Game of thrones - House of the dragon.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Något jag reagerade på i avsnittet var runk-scenen.

Tonåring pillar sig på snoppen när mamma kliver in , det fyllde hela mig med American pie/porkys cringe-känslor .

Vad fyllde den scenen för funktion , skulle det vara nån sorts humor isf tog det senare allvaret i scenen död på den humorn och den eventuella humorn tog ifrån allvaret i scenen så det blev lite two wrongs där .

Jag är inte en person som har problem med sexualitet i tv-serier men jag kände bara att scenen inte fyllde nått syfte och kunde ha skipats.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Något jag reagerade på i avsnittet var runk-scenen.

Tonåring pillar sig på snoppen när mamma kliver in , det fyllde hela mig med American pie/porkys cringe-känslor .

Vad fyllde den scenen för funktion , skulle det vara nån sorts humor isf tog det senare allvaret i scenen död på den humorn och den eventuella humorn tog ifrån allvaret i scenen så det blev lite two wrongs där .

Jag är inte en person som har problem med sexualitet i tv-serier men jag kände bara att scenen inte fyllde nått syfte och kunde ha skipats.
Det kändes som en konstig scen, särskilt med tanke på att vi haft en närmast ikonisk Homelanderscen från The Boys där han gör likadant... Men han gör det när han når peak derangement för att visa för oss tittare att nu kommer han gå 110% psykfallmördar-personlighet. De kanske ville visa oss att han är olämplig som kung, är ovärdig, etc? Tror iofs det finns bättre metoder för att visa det.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Det var väl lite chock faktor men serien och böckerna har en tradition av att visa vad de är för typ av personer genom att visa hur de uttrycker sig sexuellt. Som att Tyrion hyr prostituerade för att ha ett ett relativt normalt förhållande.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Fram till och med femte episoden av House of Dragon kunde jag enkelt säga:

Andor är bättre än House of Dragon som är bättre än Rings of Power.

Nu vete fan. Det enda som är klart nu är att Andor är riktigt bra. Vilken av de andra bägge serierna som visar sig vara torftigast är omöjligt att avgöra i nuläget.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
För den som undrar över tidshoppen i serien och hur lång tid det går mellan varje avsnitt så får man det förklarat här .
Det är förvisso inte helt oförståeligt att, givet målet "adaptera boken", dessa hopp finns.

Det är däremot helt oförklarligt att man efter Game of Thrones brinnande kraschlandning valde att greenlighta just någonting som mer eller mindre kräver samma sketchartade "tell don't show" rampup till själva huvudhandlingen.

Efter skådisbytena är jag så vansinnigt sjukt ointresserad av karaktärerna. Och plotten är just sådär trött antydd utan att ha förtjänat det som vi hatade med late season GoT.

Jag trodde faktiskt de skulle vara mer noggranna med att hyra in kvalitetswriters, och fylla igen hålen i GRRMs bok. Jag hade gärna sett en tio-episoders säsong om hur Millie Alcocks prinsessa går genom motgångar och framgångar i livet som sedan lett fram till, inte den trötta och bittra hagga hon blivit nu, utan en mycket coolare och livligare hjältinna.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Något jag reagerade på i avsnittet var runk-scenen.

Tonåring pillar sig på snoppen när mamma kliver in , det fyllde hela mig med American pie/porkys cringe-känslor .

Vad fyllde den scenen för funktion , skulle det vara nån sorts humor isf tog det senare allvaret i scenen död på den humorn och den eventuella humorn tog ifrån allvaret i scenen så det blev lite two wrongs där .

Jag är inte en person som har problem med sexualitet i tv-serier men jag kände bara att scenen inte fyllde nått syfte och kunde ha skipats.
Jag tolkade den som en blinkning till Tommens självmord i Game of Thrones. Jag kan ha fel, men fick för mig att det är samma fönster och tyckte att jämförelsen med Tommens tunga tid som regent förstärkte Aegons obrydda arrogans och aningslöshet. Men det kan nog bara vara jag som krystade fram den kopplingen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Något jag kom på att jag störde mig på är åldrandet .

När serien startar är viserys 35 år gammal och i senaste avsnittet som är 14 år och 8 månader efter första avsnittet så borde viserys vara 49 år och 8 månader daemon bordet vara 44 år och 8 månader .

Daemon ser fortfarande ung och fräsch ut medans 49 årige viserys ser ut som en 70 årig skröplig gubbe .

Detta kan ju iofs förklaras av att kronan väger tungt och åldrat viserys i förtid men det skaver ändå för mig
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
3,998
Detta kan ju iofs förklaras av att kronan väger tungt och åldrat viserys i förtid men det skaver ändå för mig
Det har jag noll problem med. Det är inte kronan som skaver, utan att han ruttnar inifrån av såret han fick när han skar sig på tronen. Hela vänsterarmen är ju i princip borta.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det har jag noll problem med. Det är inte kronan som skaver, utan att han ruttnar inifrån av såret han fick när han skar sig på tronen. Hela vänsterarmen är ju i princip borta.
Håller med, han är sliten för att han är döende. Jag är mest imponerad att han överlevt tio år från att uppenbarligen ha varit i uselt skick redan vid bröllopet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Något som förbryllar mig är hur genetiken fungerar i westeros

Viserys får barn med en hightower och barnen föds med det valyriska utseendet

Rhaenyra får barn med en strong och barnen får inte det valyriska utseendet

Är inte det gamla valyriens blod starkt borde inte rhaenyras valyriska gener vara dom dominanta ?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Kanske ungefär som i verkligheten? (I alla fall den verklighet jag lärde mig på gymnasiet när vi fick lära oss arvsanlagen för Mendels ärtor.)

V = Dominant anlag för vitt hår
v = recessivt anlag för vitt hår
S = Dominant anlag för svart hår
s = recessivt anlag för svart hår
Vid VS eller vs dominerar det vita anlaget

Viserys = Vv
Aemma = vv (eller vs)
Rhaenyra = vv (eller vs)
Alicent = ss
Strong-snubben = SS
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Kanske ungefär som i verkligheten? (I alla fall den verklighet jag lärde mig på gymnasiet när vi fick lära oss arvsanlagen för Mendels ärtor.)

V = Dominant anlag för vitt hår
v = recessivt anlag för vitt hår
S = Dominant anlag för svart hår
s = recessivt anlag för svart hår
Vid VS eller vs dominerar det vita anlaget

Viserys = Vv
Aemma = vv (eller vs)
Rhaenyra = vv (eller vs)
Alicent = ss
Strong-snubben = SS
Det var inte så Mendels ärtor fungerade. Nu är ju hårfärg i vekligheten mer komplicerad än bara ett enkelt anlag, men om det hade berott på ett enda, skulle det här snarare vara att anlag för vitt hår är dominant och anlag för svart hår är recessivt. Inte att samma anlag kan vara antingen dominant eller recessivt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kanske ungefär som i verkligheten? (I alla fall den verklighet jag lärde mig på gymnasiet när vi fick lära oss arvsanlagen för Mendels ärtor.)

V = Dominant anlag för vitt hår
v = recessivt anlag för vitt hår
S = Dominant anlag för svart hår
s = recessivt anlag för svart hår
Vid VS eller vs dominerar det vita anlaget

Viserys = Vv
Aemma = vv (eller vs)
Rhaenyra = vv (eller vs)
Alicent = ss
Strong-snubben = SS
Jag får erkänna min okunskap då jag inte har så stor insikt i hur genetik fungerar.

Jag tänkte i linje med att valyriskt blod är speciellt/magiskt så dom valyriska generna borde vara dom dominanta

Vi har ju iofs sett det innan i snö-jonte som har mörkt hår trotts att han har en targaryen förälder men det kändes mer som en plot device för att dölja hans ursprung än recessiva targaryen gener
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Det var inte så Mendels ärtor fungerade. Nu är ju hårfärg i vekligheten mer komplicerad än bara ett enkelt anlag, men om det hade berott på ett enda, skulle det här snarare vara att anlag för vitt hår är dominant och anlag för svart hår är recessivt. Inte att samma anlag kan vara antingen dominant eller recessivt.
Korrekt, det var länge sedan jag läse det, och mitt minne är luddigt.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Måste säga att jag gillade senaste avsnittet väldigt mycket. Var en hel del grejer som var balla, drakstölden, den brutala barnstriden och plottwisten med Laenor. Undrar om det sistnämnda kommer förändra storyn jämfört med boken, eller om det bara är ett lyckligt slut för karaktären.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Mycket bra sista avsnitt. Kunde verkligen cut the tension with a knife under hela begravningen och allt som hände där efter. Skådespelarinsatserna är fortsatt mycket starka. Avslutet, med slagsmålet och kungens förhör var också mycket bra. Kanske säsongens bästa avsnitt än så länge. Och ändå är där lite saker som jag stör mig på...


Alicent kommer undan med vad hon vill, samma med Criston. Visst, det ligger i kungens karaktär att inte riktigt kunna säga till "på skarpen", men hon anfaller och hugger bokstavligen talat din arvinge inför hela hovet. Och Criston besitter inte alls den ödmjukhet, eller lojalitet, som man ska ha mot hela kungafamiljen, inte mot en enskild individ. På samma spår så är hon och hennes barn genuint svåra att sympatisera med. Jämför Game of Thrones, där "goding-gänget" är Starksen, och "onding-gänget" är Lannisters, men där iallafall Tyrion och Jamie var karaktärer man sympatiserade med, till och med tidvis med Tywin och Cersei. Motsvarigheten är Alicent, Criston och hennes barn. Båda söner är riktiga små svin, Alicent och Criston blev as efter tidshoppet... Hennes dotter är väl harmlös, I suppose?


On a lesser note, Littlefinger-kopian suger fortfarande.

Stort plus på hur de hanterade Laenor. Det är okey to not kill gays. Som någon som läst böckerna ställer det dock en intressant fråga angående hans drake. Tror chansen är god att vi inte sett det sista av honom, även om vi inte lär återse honom på ett tag.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det finns ingen begriplig vetenskaplig tolkning för hur hårfärgen fungerar. Det är magi.
"The seed is strong", och så är det med det. Genetikmagi. Lite som att Taggar extremt sällan drabbas av de negativa konsekvenserna, rent genetiskt, att gifta sig med sin syrra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Måste säga att jag gillade senaste avsnittet väldigt mycket. Var en hel del grejer som var balla, drakstölden, den brutala barnstriden och plottwisten med Laenor. Undrar om det sistnämnda kommer förändra storyn jämfört med boken, eller om det bara är ett lyckligt slut för karaktären.
Samma här. Jag reflekterade över hur när jag tittar på House of the Dragon känner jag saker och bryr mig, medan i The Rings of Power är det jag känner mest irritation och en vag förhoppning (som hittills mest grusats) att vissa saker saker är smartare än de först verkar. Och det är trots att det inte finns många sympatiska människor i HoD, och att handlingen fortskrider i en känsla av garanterad dom och tragedi - det är bättre än att försöka lägga pussel med bitar som inte ens passar, som i tRoP.
 
Last edited:
Top