Game of thrones - House of the dragon.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Gäsp, vad tråkigt att man förväntas titta på en marsh mot undergången utan att man känner sympatier för de inblandade.
Du måste förstås inte gilla det, men tragedin är inte direkt ett nytt påfund i den västerländska kulturen. Och poängen är att du ska känna sympatier med folk - på samma sätt som med Kung Lear eller Oidipus - men det innebär inte att någon är en Good Guy att heja på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag upptäckte Martin sent, kanske 2008 eller så, precis i tid för att läsa de första fyra böckerna innan säsong 1 av Game of Thrones kom. Jag tyckte framför allt de tre fösta böckerna av fantastiska och blev riktigt tagen av seriens säsong 1. Äntligen kom ny kvalitétsfantasy nästan utan några brister, den första sedan Lord of the Rings-filmerna. Mot sitt slut tog serien en tråkigare vändning men det förtar inte nivån på de första säsongerna. Numera görs betydligt mer fantasy för tv men jag kan inte komma på någon som når upp till den toppen.

Förrän kanske nu med House of the Dragon. Det är välspelat, sagolikt fotograferat, har en genomarbetad intrig, bra dialog, kostym, ja allt är nästan fläckfritt. Säsong 1 är inte bara en bra fantasyserie utan kanske en av de bättre serier alla kategorier jag sett de senaste åren. Avsnitt 9 var ingen besvikelse, även om slutet blev väl storstilat (det fanns väl en ramp i tidigare avsnitt som ledde upp?, borde hon inte kommit via den?). Däremot tycker jag att det var ganska psykologiskt rimligt att Rhaenerys inte eldade upp alla framme på podiet - det är ändå hennes släkt och skulle varit kallblodigt mord, inte collateral som folket som krossades (som ädling är de så klart inte viktiga för henne på det viset).

Sen jag håller med @Mundo och en del andra om att Larys är lite av ett problem. Dels tycker jag skådespelaren är lite svagare än de andra (men det kan vara rollen), dels känns han lite apart i intrigen, påklistrad. Scenen med drottningen och fötterna var också konstig (om än inte så osmaklig som jag var rädd för). Ok för att hon uppenbarligen inte är bekväm med det, men när blev de ens så förtroliga att han skulle våga föra det på tal? Det kunde underbyggts bättre. Samma sak med hans slutkläm - han har upptäckt ett spionnätverk men hur är det viktigt? Jag antar att det White worms hus som brändes upp och att det var hennes nätverk? Visst, det är klart att han vill bli av med det, men av vad vi ser har hon bara använt det för egen vinning. Hur ska det hjälpa Allicent på ena eller andra viset? Spontant känns det som en del av intrigen som kunde skalats av.
 
Last edited:

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Sen jag håller med @Mundo och en del andra om att Larys är lite av ett problem. Dels tycker jag skådespelaren är lite svagare än de andra (men det kan vara rollen), dels känns han lite apart i intrigen, påklistrad. Scenen med drottningen och fötterna var också konstig (om än inte så osmaklig som jag var rädd för). Ok för att hon uppenbarligen inte är bekväm med det, men när blev de ens så förtroliga att han skulle våga föra det på tal? Det kunde underbyggts bättre. Samma sak med hans slutkläm - han har upptäckt ett spionnätverk men hur är det viktigt? Jag antar att det White worms hus som brändes upp och att det var hennes nätverk? Visst, det är klart att han vill bli av med det, men av vad vi ser har hon bara använt det för egen vinning. Hur ska det hjälpa Allicent på ena eller andra viset? Spontant känns det som en del av intrigen som kunde skalats av.
Ja, alltså med tanke på hur stor grej otrogna hustrur är i serien och för Alicent som karaktär så blir det extra skumt. Inte för att det blir några barn gjorda av Larys aktiviteter, men det passar liksom inte in i hur någon av karaktärerna är annars.

Alicent hade ju bara kunnat ta upp det med kungen eller pappa Otto så hade Larys blivit steglad. Varför skulle Larys utsätta sig för en sådan uppenbar risk? Även att han skulle fick-onanera känns orimligt. Väldigt blasé på nåt sätt. Det vore rimligare att han har något creepy rollspel med en prostituerad som lajvar Alicent eller dylikt
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Alicent hade ju bara kunnat ta upp det med kungen eller pappa Otto så hade Larys blivit steglad.
Jo. Det antyds väl visserligen att Larys är så nyttig för henne att hon får dras med hans egenheter. Men, nej det kunde gjorts bättre.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
För de som är yrkeskriminella, likt mig, så visade det sig att säsongsfinalen för Game of Thrones läckte till nätet redan nu. Även om jag inte är trådstartare så föreslår jag dock att vi inte diskuterar säsongsfinalen förrän på måndag, då avsnittet släppts, så vi inte råkar dela spoilers med någon som inte är yrkeskriminell.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Har sett avslutet på säsong 1 nu på morgonen innan jobber och det var en bra säsongsavslutning som fick en att längta efter mer.

Jag längtar redan nu efter säsong 2
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Då har man tittat på drakhuset. Överlag är det ett bra avsnitt, en riktigt bra sådant faktiskt. Man har som ofta i adaptioner gått från källmaterialet och som ofta blir det ibland bra, ibland mindre bra.

En grej som är riktigt bra är självaste avslutet på hela avsnittet. I böckerna så anfaller Aemond Lucerys rakt upp och ned för att mörda honom, men i tv-serien handlar det mer om att han försöker tvinga honom att landa. Men i en nice callback till tidigare avsnitt, där man gör det klart att drakar inte är slavar som man kan kontrollera hur som helst, så gör drakarna lite som dom vill och allt går åt helvete. Inte för att Aemond behöver white-washing, men det säljer konceptet av drakarna bättre imo.

En grej som är riktigt kass är tyvärr, som återkommande, är så fort man ska börja prata om "A song of ice and fire". Jag bokstavligen talat gömde ansiktet i skämskudden så fort Rhaenyra tog upp det, det är som ett triggerord för mig som tar mig ur hela scenen och påminner mig om att det här är en TV-serie som av någon anledning försöker bygga hype för ett annan tv-serie som slutade sändas för runt tre och ett halvt år sedan.

Det är än mer smärtsamt eftersom man för chockvärdets skull låter Daemon strypa henne, vilket såklart är en intensiv scen. Men jag kommer äta upp ett rollformulär tillhörande rollspelet A song of ice and fire om det här stryptaget, ett ganska så extremt övergrepp i vilket förhållande som helst, påverkar deras relation nämnvärt. Rhaenyras ansiktesuttryck och reaktion gjorde gällande att det här inte är normen, men som sagt, misstänker att det skrevs för chockvärdet och inte kommer spela någon större roll framöver.

-------------------------------------------------

Vad jag verkligen, verkligen ser fram emot är hur tv-serien ska hantera Tully-familjen och GRRMs meme-namn som han gav dom.

Vi pratar såklart om Grover (farfar), Elmo(Far), Kermit(son) och Oscar(son) Tully. Skitbra namnval, George.

j34l6s7a8hb81.jpg
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Då har man tittat på drakhuset. Överlag är det ett bra avsnitt, en riktigt bra sådant faktiskt. Man har som ofta i adaptioner gått från källmaterialet och som ofta blir det ibland bra, ibland mindre bra.

En grej som är riktigt bra är självaste avslutet på hela avsnittet. I böckerna så anfaller Aemond Lucerys rakt upp och ned för att mörda honom, men i tv-serien handlar det mer om att han försöker tvinga honom att landa. Men i en nice callback till tidigare avsnitt, där man gör det klart att drakar inte är slavar som man kan kontrollera hur som helst, så gör drakarna lite som dom vill och allt går åt helvete. Inte för att Aemond behöver white-washing, men det säljer konceptet av drakarna bättre imo.

En grej som är riktigt kass är tyvärr, som återkommande, är så fort man ska börja prata om "A song of ice and fire". Jag bokstavligen talat gömde ansiktet i skämskudden så fort Rhaenyra tog upp det, det är som ett triggerord för mig som tar mig ur hela scenen och påminner mig om att det här är en TV-serie som av någon anledning försöker bygga hype för ett annan tv-serie som slutade sändas för runt tre och ett halvt år sedan.

Det är än mer smärtsamt eftersom man för chockvärdets skull låter Daemon strypa henne, vilket såklart är en intensiv scen. Men jag kommer äta upp ett rollformulär tillhörande rollspelet A song of ice and fire om det här stryptaget, ett ganska så extremt övergrepp i vilket förhållande som helst, påverkar deras relation nämnvärt. Rhaenyras ansiktesuttryck och reaktion gjorde gällande att det här inte är normen, men som sagt, misstänker att det skrevs för chockvärdet och inte kommer spela någon större roll framöver.

-------------------------------------------------

Vad jag verkligen, verkligen ser fram emot är hur tv-serien ska hantera Tully-familjen och GRRMs meme-namn som han gav dom.

Vi pratar såklart om Grover (farfar), Elmo(Far), Kermit(son) och Oscar(son) Tully. Skitbra namnval, George.

View attachment 10425
Alltså Kermit Tully....
Det måste ju ändras på. De andra kan funka (men är inte bra). Men mängden amfibieskämt söm kommer hagla annars är ju oräkneliga.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jaha då var det slut. Ännu ett fint avsnitt som final. Inte mycket nytt att säga, men fantastiskt att man får ihop så mycket bra drama av vad som på många vis är en rätt tunn ramhandling. Verkligen bra gjort. Bara att vänta 1,5 år på säsong 2!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Såg klart säsongen. Men fattar inte varför egentligen. Välgjord, ja, men så totalt ointressant med totalt ointressanta karaktärer…
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En absolut triumf. Jag är hänförd.

Det är oroväckande med byte av showrunner dock, just för att det varit så suveränt bra. Vi får se.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Alltså Kermit Tully....
Det måste ju ändras på. De andra kan funka (men är inte bra). Men mängden amfibieskämt söm kommer hagla annars är ju oräkneliga.
Måste inte nödvändigtvis ändras på - manuset kan ju säga "Lord Tully" hela tiden i stället. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En grej som är riktigt bra är självaste avslutet på hela avsnittet. I böckerna så anfaller Aemond Lucerys rakt upp och ned för att mörda honom, men i tv-serien handlar det mer om att han försöker tvinga honom att landa. Men i en nice callback till tidigare avsnitt, där man gör det klart att drakar inte är slavar som man kan kontrollera hur som helst, så gör drakarna lite som dom vill och allt går åt helvete. Inte för att Aemond behöver white-washing, men det säljer konceptet av drakarna bättre imo.
Det här är något som tv-serien gör hela tiden, och som jag tycker funkar riktigt bra. I GoT vräker sig många av kontrahenterna in i krig, förraderi och edsbrott på en gång, kanske för att de har haft en galen och en kass kung på raken, där den senare också hade skakig legitimitet, men här känns det väldigt rimligt att folk drar sig för att eskalera, inte går igång i 110 från kallstart och mördar sina släktingar, försöker de-eskalera (men inom ramen för sina intressen), och så vidare. Det känns trovärdigt - det är mer tragedi än GoT eller Dallas. Det hejdlösa mördandet kommer senare, men alla måste jobba upp sig till det och få sina spärrar eroderade först.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Måmga har framhållit alla bra saker med serien.

Två dåliga saker var dock:

1. Graden av gore och äckel

2. Drottningens karaktärsutveckling. Visserligen välspelad men klumpigt utförd med te.x. den svårmotiverande avrättningen av en av tjänarna. Var det dessutom tänkt att man skulle förstå det som att hon avrätta hela personalen i avsnitt 9?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
2. Drottningens karaktärsutveckling. Visserligen välspelad men klumpigt utförd med te.x. den svårmotiverande avrättningen av en av tjänarna. Var det dessutom tänkt att man skulle förstå det som att hon avrätta hela personalen i avsnitt 9?
Om de avrättades så måste jag ha blinkat då. De låste in tjänarna, så att inte ryktet om kungens död skulle spridas innan de hade möjlighet att organisera en kröning av den nya kungen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Om de avrättades så måste jag ha blinkat då. De låste in tjänarna, så att inte ryktet om kungens död skulle spridas innan de hade möjlighet att organisera en kröning av den nya kungen.
Det är våldtäktsoffret som avses, tror jag. Jag fattar inte att folk missförstår den scenen. Det är Moon Tea, inte gift.
 
Top