på www.rollspel.com men inte hittat något.

Är det någon som spelar detta spel längre och hur har ni isåfall gjort med den övergripande megaplotten?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Finns det någonstans på nätet där man kan ladda ner rollformulär?
Inte vad jag vet. Jag började jobba på ett nåt tag, men det blev aldrig riktigt som jag tänkt mig det. Har en gammal beta liggandes, det är ett självräknande formulär till OpenOffice. Skicka mig ett PM om du är intresserad.

Alla officiella formulär till Gemini är/var vedervärdigt svarta, dvs vit text på svart bakgrund = svårläst och dyrt för den som skriver ut.

Tipset är att bygga egna formulär, eller enligt klassisk modell använda sidor ur kollegieblock.

Är det någon som spelar detta spel längre och hur har ni isåfall gjort med den övergripande megaplotten?
Vår spelledare sket mig veterligen i den, men så spelade vi bara något äventyr eller två också innan den gruppen splittrades.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Återigen är det bara du och jag som verkar vara halvaktiva Geminispelare.

Ja, jag gör ett eget eller kör med de guldiga köprollformulären.

Den där megaplotten är svår att hantera tycker jag. Precis som dina spelledare har verkat göra, att skita i den, verkar även cellentertainment själv också ha gjort. Alla de äventyr som de gav ut gratis har ju ingenting med storplotten att göra. Oftast är det bara en borg med en del intriger i (mycket Rosens namn, men rosens namn är svår att slå).

Ja, ja, vi får se vad man kan hitta på. Om jag nu ska spelleda. Jag hittade spelet i en flyttkartong, det var därför jag ställer dessa frågor just nu. :gremwink:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Personligen så tyckte jag att metaplotten i det närmaste var helt oanvändbar. Den är häftig, men anpassad för en roman snarare än rollspelssetting. Kör eget istället.

Spoiler metaplotten.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Framför allt tvillingbiten känns väldig snäv och snarare som en berättelse. Cyrus och det kan man ju mer använda sig av. För att inte tala om järnalvsdrottningen och t.ex. jätteäggen. Men det är nog bra att låta spelarna först skapa sig sina rollpersoner innan man planerar kampanjen. Och Lazarus och hela hans rike är ju coolt.</font></td></tr></table>

Vilka delar av ploten har du tänkt att använda?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är ju det som är grundproblemet med spelet.. man har en häftig metaplott, men rollpersonerna har absolut ingen påverkan på den...

Jag skulle gjort Gemini som en stor kampanjbok, med en början och ett slut, med regler i en appendix... De hade ju redan gjort grundjobbet...
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Gemini-frågor (spioler)

Jag vet inte om jag ska använda den.

Ärligt talat hade jag tänkt så här.

Jag har hittat en Caddo karta på www.erebaltor.se som jag ska använda. Caddo kommer då vara en ö som ligger väster om Geminikontinenten. Sen ska jag kasta fram handligen en 300 år. Mest för att megaplotten ska försvinna och att det ska finnas krutvapen. Sen ska jag spela Ärans väg på Caddo i Geminis värld med Geminis regler.

Det är tanken. Om jag (och ni) känner Andy rätt så kommer jag att välja 20 andra rollspel innan jag spelleder (och sluta med att jag kör Saga :gremwink: ).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Återigen är det bara du och jag som verkar vara halvaktiva Geminispelare.
Tyvärr måste jag nog räkna mig som "inaktiv" vid det här laget... Enda chansen att få igång nåt Gemini igen i vår grupp lär vara att jag spelleder det - och jag har redan typ fyra kampanjer på G.

Den där megaplotten är svår att hantera tycker jag.
Alltså, jag tror ju att man skulle kunna bygga ut den ordentligt. Bland annat har jag funderat kring att låta "plotten" med tvillingarna etc på nåtslags abstrakt plan påverka världen, så att det som händer tvillingarna på det personliga planet också påverkar världen i stort... Den ene av tvillingarna är arg, det startas krig i land X, etc... En annan idé jag hade var att ha flera grupper av rollpersoner spelade av samma spelare, och låta dem uppleva olika delar av alltihop... Kanske t.om låta spelarna spela tvillingar, plus ev. föjeslagare...

Men, Cell hade ett stort lass skitcoola idéer, och det är synd att de aldrig fick tillfälle att skriva klart spelet.

Alla de äventyr som de gav ut gratis har ju ingenting med storplotten att göra.
Inte bara det, de sög dessutom oerhörda mängder smutsig getpung. Men så brukar det vara med köpäventyr; linjära, förutsägbara, skittråkiga.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Gemini-frågor (spioler)

Jag tycker att det låter som en väldigt bra idé. Geminis regler är simpla men ändå ganska genialiska. Det är ett dödligt system som känns hyfsat jordnära. Inga stridskonster osv. Så om man letar efter ett enkelt och snabbt system så tycker jag att Gemini är helt rätt. Damn, nu fick du mig sugen på att spela Gemini igen, synd bara att nästan ingen i min grupp uppskattar dark fantasy settingen. :gremfrown:

Förresten, är Ärans Väg värt att spela? Har för mig att böckerna ligger i en kartong nånstans...
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Jag ser inte det som något större problem; metaplotten rullar på i bakgrunden, mörkret växer sig starkare osv. Det är ju bara en kuliss som de mer "vanliga" äventyren utspelar sig mot. Om man sen har lust att spela jätteepiska äventyr kan man väl spela tvillingarnas följe och rädda världen. Men som sagt så är det ju bara en av många möjligheter.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Spelledde för några år sen, då skippade vi metaplotten helt och hållet.

Och så vändes världen lite också mörkret och kyrkan blev två ytterligheter, "individen framför allt" resp "kollektivet framför allt", så blev det inte så svart och vitt (även om man kan läsa boken som en av kyrkans propagandaskrifter och nå liknande slutsatser så står inte den tolkningen rakt upp och ner i boken svjm).

Jag har fortfarande några obrutna paket med de svart-guldiga orginalformulären i hyllan. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,516
Location
Helsingborg
Re: Gemini-frågor (spioler)

Jag har hittat en Caddo karta på www.erebaltor.se som jag ska använda.
Om du väntar en vecka eller så, så kommer det att komma en (skitsnygg) sjuttio sidors modul till Caddo. :gremsmile: Antagligen så kommer du inte att använda så mycket av själva landet, så det här inlägget är väl menlöst. :gremtongue: Men av det lilla jag läst, så är informationen riktigt användbar, både i ren fakta som i fluff.

/Han som kan säga att det mesta står i wikin redan
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Och så vändes världen lite också mörkret och kyrkan blev två ytterligheter, "individen framför allt" resp "kollektivet framför allt", så blev det inte så svart och vitt
Jag måste erkänna att ju mer jag funderade kring just det obändigt svartvita i Geminis metaplott, desto mer förtjust blev jag. Av någon anledning är det helt OK att låna grekisk, romersk och gud-vet-allt när man ska skapa metaplot för medeltida rollspel - Gemini snor istället de rådande religiösa uppfattningarna, förvandlar den kristna mytbildningen från fiktion och fördom till objektiv metaplot... Nästan jämt brukar jag uppröras över ondska/godhet-dikotomier i rollspel - som i D&D's Alignments - men Geminis, tycker jag, är sjukt väl genomförd och och känns som en i jämförelse frisk fläkt. Det är liksom mer genomtänkt än D&D's något kortsiktiga syn på svartvit moral.



//Krank, som brukar framhålla Gemini, precis som det är skrivet, som det bästa svenska fantasyrollspelet, och troligen också det bästa fantasyspelet öht, han läst eller spelat. Layouten suger elefantballe, men det som är skrivet är sjukt bra.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Gemini-frågor (spioler)

När jag var på Gotland i somras läst jag igenom Ärans väg och i mångt och mycket är det ett standard fantasyäventyr men nu när jag är äldre än 11 år så ser jag på äventyret med lite andra ögon. Det finns en intrig som man kan lyfta fram för att få det hela lite svårare och klurigare. Så, ta en titt. :gremwink:

Min spelgrupp är också svårövertygad om Gemini så det kanske är du, jag och Krank som ska träffas och spela Gemini. :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Re: Gemini-frågor (spioler)

Min spelgrupp är också svårövertygad om Gemini så det kanske är du, jag och Krank som ska träffas och spela Gemini.
Absolut =)

Dock kräver ju Geminis regler ändå en och annan husregel, så tills vidare får vi helt enkelt nöja oss med att diskutera sådant...

När vi ändå pratar om Gemini så undrar jag fortfarande hur en improviserad besvärjelse övergår till att bli en inlärd... Det täcks, otrevligt nog, inte av reglerna.

//Krank, som egentligen inte tycker att Geminis regler är sådär jätteupphetsande eller för den delen särdeles enkla, men som älskar magisystemet
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,920
Location
Nordnordost
Ont och gott i rollspel.

Återigen är du 180grader åt andra hållet.

D&Ds alignments är rätt festliga i sin absurditet tycker jag, så de hade jag nog inte petat på.

Men Gemini förtjänade något bättre än en så simpel svart-vit syn på verkligheten, så jag suddade ut gränserna lite och högst avsiktligt.

Dessutom tycker jag att Gemini blev ännu mörkare när spelarna inte längre kan ta sin tillflykt i "Jag representerar kyrkan, därför är de handlingar jag gör goda.", mycket 90-tal. :)
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Gemini-frågor (spioler)

Jag ska nog ta och bläddra igenom Ärans Väg en gång till, var verkligen länge sen.

Ja, jag bor ju i Stockholm i alla fall, krank får väl ta tåget!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,608
Location
Rissne
Re: Gemini-frågor (spioler)

krank får väl ta tåget!
Ack, om ändå pengarna funnits... Det skulle kosta mig 400:- tur och retur.
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Re: Gemini-frågor (spioler)

Spelade Gemini gediget för ett antal år sedan och var mycket nöjd med den upplevelsen. Skulle mer än gärna spela det igen men så kommer nog inte att bli fallet eftersom min SL är trött, sliten och tycker inte om att vara spelledare längre :gremwink:.

Jag spelade magiker och blev väldigt intresserad i magisystemet som jag tyckte väldigt mycket om. Gav mycket frihet vill jag minnas. Gillade även deras "alignment" system med illustrerande texter för hur man sjönk in i fördärv. Aaa härliga är minnena Gemini väcker...

Verkligen synd att det inte blev mer än vad det blev, potentialen var stor vill jag tro.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Gemini-frågor (spioler)

"Spelade Gemini gediget för ett antal år sedan och var mycket nöjd med den upplevelsen. Skulle mer än gärna spela det igen men så kommer nog inte att bli fallet eftersom min SL är trött, sliten och tycker inte om att vara spelledare längre."

Hmm... hur mycket tror du han tar om vi skulle köpa ut hans böcker och låta någon annan spelleda?
 

Lange

Veteran
Joined
5 Jun 2004
Messages
88
Location
St Hult
Re: Gemini-frågor (spioler)

Hehe ja om han hittar böckerna och allt så borde vi kunna få dem för en billig peng, men med lite smooth-talking kan vi nog få dem gratis :gremlaugh:
 
Top