"Counterspell" - yay eller ney?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Olika former av counterspell eller hindra magi eller vad det nu kan tänkas kallas i alla möjliga olika rollspel. Tycker ni det är en bra idé, och i så fall varför?

Tycker ni inte att det borde finnas? Varför då?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Ja, för magiduellens skull. Därför tycker jag också att den inte ska ta upp en spell slot, och fungera ungefär som att parera.

I Blood & Bronze är regeln ungefär:
1. Spendera ett magi-pulver
2. Slå ett slag
3. Om du slår bättre än den som kastade besvärjelsen studsar den tillbaka
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
447
Location
Uppsala
Jag är ett fan av "Counterspell" och "Dispel magic", tycker att det ger en dynamik i magin. Det är väldigt tillfredsställande som spelare att kunna motverka fiendens magier etc. Min egentliga erfarenhet är i DnD5 men gillar också hur det fungerar där.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag gillar det i D&D för det gör magiker dueller mer spänande. Ingen har nog med HP för att klara en rejäl smäll i ansiktet men man har saves för att klara save-or-suck spells. Så är det bara magiker mot magiker så blir det att man skjuter på varandras pistoler med sina anti-pistoler och på anti-pistolerna med anti-anti-pistoler tills någon lyckas få igenom en skadande formell eller att någon lyckas gå runt den andras försvar med en obskyr eller kreativt använd formell.

I strider med hela grupper är det ännu mer spännande. Counter för att hindra fiendens magiker eller chansen att anvämda sina egna formler?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Jag tycker att det känns som något magiker borde lära sig, och det fyller en funktion i spelet. Om det finns möjlighet för andra magiker att stoppa magin så kan man göra den lite mer kraftfull.

Så jag är för, om det passar i spelet i övrigt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag är för counterspells. Men på ett personligt plan så vill jag gärna se någon slags "motelement". Så om någon kastar fireball så counterspellar magikern med en välplacerad icicle spray eller waterspout (som neutraliserar eller detonerar eldbollen på ett säkert avstånd) eller snabbt uppförd globe of protection snarare än "I...counterspell!".
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Kan tycka det är trist när det blir A->B och sen stopp. Alltså om någon lägger sin feta spell, sedan följs den av en counterspell, och sen är allt om intet.

Mer intressant om det kan finnas en aspekt av "push your luck" i det hela!

Har jag råd att blockera den här besvärjelsen eller behöver jag spara min koncetration/mana/Humanity/snabbkaffe-och-energipulvermix till senare i rundan eller nästa runda? Om magi händer ofta kan det uppstå en spännande dynamik.

Om magi händer mindre ofta, eller rentav framförallt drabbar gruppens trollpacka, så kan det snarare bli extremt frustrerande. Lite som att Neo aldrig fick chans att säga "dodge this" till Smith...

Mitt korta svar är typ: YAY, men det behöver ha sin egna belöning. :)
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
De spel jag har prövat på som har counterspell har gjort att jag inte valt den. Jag vet inte om någon egentligen har valt någon sådan förmåga någonsin i de spelgrupper jag har varit med i.

Anledningen är rätt simpel. Det finns för många andra saker som man har mer nytta av än att det skulle råka finnas magi i världen. Spenderar man en hel handling för det är det ännu värre, då det oftare är bättre att attackera i så fall.

Sedan är det trist om det skulle helt stoppa. Det tar bort en hel aspekt av spelet om det skulle gå.

Så det är mest slöseri med trycksvärta för mig att ha med counterspells.

---

Däremot, om magiker kan avvärja magi, precis som krigare kan avvärja attacker, så gillar jag det. Då är det ingen specialförmåga/besvärjelse och det bidrar till en ny aspekt - magistrid.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag ser gärna att det finns mot-magi om det passar i settingen, vilket det oftast gör, och förutsatt att det är hyfsat enkelt och balanserat rent regeltekniskt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
I Suldokar's Wake kan du använda ett liknande eller identiskt nanoprogram för att motverka ett annat program (dispell eller counterspell). Du måste rulla mot Ghost med en svårighet som avgörs av hur lika effekterna är.
Det där var en ny (för mig) take på det hela som jag verkligen gillar! Det är inte längre "en besvärjelse" som alla som räknar med att hamna i strid måste ha.

Om två magiker i samma skola möts blir det nästan en ren fråga om vem som är mäktigast, sammtidigt som man ju inte vill slösa sina höglevelspells i onödan, så man börjar ju lite försiktigt för att försöka avgöra hur långt motståndarens krafter sträcker sig. Medan en _riktigt_ mäktig magiker kanske bara bränner en level 6 slot (ja, jag pratar DND termer, men tänker att det är applicerbart på det mesta) på en gång för de har flera, och det är värt det för att slippa trippa runt den heta gröten.

Att möta en magiker från en främmande skola blir plötsligt jätteläskigt, för du kan antagligen inte motverka någon av dennes besvärjelser. Och det är nu väldigt intressant att försöka bredda sig, för att kunna bemöta så många sorters besvärjelser som möjligt. Samtidigt gör ju det en kanske mer sårbar för magiker som fokuserat sig på att bemästra en enda skola...

De där obskyra, "värdelösa" besvärjelserna blir plötsligt värdefulla! För ju obskyrare och värdelösare den är, desto större sannolikhet att motståndaren INTE har den och att du därför har möjlighet att faktiskt få en effekt!
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Det beror helt klart på spelet – men min personliga preferens skulle vara att inte göra det till en separat spell. Istället skulle jag föredra om alla magiker helt enkelt kunde slå ett handlingsslag för magi-färdigheten eller dylikt, för att försöka slå ut fiendens magi.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag gillar motformler och föredrar när magiker spenderar sin kraft/formel/livsenergi när de utför det. Idealiskt skulle jag nog vilja se ett system där en formel kontras av en motsatt formel, typ eld mot vatten och så, där man kan öka detaljnivån ett snäpp vid en duell gentemot mer generell formelkastning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
A slår ett slag, B slår ett slag, och resultatet är att inget händer. Det är jättesugigit och inga spel borde ha det så någonsin. Men om du kan kasta tillbaka effekten så att den drabbar kastaren så är det ju mer intressant. Att bara nolla en effekt är ju kasst, dock. Slår du en tärning så ska något hända. Annars är det lika kul som "stå över ett kast"-regler i brädspel.

Om man bränner magipoäng så är det lite mindre sugigt, för då har i alla fall något förändrats. Men då ska detta leda till något intressant, inte bara att båda parter har förlorat några poäng som kan återfås genom att vila upp sig.
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
479
Location
Uppsala
Jag har funderat på en sorts sten-sax-påse-system för magidueller, där besvärjelserna kan ta ut varandra. Det bygger på att besvärjelserna kopplas till element/skola/princip där vissa besvärjelser slår andra (utgående från t.ex. element: vatten slår eld).

A och B duellerar. De bestämmer sig för en varsin besvärjelse och avslöjar sina beslut samtidigt. A kastar eldklot och B kastar vattenstråle. B:s stråle eliminerar eldklotet och gör skada på A.

Utmaningen för spelaren ligger i att gissa vad motståndaren kommer använda. Kan man besvärjelser från olika element/skolor/principer så har man en fördel eftersom man har fler valmöjligheter.

Vill man kan man krångla till det med förstärkningar. A kastar isklot, B kastar vattenstråle. A:s isklot stoppar vattenstrålen och förstärks av den, så att det gör mer skada.

Om A är mycket starkare än B så kan hen få en fördel, t.ex. att B måste säga namnet på två besvärjelser varav en är besvärjelsen hen tänker kasta, så att A kan låta den informationen påverka sitt besvärjelseval.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
A slår ett slag, B slår ett slag, och resultatet är att inget händer. Det är jättesugigit och inga spel borde ha det så någonsin. Men om du kan kasta tillbaka effekten så att den drabbar kastaren så är det ju mer intressant. Att bara nolla en effekt är ju kasst, dock. Slår du en tärning så ska något hända. Annars är det lika kul som "stå över ett kast"-regler i brädspel.

Om man bränner magipoäng så är det lite mindre sugigt, för då har i alla fall något förändrats. Men då ska detta leda till något intressant, inte bara att båda parter har förlorat några poäng som kan återfås genom att vila upp sig.
Den som skulle ha drabbats av As besvärjelse brukar ju tycka det är rätt bra att slippa ... Om du kan counterspella en fireball som skulle wipeat dina polare, så att de istället kan fly eller få in den där sista träffen, då har i alla fall jag aldrig varit med om att de bara öööh inget händer, fan vad tråkigt, jäla skiiitspel, blev det ingen brasa?, inge drama ju! :)

Hälsar

Christian
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,712
Location
Göteborg
Den som skulle ha drabbats av As besvärjelse brukar ju tycka det är rätt bra att slippa ... Om du kan counterspella en fireball som skulle wipeat dina polare, så att de istället kan fly eller få in den där sista träffen, då har i alla fall jag aldrig varit med om att de bara öööh inget händer, fan vad tråkigt, jäla skiiitspel, blev det ingen brasa?, inge drama ju! :)

Hälsar

Christian
Nä, men vi har ju aldrig spelat tillsammans, heller. Jag skulle nog inte uttrycka det riktigt så, men jag skulle definitivt tänka "Ping-pong-strid? Så 90-tal. Har vi inte kommit längre än såhär?"
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
En spell som stoppar en annan spell? Så tråkigt att jag somnar.

En tävling om vem som kan ösa på mest kraft, winner takes all? Absolut.

Föredrar också att inte ha en specialskola för det hela.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Nä, men vi har ju aldrig spelat tillsammans, heller. Jag skulle nog inte uttrycka det riktigt så, men jag skulle definitivt tänka "Ping-pong-strid? Så 90-tal. Har vi inte kommit längre än såhär?"
De flesta spel som har counterspelling är inte ett dugg ping pong, och konceptet med en blockeringsfunktion är inte daterat heller. Blockeringen sker liksom i en taktisk situation där du väljer tidpunkt, överväger risken för dig själv, eventuellt vilken av flera besvärjelser som ska kontras, om det är något du kan göra istället samt om du har råd med resursförlusten. Det är ett spelarval med en massa nyanser som alla brukar ha stor betydelse för fortsättningen av striden. Om du vill skada motståndaren istället för att blockera är ju det något du ska behöva välja *istället* för en counterspell, med risken för att skadan blir otillräcklig eller att motståndaren ändå får igenom sin spell och drabbar dig eller andra med den.

Det är väl fine om du inte gillar blockeringar, men det gör inte counterspellkonceptet sugigt, kasst, synonymt med "stå över ett kast", ping-pong eller daterat.

Men det blev åtminstone klart hur du tänker, och det kan ju vara bra av andra anledningar!

Hälsar

Christian
 
Last edited:
Top