Nekromanti Galax - fantasyrollspel

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Mitt projekt (tidigare Galaxy Tales) Galax har fått endel omstrukturering från att vara ett Science Fantasy till i första hand Fantasy.

Har börjat på världen. Och skulle behöva lite hjälp med några saker.

Nu till saken. Jorden är tänkt att snurra runt två solar i form av en åtta. Detta gör att den intressanta detaljen att solen(sic!) går upp varannan dag i väst och varannan dag i öst /images/icons/wink.gif. Eftersom det är fantasy, krävs ju ingen direkt solklar förklaring till detta fenomen (varför planeten just har den banan). Tanken är att den ena solen är mer magifientlig än den andra, vilken begränsar hälften av dagarna, möjligheten till magiutövning.

Klimatet kommer att vara ungefär som på jorden, dock blir årstider och annat annorlunda.

Nu till det jag behöver hjälp med:
1) En rimlig förklaring till varför jorden snurrar i en åtta och inte i en cirkel/oval. Behöver inte vara logisk, bara det låter hyfsat trovärdigt (eller tekniskt avancerat).

2) Ett bra namn på planeten (som just nu har arbetsnamnet Tyfon).

3) Bra namn på de bägge solarna.

// Riddaren
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Du skulle kunna det bero på månen att den ställer sig i linje med vadera sol, detta gör att jorden byter bana - eller en ytre planet som snurrar runt de båda solarna. Att denna extra massa gör att jorden drars över till den andra solen.

Men dagarna beror på jordens rotation och inte jordens bana runt solen - detta påverkar årstiderna i förhållande till jordens lutning. Att ha två solar skulle då ge upphov till att man hade en vinter-sommar period på varje sol + någon mysko stund när jorden byter sol.

Om du nu inte låter jorden färdas runt solarna på ett dyng :)

/
Von Ork
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Men dagarna beror på jordens rotation och inte jordens bana runt solen - detta påverkar årstiderna i förhållande till jordens lutning. Att ha två solar skulle då ge upphov till att man hade en vinter-sommar period på varje sol + någon mysko stund när jorden byter sol."

Nja...inte riktigt...eftersom jorden ligger mitt emellan de båda solarna under den period som skulle vara motsatt årstid mot den andra. Det skulle nog bli sommar-höst/vår-(krocken)-vår/höst-vinter-höst/vår-(krocken)-vår/höst-sommar (eller tvärtom) eller något....

"Om du nu inte låter jorden färdas runt solarna på ett dyng :gremsmile:"

Knappast att jorden hinner med det. Nej, det är på ett år...vilket gör att under en halvan av året (säg första) så fungerar magin bra, medan den andra halvan av året gör det problematiskt för magin

// Riddaren
 

gnu

Veteran
Joined
17 Jan 2002
Messages
22
Location
Stockholm
Gjorde en liten bild som kanske kan ge dig en anledning till varför den byter sol 2ggr/år.

I skiftet blir det ju så att 2 sidor har sommar (de som är mot sidorna) och 2 som har höst-vår (de som är mellan)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Om planeten snurrar kring två solar så blir ju året dubbelt så långt, förutsatt att den för övrigt är lik jorden (avstånd till stjärnan, hastighet osv...). Om man räknar i vanliga år så skulle det istället bli så att varannat år är magiförhindrande.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Men det är ju fortfarande varje ett halvår... Jag räknar ju med planetens befolknings tidsbegrepp, de känner ju näppeligen till att jordåret är 365,24 dygn per år...eller??? /images/icons/wink.gif

Just detta ,24 gör att år 1900, 2100, 2200, 2300, 2500 osv inte är skottår, medan år 2000, 2400 osv är skottår.

// Knightlord
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Det där med solarna låter ungefär som i mitt rollspel fast i mitt rollspel står bara planeten och roterar runt sin egen axel. Vet inte varför men det bara är så...

1. En bra (nåja) förklaring är väl att i tidernas begynnelse slungades planeten ut i universum där två solar (en + och en -) fångade upp den och fortsatte slunga planet runt sig själva. Efter en tid i det tillståndet saktades planeten ner och till slut började gå åt andra hållet. Till en början mycket långsamt, men med tiden ökades farten upp igen och så fortsätter det tills det vänder håll igen. Det ger möjligheten att göra en roliga, orginell tideräkning.

2. Ockrion

3. Karius och Baktius. /images/icons/wink.gif Nä, men bra namn vore ju till exempel "Ill" (ill) och "Kry". Det är ju motsatser (ill = engelska, kry = svenska) på olika språk och efter vad jag förstått ska solarna vara motsatser. Ta någon bra motsats på latin eller så.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Intressant världsbild.

Jag funderade lite på vad en sådan världsbild skulle kallas, och efter lite pusslande kom jag fram till att det kanske vore en "amfiheliocentrisk" världsbild. Jag vet inte om det stämmer, men det låter rätt så tufft /images/icons/smile.gif

Jag får fundera mer på namnen...jag kan inte komma på något i skrivande stund...förutom att jag inte skulle vilja vara vampyr på den planeten /images/icons/laugh.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Vad står Amfi för?
Eftersom jag inte vet det så kan jag inte säga att du har fel, men jag skulle nog säga "Polyheliocentrisk". /images/icons/smile.gif
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Amfi återfinns exempelvis i Amfieteater.

Går man steget längre så är ju amfibie sådant som lever både på marken och i vattnet (jfr Grodor, Salamandrar, Sköldpaddor och liknande)

// Knightlord
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Amfi-, grekisk föstavelse: omkring, på båda sidor, två-, dubbel-.

Poly-, [av grekiska polys, mången], sammansättningsled: mång-, fler-.

Så just i detta fallet stämmer det bättre med amfi eftersom poly kan vara hur många som helst. Men det stämmer förstås med poly eftersom fler än en sol står i centrum, fast då som en bredare benämning.

Och om du undrar, jag är inte ett vandrande lexikon, jag hade ett uppslagsverk till min hjälp /images/icons/laugh.gif
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Okej, då var jag inte helt ute och cyklade. *pustar ut*
Jaja, amfi var bättre... /images/icons/laugh.gif
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Förslag

Gudarna Irus och Orus slogs om Tyfon. Irus föreslog att de skulle tävla i en styrkemätning, och Orus tackade ja. Tävlingen började och det verkade som att Irus skulle vinna, för han var på alla sätt starkare och skickligare än den andre. Men Orus var listig. När Irus skulle greppa Tyfon som sin egen, så övertalade Orus den lilla tofstättingen att kasta en handfull jord i Irus ansikte. fågeln gjorde som han blivit tillsagd, och så lyckades Orus slita åt sig Tyfon. Efter den dagen slåss de båda gudarna konstant om planeten och sliter den mellan varandra.

Eller nåt...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Eller "stereoheliocentrisk"

Eller "biheliocentrisk", eller "oktogeocircuitisk" eller kanske "bicirculohelionsk", eller, eller....
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Eller "stereoheliocentrisk"

Nja, "stereo" betyder flerdimensionellt, "bi" är latin (medan helio är grekiska), "okto" är latin (medan geo är grekiska) och bicirculoheliosk har jag ingen aning om. Men som du antyder så finns det säkert mängder av sätt att skriva det på och på flera olika språk. Men amfiheliocentrisk tycker jag låter närmast så som vi säger det idag: att man anger det som allt kretsar runt och är skrivet på grekiska bortsett ifrån -centrisk.
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
1) En rimlig förklaring till varför jorden snurrar i en åtta och inte i en cirkel/oval. Behöver inte vara logisk, bara det låter hyfsat trovärdigt (eller tekniskt avancerat).

Baserat på naturlagarna? Det blir svårt, systemet är så instabilt att det inte skulle existera på naturlig väg. Har du ändå med magi så basera förklaringen på det.

Kombinerat så skulle det kunna vara så att någon gång i forntiden splittrades den enda solen i två pga. en magisk katastrof. All den magiska energin i katastrofen skyddade dock planeten, men den enegin är nu till största delen bunden i den ena av de två solarna.
All magin gör att planeten roterar runt vardera solen som om det var den enda stora gravitationskällan i närheten. när planeten kommer till mittpunkten hoppar den omedelbart över till att rotera runt den andra solen.

Nu till saken. Jorden är tänkt att snurra runt två solar i form av en åtta. Detta gör att den intressanta detaljen att solen(sic!) går upp varannan dag i väst och varannan dag i öst .

Solen kommer gå upp precis som vanligt oavsett var planeten befinner sig, men ju närmare mittpunkten den befinner sig desto längre tid kommer det vara mellan de två solarnas upp- och nedgångstider. I "ändarna" på banan kommer solarna gå upp och ner samtidigt (de ligger ju på linje sett från planeten), i "mitten" kommer den ena solen gå upp när den andra går ner - hela planeten kommer ha midnattsol!

En intressant tanke är att låta magin bero både på vilken sol som är närmast och vilken som lyser på utövaren för tillfället. Det kommer iofs. kräva att man spelar efter en kalender, men det ger en del roliga effekter som att det t.ex. kan vara lättast med magi några timmar på morgonen (när bara den "magivänliga" solen är uppe). När planeten är i "mitten" kommer det byta mellan magiskt/icke-magiskt med tolv timmars intervall!

Klimatet kommer att vara ungefär som på jorden, dock blir årstider och annat annorlunda.

(I norr/söder): vinter-vår-högsommar(mittläge)-sommar-sommar-sommar-högsommar(mittläge)-höst.

(I tropikerna): "låg"sommar(ändläge)-sommar-högsommar(mittläge)-sommar-"låg"sommar(ändläge)-sommar-högsommar(mittläge)-sommar.

Stackars folk - de har vinter 1/8 av året och riktig toksommar 1/4 av året...

/Henrik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
1)
Satelliter (som vi skickat upp) runt vår jord har olika banor.. De behöver inte gå precis som en cirkel runt jorden utan mer uppdragna elipser. Bilden som jag bifogar visar ung. hur jag menar.. Jag har inte Photoshop installerad och Paintbrush är rätt... begränsad.

En annan möjlighet som jag kan tänka mig är att solarna fungerar som en plus- och minuspol.. När planeten rör sig runt solen som skickar ut magisk energi blir planeten laddad med magisk energi som gör att minuspolen, den andra solen, drar åt sig planeten.. Under ett varv runt den magifientliga solen så avladdas planeten och den magiladdade solen drar till sig planeten igen och så fortgår det..
Kanske krävs detta för att upprätthålla en balans i världen och kanske (hint, hint) så kan man göra ett äventyr på detta.
Man skulle kunna göra en religion över detta.. Prästerna ser till att balansen sköts och ogillar magiker då dessa rubbar balansen.. Deras symbol kan vara oändlighetstecknet, en liggande 8:a.

2)
Om man slänger om bokstäverna på "Tyfon".. Photyn? (Anm. Uttalas "Fååtyn" Skrev först Fotyn.. Fot-yn, inte så bra namn)

3)
Om man gör samma sak där... "Magisol". Om man kastar om bokstäverna, tar bort några och byter ut några stycken mot andra bokstäver så kan man få Gillri.. Gillri och *eeh* Pillri(?!). /images/icons/crazy.gif
Personligen tycker jag nog att solarnas namn inte bör rimma..

/[color:448800]Han</font color=448800> som kom på förklaringarna rätt snabbt men kan nog kanske klämma ur sig ett förslag på en förklaring till på hur det kommer sig att planeten rör sig som den gör
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Förslag

det var ju inte orsaken till att det är som det är....

Säg inte det, det är trots allt en fantasyvärld vi talar om.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
jag fattar inte...

vinter-vår-högsommar(mittläge)-sommar-sommar-sommar-högsommar(mittläge)-höst

Jag fattar inte varifrån du får alla de där somrarna. "vinter-vår-högsommar-vår-sommar-vår-högsommar-höst" borde det ju rimligtvis bli.
 
Top