Nekromanti Ge manliga rollpersoner smak av att vara män?

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
solvebring said:
Recca said:
Rollpersonerna kommer till ett furstendöme som väntar krig, fast på ett orelaterat uppdrag. Fursten där försöker naturligtvis tvångsvärva alla stridföra män, vilket skulle vara förödande för RP's uppdrag.
En ascool tvist på dylikt vore att RP's egentliga uppdrag är väldigt viktigt vilket gör att de inte kan låta sig tvångsrekryteras, vilket tvingar de manliga rollpersonerna att klä ut sig till kvinnor. Vilket i sin tur gör att de kommer att behandlas som kvinnor och man får lite ingame-crossplay. =)
Om de väljer det spontant vore det ju bra, annars kan jag ana ett uppror i gruppen. :gremtongue:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Hahaha crossdressing vore fett apballt faktiskt. Kan verkligen tänka mig hur pissed-off karaktärerna skulle bli när de är vuxna män som är väldigt macho blir tvugna att bära klänning och peruk för att komma undan tvångsrekryteringen för att bli klara med sitt uppdrag.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Recca said:
solvebring said:
Recca said:
Rollpersonerna kommer till ett furstendöme som väntar krig, fast på ett orelaterat uppdrag. Fursten där försöker naturligtvis tvångsvärva alla stridföra män, vilket skulle vara förödande för RP's uppdrag.
En ascool tvist på dylikt vore att RP's egentliga uppdrag är väldigt viktigt vilket gör att de inte kan låta sig tvångsrekryteras, vilket tvingar de manliga rollpersonerna att klä ut sig till kvinnor. Vilket i sin tur gör att de kommer att behandlas som kvinnor och man får lite ingame-crossplay. =)
Om de väljer det spontant vore det ju bra, annars kan jag ana ett uppror i gruppen. :gremtongue:
Ja, att det skulle ske spontant vore sannerligen en fördel. Det skulle suga fett om det var spelledaren som tvingade på dem den planen. ... Fast tja, uppror inom gruppen vet jag inte...?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ja, att det skulle ske spontant vore sannerligen en fördel. Det skulle suga fett om det var spelledaren som tvingade på dem den planen. ...
Tvinga och tvinga...man kan väl etablera den planen som ett alternativ, utan att nödvändigtvis -tvinga- spelarna att välja den? Det finns liksom nivåer mellan spontant och tvång. En slp kan tex föreslå idén, man kan som spelledare få den att framstå som fungerande och kanske rentav det bästa alternativet i den aktuella situationen, utan att för den sakens skull stänga dörren för spelarna att utforska andra möjligheter om de inte tilltalas av den man slängt åt dem.

Man måste testa sina spelares gränser ibland. Hade mina spelledare inte vågat göra det hade jag gått miste om några oförglömliga rollspelsupplevelser.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ymir said:
Ja, att det skulle ske spontant vore sannerligen en fördel. Det skulle suga fett om det var spelledaren som tvingade på dem den planen. ...
Tvinga och tvinga...man kan väl etablera den planen som ett alternativ, utan att nödvändigtvis -tvinga- spelarna att välja den? Det finns liksom nivåer mellan spontant och tvång. En slp kan tex föreslå idén, man kan som spelledare få den att framstå som fungerande och kanske rentav det bästa alternativet i den aktuella situationen, utan att för den sakens skull stänga dörren för spelarna att utforska andra möjligheter om de inte tilltalas av den man slängt åt dem.

Man måste testa sina spelares gränser ibland. Hade mina spelledare inte vågat göra det hade jag gått miste om några oförglömliga rollspelsupplevelser.
Säger inte emot det men min erfarenhet, både som spelledare och spelare, är att spelarna främst uppskattar att få sätta egna planer i verket och spela på det sådant som "deras eget". Entusiasmen inför en plan brukar enligt min uppfattning vara beroende av att man får testa "sin grej".
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Skitbra, Love! Jag kanske kan komma på något också...

(Appropå) För mig är det viktigt att de kvinnliga privilegierna inte grundar sig på offer och passivitet, och de manliga skyldigheterna får inte endast vara sådant som äventyrare gör, som är kul - Förvisso trovärdigt, men då stiger man aldrig ur de normer man egentligen redan tagit med sig in i rummet som spelare.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
solvebring said:
Ymir said:
Ja, att det skulle ske spontant vore sannerligen en fördel. Det skulle suga fett om det var spelledaren som tvingade på dem den planen. ...
Tvinga och tvinga...man kan väl etablera den planen som ett alternativ, utan att nödvändigtvis -tvinga- spelarna att välja den? Det finns liksom nivåer mellan spontant och tvång. En slp kan tex föreslå idén, man kan som spelledare få den att framstå som fungerande och kanske rentav det bästa alternativet i den aktuella situationen, utan att för den sakens skull stänga dörren för spelarna att utforska andra möjligheter om de inte tilltalas av den man slängt åt dem.

Man måste testa sina spelares gränser ibland. Hade mina spelledare inte vågat göra det hade jag gått miste om några oförglömliga rollspelsupplevelser.
Säger inte emot det men min erfarenhet, både som spelledare och spelare, är att spelarna främst uppskattar att få sätta egna planer i verket och spela på det sådant som "deras eget". Entusiasmen inför en plan brukar enligt min uppfattning vara beroende av att man får testa "sin grej".
Jag är faktiskt mer positiv till idén nu. Det är troligtvis lättare för en grupp medeltida fantasy män att klä sig som kvinnor i en sån värld och faktiskt komma undan med det. Idén borde därför kunna framstå som mer realistisk för dem än i än mer nutida setting. I den medeltida världen så kanske det liksom inte fick förekomma sånt för att normerna var så stängda, och då antogs det helt enkelt att husfrun, hur maskulin hon än var, var kvinna.

Så jag tänker att spelarna kanske behöver en knuff i ryggen för att fatta att det är en ganska smart plan.

Spelarna ser ett en crossdressing karlakarl för den inre bilden men i själva verket kan rollpersonerna komma undan som kvinnor med rätt enkla medel, eftersom normerna är så övertygande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är faktiskt mer positiv till idén nu. Det är troligtvis lättare för en grupp medeltida fantasy män att klä sig som kvinnor i en sån värld och faktiskt komma undan med det. I den medeltida världen så kanske det liksom inte fick förekomma sånt för att normerna var så stängda, och då antogs det helt enkelt att husfrun, hur maskulin hon än var, var kvinna.
Mycket, mycket bra poäng. Plus, liksom, ponera att det är en sån här kultur:




Kläder var i äldre tid, om än självfallet designade för att framhäva ett ideal, fortfarande ofta pösiga, slöjor och hijab av olika slag var vanligt förekommande i många kulturer, och i vissa (okej radikala islamska...) var det tillochmed förbjudet för kvinnor att prata med främmande män. Att crossdressa i en sån kultur lär inte vara direkt svårt, så länge man inte hamnar i ett sammanhang med bara kvinnor och därför väntas klä av sig. Och även i en pseudoeuropeisk kultur borde en crossdresser kunna komma undan med en slöja i många sammanhang; kom ihåg att gifta kvinnor i Europa förväntades ha håret täckt.

All that being said, män som klär ut sig till kvinnor ges i princip alltid nån sorts komiska dimensioner som man sällan applicerar när kvinnor klär ut sig till män. Jag skulle försökt undvika dylik komik, och ta hela grejen mer på allvar, för det känns som att humorn i det hela baserar sig på nån slags föreställning att effeminate/femininiserade män är fundamentalt löjliga, och den föreställningen borde varken vara till gagn för våra normer eller det aktuella scenariot.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Kläder var i äldre tid, om än självfallet designade för att framhäva ett ideal, fortfarande ofta pösiga, slöjor och hijab av olika slag var vanligt förekommande i många kulturer, och i vissa (okej radikala islamska...) var det tillochmed förbjudet för kvinnor att prata med främmande män. Att crossdressa i en sån kultur lär inte vara direkt svårt, så länge man inte hamnar i ett sammanhang med bara kvinnor och därför väntas klä av sig.
Tintin och Kapten Haddock råkade ut för ett liknande scenario en gång:

 
Top