Nekromanti Götterdämmerung

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
krank said:
Så, mitt huvudsakliga råd: Slimma ner reglerna och sluta beskriva varje regel så jättedetaljerat. Försök få ner alla regler till typ under 10 sidor, och sen skriver ni massor av äventyrs- och kampanjuppslag, SLP:er med färdiga fästytor och krokar som man kan använda sig av på ett vettigt sätt, bra ingångar och krokar för rollpersoner, information om kultur och traditioner i världen - kort sagt, användbar rollspelsinformation.
Herregud, jaaaaa!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
krank said:
Ska förresten komplettera med att jag för allt i världen INTE vill ha några indieregler som sveper in allting i regelmekanik; vanlig tradmekanik fungerar ypperligt, gärna lättdold sådan.
Damn right.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Bengt Petter said:
Det behövs en tydlig kampanjmiljö. Jag röstar på Gustav III:s Stockholm som spelets givna utgångspunkt. I mina ögon självklart då det är ett svenskt spel. Borde gjorts från början

/.../

Fundera också på vad alla monster verkligen tillför spelet. Och fundera på hur väl de verkligen passar i settingen. Ta bort minst hälften. Det gör konceptet tydligare och vassare.
Det här gick jag faktiskt igång på, fast då även ha monstrena lurkande på Stockholms gator. Intrigerna, som du nämnde, skulle kunna ha del i vad det är för monster som lever i människans inre.

/Han som gillar i serien V att även om utomjordingarna ligger i krig med en hel värld kan de inte låta bli att intrigera sinsemellan också
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Krille said:
Det är lite problemet med Götterdämmerung: avvecklas reglerna så blev det ingenting kvar.
Du behöver ju inte linda in det i tegel. :gremtongue:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
rjonas said:
Krille said:
Det är lite problemet med Götterdämmerung: avvecklas reglerna så blev det ingenting kvar.
Du behöver ju inte linda in det i tegel. :gremtongue:
dessutom är det ju inte helt korrekt längre, sedan det faktiskt finns lite mer material numera än det som fanns i grundböckerna. Problemet är att de sakerna (och mer) borde funnits i grundböckerna från början. Hade spelet vart upplagd i en regelbok (inte fetare än EN av grundböckerna) och en världs/äventyrsbok (hur tjock som helst, faktiskt..) så hade jag vart nöjd.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
Själv tycker jag GD iof kan behöva ett anisktslyft, även om jag inte stör mig särskillt på systemet. Skulle hellre vilja se att man satsade på utlovat kampanjmaterial. Nu är böckerna dock slutsålda hos RM så en revidering är helt klart försvarbar. Hoppas dock att kommande kampanjböcker liksom Sub Rosa kommer vara i princip helt utan eller väldigt sparsamma med regler.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Götter är egentligen ett skitbra spel - män i krekantshattar och kvinnor i farliga dekolletage som spöar monster, kultister och konspiratörer. Jag gillade för övrigt färdighetsbeskrivningarna, men i likhet med de flesta här tyckte jag det blev för mycket. En ny utgåva med slimmade eller andra regler och mer settinginfo vore mumma.


Storuggla, bordskatter
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Sitter och plitar lite på Götterdämmerung 2.0. Börjar med färdigheterna, och konstaterar att jag vill ha så få färdigheter som möjligt utan att missa dynamiken. Kan jag komma under tio färdigheter är jag nöjd, det är målet. Fördjupningarna kommer att vara á la DODT i tre nivåer.

�ht, borde man skala av och ta bort en hel del regler i både DOD och Götter. Visserligen är det ju bra med ett hyffsat heltäckande regelverk, men i ärlighetens namn.. hur många gånger drar man fram boken och kollar i reglerna? Fast det kanske är gamla rävar som vi som istället säger "äh, kör nåt.. slå en tärning".. och så är situationen löst.


klipp och klistrat från deras hemsida.
Verkar som dom är inne på att kapa i reglerna i alla fall :gremsmile:
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Jag gillar inte riktigt att man måste köpa flera böcker för att komma igång med spelet. Det har hållit mig från att börja med det. (Det och att de är konkurrenter till Höstdimma... men det har ju iofs inte hindrat mig från att pusha för Flashing Blades tidigare.)

Så slimmade regler och fokuserad världsbeskrivning på en bra och spännande plats. Gärna hårda pärmar med en bra bindning.
 

Farcrom

Veteran
Joined
14 Aug 2009
Messages
41
tänkte precis likadant :gremsmile:

har länge funderat på att skaffa GD så nästa utgåva som kommer ut kommer jag nog garranterat att köpa :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Bnata reglerna till något som är enkelt och som inte kommer ivägen för spelet. De regler de har nu får ju nästan höglevel D&D att framstå som smidigt...

Ha med mycket mer världsbeskrivning, och idéer hur de kan användas i en kampanj.

/Ulfgeir
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Banta ned det till 16 sidor, plocka bort spelledaren och fokusera spelsystemet på att handla om ångest.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Genesis said:
Banta ned det till 16 sidor, plocka bort spelledaren och fokusera spelsystemet på att handla om ångest.
Men vänta nu, det där låter ju som ett annat spel jag har hört talas om, tror det var det sjunde inseglet eller nåt sånt. Är det likt GD?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Banta ned det till 16 sidor, plocka bort spelledaren och fokusera spelsystemet på att handla om ångest.
Ångest är kanske för nittonhundratal; det är ju den sekulariserade människans ok. En gudfruktig kristen eller en libertin (såsom huvudpersonen i Vargarnas Pakt) kännetecknas ju snarare av att de mycket lätt kan rättfärdiga sina handlingar utifrån sina respektive ideologier. Och det tycker jag är den mest kittlande saken med settingen: Aktörerna är inte sekulariserade modernistiska människor som brottas med sig själva, utan man har med övertygade, självsäkra personer att göra; mellan vilka det händer intressanta och spännande saker.

Snarare kollektiva bangs än individuella sådana, alltså. Lite på det sätt som tanken var med Tellus och liknande, alltså.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Genesis said:
Banta ned det till 16 sidor, plocka bort spelledaren och fokusera spelsystemet på att handla om ångest.
..och sen kan de trycka upp 37 ex, för mer lär det inte sälja.. :gremgrin: ...i bästa fall.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Götter är egentligen inget SVÅRT spel. Stridsmekanik och färdighetsslag är väldigt basic. Däremot är det otroligt opedagogiskt upplagt samt har en hel del brister i att den stora regeltexten ÄNDÅ inte ger något stöd för att hantera vanligt förekommande situationer.

Färdigheterna med fördjupningar är det jag tycker är mest avtändande, ska man kunna använda dem måste man lära sig ena regelboken utantill för det går aldrig att gissa sig till vad en viss fördjupning innebär. Och då har jag ändå inget problem med stora regelsystem. Det måste vara åldersdemensen som sätter in, när man var tolv hade man ju inget emot att lära sig DoDs regelböcker från pärm till pärm.

/ Phelan
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Efter en del eftertanke tror jag att en viktig sak är att bifoga en (1) rikt skildrad och mångfasetterad europeisk storstad som blir fokus för kampanjerna. Det finns många att välja mellan i den aktuella tidsperioden: Paris, London, Wien och Venedig är de första jag tänker på. GD behöver en djup urban miljö att arbeta inom. Heck, jag har redan massor av goda idéer fast jag bara har grunnat på det här i ett dygn eller så.
 
Top