Nekromanti Gamma World-sajt

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Äh, vad ska vi med det där till?

...när vi har Mutant: UA? Vid en första anblick så verkar spelen vara rätt lika varandra, även om jag tvivlar på att Gamma World är lika välgjort som vårat svenska knakelibrakrollspel.

Rätta mig gärna om jag har fel (i att de verkar lika varandra alltså)

/Vulf
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Du har inte fel

Den första utgåvan av Mutant var en översättning och bearbetning (någon annan kan säkert redogöra för de exakta skillnaderna) av Gamma World, om jag inte minns helt fel. Att det sedan har gått nästan tjugo år av separat utveckling har väl lett till att spelen är ganska olika idag (bland annat har jag för mig att Daniel Schenström sade något om att GW är mer Mad Max), men grunden är alltså gemensam. Jag tror också att det är svårt att slå M: UA.


/Dimfrost
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Det har däremot du

Mutant var en ripoff och en bearbetning av idéerna som presenterades i Gamma World. Inte en översättning. Det kostar licenspengar att göra översättningar. :gremgrin:

Jag tror inte att det slår M:UA men tycker att det ska bli spännande att se vad som hänt med världen, och om det finns några roliga regelinnovationer.

M.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,557
Location
Fallen Umber
Re: Det har däremot du

Oj, där ser man. Men det stämmer väl att första versionen av DoD var en översättning av BRP med Fantasy World (jag kan ha fel när det gäller namnen) utan särskilt mycket bearbetning alls? Och därmed borde det funnits licenspengar med i bilden. Eller har jag fått hela den tidiga Target-historian om bakfoten? :gremblush:


/Dimfrost
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Det har däremot du

Olika företag har olika licenser. Därav namnet Drakar och Demoner.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Nä den här gånge har du rätt

Men jag tror att Target insåg att det kostade onödigt mycket pengar i licens, när de kunde planka på ett språk som ingen i USA kunde läsa och komma undan licenspengarna.

Det skulle jag ha gjort.

:gremwink:

M.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Now it's the 25th anniversary of the original Gamma World and Sword Sorcery Studios is releasing an entirely new edition updated for the modern age .
Ajajaj vad jag känner mig gammal. Jag gillade ju gamla Gamma World - både andra, tredje och fjärde utgåvan. Bioteknik och nanoteknologi - jo jag tackar! Atombomber ska det va - inga halvdana försök att införa realism! :gremtongue:


/Rax, stofil som säger "Long live the landshark!" :gremgrin:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kom det inte en femte utgåva? Jag tror jag har den femte iaf...

Och jämför man med Mutant UA så är den helt kass.
Även om den kan ge ganska bra tips på hur zonerna kan se ut...

chrull
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Nä den här gånge har du rätt

Men jag tror att Target insåg att det kostade onödigt mycket pengar i licens, när de kunde planka på ett språk som ingen i USA kunde läsa och komma undan licenspengarna.

Sickna snåljåpar. (-:
Target behövde inte betala särskilt mycket för den från början ("We were really short of money! Chaosium licenses were cheap that year." - Greg Stafford på UppCon)... fast originalmaterialet var ju väldigt basic och begränsat, så när de ville köra vidare så var det nog ett ganska enkelt val att antingen köpa in RuneQuest eller utveckla nåt eget utifrån DoD1.

--
Åke
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,634
Location
Uppsala
Re: Äh, vad ska vi med det där till?

Faktum är att jag tror du har mer rätt än du anar.

Även gamla mutant tilltalade mig mer än Gamma World, faktiskt. Det är en schysst idé, etc, men tyvärr är fokuset lika snett som i så många andra gamla TSR prylar.

(Det vill säga, två tusen sätt att döda folk, men försöker man göra något annat... improvisera.)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Man kan isolera kåken med det till vintern...

Men annars är det nog bara att låta bli. Det spöar nog inte Pyri och Undergångens Arvtagare, hur lockande än ett gäng muterade tvättbjörnar som hojtar "Vive la Quebec!" låter så håller jag mig nog till Hamnstadens Sokkerklubb.


Storuggla, inte bonky
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Jodå, men jag har aldrig spelat den. Byggde f ö inte femte utgåvan på Alternity-systemet?

Fjärde utgåvan (min favvis) byggde fortfarande mest på AD&D-systemet, fast med tydliga spår av det som skulle bli nutidens d20-system. Den hade också humor - den bit av spelvärlden som beskrevs i reglerna var just Great Lakes-området, bl a där TSR hade sina kontor!

Annars gillade jag just friheten i spelvärlden. Eftersom inga andra områden skulle beskrivas i någon större utsträckning kunde man hitta på i stort sett vad som helst med resten av världen. Själv hade jag t ex stora planer på att starta en kampanj i Europa som inspirerats av Moorcocks Hawkmoon-serie. :gremsmirk:


/Rax, som lustigt nog aldrig spelat Mutant i någon utgåva
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Äh, vad ska vi med det där till?

Hmm, har alltid tyckt tidigare versioner av Gamma World vara bättre än någon av de versionerna av Mutant som givits ut.
Min favorit är Gamma World 5th ed som använder alternity reglerna. Världen är mer "mad max", och mindre 1700-1800tal så som mutants värld blev i och med Mutant 2 och än mer i Mutant: UA. Mutant: UA har å andra sidan mycket trevligare regelsystem. Så för min del blir det nog Mutant:UAs regler och Gamma Worlds värld vid nästa efter-katastrofen-kampanj som jag spelleder.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: RuneQuest (Off topic)

Saknar gamla RuneQuest, nya inkarnationen gillar jag inte riktigt. Skulle vilja ha något som liknar Glorantha (utan en hel del av de löjligare varelserna) men med en nyare version av BRP (Stormbringer 5th t.ex.).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Fjärde utgåvan (min favvis) byggde fortfarande mest på AD&D-systemet, fast med tydliga spår av det som skulle bli nutidens d20-system. Den hade också humor - den bit av spelvärlden som beskrevs i reglerna var just Great Lakes-området, bl a där TSR hade sina kontor!
Detta fortsattes i femte utgåvan, fast där beskrev man området runt Seattle och Redmond där WOTCs kontor ligger.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: RuneQuest (Off topic)

nya inkarnationen gillar jag inte riktigt.
Finns det en ny inkarnation? Var då? När då? Hur då? :gremsmile:

Eller syftar du månne på Heroquest/Wars eller RQ Slayers?


/Rax
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Äh, vad ska vi med det där till?

Så för min del blir det nog Mutant:UAs regler och Gamma Worlds värld vid nästa efter-katastrofen-kampanj som jag spelleder.

Här har vi ett problem. Jag köpte femte utgåvan av Gamma World för att jag ville ha ett Efter Katastrofen-spel. Problemet är att jag inte alls gillade spelet med dess dåliga humor och bara... sunkiga känsla... Mutant UA däremot är inget Efter Katastrofen-spel. Det är västern, noir och upptäckaranda!

chrull - som resten av dagen kommer vara upptagen med att ducka för fallande nederlagstippade tadzjikistanskor...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Spel och deras världar (Off topic)

Finns det en ny inkarnation? Var då? När då? Hur då?
Eller syftar du månne på Heroquest/Wars eller RQ Slayers?


Ge ut en ny version av ett gammalt spel - samma namn, samma regler - med en ny spelvärld, så betraktar folk det som ett helt nytt spel.

Ge ut ett helt nytt spel - annat namn, andra regler - med en gammal spelvärld från ett annat spel, så betraktar folk det som en ny version av det gamla spelet.

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Vi har Gamma World att tacka för...

...landhajen!

Kanske inte exakt en landhaj, den var häftigare i Mutant. I Gamma World fanns det en liknande varelse som hade stora klor på fenorna som den grävde sig fram med. Kanske mer trovärdigt än en landhaj, men inte lika otäckt, och inte med lika bra soundtrack...

Den version av Gamma World som jag bläddrade igenom (mest för att få nya idéer till Mutant) gjorde det ganska uppenbart att Mutant var en ganska ogenerad plankning. Flera varelser och mutationer kändes igen. Däremot innehöll Gamma World mer av det mesta.

Som Mutant utvecklats påminner det inte längre speciellt mycket om GW. Å andra sidan kanske GW har utvecklats i en annan riktning och blivit något unikt och spännande och inte bara generisk efter katastrofen. Vi får se.

/tobias
 
Top