solvebring
Superhero
Givande läsning, detta!
Jag misstänker att det är ett arv från Runequest, som behöll separata anfall/parad-färdigheter i alla fram till RuneQuest III (1984) - jag är osäker på i vilken grad senare BRP-baserade rollspel behöll detta. Själv är jag för att ha få men breda färdigheter i allmänhet, så färdigheten "Närstrid" från Mutant: UA är lagom för min del.Sir Alex;n68206 said:Vad gäller det där med separata färdigheter för attack och parering så var det nog ett feltänk från Äventyrsspels sida. I Expertboken så gör de ju nästan en pudel när de beskriver ändringen till ett gemensamt värde för både. Delbeskrivning av färdigheten Vapenfärdigheter: "En person använder samma FV för både anfall och parering, ty en stridsteknik kombinerar dessa två delar och det är orimligt att betrakta dem som separata färdigheter.."
En annan variant är att ge en hyfsad färdighetsbonus när man använder en sköld att parera med (+25% kanske)Demodog;n71652 said:Intressant det ni nämnde om att alla sprang runt med två vapen istället för sköld. Minns inte om vi gjorde det förr men när man läser reglerna nu känns det ju uppenbart bättre att parera med ett vapen eftersom den överskjutande skadan inte når kroppen och det är väldigt få vapen som ger så pass mycket skada att de når det parerande vapnets brytvärde? Enda fördelen med sköld är väl att den skyddar mot pilar? Jag skulle nog vilja se en sänkning av BV på vapen så att de kan gå sönder lättare.
Expert-reglerna (från 1985) innehåll väl en hel del sådant om jag minns rätt.solvebring;n74211 said:Btw, i vilka 87-böcker finns det gentemot regelversionens penningvärde prissättningar på bruksvaror; mat, värdshus osv?
... Fan vad man tappar saker med åren ...
... Det kanske de gör ja. Ja, det är just det där, med att minnas. Förr kunde jag nära på rabbla sådant i sömnen.erikt;n74215 said:Expert-reglerna (från 1985) innehåll väl en hel del sådant om jag minns rätt.