Nekromanti [Gaian] Att börja skriva

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Jag har nu tänkt börja skriva om världen men jag har inte riktigt någon aning om hur jag bör göra, så här kommer några frågor:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Vilken struktur bör jag ha? [*]Hur detaljerad bör jag vara? [*]Är tecnobabble av intresse? [*]Ska jag ta hela världen eller bara en bit av den i början?[*]Ska jag skriva fluff om magin eller Väven?[*]Ska jag ha en separat del med reglerna eller blanda
in dem?[/list]
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Precis som med regler är folk ute efter olika saker.

Men en grundläggande regel som verkar funka nu i alla fall är att berätta om det viktiga. Hur ett land försörjer sig är skit samma om det inte är viktigt för äventyrandet i landet (Landet Ergon försörjer sig på svart kolstål och exporterar det med väpnade eskorter som är hungriga på alla - inte bara fienden. Se upp för dem).

En annan sak är att det kan vara idé att börja med att skriva ett äventyr för då får du alltid intressant stuff till världen (Krilles erfarenhet av hans Blå Himmel).

En tredje grej är: Tänk dig själv då du läser om ett land. Är det Inkafolkets historia eller befolkningsmängden i sydamerika du går igång på?

Strukturen beror lite på vad du väljer att skriva om. Detaljer: En del menar att man ska vara sparsmakad. Andra vill ha en hel drös.
TEchno: Tja. Krankish gillar det så vitt jag förstår. Jag vill bara se coola grejer utan en massa technobabbel: (Det här är en jonmotor som kan upplösa dig i atomer och sätta ihop dig någon annan stans). Det räcker.
Hela världen eller en bit? Se svaret om detaljer.
Fluff: Jag älskar fluff. Men det ska vara engaerande och spännande. Själv fluffade jag ihop en novellsamling kring bakgrunden i min egen värld. Kan du fånga läsaren med fluff och anknyta den till världen och kanske tom reglerna så ger jag en like.
En separat del för regler och värld var tycker jag. Jag vill hitta speldetaljer på en plats och stämning på en annan. Mest för att det är enklast så. Spelexempel i reglerna får gärna vara välberättade dock.

Lycka till.
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Ok, det verkar vettigt. Funderar på ifall man ska ha små överhoppbara "faktarutor" med tecnobabble eller annat som vissa kan tycka är intressant medan andra inte gör det. Däremot har jag ingen aning hur jag bor lägga upp det hela. Vad ska jag börja skriva på? Är det några fallgropar jag bör undvika?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Acidmind said:
Vad ska jag börja skriva på?
Jobbiga svaret: Det beror på.

Själv börjar jag alltid rollspelsskrivande med en struktur; en innehållsförteckning om man så vill. Sedan fleshar jag ut den med anteckningar om varje sak på innehållsförteckningen; "här hade jag tänkt skriva information om...". Och slutligen utfyllnad; faktiskt skriva texten.

Här är till exempel mitt nuvarande spelvärldsprojekt.

Jag tänkar såhär:
1) börja med att fundera ut vilken sorts äventyr och rollpersoner du tänker dig. Vem är man? Vad gör man? Utan svar på de frågorna kommer spelet att bli ofokuserat.
2) När du skriver spelvärlden så är sådana saker som kan användas för att bygga äventyr viktigare än sådana saker som inte kan det. Det finns undantag, och givetvis ska det finnas med en massa text som bara är stämning också, men som tumregel funkar det.

Jag har skrivit lite teori kring något jag kallar "fästytor" för att underlätta tänkandet kring just äventyrs- och hindergrundande spelvärldstext.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Acidmind said:
[*]Vilken struktur bör jag ha?
Kolla i rollspelsbäcker du gillar strukturen i. Läs fler rollspel, och kolla hur de lagt upp det.

Acidmind said:
[*]Hur detaljerad bör jag vara?
Beror på genre och typ av äventyr och rollpersoner.

Acidmind said:
[*]Ska jag ta hela världen eller bara en bit av den i början?
Jag föredrar kompletta rollspel, där spelvärlden beskrivs ordentligt redan i grundboken.


Acidmind said:
[*]Ska jag skriva fluff om magin eller Väven?
Jag tycker det.


Acidmind said:
[*]Ska jag ha en separat del med reglerna eller blanda
in dem?[/list]
Jag föredrar dem separata, då jag ändå brukar vilja kasta ut reglerna och skriva egna =)
 

Acidmind

Veteran
Joined
24 Oct 2011
Messages
27
Location
Umeå
Låter också väldigt vettigt. Tror att jag ska i det närmaste kapa ditt koncept till att börja med. Svaret på den första frågan är nog något jag och mina kollegor undvikit då världen är rätt bred och det finns ganska många olika personer man kan tänkas vara.

Ta exempelvis tradspelet Eon. Hur svarar man på "vad gör man"-frågan till det? "Man är medeltidsfantasypersoner som äventyrar eller bara gör lite vardagliga medeltidsfantasysaker". Det känns lite tunt, men ändå kan spelen och äventyren bli riktigt intressanta.

Svaret till Evolutionens Barn som du själv skrivit (och som har inspirerat en meteropol i vår värld, tackar så mycket) är desto enklare, men är det nödvändigtvis lättare att bygga äventyr på?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Acidmind said:
Ta exempelvis tradspelet Eon. Hur svarar man på "vad gör man"-frågan till det? "Man är medeltidsfantasypersoner som äventyrar eller bara gör lite vardagliga medeltidsfantasysaker". Det känns lite tunt, men ändå kan spelen och äventyren bli riktigt intressanta.
Jag vill nog påstå att det kan bli bra trots otydlighet, men då beror det på andra faktorer... Exempelvis Eons världsbeskrivning är ju såpass detaljerad att det faktiskt finns tillräckligt med information för att man ska ha något att ta i oavsett vad man ska spela.

I Drakar och Demoner '91 kan man också "spela vad man vill", men i praktiken ger spelet enbart stöd för "äventyrande".

Och det är nog lite det som är grejen; det är enklare att skriva ett fokuserat spel på ett sätt som gör det enkelt att hitta på nya äventyr, än vad det är att skriva ett ofokuserat spel på ett sätt som gör det enkelt att hitta på äventyr för alla tänkbara rollpersoner.

Acidmind said:
Svaret till Evolutionens Barn som du själv skrivit (och som har inspirerat en meteropol i vår värld, tackar så mycket) är desto enklare, men är det nödvändigtvis lättare att bygga äventyr på?
Jag tycker att det är enklare i EB än i många andra spel - även om spelvärldsinformationen i EB i mina ögon är ruskigt inkomplett och bristfällig.

Så jag tycker nog att större fokus ger mer att bygga på, oftast. Av en 200 sidors världsbeskrivning kan jag antingen använda 200 sidor till att bara ge information som underlättar äventyrsskapande för en sorts rollpersoner, eller så kan jag spendera två sidor per hundra olika sorter.

När man då sedan väljer en viss sort, nog borde det kännas som att man har mer att ta av om man har 100 sidor tips än 2 sidor?
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
En annan fråga, som kan ligga nära "vad gör man", är "vilken central konflikt finns". I Eon finns många konflikter mellan olika intressegrupper plus den klassiska fantasy-motsättningen mellan ont och gott (till exempel monster och spelbara varelser). I DoD -91 fanns bara kampen mellan ont och gott. I EB är den grundläggande motsättningen av mer moralisk sort, när olika idéer, känslor och ideologier kolliderar inom en person.

I Eon, där svaret är "många konflikter finns mellan olika riken med olika intressen" krävs det följaktligen detaljerad information om till exempel att land x gillar brunsås medan landet y gillar gräddsås, eftersom det är dess olika "kulturer" som anses stå i konflikt med varandra.

I DoD -91, som bara bekymrar sig om kampen mellan hjältarna och monster finns ingen direkt världsbeskrivning i grundboken - däremot olika monster.

I EB slutligen är varken monster eller värld nödvändig utifrån premissen, därför fokuserar spelet istället på memer, livskriser, kognitiv dissonans och propaganda.

Vad som ska vara med, eller inte vara med, följer helt enkelt av den centrala konfliktens logik. Om ditt spel alltså handlar om krig mellan kulturer - då måste du beskriva kulturerna. Handlar det om sanningsföreträde, då måste du beskriva trossystemen som kämpar om hegemoni. Handlar det bara om att ösa runt i rymden och göra vad som faller en in, behöver du kanske inte beskriva något alls.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Det där var väldigt bra och jag har inte riktigt följt det rådet. Däremot föll det ut en del per automatik då jag beskrev de 7 mörkerherrarnas rikens (de ockuperar spelarnas värld [men ja, man kan spela ockupant]). Jag beskrev rikena, vad de gjorde där och varför vilket ger dimensioner till den centrala konflikten.

Då jag beskrev världen så försäkte jag koncentrera mig på spännande platser att hooka upp på äventyr men konflitkerna "föll med" därför att konfliktmakarna bebor världen och ergo beskrivs.
 
Top