Nekromanti Game of Thrones efter fyra avsnitt

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
För det lilla det är värt, tyckte jag fjärde avsnittet var bäst hittills.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Tror det är lite av problemet... alltså att de kör det så exakt efter böckerna då det verkligen drar ut på tiden med allt... Hade det varit lite mer ehumm Tv-anpassade borde det ha lagt till några extra scener som driver på handlingen, sätter huvudkaraktärerna inför mer fara och så vidare.

Dock... så är det samtidigt skönt att de är så boktrogna... och ja... även om det var många långa scener i avsnitt fyra som bara kändes som exposition för vad som komma skall (samt många scener om hur jävla kallt det är bortom muren och att det är jävligt skitfarligt) så tyckte jag att det var ett starkt avsnitt. Älskar att Game of Thrones (i alla fall där i norr) har en nästan gotisk känsla. Det är kallt, fullmåne och man stirrar ut över ett landskap med okända fasor.
 

omgbambi

Veteran
Joined
21 Feb 2009
Messages
173
Location
Göteborg
Jag satt innerligen och bara hoppades att han 'Lord Snow' bara skulle putta Bill över kanten and be done with it.

Nu verkar det ju som om de får en lite homoromans, vilket iofs kan vara sköj. :gremlaugh:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag läste någonstans någon som sa att serien först tog fart iom avsnitt 6, vilket jag först ställde mig frågande till. Men nu förstår jag vad de menade, avsnitt ett till fyra har mest vart att lägga grunden. Eftersom jag läst böckerna misstänker jag att det kommer sparka loss mot slutet av avsnitt fem då.


Storuggla, krupa
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Mina tankar i osorterad ordning (i spoilertaggar, då de berör samtliga kommande böcker):

Jag gillar att Jaime framstår som mer nyanserad i sina interaktioner med folk. I de två första böckerna ser vi honom enbart genom ögonen på folk som misstror honom från början, så han framstår som mer skurkaktig där än han gör inför kamerans mer objektiva perspektiv. Jag gillade särskilt hans nostalgiska lilla snack med Jory -- det twistar till det faktum att han senare dödar honom.

På tal om det snacket, ja. De jobbade verkligen på att etablera saker om familjen Greyjoy i det här avsnittet, eller hur?

När min flickvän såg Littlefinger snacka med Sansa om brännskadorna i The Hounds ansikte tyckte hon att Sansa kunde gifta sig med honom i stället för Joffrey. Om hon bara visste. I övrigt vet jag inte riktigt vad storyn vinner på att de låter Littlefinger berätta historien innan The Hound gör det.

Jag uppskattar hur kungen går från att verka vara en tjock och gemytlig gubbe som är berättigat kort i tonen mot sin onda hustru till att framstå som ett försupet, småsint vrak.

De första avsnitten känns mycket riktigt som lite transportsträcka. Jag undrar om folk känner sig snuvade på den sorts iszombieaction som antyds i prologen. Lite kul att de har bytt huvudsaklig terminologi från "The Others" till "The White Walkers". Jag antar att Lost sabbade det för dem.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Just ja, inte en spoiler: jag gillar verkligen de här tafatta bondingscenerna mellan Jon och Sam. De visar att det finns någon sorts positiv sida av nattvakten också, inte bara dräggiga våldtäktsmän och elaka drill sergeants.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Svarte faraonen said:
De första avsnitten känns mycket riktigt som lite transportsträcka. Jag undrar om folk känner sig snuvade på den sorts iszombieaction som antyds i prologen.
Jag kommer inte ihåg någon nämnvärd iszombieaction i hela första boken. Så det är GRRMs fel om det inte blir någon iszombieaction i hela första säsongen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,007
Svarte faraonen said:
Jo, jag menade folk som inte har läst böckerna. De vet ju inte att iszombies håller sig på sin kant fram till bok/säsong tre.
Vilket jag menar innebär att det är tjänstefel av tv-producenterna att introducera hotet redan i första. Vem vet om tv-serien ens lever så långt?

Att GRRM gör det är hans personliga val. Men det är ingen bra ursäkt. TV är inte litteratur.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jo, jag menade folk som inte har läst böckerna. De vet ju inte att iszombies håller sig på sin kant fram till bok/säsong tre.
Har inte Jon ihjäl en zombie redan i säsong ett? Jag vill minnas att de hittar ett lik av den död nattvaktsman som sedan vaknar till liv.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
kefka said:
Jo, jag menade folk som inte har läst böckerna. De vet ju inte att iszombies håller sig på sin kant fram till bok/säsong tre.
Har inte Jon ihjäl en zombie redan i säsong ett? Jag vill minnas att de hittar ett lik av den död nattvaktsman som sedan vaknar till liv.

Ah, just jävlar. Glömde den biten, och kunde inte kolla upp det eftersom boken blivit utlånad till en nyfrälst flickvän.
 

Kemdreth

Veteran
Joined
14 Nov 2008
Messages
31
Nån som vet när fortsättningen dyker upp? Jag gillade denna skarpt och fick mig att börja läsa serien - måste väl nästan vara 20 år sedan man läste en fantasyserie...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Nån som vet när fortsättningen dyker upp?"

Våren 2012. De ska börja filma den här månaden.


Storuggla, och all casting är tydligen inte klar
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
kefka said:
Vaddå? Ska jag vänta en hel säsong till innan det börjar röra sig i norr?

Vad kommer då hända i säsong två? Krig och mer krig?
 
Top