Gemensam magi

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Hade en lite slumpmässig idé kring magi på grund av tråden om counter spells. Låt säga att rollpersonerna, likt något Ars Magica eller dylikt, alla spelar häftiga magikunniga personer. Det rör sig om magi som är flashy men osynlig, så mer LotR-duellen mellan Saruman och Gandalf än eldbollar och dylikt.

När ni använder era krafter så gör ni det från varsin personlig pöl med magitärningar. Kalla dem krafttärningar eller annan lämplig grej. Ni har ett gemensamt mål mot en gemensam motståndare; kanske vill ni försöka avbryta en förbannelse eller exorcera en illvillig demon. Tärningarna ni satsar läggs i mitten av bordet. Spelarnas är i en färg, den "andra sidan" i en annan. Eller så kanske varje spelare har en egen färg, om det spelar roll vem som bidrar mest/minst eller dylikt.

Besvärjelsen aktiveras först när alla är färdiga med att lägga till tärningar och först då rullas resultatet fram. Den sida som "vinner" beskriver vad som händer och om mer nyans är önskad kan särskilda tärningsresultat (6:or, 1:or, etc) påverka beskrivningen på olika sätt genom komplikationer eller fördelar eller vad som nu föredras.

Spontant känns det här som en ganska intressant mekanik, men givetvis lite för isolerad från något riktigt sammanhang. Men olika former av eskalering och "push your luck" och liknande kan skapa en hel del spänning, som på sätt och vis emulerar spänningen som rollpersonerna känner i situationen.

Några tankar*?

*Eller obligatoriska listor på indiespel...
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Cool!

Underförstått här känns är att alla inte i varje situation bara kan kötta in alla sina tärningar? För att de kan behövas i en senare scen och man får tillbaka dem långsamt?

En tanke som slog mig för en lite mer antagonistisk twist är att varje spelare skriver ned hur många tärningar hen satsar dolt (och SL också?) och sen avslöjas tärningarna samtidigt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Underförstått här känns är att alla inte i varje situation bara kan kötta in alla sina tärningar? För att de kan behövas i en senare scen och man får tillbaka dem långsamt?

En tanke som slog mig för en lite mer antagonistisk twist är att varje spelare skriver ned hur många tärningar hen satsar dolt (och SL också?) och sen avslöjas tärningarna samtidigt.
Ja, jag tänker att dessa tärningar är alla tärningar ni har till dess sessionen är slut, ni vilar, dricker manadrycker, offrar katter, skär er i händerna, eller vad nu just din magi kräver.

Men det gemensamma tycker jag är intressant. Om en tänker sig färgerna i Magic så skulle det ju kunna finnas fem färger på tärningarna exempelvis (har precis börjat kika på Genesys, så låt säga att jag är "färgad" av det här tänket...), och att vissa färger tar ut varandra också. Så det finns en lite mer komplicerad nivå av planering, skolning, etc.

Gillar alltid när spelare har asymmetrisk information, så dolt låter väldigt bra. Blir mer som en auktion då. "Är alla färdiga med att dedikera sin mana? Då kör vi..."
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Gillar alltid när spelare har asymmetrisk information, så dolt låter väldigt bra. Blir mer som en auktion då. "Är alla färdiga med att dedikera sin mana? Då kör vi..."
Precis. Man kan ju köra med gemensamm och individuella mål, jag tänker osökt på Svavelvinters lösning med personlig målsttning för spelmöte och skuggorder, något och det hållet. Då konkurrerar det enskilda och det gemensamma om samma begränsade resurs.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Precis. Man kan ju köra med gemensamm och individuella mål, jag tänker osökt på Svavelvinters lösning med personlig målsttning för spelmöte och skuggorder, något och det hållet. Då konkurrerar det enskilda och det gemensamma om samma begränsade resurs.
Det här är supercoolt!

Kanske att din "magiskola" blir lite som ett department i GURPS: Black Ops, där ni absolut har era missions som skall klaras av gemensamt, men samtidigt har era egna departments specialintressen att tänka på också.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Det här är supercoolt!

Kanske att din "magiskola" blir lite som ett department i GURPS: Black Ops, där ni absolut har era missions som skall klaras av gemensamt, men samtidigt har era egna departments specialintressen att tänka på också.
Alltså, jag skriver otroligt slarvigt här på forumet ser jag, och jag ska ändå föreställa en författare. Beklagar.

Jag tycker du är något intressant på spåret här. En stor, urgammal magisk byrokratki med massor av särintressen och konflikter.

Du kan lägga upp det så här: alla rollfigurer är å ena sidan anställda för att verka å helhetens vägnar, men är å andra sidan beroende av att göra saker för sin del av organisationen för att avancera. I "avancera" kan man lägga tillgång till böcker, föremål, labbtid, assistenter, mm.
 
Top