Nekromanti Vad ska en bra värld innehålla?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
I Starchallenge Saga la jag grunden och introt till den värld rollpersonerna kommer uppleva. Jag går på att inga/få kommentarer är detsamma som "bra jobbat" (jag lärde mig den verkligheten under min tid på produktionsbolagen här runt i Stockholm). Efter lite läsande i Bra spel men jag gillar det inte-tråden så undrar jag: Vad är det för världar DU går igång på?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Många aktörer. Personer, organisationer, viljor, krafter som drar åt olika håll.

Miljöer. Platser och scener som ger mig känslan "DÄR vill jag äventyra!".

Konsekvens. När man väl lärt sig hur världen tickar så skall det vara lätt att se naturliga konsekvenser och att överaskas av onaturliga händelser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Ram said:
Många aktörer. Personer, organisationer, viljor, krafter som drar åt olika håll.

Miljöer. Platser och scener som ger mig känslan "DÄR vill jag äventyra!".

Konsekvens. När man väl lärt sig hur världen tickar så skall det vara lätt att se naturliga konsekvenser och att överaskas av onaturliga händelser.

Det var ganska precis det här jag tänkte skriva.


Det första är nästan viktigast för mig. Att det finns organisationer, personer etc. som vill saker. Och som det är ordentlig skillnad på. I Mutant Chronicles finns det fem megakorporationer, som är ganska stereotypt baserade på nationer - och de konkurrerar och bråkar och krigar och har sig. Och så har vi undergrupperingar inom varje megakorporation, som också vill saker och tycker saker om varandra etc.

Det jag gillar är att som spelledare ha en massa konflikter, allianser och agendor att bygga mina ävbentyr och kampanjer på.

Det jag gillar är att som spelare ha en massa konflikter, allianser och agendor för min rollperson att tycka saker om. Det är ett billigt sätt att ge rollpersonen en konkret plats i världen: "Hon är en Bauhausier som egentligen är ganska missnöjd med det nuvarande systemet med Kurfurstar som styr, men tycker att det är bättre än alternativen. Dessutom kan man inte visa sig svag inför Capitol, som han tycker extremt illa om efter att de köpte upp asteroidkolonin där hans föräldrar bodde och tvingade bort dem; alltså är hon emot öppen revolution eller förändring". Typ sånt.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Ram said:
Många aktörer. Personer, organisationer, viljor, krafter som drar åt olika håll.

Miljöer. Platser och scener som ger mig känslan "DÄR vill jag äventyra!".

Konsekvens. När man väl lärt sig hur världen tickar så skall det vara lätt att se naturliga konsekvenser och att överaskas av onaturliga händelser.
Detta är allt vad vi skulle ha kunnat få ut ur en 18 sidors tråd. Och så kommer du här som från framtiden med dunder sammanfattningen. Inte ok, du får oss andra att blekna bort i din skugga.

Länge leva Ram, han som är för bra!
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag gillar när världsbeskrivningen sätter en känsla för spelet och hur det ska spelas. Sà att jag fàr en ide om vilka typer av kampanjer och spelande som är tanken med rollspelet som helhet. Sen är givitvis platser och personer som ger äventyrsideer viktigt med. Jag har nàgon version av Western, världsbeskrivnigen är verkligen full av platser, stöd till att spela i världen och miljöbeskrivingar som kan leda roliga äventyr, men det förutsätts att man vet vad western är. Eftersom western-genren är sà känd och populär sà behövs det inte förmedlas, det fungerar ändà bra. För rollspel i mer "annorlunda" miljöer gillar jag stämningsättande material.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Intressefångare.
  • Öppen för fler än en ståry.
  • Krokar att dra igång äventyr med.
  • Fokus på rollpersonerna och deras äventyrande.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Sjukt stark, kort och effektiv färg. Kanske endast en bild. Ett gäng namnlistor på platser och personer. Kanske en karta. Sen inget mer.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag vill fatta grundidén spelet och miljön snabbt, helst på spelets framsida och rollformulär, för det är det enda många av spelarna kommer att komma i kontakt med.

Sen vill jag att världen ska hjälpa mig som både spelare och spelledare att agera i miljön. Jag vill att världen ska ge mina äventyr och scener tyngd.

Jag orkar i regel aldrig läsa in mig på detaljer förens det är dags att göra något av dem, så jag vill gärna ha flera olika lager i texten.

På många sätt så gillar jag den helt oläsliga Berlin 2099 boxen till svarta mutant. Man får typ en karta där vatten är grönt, alldeles för mycket data om hur ett kvarter är uppbyggt och en turistbroschyr. kanske nån bok till.
Det räcker med att förhålla sig till dessa tre ting för att Berlin 2099 ska ta fast form, de talar alla ett mycket tydligt språk om vad Berlin 2099 är oavsett om man faktiskt läser texten eller ej. Kanske faktiskt bättre om man inte läser texten.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Många bilder lite text.

Det jag uppskattar mest i de spel jag gillat, är att de har snygga bilder och att bilderna stämmer överens med innehållet ( bekräftar eller/och förtydligar ). Helst inga randombilder utan egentlig koppling till världsbilden. Texterna ska vara antingen korta och tydliga, med enbart fakta (regler, etc), eller textr som tecknar stämningar och miljöer. Man ska se tydlig skillnad på de två, så man slipper läsa det ena när man söker efter det andra. Ingen blandning mellan regler och beskrivningar, men gärna illustrerade exempeltexter till varje regel.

Det är inte så viktigt att världen är komplex eller utvecklad, så länge den är inspirerande.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Jag är med på allt: En intresseväckare som kort får upp ditt intresse för just det här spelet. Multifokus - fler olika major dominanter i världen som har konflikterande viljor och som kan få igång olika storys i olika riktningar. Och det är din tredje önskan: Att kunna få flera krokar att hänga upp story på.

Det sista är jag inte alls med på. Kan världen kännas så sluten att det inte finns plats att äventyra? Om så, hur gör man för att förhindra det. Det andra kan jag lösa men det sista fattar jag inte....
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Niklas73 said:
Multifokus - fler olika major dominanter i världen som har konflikterande viljor och som kan få igång olika storys i olika riktningar. Och det är din tredje önskan: Att kunna få flera krokar att hänga upp story på.

Det sista är jag inte alls med på. Kan världen kännas så sluten att det inte finns plats att äventyra? Om så, hur gör man för att förhindra det. Det andra kan jag lösa men det sista fattar jag inte....
Det sista stycket är mycket enkelt och det hänger ihop med faran med det första: det finns en risk att rollpersonerna får spela femtifjärde fiolen till de där majordominanterna i världen, om majordominanterna blir för många och får dominera för mycket.

Det vill säga, istället för att få flera krokar att hänga upp ståry på, så får du paradoxalt nog en utlåsning av rollpersonerna från ståryn.

För innan du vet ordet av så handlar inte ståryn om rollpersonerna, utan om dina majordominanter.

Så gör inte för komplicerade nätverk och konflikter mellan majordominanterna, och gör för allt i världen inte så att rollpersonerna inte har något att tillföra till majordominanternas käbbel!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag vill ha en värld som till viss del är utforskad och till viss del inte. Jag vill ha nationer, kulturer städer, platser, folk, organisationer att jobba med - coola prylar från spelskaparen som jag kan greppa och bara: "Well, nu ska vi se här... Om jag gör så här...". Samtidigt vill jag ha kala fläckar där jag får sätta stämningen, bygga nationer, platser folk etc.

Summering: Jag vill ha en värld som både inspirerar mig och låter mig skapa själv. En färdig värld är en tråkig värld.
 
Top