Nekromanti Ge ut samma äventyr till flera system?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,595
Location
Rissne
Jag skulle gärna se fler äventyr som gjorde på det viset. Sen måste man inte statta upp allting jämt heller... Eller ja, jag spelar ju inte så mycket stridsfokuserat eller med balans; stats är det jag tycker är lättast att improvisera / dra ur ändalykten. Tycker gott man kan ha o-stattade äventyr.

Vilket i och för sig innebär att jag egentligen tycker att de flesta äventyr i någon mån är "multisystem", så länge inte äventyrets story bygger på något specifikt inslag i det tilltänkta regelsystemet... =)


Man kunde ju tänka sig att skippa stats, men ge fingervisningar. Beskriva saker i spelvärldstermer. "Stark som ett troll, har giftig tunga". Så får SL översätta det till sitt system via den välkända "gissa och köra på"-metoden...
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag håller just nu på med att konvertera ett äventyr. Min lilla erfarenhet hittills säger att det är en smal sak att lägga in nya stats. Så smal att det lika gärna kan ligga flera statblock efter varandra som vara helt utan stats (man märker hur lite som ändras mellan två block när man stattar många på raken).

Det som gör det knepigt är när spelen har olika antaganden om sånt som inte är monster. Har det levels eller inte? Har det alignment eller inte? Är "save or effect" en del i systemet? Har man motsatta slag? Använder man samma myntfot? Om såna saker skiljer måste man börja ändra i brödtexten med, och då blir det klumpigt att läsa.

Så: är det bara stats som skiljer kan du ha alla varianter i samma bok, men om en massa annat skiljer gör du nog klokt i att ha olika böcker.
 
Top