Nekromanti Ge manliga rollpersoner smak av att vara män?

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det senaste året ungefär så har vår spelgrupp för första gången en kvinna som spelar regelbundet med oss killar och det fungerar bra i alla avseenden och så.
Vi har under den tiden spelat ett par olika spel och olika äventyr och kortare kampanjer.

Jag som spelledare försöker i de fallen vi spelar fantasy åtminstone förmedla världen någorlunda utifrån perspektiven att kvinnorna inte alltid är passande för vissa saker. Enkla situationer som "kvinnor har väl inget att säga till om" eller "nej, hugga ved är för män så vi förstår inte varför du bär med dig en yxa".
Alltså mestadels småsituationer som bidrar till stämningen utav en värld där kvinnorna är "mindre värda", utan att ta ifrån min spelare nöjet att bidra till spelet i alla andra avseenden.

Även om jag tror ni förstår vad jag menar även om jag kanske inte uttryckt mig vidare bra, så är det inte det jag vill diskutera och få idéer om.

Utan när det kommer till männen i spelgruppen, vilka grejer kan jag kasta in i ansiktet på dem så de får känslan av att vara icke-önskvärda eller inte lika bra bara för att de har fel kön? Tips mottages.
Jag vill alltså kunna få till små situationer, culture-gaming om man så vill där männen i gruppen känner sig utanför i och inte riktigt välkomna att bidra med vad deras karaktärer normalt sett är bra på.
Och, det finns inga matriarkala kulturer i spelet vi spelar just nu och har inga planer på att implementera någon sådan.


Alltså jag vill inte att tråden ska handla om genus eller något sådant, finns redan hundra sådana trådar och vill vi prata om det så skapa gärna en ny. Utan jag vill ha idéer och tips på situationer som kan uppstå in-game där det är dåligt/ivägen/jobbigt/utanför att vara man.
 

Kaffe å Cigg

Veteran
Joined
8 Oct 2007
Messages
80
Ja du, det blir väl framförallt "traditionellt" kvin nliga områden tex matlagning: "FLYTTA PÅ DEJ, KARLSLOK, så någon som KAN kommer fram"innan de ens fått chansen att lyckas. Ett annat exempel skulle kunna vara en läkekunnig kvinna som hånar ett förband lagt av en man...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det är där det blir problem va, för under normala omständigheter brukar mina manliga spelare och deras karaktärer hålla sig undan ifrån saker som är traditionellt kvinnliga. Men exemplet med förband är väldigt bra, det ska jag lägga på minnet. Brukvis så är mina spelares karaktärer alltid duktiga på läkekonst. Där kan mycket väl ett bra exempel på dryg situation uppstå.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En klassiker som många tv-serier och så använder för att framhäva manligt utanförskap (se tex mad Men, jag tror det är säsong...3?): barnafödande. Detta sågs traditionellt på många håll som en kvinnlig sfär, där männen lämnades i ett helt annat rum och först fick komma in när bäbisen var färdigutploppad.

Annars kan du alltid ta rollpersonerna till en patriarkal, men homosocial, kultur, pratar du Eon (Edit: det gör du visst inte) så är Mûhad bra tex. Då kommer det finnas specifikt kvinnliga sfärer som männen inte har tillgång till, och på vissa områden kan en kvinna ha mer rörelsefrihet än en man - hon är inte nödvändigtvis lika kategoriskt utstängd från manliga sfärer som männen är från kvinnliga. (Läs om Saudiarabien på wikitravel om du behöver ett mer konkret exempel på det; en ogifta kvinna har tillgång till fler sociala sfärer än någon annan där (om än inte de som har högst status). En man kan inte gå in i en annan mans harem, det är absolut otänkbart, men en kvinna, åtminstone en typisk rollperson, har sannolikt inte motsvarande förbud mot att tex prata med värdens manliga tjänare (även om det kan ses som opassande). Genom att orkestrera specifika sociala situationer i en sådan kultur kan du lätt skapa sammanhang där den kvinnliga rollpersonen kan delta i något eller utforska något som männen lämnas utanför, men det kräver givetvis lite skills från din sida eftersom de kvinnliga sfärerna i sådana kulturer oftast är "obetydliga" och inget typiska äventyrare hade haft att göra med oavsett. Men en haremsintrig är lätt att få till tex, eller säg att det skett ett mord i haremet, och bara den kvinnliga rollisen är välkommen att gå in och undersöka. Dylika situationer som bara är för kvinnor -går- att få till även i icke-homosociala kulturer, men det är lite svårare; säg att en häxa inte är villig att dela med sig av sin kunskap till andra än den kvinnliga rollpersonen, eftersom hennes mäktiga sejdkonst alltid har traderats från kvinna till kvinna.
Badhus är en annan möjlighet (det kommer finnas en badhusintrig i en grej jag skrivit till Eon IV); normalt sett är det alltid kvinnornas del som är sämre i sådana sammanhang (alla turkiska bad i Istanbul är tex mycket snyggare inredda på den manliga sidan), men säg att det händer något intressant på kvinnornas avdelning? Badhus är ju en plats för samtal och möten, så där kan florera alla möjliga intriger.


Edit: man kan också få in dylik social segregering by proxy. I Lycans Vampirekampanj som utspelar sig år 1700 på en fiktiv ö i Indiska oceanen spelar jag en kvinnlig shiamuslimsk extremist som sort of/kind of använder sin religions normer som ursäkt för att mobba män; en slp kände igen henne från deras gemensamma hem Zanzibar och ville prata, men hon väste åt honom att ta vad det nu än var han ville med hennes "man" (annan rollperson) istället (jag använde mobbing-ordet för att hon inte tillämpar samma strikta standard i andra sammanhang, men hon är malkav så det är okej att vara inkonsekvent :gremwhistle:). Vid ett annat tillfälle föreslog hon för samme rollperson (europeisk man) att han skulle dricka hennes blod (jäjj bloodbond!) så att de blev släkt och hon därmed kunde visa sitt ansikte för honom (han tog anstöt, men hon ska nog kunna övertyga honom tids nog...). Eftersom hon är den enda burkhaninjan i settingen framstår hennes genustänkande primärt som rent personliga val, snarare än patriarkala normer som påtvingats henne, och därav blir religionen något som ger legitimitet åt att applicera en standard som handikappar män i deras kommunikation med henne. (Fan, så jävla synd att den kampanjen kanske självdör eftersom jag ska åka till Kina, den har börjat såååå bra :gremfrown: ).


och det är ju en klassiker att låta kvinnor smuggla grejer och så, eftersom de blir mindre misstänkta av de (förmodat) manliga vakterna än vad andra män skulle ha blivit. I en medeltidskontext brukar jag förvisso nästan alltid utgå från att vakterna är sluskiga och vill tafsa, men om man tänker sig en kulturell kontext eller helt enkelt ett sammanhang där sådant beteende verkligen inte är okej...

Sen kan du alltid dra till med kollektiv skuldbörda, säg att du har med en kvinnlig slp som nyss blivit utsatt för sexuella övergrepp tex, och inte vill ha med män att göra; hon kanske rentav är aggressiv och arg och spottar på dem och skriker åt dem. Det blir liksom en variant på "men det är okej att anmäla våldtäkten, jag lovar, du får kvinnliga poliser"; återigen blir männen odugliga och den kvinnliga rollpersonen måste ta tag i saken. Det här är kanske inte ett tema för alla, jag vet, men vill du skapa -dåligt samvete- över själva manligheten finns inget bättre. Inget gör manliga rollisar så obekväma som när de måste deala med ett (kvinnligt) våldtäktsoffer.

Man kan förstås köra en mildare variant; somliga människor med specifika omständigheter är väl helt enkelt mer bekväma med att prata med en kvinna. Men då blir det mer "du är kvinna du är mer okej" än "ni är män ni är DÅLIGA"; det där senare är rätt svårt att få till utan Rape as Drama.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
En klassiker som många tv-serier och så använder för att framhäva manligt utanförskap (se tex mad Men, jag tror det är säsong...3?): barnafödande. Detta sågs traditionellt på många håll som en kvinnlig sfär, där männen lämnades i ett helt annat rum och först fick komma in när bäbisen var färdigutploppad.
Ah en klassiker som gått mig helt under näsan just nu, tack för påminnelsen. Det kan dock vara lite problematiskt att få in i nuvarande äventyr men väl gott att tänka på till framtiden.


Annars kan du alltid ta rollpersonerna till en patriarkal, men homosocial, kultur, pratar du Eon (Edit: det gör du visst inte) så är Mûhad bra tex. Då kommer det finnas specifikt kvinnliga sfärer som männen inte har tillgång till, och på vissa områden kan en kvinna ha mer rörelsefrihet än en man - hon är inte nödvändigtvis lika kategoriskt utstängd från manliga sfärer som männen är från kvinnliga. (Läs om Saudiarabien på wikitravel om du behöver ett mer konkret exempel på det; en ogifta kvinna har tillgång till fler sociala sfärer än någon annan där (om än inte de som har högst status). En man kan inte gå in i en annan mans harem, det är absolut otänkbart, men en kvinna, åtminstone en typisk rollperson, har sannolikt inte motsvarande förbud mot att tex prata med värdens manliga tjänare (även om det kan ses som opassande). Genom att orkestrera specifika sociala situationer i en sådan kultur kan du lätt skapa sammanhang där den kvinnliga rollpersonen kan delta i något eller utforska något som männen lämnas utanför, men det kräver givetvis lite skills från din sida eftersom de kvinnliga sfärerna i sådana kulturer oftast är "obetydliga" och inget typiska äventyrare hade haft att göra med oavsett. Men en haremsintrig är lätt att få till tex, eller säg att det skett ett mord i haremet, och bara den kvinnliga rollisen är välkommen att gå in och undersöka.
Mycket intressant läsning och även om det kan vara lite svårt som sagt att hitta på lösningar som vanliga äventyrare kan komma in och bidra till så är det fullt möjligt ju. Och nej, inte till Eon specifikt men värt att minnas tills väl det blir Eon igen. Börjar sakta återfå lite sug. Kampanjen vi påbörjat nu är i The One Ring så jag vet inte hur passande harem är :gremgrin: . Men exempelvis kan man tänka sig de vanliga kvinnliga områdena och möjligen krydda till det så att det är kvinnorna som gör mansgöra i någon avlägsen by eller så. Jaga möjligtvis.

Dylika situationer som bara är för kvinnor -går- att få till även i icke-homosociala kulturer, men det är lite svårare; säg att en häxa inte är villig att dela med sig av sin kunskap till andra än den kvinnliga rollpersonen, eftersom hennes mäktiga sejdkonst alltid har traderats från kvinna till kvinna.
Badhus är en annan möjlighet (det kommer finnas en badhusintrig i en grej jag skrivit till Eon IV); normalt sett är det alltid kvinnornas del som är sämre i sådana sammanhang (alla turkiska bad i Istanbul är tex mycket snyggare inredda på den manliga sidan), men säg att det händer något intressant på kvinnornas avdelning? Badhus är ju en plats för samtal och möten, så där kan florera alla möjliga intriger.
Två mycket intressanta idéer faktiskt och "häxan" fungarar ju mer eller mindre väldigt bra in i min kampanj just nu, eller åtminstone snart.

och det är ju en klassiker att låta kvinnor smuggla grejer och så, eftersom de blir mindre misstänkta av de (förmodat) manliga vakterna än vad andra män skulle ha blivit. I en medeltidskontext brukar jag förvisso nästan alltid utgå från att vakterna är sluskiga och vill tafsa, men om man tänker sig en kulturell kontext eller helt enkelt ett sammanhang där sådant beteende verkligen inte är okej...
Det här ska jag definitivt använda mig utav! Precis som du brukar jag också ha slemmiga vakter så därför kommer det bli underbart när vakterna visiterar de manliga rollpersonerna medan de bara tar en noga titt på den kvinnliga och inte muddrar henne. Lär ge alla en god chock. Får mig per automatik att tänka på Gandalf och "you wouldnt part an old man from his walking stick".


Sen kan du alltid dra till med kollektiv skuldbörda, säg att du har med en kvinnlig slp som nyss blivit utsatt för sexuella övergrepp tex, och inte vill ha med män att göra; hon kanske rentav är aggressiv och arg och spottar på dem och skriker åt dem. Det blir liksom en variant på "men det är okej att anmäla våldtäkten, jag lovar, du får kvinnliga poliser"; återigen blir männen odugliga och den kvinnliga rollpersonen måste ta tag i saken. Det här är kanske inte ett tema för alla, jag vet, men vill du skapa -dåligt samvete- över själva manligheten finns inget bättre. Inget gör manliga rollisar så obekväma som när de måste deala med ett (kvinnligt) våldtäktsoffer.

Man kan förstås köra en mildare variant; somliga människor med specifika omständigheter är väl helt enkelt mer bekväma med att prata med en kvinna. Men då blir det mer "du är kvinna du är mer okej" än "ni är män ni är DÅLIGA"; det där senare är rätt svårt att få till utan Rape as Drama.
Detta är också en variant som verkligen inte passar för alla spelgrupper men skulle fungera finfint i min. Dock har jag relativt nyligen kört en hommage/stöld utav din Första Snön i Eon så kan bli knepigt att få att fungera såhär tätt intill. Meeen å andra sidan, det var typ ett år sedan eller kanske lite mer nu när jag tänker efter.
Kan bli otroligt mycket bättre nu när vi har en kvinnlig spelare med i gruppen som kan vara stöd åt offret istället för endast manliga RP's som försöker trösta :gremwhistle:


Edit:
Edit: man kan också få in dylik social segregering by proxy. I Lycans Vampirekampanj som utspelar sig år 1700 på en fiktiv ö i Indiska oceanen spelar jag en kvinnlig shiamuslimsk extremist som sort of/kind of använder sin religions normer som ursäkt för att mobba män; en slp kände igen henne från deras gemensamma hem Zanzibar och ville prata, men hon väste åt honom att ta vad det nu än var han ville med hennes "man" (annan rollperson) istället (jag använde mobbing-ordet för att hon inte tillämpar samma strikta standard i andra sammanhang, men hon är malkav så det är okej att vara inkonsekvent ). Vid ett annat tillfälle föreslog hon för samme rollperson (europeisk man) att han skulle dricka hennes blod (jäjj bloodbond!) så att de blev släkt och hon därmed kunde visa sitt ansikte för honom (han tog anstöt, men hon ska nog kunna övertyga honom tids nog...). Eftersom hon är den enda burkhaninjan i settingen framstår hennes genustänkande primärt som rent personliga val, snarare än patriarkala normer som påtvingats henne, och därav blir religionen något som ger legitimitet åt att applicera en standard som handikappar män i deras kommunikation med henne. (Fan, så jävla synd att den kampanjen kanske självdör eftersom jag ska åka till Kina, den har börjat såååå bra ).
Det här blir lite som samma sak fast tvärt om med den kvinnliga rollpersonen vi har med i gruppen. Hon är av typen gruffig-tystlåten-ranger-brud-med-två-hands-yxa-och-sköld-som-är-ninja-i-skogen-Aragon-tuff. Det får beskriva hennes rollperson kl 04:30 :gremcool:
Så eftersom hon växt upp i en kultur där det är ganska jämt mellan kvinnor och män, där båda jagar, lagar mat, tar hand om barn och hushåll och försvarar byn mot orcher så har hon väldigt svårt med kvinnor och män som inte köper hennes sätt att leva. Och fruktansvärt svårt för kvinnor som nöjer sig med att laga mat, föda barn och ta hand om hemmet. Hon finner sig inte i det själv och har svårt att se hur andra finner sig i det.
Det som är lite roligt i situationen är ju att hon får uppbackning utav en utav de manliga rollpersonerna som kommer ifrån samma kultursfär och också tycker det är grymt underligt att de delat upp vad kvinnor och män ska och får göra.


/Poseur borde sova.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ah en klassiker som gått mig helt under näsan just nu, tack för påminnelsen. Det kan dock vara lite problematiskt att få in i nuvarande äventyr men väl gott att tänka på till framtiden.
äh, folk föder barn överallt hela tiden. Tänk på att det är medeltid. En random förlossning är lite som ett random encounter, fast för barnmorskor. Så en Sätesbjudning har tex Challenge Rating 4...


Mycket intressant läsning och även om det kan vara lite svårt som sagt att hitta på lösningar som vanliga äventyrare kan komma in och bidra till så är det fullt möjligt ju.
Det finns inspiration att hämta, ofc, det finns tex en bokserie om en eunuck-deckare i osmanska riket på 1800-talet som kan lösa fall tack vare att han kan röra sig i både manliga och kvinnliga sfärer; den första boken heter "The Janissary Tree" (av någon anledning "Eunuckens gåta" på svenska :gremsuck:). Det är en ganska rolig bok om man pallar deckare, för författaren är väldigt påläst och jobbar hårt på att slå hål på olika haremsklichéer, and HOW!

Men det är ju egentligen inte svårare än att pseudosultanen förvarar sin McGuffin i haremet, och någon måste ta sig in där och sno den...

Kampanjen vi påbörjat nu är i The One Ring så jag vet inte hur passande harem är
äh, de där onda araberna har ju bergis harem, de måste ju ha allt som Den Andre har. Och varför sa du inte att det var LotR? Då är det ju inget problem ju, liksom: "Far off yet is his doom and not by the hand of man will he fall"... :gremwhistle:

Precis som du brukar jag också ha slemmiga vakter så därför kommer det bli underbart när vakterna visiterar de manliga rollpersonerna medan de bara tar en noga titt på den kvinnliga och inte muddrar henne. Lär ge alla en god chock. Får mig per automatik att tänka på Gandalf och "you wouldnt part an old man from his walking stick".
Ja, det där vore helt klart jättekul, även om det bara är något som händer i förbigående. Kanske kan vakterna se lite obekväma ut, som om de liksom -funderar- på att muddra henne men inte vågar?

Dock har jag relativt nyligen kört en hommage/stöld utav din Första Snön i Eon så kan bli knepigt att få att fungera såhär tätt intill.
Brättabrättabrättabrätta!!! (Kanske inte här i tråden men...)

Jag hade tänkt säga att man aldrig kan ha för mycket Rape as Drama, men...err...jo, det kan man. :gremblush:

Meeen å andra sidan, det var typ ett år sedan eller kanske lite mer nu när jag tänker efter.
Kan bli otroligt mycket bättre nu när vi har en kvinnlig spelare med i gruppen som kan vara stöd åt offret istället för endast manliga RP's som försöker trösta
Det finns också mer sadistiska varianter som VERKLIGEN inte är för alla, jag sätter det i spoilertagger bara utifall, man kan vara för finkänslig men...

ponera att en manlig rollpersons fru/flickvän/älskarinna/kk/whatever är ett våldtäktsoffer, och liksom är helt "neej, rör mig inte just nu, snälla *flashbacks*", eller bara subtilt obekväm för den delen...det är hardcore ångest för båda parter.

Man kan också låta folk manliga rollpersoner bryr sig om bli våldtagna inför deras ögon, som jag gjorde här. Det borde idealiskt kunna förmedla en sjukt jobbig känsla av maktlöshet och skam, och kollektiv skuld ofc, särskilt om hämnd på de skyldiga av någon anledning inte är en option.

Hon är av typen gruffig-tystlåten-ranger-brud-med-två-hands-yxa-och-sköld-som-är-ninja-i-skogen-Aragon-tuff. Det får beskriva hennes rollperson kl 04:30
Det låter fullt adekvat :gremsmirk:

Så eftersom hon växt upp i en kultur där det är ganska jämt mellan kvinnor och män, där båda jagar, lagar mat, tar hand om barn och hushåll och försvarar byn mot orcher så har hon väldigt svårt med kvinnor och män som inte köper hennes sätt att leva. Och fruktansvärt svårt för kvinnor som nöjer sig med att laga mat, föda barn och ta hand om hemmet. Hon finner sig inte i det själv och har svårt att se hur andra finner sig i det.
Det som är lite roligt i situationen är ju att hon får uppbackning utav en utav de manliga rollpersonerna som kommer ifrån samma kultursfär och också tycker det är grymt underligt att de delat upp vad kvinnor och män ska och får göra.
ajsee, hmm, någon annan kan säkert komma på bättre idéer än jag på vad man skulle kunna göra med det där mer specifikt, men att låta omvärlden reagera på det på olika sätt är väl det självklara, så att rollpersonerna måste ta varandra (eller sig själva förstås, men det är nog inte lika roligt) i försvar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
äh, folk föder barn överallt hela tiden. Tänk på att det är medeltid. En random förlossning är lite som ett random encounter, fast för barnmorskor. Så en Sätesbjudning har tex Challenge Rating 4...
Är ju faktiskt fullt möjligt ju. Vore en möjlighet. I den byn de är i just nu har de faktiskt påpekat att de har läkekunskaper redan så. Den vanliga barnmorskan kanske har råkat ut för lite orcher eller bara är sjuk. Kan ge lite roligt spel väldigt enkelt faktiskt.

Det finns inspiration att hämta, ofc, det finns tex en bokserie om en eunuck-deckare i osmanska riket på 1800-talet som kan lösa fall tack vare att han kan röra sig i både manliga och kvinnliga sfärer; den första boken heter "The Janissary Tree" (av någon anledning "Eunuckens gåta" på svenska ). Det är en ganska rolig bok om man pallar deckare, för författaren är väldigt påläst och jobbar hårt på att slå hål på olika haremsklichéer, and HOW!

Men det är ju egentligen inte svårare än att pseudosultanen förvarar sin McGuffin i haremet, och någon måste ta sig in där och sno den...
Ytterligare en bok man borde ta och läsa alltså
:gremtired: . Men just någon form av harem vore faktiskt roligt och intressant att blanda in i Tolkiens värld. Tåls mycket väl att tänka på.

äh, de där onda araberna har ju bergis harem, de måste ju ha allt som Den Andre har. Och varför sa du inte att det var LotR? Då är det ju inget problem ju, liksom: "Far off yet is his doom and not by the hand of man will he fall"...
Givetvis lär väl öster/söderlänningar ha harem, allt annat är ju konstigt rent ut sagt. Och det där om häxkonungen kan man säkerligen göra någonting med, utan att det verkar über-uppenbart. Alltså göra någon liknande profetia om någon höjdare i kampanjen. Det har ju inte framgått än vad det är som dragit ihop orcherna i Gundabad. Men en lite OT-fråga då, hur skapar man schyssta profetior som inte blir helt uppåt väggarna svårtolkade eller uppenbara (kanske till en ny tråd).

Ja, det där vore helt klart jättekul, även om det bara är något som händer i förbigående. Kanske kan vakterna se lite obekväma ut, som om de liksom -funderar- på att muddra henne men inte vågar?
Ja exakt, eller det att de slemmiga vakterna ser lite nervösa ut och tittar på varandra tittar på RP's och börjar mummla om de ska muddra henne eller inte och sedan när de tills slut vågar så kommer "vaktkaptenen" och säger något i stil med "Har ni muddrat männen, bra. Vad står ni där o tittar på egentligen, har ni muddrat henne eller inte". Och vakterna svarar "Mjo men det har vi ja"

Brättabrättabrättabrätta!!! (Kanske inte här i tråden men...)
Nej som sagt kanske inte i den här tråden. Får ta det över pm eller något om jag blir påmind. :gremlaugh:

Det inom spoilertaggen
Gudaawesome! Must use! Där ska mina spelare få smaka ångest!



/Poseur
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Poseur said:
Utan jag vill ha idéer och tips på situationer som kan uppstå in-game där det är dåligt/ivägen/jobbigt/utanför att vara man.
Nu har ju Ymir tagit upp typ alla svar i hela världen redan men spontant:

Kulturell miljö som är överbeskyddande/ägande gentemot kvinnor. Om en man tilltalar en kvinna utan att ha bett om tillåtelse först? Ja då är det strid till döden som gäller mot hennes man/bror/pappa.

Områden hårt drabbade av krig under lång tid kan till slut bli helt avbefolkade på män. Här vet jag inte exakt vad man skulle göra med det men i en icke-global värld kan det säkert ge problem när utomstående kommer in.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nu kanske jag missade något med tanke på att jag är astrött och halvdöd... Men...

Vad är det för spel och vilken kultur är det - alternativt - försöker du efterlikna?

Annars skulle jag möjligen utgå från oss och vår egen historia - och då är det ju så klart fritt att hämta inspiration överallt ifrån. Vill minnas att Asien har ganska så mycket seder och bruk kring ge olika könsrollerna. En bok om Japan eller Kina kan säkert hjälpa till. ... Likväl en om antiken och Roms historia om man vill vara sån, eller för den delen den medeltida höviska kulturen om det är vad som lockar.

... Problemet är väl dock att du inte lär hitta någon balans i detta eftersom kvinnor alltid har varit mer mobbade än män, generellt sett, genom alla tider. Och ska du nu göra på kulturgaming så ja, tyvärr kommer kvinnan att ha det mycket jobbigare än männen. Frågan är ju du hur kul det är för den kvinnliga spelaren att märkbart vara den som hela tiden trycks ned.

Nå, om vi tittar på oss själva: Därmed relateras kvinnan till saker som vård, hushåll, sömnad, att passa upp på männen; tvätta dem, servera dem, tillfredställa dem sexuellt osv.

Antar förövrigt att mycket beror på klass och samhällskikt också.

Nå, men all vårdande och omhuldande service har väl alltid ansetts kvinnlig, så jag antar att männen lär skuffas bort på den fronten. Samt ja, barnafödande, en del av den tidiga uppfostran osv.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Kanske se det från perspektivet av vad män måste göra/vara istället. Män får inte fly tillsammans med kvinnor och barn när fienden anfaller, eller är inte välkommen i livbåtarna när skeppet sjunker.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Typ när de räddar prinsessan, och hon säger "Vad vet DU om min situation, min smärta?" och söker stöd hos en kvinnlig rollperson istället.

När det ska bryggas öl, och männen inte är välkomna in i bryggarstugan för att endast kvinnor kan få det att jäsa rätt.

När det kommer till värdshuset och det egentligen inte finns plats, men husfolket ombesörjer så att den kvinnliga rollpersonen får ett rum medan de andra får sova på höskullen. Eller när ingen bryr sig ett skit om vad de manliga rollpersonerna säger eftersom det finns trettio andra män som sitter och skryter om sina hjältedåd, men gärna lyssnar på den kvinnliga rollpersonen.

När bybefolkningen ska övertalas att ge sig ut i krig, men kvinnorna röstar ned förslaget eftersom det är typiskt män att vara odugliga på allt som har att göra med gårdens fortlevnad och bara tänka på sina egon. "Vad hjälper det oss att ni far för att dö i ett fjärran land, ni som inte ens kan täta husets väggar så vi slipper frysa under vintern?" Då kan endast en kvinnlig rollperson övertala dem.

Kort sagt: så fort rollpersonerna interagerar med en kvinna.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Kulturell miljö som är överbeskyddande/ägande gentemot kvinnor. Om en man tilltalar en kvinna utan att ha bett om tillåtelse först? Ja då är det strid till döden som gäller mot hennes man/bror/pappa.
Det här tycker jag är en alldeles underdar idé, är ju som upplagt för shotgun-weddings ju :gremwink: . För att inte tala om hur konstigt ansedda gruppen kommer bli i allmänhet när de är två män och en kvinna som är ute och reser.


Områden hårt drabbade av krig under lång tid kan till slut bli helt avbefolkade på män. Här vet jag inte exakt vad man skulle göra med det men i en icke-global värld kan det säkert ge problem när utomstående kommer in.
Ja det kan minst sagt göras intressant.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jasså, ja det är fantasy i allmänhet men just nu är det The One Ring alltså LotR. Så en kultursfär som framförallt är baserad på vår egen järnålder/tidig medeltid här uppe i europa. Men andra influenser är givetvis välkomna.

Annars skulle jag möjligen utgå från oss och vår egen historia - och då är det ju så klart fritt att hämta inspiration överallt ifrån. Vill minnas att Asien har ganska så mycket seder och bruk kring ge olika könsrollerna. En bok om Japan eller Kina kan säkert hjälpa till. ... Likväl en om antiken och Roms historia om man vill vara sån, eller för den delen den medeltida höviska kulturen om det är vad som lockar.
Visserigen finns det mycket att hämta här, även om generellt känns Tolkiens värld tidigare. Typ senantik/tidig medeltid.

... Problemet är väl dock att du inte lär hitta någon balans i detta eftersom kvinnor alltid har varit mer mobbade än män, generellt sett, genom alla tider. Och ska du nu göra på kulturgaming så ja, tyvärr kommer kvinnan att ha det mycket jobbigare än männen. Frågan är ju du hur kul det är för den kvinnliga spelaren att märkbart vara den som hela tiden trycks ned.
Exakt, kvinnan har alltid varit mer mobbad än mannen och det är därför lättare för mig att hitta exempel som kan vara jobbiga för den kvinnliga rollpersonen. Men efter jag tänkt på detta lite så lever vi själva faktiskt i 2011. Från början har jag alltid varit mycket genusmedveten både utanför som vid spelbordet, men tyvärr ändå haft lite utav tänket "ja men lite lär hon ju känna på hur det är att vara kvinna i den tiden". Men att hon får det svårt/jobbigt enbart för sin karaktärs kön återspeglar sig inte vidare bra på oss män (och henne) kring spelbordet om det faktiskt inte blir så att jag kan lägga in situationer som är svåra för män enbart för att de är män. Liksom det är enkelt att belysa hur underkuvad kvinnan historiskt har varit och därför kan jag mycket enkelt lägga in någon minuts spel kring en sådan situation som sätter färg på spelet. Men händer aldrig någon liknande situation för männen i gruppen så känner jag att jag misslyckats med att vara en oberoende och jämställd spelledare (men framförallt medmänniska).

Nå, om vi tittar på oss själva: Därmed relateras kvinnan till saker som vård, hushåll, sömnad, att passa upp på männen; tvätta dem, servera dem, tillfredställa dem sexuellt osv.

Antar förövrigt att mycket beror på klass och samhällskikt också.

Nå, men all vårdande och omhuldande service har väl alltid ansetts kvinnlig, så jag antar att männen lär skuffas bort på den fronten. Samt ja, barnafödande, en del av den tidiga uppfostran osv.
Exakt, det här är ju klassiska områden som är kvinnliga och du tillsamms med tidigare Ymir ger mig en uppenbar idé som är lite fruktansvärd faktiskt. Poängtera att en utav männen gifter sig och skaffar barn, vore det inte lite hemskt då att mannen inte får vara med vid förlossningen, direkt efter och sedan ha väldigt lite att säga till om när det kommer att uppfostra hans barn. Medan den kvinnliga rollpersonen har tillgång till detta.

/Poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
En alldeles underbar idé också. Kvinnan i gruppen kan mycket väl bli erbjuden att fly tillsammans med andra kvinnor och barn. Medan om männen så mycket som nämner det så blir de sedda som uslingar till fega desertörer.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Många bra idéer här också. Jag gillar skarpt det där med ölet, speciellt då när två utav mina spelare är väldigt förtjusta i och har en alldeles speciell kärlek till just öl både off- och in-game.

Gillar också det där att ingen bryr sig om deras hjältedåd ändå när alla andra sitter och skryter, kan uppstå en väldigt kul situation när plötsligt värdshusets trettio fulla karlar blir tysta och lyssnar på den unga tösen.


Bra ideer allihopa.


/Poseur
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Poseur said:
Alltså jag vill inte att tråden ska handla om genus eller något sådant, finns redan hundra sådana trådar och vill vi prata om det så skapa gärna en ny. Utan jag vill ha idéer och tips på situationer som kan uppstå in-game där det är dåligt/ivägen/jobbigt/utanför att vara man.
Det är ju genus!


Jag tror att din största utmaning blir att göra det till privilegier som männen förlorar, som dina spelare bryr sig om. Ifall dina spelare är ett uns präglade av det samhälle vi lever i så kanske de bara säger "Det låter rimligt" när barnmorskan säger att män inte får närvara vid en födsel.

Men framförallt tror jag att det är en bra idé att inte bara ta bort möjligheter, utan att även lägga till måsten.

Här är vad jag klippt ut ur Dogs in the Vineyard om könsroller, jag tycker det är kanon:

Girls are expected to:
— be retiring, demure, quiet, polite, patient, and
deferential.
— do boring, repetitive, menial work without
complaining.
— be afraid of spiders, mice, guns, horses, climbing,
falling, and swimming.
— not be afraid of blood.
— tend their younger siblings.
— help make meals, keep the house clean, and keep the
animals fed.

Boys are expected to:
— be obedient, energetic, respectful, enthusiastic, smart,
and confident.
— do hard physical work without complaining.
— not be afraid of anything.
— take on increasingly adult male responsibilities.
— not be too hard to clean up after.

Unmarried women are expected to:
— keep to their families.
— be receptive to courtship.
— fight to keep their courtships proper.
— overcome their girlish fears.
— continue on essentially as girls, otherwise.

Unmarried men are expected to:
— aggressively court multiple women (intending to
marry only one of them, until called to marry another by
the Faith, which may never happen).
— travel.
— work as men.

Married women are expected to:
— bear and raise children.
— serve their husbands.
— keep house.

Married men are expected to:
— provide for their families.
— educate their wives and children.
— defend their homes.

Old women are expected to:
— help their daughters raise their grandchildren and
keep their houses.
— be sweet, patient, indulgent and wise.

Old men are expected to:
— help educate their grandchildren.
— be clear-spoken, opinionated, stern and wise.

Pride can enter into Gender Roles when:
— you aren’t satisfied with the roles of your gender: you
want more freedom, or the roles of the other gender.
— you want someone of the other gender to act outside
her or his roles.
— you deny someone full access to her or his roles (by
locking your unmarried adult daughter in the house or
overprotecting your son, for instance).

People, especially women, who want to transcend their
gender roles are sympathetic. Lots of good, interesting,
very satisfying conflict possibilities there.
Jag gillar att de är förväntningarna är aktiva, inte passiva! Med andra ord, de är formulerade som "det här måste du göra" istället för "det här får du inte göra"

Att få vara aktiv är alltid mycket, mycket, roligare än att vara passiv i spel. På samma sätt är det intressantare och mer konfliktväckande att få spela en roll där andra pressar dig att vara mer modig, flitig, fyndig, eller vad det nu är, än att de lägger band på dig eller hyschar dig hela tiden.


Jag tror på att försöka hitta förväntningar som du tror kommer kännas som riktiga tvångströjor även för spelarna. Låt den ogifta och oromantiska rollpersonen konfronteras med människor som frågar "Varför uppvaktar du inte kvinnor? Vad är du för en man egentligen? Skamligt! Är du bög, eller? Onaturlig?"

Det borde kunna få dina spelare lite provocerade, ifall de någonsin känt sitt värde mätas i hur ofta de raggar upp/lägrar/ha förhållanden med kvinnor. (Jag vet att jag känt det!)

Könsroller betyder att det kommer finnas människor som inte vill låta dig vara den du vill vara!
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det är ju genus!
Givetvis. Men tror folk förstod vad jag menade, du(och andra hittills verkar det åtminstone).


Det där med måsten är faktiskt en riktigt intressant spegling på mitt problem. Att använda sig mer utav det kommer definitivt få mina spelare att förstå mer hur världen ser på dem och vad som förväntas utav dem utifrån deras kön. Mycket bra lista från Dogs in the Vineyard också. Hur det än är så är det alltid enklare att se saker svart på vitt.

Jag gillar att de är förväntningarna är aktiva, inte passiva! Med andra ord, de är formulerade som "det här måste du göra" istället för "det här får du inte göra"

Att få vara aktiv är alltid mycket, mycket, roligare än att vara passiv i spel. På samma sätt är det intressantare och mer konfliktväckande att få spela en roll där andra pressar dig att vara mer modig, flitig, fyndig, eller vad det nu är, än att de lägger band på dig eller hyschar dig hela tiden.
Här håller jag med dig fullständigt, givetvis är det alltid roligare att vara aktiv som spelare. Även om passiva situationer visserligen kan bli intressanta och roliga så är det roligare att vara med och åka istället för att titta på.

Att låta rollpersonerna höra hur de är tänkta att vara kommer få spelarna och deras karaktärer att tänka till och faktiskt känna sig annorlunda, kanske lite konstiga. Att de inta passar in riktigt i samhället, vilket är positivt när de ändå faktiskt är äventyrare och redan då inte riktigt passar in utan blir snedsedda.

Det borde kunna få dina spelare lite provocerade, ifall de någonsin känt sitt värde mätas i hur ofta de raggar upp/lägrar/ha förhållanden med kvinnor. (Jag vet att jag känt det!)
Ja den känslan är väl förvånande vanlig skulle jag tro. Många har nog känt sig underliga för att de inte är ute på krogen och raggar och/eller har ett stadigt förhållande




/Poseur
 

mvessla

Veteran
Joined
10 Dec 2011
Messages
22
Location
in Orbit
Förstår hur du tänker, men undrar:

Varför försöka aktivt särskilja på manligt och kvinnligt i ett rollspel. Det vill säga än mer än som redan sker per automatik då de spelande präglats i vår kultur redan?

Det är ju så att ganska många kvinnor/tjejer gillar rollspel JUST för att där finns äntligen en möjlighet till att jämställas men män i alla avseenden.

Bara en fundering.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Därför att jag anser att spelar man i en fiktiv värld där könsroller är annorlunda och mer primitiva än i dagens Sverige så bör man åtminstone ge det en liten tanke.

Alltså som sagt så är det jag är ute efter små situationer som är stämningshöjande för settingen. Som typ "nej men inte ska lilla du hugga ved, du däremot är en stor och redig karl, kom och hugg in". Men att lägga sig i vad som tar spelet framåt och gör alla medspelare aktiva och fria till sina val vill jag givetvis inte ta bort. Därför skulle jag aldrig säga att kvinnan inte är välkommen till kungen för att hon är kvinna , eller att hon ska hålla tyst i den viktiga förhandligen huruvida kungen ska skicka en armé mot orcherna eller inte.



Men om folk vill spela i en utopi så får de leta sig till en annan spelgrupp. Eller är det så att hela min spelgrupp vill spela i en utopi så får någon annan spelleda. Nu är det inte så utan att alla faktiskt vill ha någon form av känn för vad som är "äkta" men fortfarande inleva sig i fiktionen och fantasin.

Edit: Och som jag sade tidigare i tråden så är den kvinnliga rollpersonen en "Hon är av typen gruffig-tystlåten-ranger-brud-med-två-hands-yxa-och-sköld-som-är-ninja-i-skogen-Aragon-tuff". Så även om det inte är det vanligaste för en kvinna, så är inte äventyrare vidare vanligt för män heller så. Kvinnan i fråga är väldigt framåt och aktiv och vill inte på något sätt passivisera hennes karaktär i annat än småsaker, vilket jag redan gör. Det jag återigen vill ha ut av tråden är inte den här diskussionen utan hur jag ska få männen mer utanför vissa situationer. Och tackar för svaren jag fått, många bra.
/Poseur
 
Top