Nekromanti gamla dod

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Hehe...det problemet har jag sluppit. Köpte Kandra samma månad som det kom ut i affärerna för en herrans massa år sedan. Det har varit något av en favorit modul sedan dess. Det var särskilt kul eftersom Ereb Altor inte var så utvecklat ännu då (Kandra var Ereb Altor Modul nr 1, så de planerade världen) och man kunde använda det lite hur man ville.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Jag säljer inget till DoD, Expert, Gigant, Samuraj men säljer prylar till DoD91. Dock osäker på vad jag har kvar, eftersom jag sålt en massa. Skall titta på vinden. Vet t.ex. att jag har Modulen Magilre någonstans.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hmm

Okej, räknar man bort äventyr så kom följande böcker till DoD -91:

Grundregelboxen (3 böcker)
Krilloan-boxen (2 böcker)
Nidlandboxen (1 bok)
Drakar
Kaos Väktare
Kopparhavets Kapare
Alver
Tjuvar & Lönnmördare
Svartfolk
Hjältarnas Handbok
Krigarens Handbok
Magikerns Handbok

Det blir 15 böcker till DoD -91. Sedan kom det, om man räknar med äventyren som kom i boxarna, 7 äventyrsböcker också. Sammanlagt alltså 22 böcker/häften till DoD -91. Och så formulärblocket också.

Sammanlagt, lite beroende på hur man räknar, har det släppts 19 + 39 + 22 + 15 + 3 = 98 böcker (inkl. äventyr och andra häften) till DoD hittils. Och det fortsätter komma!

Till DoD har det alltså släppts c:a 100 böcker på c:a 20 år, ungefär en varannan månad alltså (lite mindre). Inte illa! Tänk om man hade alla!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Nä, gamla DoD...

...håller inte i längden. Jag menar, det gavs ut 1982, hade ganska dåligt med kampanjstöd, och det kom väl bara tre äventyr eller nått sånt innan de började med de därna moderniteterna i DoD v2 (den svarta lådan, alltså). För att inte tala om det i sammanhanget supermoderna Ereb Altor...Så, nej, det skulle förvåna mig om någon spelar gamla DoD. Ja, den första upplagan alltså, som är den jag tycker det borde vara om man pratar "gamla" DoD. ;-)MVHGammel-Magnus
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Nä, "äldre" DoD...

Neej, Magnus, där håller jag inte med dig. Gamla DoD kan vara DoD4 eller DoD5 när man talar om DoD6 som det moderna. Allt som är äldre än DoD6 kan kallas för gamla. Men vad jag skulle föreslå är att man istället använder den bättre betecknigen "äldre". Då skulle man tala om äldre DoD när man talar om DoD 3-5. Det låter väl bra, eller hur?
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Nä, "äldre" DoD...

Nej, Caen. Jag tycker Magnus har helt rätt. Gamla DoD är det slitna lilla häftet (har det inte själv, men kollad på det hos Gabri L). Annars pratar man om Boxarna, och då efter vilken färg de hade (dvs utgåva)./images/icons/cool.gif
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Nä, "äldre" DoD...

Magnus är ju pervers eller åtminstone DoD-82-fixerad( OK, DET ÄR KANSKE INTE EN PERVERSION.) Nä, jag håller inte alls med, gamla=äldre=DoD1-5. Åtminstone om man ska följa standarden........
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det slitna lilla häftet

"Gamla DoD är det slitna lilla häftet (har det inte själv, men kollad på det hos Gabri L)."

Det slitna lilla häftet låg i en blå box.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Nä, "äldre" DoD...

Vilken standard? Eftersom DoD6 inte kom ut i år, kan man ju även kalla det för ett "gammalt" spel! Åtminstone jämfört med spel som gets ut 2002.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Jamen

.. vad är då Krilloanboxen och Nidlandsboxen för nåt?...
Nåra sånna har iallafall inte jag stött på. Vad behandlar dom?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Re: Jomen

.. vad är då Krilloanboxen och Nidlandsboxen för nåt?... Nåra sånna har iallafall inte jag stött på. Vad behandlar dom?

Om du vill läsa på lite: http://hem.passagen.se/rollspelsmuseum/index.htm
Mer kortfattat handlar Krilloan om staden Krilloan "äventyrens stad". Nidlandboxen innehåller tredje och sista delen i äventyrsserien "Den Nidländska Reningen" samt en bok som behandlar själva landet.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,974
Location
Linköping
Kan vi inte...

Kan vi inte komma överrens om att "gamla DoD" är ett dumt uttryck eftersom alla tolkar det olika. När jag ändå håller på att uttala mig så kan jag säga att jag inte spelar "gamla" DoD utan DoD4. Sådärja, nu vet alla vad jag pysslar med på fritiden./images/icons/smile.gif
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Visst.

Jag spelar ingen annan variant av DoD än Expert. Det gäller ju att ha passat på när de fortfarande gick att köpa i bokhandlar och leksaksaffärer... /images/icons/wink.gif
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Re: Nä, "äldre" DoD...

Jag föredrar en tredje variant.

Upp till (och med) DoD 3.0 var ju innehållet i det närmaste likadant så de spel som kom innan DoD4 (DoD-91) verkar det rimligt att kalla "gamla". D v s EDD (Expert), m fl.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Enligt min uppfattning...

...finns är det så här; första upplagan skiljer sig en hel del från andra upplagan, som är lika som tredje upplagan, som skiljer sig stort från Expert, som i grund och botten är ganska lika D0D91, som regelmässigt är ganska likt DoD5, som skiljer sig en del från DoD6.MVHMagnus
 
Top