Game of thrones - House of the dragon.

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Coolt avsnitt, även om jag tyckte upplösningen var konstig. Spolade tillbaka 3 gånger utan att riktigt fatta.

Spoilervarning:


1) Så hela tumultet var enbart att ser criston Cole började slåss med valyria-grabben? Det såg ut som att det var upplopp och white walkers på väg och sen så var det...ett slagsmål?...som igen av alla dessa svärsbärande busar kunde få stopp på?

2) Och sen så körde dom omedelbart shotgun wedding direkt på mordplatsen? Det skulle ju vara 7 dagar av tornerspel och fest innan vigseln, sket dom bara i det hastigt och lustigt?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Coolt avsnitt, även om jag tyckte upplösningen var konstig. Spolade tillbaka 3 gånger utan att riktigt fatta.

Spoilervarning:


1) Så hela tumultet var enbart att ser criston Cole började slåss med valyria-grabben? Det såg ut som att det var upplopp och white walkers på väg och sen så var det...ett slagsmål?...som igen av alla dessa svärsbärande busar kunde få stopp på?

2) Och sen så körde dom omedelbart shotgun wedding direkt på mordplatsen? Det skulle ju vara 7 dagar av tornerspel och fest innan vigseln, sket dom bara i det hastigt och lustigt?

1) Ja, det var väldigt förvirrande i hur det var filmat. De ville sälja in tumultgrejen men ingen av alla vakterna som kommer inspringande gör något för att stoppa Criston. Han får resa sig själv upp och gå bäst han vill, vilket är konstigt.

2) Det var också väldigt konstigt. Det här är din kontroversiella arvinges giftermål, och de snackade tidigare om hur extremt pompigt och stort allting skulle vara. Det här sänker ju din arvinges legitimitet, att hon gifts i skymundan under vad som verkar vara typ en timme efter slagsmålet där arvingen blev misshandlad (han blöder fortfarande).

Jag skulle vilja lägga till 3) - det blir väldigt konstigt i slutscenen när de filmar Criston Coles självmordsförsök som något som sker samtidigt som giftermålet (väldigt dramatiskt!) ända tills Alicent plötsligt dyker upp för att stoppa honom, fastän hon också deltar i giftermålsritualen.


I övrigt var det ett helt okey avsnitt, även om jag var orolig för "the straights are writing gay men again". Loras och Renly är ett par karaktärer jag gillar mycket från böckerna, men som blev "fab five-ade" av Game of Thrones serieskaparna. Att han straight up mördar Joffrey Lonmouth, en riddare, inför hundratals vittnen blir också konstigt, när han i böckerna hade ihjäl honom under turneringen. Jag vet inte riktigt hur de ska hålla kvar ser Criston Cole i livet. Att döda någon under en turnering är något som är lättare att förlåta - att mörda någon under arvingens bröllop är inte bara att förlöjliga kungens lagar och ignorera dom, det undergräver också auktoriteten som det nya tronföljsparet har.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Hela biten med banketten förmedlade medvetet en känsla av obehag redan från början. Så när kaoset bryter ut när Ser Criston angriper Ser Joffrey, känns det bara som en kulminering av obehaget. Viserys som förgäves försöker fatta vad som händer från sin upphöjda position, gästerna som flockas runt slagsmålet som barn runt ett bråk på skolgården, vakter som står handfallna utan att veta vad de skall göra. För mig illustrerade det hur Viserys totalt tappat kontrollen över händelseutvecklingen. Jag riktigt kände hans panik över sin maktlöshet.

Den paniken tycks ha spritt sig och nu kör man en vigsel i ren panik för att försöka stoppa händelseutvecklingen. Fast blodet är redan spillt och råttorna är redan framme och dricker av det. Tung symbolik. Jag gillar det.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Med tanke på vad som sker och med viserys hälsa i slutet av avsnittet så ville han troligtvis få rhaenyra gift så fort som möjligt så därför blev det ett shotgun wedding.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Med tanke på vad som sker och med viserys hälsa i slutet av avsnittet så ville han troligtvis få rhaenyra gift så fort som möjligt så därför blev det ett shotgun wedding.
Ju fler vittnen vid ett giftermål, ju tyngre väger det politiskt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ju fler vittnen vid ett giftermål, ju tyngre väger det politiskt.
Vi har ju sett hur viserys hälsa blir allt sämre och sämre , han kanske tror sig vara nära slutet och ville få rhaenyra gift samt skapan en allians med hus velaryon innan hans tid är kommen och då finns det inte tid för galor och banketter och tornerspel och massa adliga vittnen.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Vi har ju sett hur viserys hälsa blir allt sämre och sämre , han kanske tror sig vara nära slutet och ville få rhaenyra gift samt skapan en allians med hus velaryon innan hans tid är kommen och då finns det inte tid för galor och banketter och tornerspel och massa adliga vittnen.
Fast just den sista biten finns det ju visst tid för. Bara be alla som inte misshandlade en person till döds att stanna i rummet, så kör vi ceremonin nu.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tycker att det är awesome att läsa alla analyser och reflektioner kring avsnitten som kommer och jag önskar verkligen att jag kunde gilla serien lika mycket som alla andra. Men jag måste säga att detta verkligen inte är för mig. Jag vill verkligen understryka att detta på så många sätt är en bra serie. Den är snygg, den har duktiga skådespelare, den har plot points som är avancerade och komplicerade, utan att kännas framtvingade (för det mesta). Men jag har verkligen svårt att förstå varför jag ska bry mig om dessa karaktärer, varför jag ska bry mig om alla intriger, vem som gifter sig med vem, vem som backstabbar vem etc. Jag är verkligen totalt ointresserad av själva storyn. Kände ingen motivation alls att se avsnittet i måndags och den motivationen har tyvärr inte återvänt.

Så jag tror att jag lämnar tråden, jag hade ändå bara upprepat "Allt är snyggt och kompetent men jag är inte ett dugg intresserad" avsnitt efter avsnitt och jag tror inte att det hade varit särskilt intressant kritik att läsa och det finns ju inte så mycket att diskutera kring det. Om jag någon gång ser klart avsnitten kanske jag skriver någon slags sammanfattning av mina intryck här.

Men jag vill säga att jag är riktigt avis på er som gillar serien! Jag ville verkligen tycka om den och jag går uppenbart miste om något som är väldigt roligt och spännande för andra, vilket är synd! Hoppas att ni fortsätter gilla serien och att den fortsätter att engagera er!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,303
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tycker att det är awesome att läsa alla analyser och reflektioner kring avsnitten som kommer och jag önskar verkligen att jag kunde gilla serien lika mycket som alla andra. Men jag måste säga att detta verkligen inte är för mig. Jag vill verkligen understryka att detta på så många sätt är en bra serie. Den är snygg, den har duktiga skådespelare, den har plot points som är avancerade och komplicerade, utan att kännas framtvingade (för det mesta). Men jag har verkligen svårt att förstå varför jag ska bry mig om dessa karaktärer, varför jag ska bry mig om alla intriger, vem som gifter sig med vem, vem som backstabbar vem etc. Jag är verkligen totalt ointresserad av själva storyn. Kände ingen motivation alls att se avsnittet i måndags och den motivationen har tyvärr inte återvänt.

Så jag tror att jag lämnar tråden, jag hade ändå bara upprepat "Allt är snyggt och kompetent men jag är inte ett dugg intresserad" avsnitt efter avsnitt och jag tror inte att det hade varit särskilt intressant kritik att läsa och det finns ju inte så mycket att diskutera kring det. Om jag någon gång ser klart avsnitten kanske jag skriver någon slags sammanfattning av mina intryck här.

Men jag vill säga att jag är riktigt avis på er som gillar serien! Jag ville verkligen tycka om den och jag går uppenbart miste om något som är väldigt roligt och spännande för andra, vilket är synd! Hoppas att ni fortsätter gilla serien och att den fortsätter att engagera er!
Även om jag självklart inte håller med dig om själva innehållet och underhållningsvärdet, så förstår jag ditt sätt att se på det hela. Ingen idé att slösa tid på film/serier/underhållning som man inte gillar. För mig som läst ”Fire and Blood” och i stort vet vad som kommer hända, så är underhållningen lagd hur detta kommer se ut rent visuellt etc. Men jag håller med om att även för mig är det svårt att hitta karaktärer att verkligen gilla. Det har visserligen aldrig(Dunk and Egg kan vara ett undantag) varit lätt att hitta en renodlad good guy eller traditionell protagonist i berättelser som utspelar sig i Westeros. Inte ens Eddard Stark kan sägas ha varit en typisk hjälte, antar att John Snow kommer närmast där tillsammans med just nämnda Dunk and Egg. I ”The House of The Dragon” så finns det även för mig få eller kanske ingen karaktär att faktiskt på riktigt sympatisera med. Men serien fungerar som sagt för mig ändå men jag har full förståelse att den inte gör det för andra!
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
243
Jag har förståelse för att man tröttnar, jag är fortfarande intresserad men man följer nästan bara en linje hela tiden och den byggs långsamt upp och det har ännu inte riktigt tagit fart. I gamla serien hade flera trådar byggts upp och i några hade redan något stort hänt vid det här laget. Lite trött är jag på grundreceptet med bra drama nästan hela programmet sen 5 minuter obligatoriskt våld/sex för annars tror de att vi tröttnar.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Det har visserligen aldrig(Dunk and Egg kan vara ett undantag) varit lätt att hitta en renodlad good guy eller traditionell protagonist i berättelser som utspelar sig i Westeros.
Brienne? Iofs inte protagonist, men ganska mycket en renodlad good guy.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Nu sett, lite sent om sider.

Satan va bra det är. Fast det nästan inte händer någonting. Får nästan ståfräs av hur mäktig var och varannan scen är.

Hon som spelar Alicent Hightower är så jädra bra. Kommer sakna henne nåt oerhört.

Mycket bra hanterande av de olika samkönade romanserna.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Är oerhört tillfredställande hur bra denna serie är och hur dålig rings of power är.

Snackades upp som en giganternas fight, men är verkligen som att jämföra en pissmyra med en drake.
 
Top