Acidmind said:
Ta exempelvis tradspelet Eon. Hur svarar man på "vad gör man"-frågan till det? "Man är medeltidsfantasypersoner som äventyrar eller bara gör lite vardagliga medeltidsfantasysaker". Det känns lite tunt, men ändå kan spelen och äventyren bli riktigt intressanta.
Jag vill nog påstå att det kan bli bra
trots otydlighet, men då beror det på andra faktorer... Exempelvis Eons världsbeskrivning är ju såpass detaljerad att det faktiskt
finns tillräckligt med information för att man ska ha något att ta i oavsett vad man ska spela.
I Drakar och Demoner '91 kan man också "spela vad man vill", men i praktiken ger spelet enbart stöd för "äventyrande".
Och det är nog lite det som är grejen; det är enklare att skriva ett fokuserat spel på ett sätt som gör det enkelt att hitta på nya äventyr, än vad det är att skriva ett ofokuserat spel på ett sätt som gör det enkelt att hitta på äventyr
för alla tänkbara rollpersoner.
Acidmind said:
Svaret till Evolutionens Barn som du själv skrivit (och som har inspirerat en meteropol i vår värld, tackar så mycket) är desto enklare, men är det nödvändigtvis lättare att bygga äventyr på?
Jag tycker att det är enklare i EB än i många andra spel - även om spelvärldsinformationen i EB i mina ögon är ruskigt inkomplett och bristfällig.
Så jag tycker nog att större fokus ger mer att bygga på, oftast. Av en 200 sidors världsbeskrivning kan jag antingen använda 200 sidor till att bara ge information som underlättar äventyrsskapande för
en sorts rollpersoner, eller så kan jag spendera två sidor per hundra olika sorter.
När man då sedan väljer en viss sort, nog borde det kännas som att man har mer att ta av om man har 100 sidor tips än 2 sidor?