Nekromanti Ge ut samma äventyr till flera system?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Eftersom jag har väldigt fullt upp med att sätta ihop samlingsvolymen av GrottZine (den kommer troligen bli mer än 200 sidor! Übercoolt!) så vandrar min hjärna i jakt på framtida projekt. En möjlighet jag funderar starkt på är att skriva ett äventyr och/eller en kampanj och ge ut till redan existerande spel. Svärd och Svartkonst ligger nära till hands, men också Fantasy! och Hjältarnas tid. Då är frågan: skulle det vara okej att ge ut samma äventyr till alla tre av dessa? Och då menar jag inte som gratis-pdfer nånstans, utan som fysiska böcker. Hur ställer sig konsumenter och spelare till det?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Görs det bara snyggt och lättöverskådligt så gillar jag det.
Edit: Jag kanske missuppfattade. Jag tänkte att du menade att ge ut en bok med regler och stats för multipla system. Som Äventyrsspel gjorde till SRR.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Paal;n222169 said:
Görs det bara snyggt och lättöverskådligt så gillar jag det.
Edit: Jag kanske missuppfattade. Jag tänkte att du menade att ge ut en bok med regler och stats för multipla system. Som Äventyrsspel gjorde till SRR.
Det är ett alternativ, men då skulle en behöva ge ut det som tredjepartsprodukt. Själv skulle jag gärna stödja spelskaparna med en del av försäljningen, och i så fall är det vettigt att ge ut genom dem. Då skulle det dessutom vara möjligt att matcha layout och illustrationer med övriga produktlinjer. Det är ju snyggt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Va, inte multi-statsat i samma bok? Då är det inte coolt och bra. Då är det förvirrande och konstigt. ^^

Målet är att klå Thieves' World-boxen som hade stats till nio (9) rollspel!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
DeBracy;n222173 said:
Va, inte multi-statsat i samma bok? Då är det inte coolt och bra. Då är det förvirrande och konstigt. ^^

Målet är att klå Thieves' World-boxen som hade stats till nio (9) rollspel!
Men blir det inte väldigt mycket dött utrymme i boken för de flesta? Om jag stattar till tre spel, men de varje köpare bara använder det till ett, då är ju två tredjedelar av alla stats bara slöseri med plats både layout-mässigt och sidmässigt. Eller tänker jag fel?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Alla samlar-komplettister som isåfall måste köpa alla versioner av äventyret om de samlar på mer än ett system, kanske tycker det är jobbigt? :)
 

Rollspelsräven

Veteran
Joined
7 Apr 2014
Messages
14
Tycker att det låter som en bra idé. Borde funka ganska bra i OSR system. Om man skriver det riktigt generellt så behövs kanske inte olika sektioner för olika system utan bara korta stats stycken för monster och dyligt. Väl genomfört tror jag det är en super idé.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det mest komplicerade är nog:
Ger du ut ett äventyr till flera olika system bör du ha speltestat äventyret i alla systemen.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
anth;n222189 said:
Det mest komplicerade är nog:
Ger du ut ett äventyr till flera olika system bör du ha speltestat äventyret i alla systemen.
Det kan en kanske få någon annan att göra? ;) Men ja, det är en bra poäng.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Rollspelsräven;n222188 said:
Tycker att det låter som en bra idé. Borde funka ganska bra i OSR system. Om man skriver det riktigt generellt så behövs kanske inte olika sektioner för olika system utan bara korta stats stycken för monster och dyligt. Väl genomfört tror jag det är en super idé.
Det är i regel väldigt lätt att skriva och statta på ett sätt som funkar alla OSR-spel, men det skulle i så fall bli för SåS och dess närmsta släktingar och utesluta F! och HT.

Nu ska det sägas att det här projektet kanske inte ens blir av (det är ju alltid en risk), och det kan också hända att det i slutändan bara släpps för ett eller två system. Men det är ju roligt att kolla upp hur andra tänker och känner ändå.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag säger: gör det systemagnostiskt om äventyret i sig tillåter det, med beskrivningar/guidelines av hur bra alla SLP:er ska vara istället för stat blocks. :)
 

Corfitz Ulfeldt

Veteran
Joined
25 May 2014
Messages
16
Jag tycker det är en intressant idé. Det man kan fråga sig är hur mycket stats som behövs skrivas in. För fällor motsv kan man ange svårighetsgraden till typ medel, svår osv och sen samla alla modifikationer på ett ställe. För mängdfiender behöver man nog inte så mycket stats. En orch är väl en ork är väl en orc.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Dazumal;n222199 said:
Jag säger: gör det systemagnostiskt om äventyret i sig tillåter det, med beskrivningar/guidelines av hur bra alla SLP:er ska vara istället för stat blocks. :)

Man kanske kan skriva det så systemoberoende som möjligt och hänvisa i texten till SLP-stats-häftet, och då ha lösa SLP-häften med alla stats, ett för varje system? Det hade även gjort äventyret lättmoddat till ännu fler system (Symbaroum, Saga, DoDR...), bara lägg upp ett nytt häfte som PDF som folk får tanka hem och skriva ut?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
OFFICIELLT SAGAGAMES SVAR:

Do it! Bara att köra med Fantasy! och Saga. Även som tryckt bok.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Björn Wärmedal;n222174 said:
Men blir det inte väldigt mycket dött utrymme i boken för de flesta? Om jag stattar till tre spel, men de varje köpare bara använder det till ett, då är ju två tredjedelar av alla stats bara slöseri med plats både layout-mässigt och sidmässigt. Eller tänker jag fel?
Jag tänker så här va; som spelare (eller spelledare, snarare) så vill jag ju så klart helst ha äventyret med mina och endast mina regler.

Men om jag hade varit spelutgivare, och alltså skulle lägga ner tid och resurser på att layouta och bildsätta äventyret i enlighet med min egen standard, vill jag då verkligen konkurera med flera andra spel med exakt samma äventyr?

För personligen, om jag får nys om ett riktigt, riktigt bra äventyr så är det egentligen lite strunt samma om det äventyret är till det spel jag spelar eller något annat. Det viktiga blir liksom äventyret, och inte själva reglerna.

Visst blir det mycket döutrymme om du stoppar in flera olika reglesystem i boken, men ett bättre allternativ i så fall tycker jag hade varit att släppa äventyret helt regellöst, och sedan istället erbjuda varje speltillverkare en gratisPDF med statsen för alla SLP:er och sånt anpassat till just deras regler.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Jag gillar tanken. Både varianten med olika tryck och en systemlös dito med tilläggs-PDF. Äventyr är ju det som för mig säljer spel, så finns det möjlighet till mer sådant med valfria regler desto bättre. Sedan gäller klart att inte bli för generell så det i slutändan matchar inget spel.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Bild på NPC, textinfo om personlighet etcStats system 1
Styrka: 13
Intelligens: 11
...
Stats system 2
Expertisområden: Dolkhugg, Kartläsning, Prokrastinering
Stats system 3
Aspekter: Lättlärd, Snygg
Nackdelar: Beroende av nybryggt öl

Borde väl gå bra att samla systemen ihop? Och så lär man sig att bara läsa en given färg beroende på vilket regelsystem man kör.
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Ett alternativ är väl att göra boken helt utan stats, bara beskrivningar. Sen finns alla stats att ladda ner från någon hemsida, antingen äventyrsskaparens eller från rollspelets.
 
Top