Nekromanti Gemini-frågor

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Re: En annan regelfråga?

I Pendragon gör man på det viset att värden över 20 ger en bonus på effekten motsvarande det överskjutande värdet. Har du till exempel FV 25 och slår en nia räknas det som effekt 14.
En kamrat till mig har en annan skitsmidig lösning: Om du kan lägga till 20 till tärningens utfall, gör det. Dvs, om du har FV 25 och slår 1, 2, 3, 4 eller 5 så lägger du till 20 till resultatet.

Å andra sidan kräver detta någon form av fummelmekanism, vilket just han får till genom att använda två tärningar (där man alltid väljer det bästa resultatet, ger snygg klockkurva) och fumla när man slår 1 på båda. Om jag minns rätt. Även folk med FV 25 ska kunna misslyckas, tycker jag, även om det ska vara riktigt sällan (inte var 20:e gång som i t.ex gamla DoD's taffliga fummelmekanismer).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,932
Location
Nordnordost
Re: En annan regelfråga?

1 på 400 att det blir fummel? Verkar tona ner slapsticktendenserna iaf.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Re: En annan regelfråga?

1 på 400 att det blir fummel? Verkar tona ner slapsticktendenserna iaf.
Exakt. Man snubblar inte på osynliga sköldpaddor hela förbannade tiden. En av kamratens bästa idéer, får jag väl säga, detta med två tärningar och att alltid använda det bästa resultatet.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: En annan regelfråga?

Det är helt klart en rimlig anledning att inte köra med en bakvänd effektlösning. Om en magiker har 23 i en av sina aspekter så kan han ändå inte dra nytta av de överskjutande 3 poängen (om han inte lägger besvärjelser med höga effektgrader, vilket ger minus). Men det blir svårar att hantera för en svärdsvingar som har 25. Men ni kommer med många bra idéer.

Angående skada så är det dödligt. En person har en tålighet som motsvarar hans Fysik (som är ett värde mellan 1 och 15). Så en karaktär med 12 i Fysik har Skråma 1-3, Lätt sår 4-6, Allvarligt sår 7-11 och Dörligt sår på 12+. Sedan sätter man in skadan i karaktärens tålighetstabell. Sedan finns det rustning som kan abbsa allt mellan 1 och 8 som tar bort skada. Så i ditt exempel med en bra svärdsfäktare som snittar på 15 i skada så är det nästan alltid dödliga hugg.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: 2T20

Att använda 2T20 och ta det bästa resultatet verkar riktigt schysst. Det blir ju lättare för karaktären att lyckas med det är nog bara bra. Och precis som du säger så kan man helt klart köra med fummel och perfekta slag. 1 på 400 är toppen. :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Re: 2T20

Nackdelen blir ju att man får ett tärningsutfall per slag som inte används. Om jag slår 15 och 12, och har 16 - då blir resultatet 15, men tolvan är värdelös. Det ogillar jag - så minimalist jag är vill jag att allt ska vara funktionellt, och ett tärningsutfall som inte används sticker mig i ögonen.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: 2T20

[ QUOTE ]
Nackdelen blir ju att man får ett tärningsutfall per slag som inte används. Om jag slår 15 och 12, och har 16 - då blir resultatet 15, men tolvan är värdelös. Det ogillar jag - så minimalist jag är vill jag att allt ska vara funktionellt, och ett tärningsutfall som inte används sticker mig i ögonen.

[/ QUOTE ]

Fast tolvan är väl inte egentligen värdelös á priori? Den blir ju först värdelös när du tittar efter och ser att du har färdighet 16 och därför inte behöver den. Hade du istället haft 14 i FV så är det ju femtonen som är värdelös.

Det är ju inte utfallen som är det viktiga med de tärningar vi väljer att använda utan den sannolikhetsfördelning de skapar. Ditt sätt att tänka känns extremt resultatorienterat snarare än processorienterat.

Systemet påminer för övrigt i en aspekt om LUG's Star Trek som har ett system för task resolution jag gillar skarpt.

/Bjorn
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Re: 2T20

Det är ju inte utfallen som är det viktiga med de tärningar vi väljer att använda utan den sannolikhetsfördelning de skapar. Ditt sätt att tänka känns extremt resultatorienterat snarare än processorienterat.
Vad jag menar är att det vore trevligt att hitta ett sätt att använda även det andra utfallet - självklart finns det ett värde i att få fram ett normalfördelat resultat och där är tärningen bra - men i mina ögon är adderandet av en tärning inte riktigt värt besväret om normalfördelningen är det enda man får ut.

Det ska då sägas att jag vill ha minimalt antal tärningsslag, minimalt antal inblandade siffror, och minimal mängd matematiska operationer i mina system. Att man får ett resultat som "inte används" skär i ögonen på mig.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: 2T20

[ QUOTE ]
Vad jag menar är att det vore trevligt att hitta ett sätt att använda även det andra utfallet - självklart finns det ett värde i att få fram ett normalfördelat resultat och där är tärningen bra - men i mina ögon är adderandet av en tärning inte riktigt värt besväret om normalfördelningen är det enda man får ut.

[/ QUOTE ]

Altså antingen har jag totalt missuppfattat din beskrivning av hur man slår eller så pratar vi helt förbi varandra. Jag kan då inte se något i den där tärningsmekanismen som kommer i närheten av ens en aproximativ normalfördelning.

Och då har jag ändå lekt lite snabbt i excel med den. Vad jag kan se är sanolikheten för att få en viss effekt linjärt ökande upp t.o.m. FV och sanolikheten för att lyckas ser ju i princip ut som (1-x^2). Så vari kommer normalfördelningen in?!?

Men visst finns det ett värde i att kunna utnytja den andra tärningen också, om man kan hitta någonting att ha den till som inte käns konstlat och onödigt.

En tanke som slår mig är att man skulle kunna räkna den högsta tärningen under (eller lika med) FV som effekt dvs hur bra man gör något och den andra tärningen (oavsett om den är över eller under FV) som tidsåtgång (där 1 är snabbast och 20 långsammast). På det sättet kommer ju en skickligare person inte bara lyckas oftare, inte bara lyckas (i snitt) bättre utan också (i snitt) något snabbare.

OBS, detta senaste är ett ögonblicksinfall och inget jag tänkt igenom. Kan dock vara en intressant diskusion i sig.

/Bjorn
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: 2T20

Nackdelen blir ju att man får ett tärningsutfall per slag som inte används. /.../ Det ogillar jag - så minimalist jag är vill jag att allt ska vara funktionellt, och ett tärningsutfall som inte används sticker mig i ögonen.
Det där är ett rätt knäppt påstående, eftersom du spelleder WoD, där man normalt slår en hög med tärningar där 70% av tärningarna är helt menlösa. Fast du kanske ogillar det hela där också?

Nå, nu till varför jag gör detta inlägg. Troberg var inne på liknande saker en gång i tiden. Kanske kan det finnas något guldkorn där kring 2T20?

/Han som dock hade några anmärkningar på hans tillvägagångssätt
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,644
Location
Rissne
Re: 2T20

Det där är ett rätt knäppt påstående, eftersom du spelleder WoD, där man normalt slår en hög med tärningar där 70% av tärningarna är helt menlösa. Fast du kanske ogillar det hela där också?
Alles riktigt, det gör jag. WoD's största nackdel är tärningspölarna. Systemet har dock andra poänger som gör att jag kan ha överseende. Det är dock skillnad mellan vad jag kan stå ut med i färdiga system och vad jag lägger till i system jag konstruerar...
 
Top