Nekromanti Götterdämmerung

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jahup, jag läste på Riotminds sida att de arbetar på version två av spelet? Vad hände med version 1, insåg de plötsligt att den inte var bra?

Iallafall, jag har bara Lex Libris och har mest läst om magin, ritualerna. Och jag gillar dem skarpt. Flera av dem är så inspirerande att äventyrsideerne poppar upp av sig själv. Ta Nemesis Divina* tex: En kardinal håller på att lägga den i en katedral. Eftersom den tar 10 år att lägga så vill man inte behöva börja om. Nu är kardinalen sjuk. Varför då? Vad kan man göra för att rädda allt det arbete som lagts ner?

Jag har förstått att många har ett horn i sidan till Götterdämerung. Är det reglerna, inkorrekt historisk beskrivning eller vad?

Vilket råd skulle du ge Riotminds inför nästa version?

*Nemesis Divina är alltså en ritual som tar 10 år att lägga. Man lägger den på en kyrka. Alla som gör något brott i kyrkan drabbas av guds hämnd när de lämnar den.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Mina råd:

Gör reglerna enklare (i den här sortens spel behövs inte två regelböcker... jag orkade knappt läsa igenom dem, faktiskt), kapa ner färdigheterna, slå ihop dem mer och skriv inte så låååånga färdighetsbeskrivningar, mer kampanj (jag gillade boken om hemliga sällskap), mer "vad gör man"... och släng gärna med början på en lång kanpanj, Götterdämmerungs eget The Oldenhaller Contract..

Grundidén till spelet är ju bra, synd att det inte riktigt levererade, man fick hela känslan av att hälften var borta, trots att det är två grundböcker.

Mer 1700-tal! Om det nu ska utspelas då... Nu känns det som att visserligen utspelas det då, men känslan hoppar mellan 1600-talsbarock och 1800-talsromantik.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Snow said:
Jag har förstått att många har ett horn i sidan till Götterdämerung. Är det reglerna, inkorrekt historisk beskrivning eller vad?
Det är inte så mycket den inkorrekta historiska beskrivningen som avsaknaden av beskrivning över huvud taget. Man får en bok med färdigheter till förbannelse så man kräks, och en bok med strid, skräck, monster och ett par sidor mycket grov översikt av 1700-talets Europa - som för övrigt inte har särskilt mycket med spelets namn att göra.

Snow said:
Vilket råd skulle du ge Riotminds inför nästa version?
Det mest uppenbara är att antingen göra ett spel som har med namnets betydelse "Gudarnas skymning" att göra, gärna mer knutet till Tyskland och gärna bra mycket mer wagnerskt; eller byta namn.

Banta sedan ner regeldelen hårt. Modernisera reglerna och se till att spelaren faktiskt är nödvändig annat än som spelvärdesbokförare, ordbajsare och tärningsrullare.

Öka på världsbeskrivningen rejält, med de bitar som behövs för att komma in i spelet. Översikten kan vara nog så viktig för förstå hur detaljerna hänger samman, men det är detaljerna som gör äventyret.

Anställ slutligen Dante för att göra layouten.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag ser framemot detta. Jag var sugen på spelet men reglerna verkade så omoderna. I likhet med Arfert orkade jag inte sätta mig in i dem.

Sen att bakgrunden i Götterdämmerung inte är exakt lik vår historia tycker jag bara är bra. Det har med formatet rollspel att göra. Man måste få ta sig friheter och spelet måste lämna utrymme för frihet. Vill man ha en exakt historiebeskrivning så finns det bättre källor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Jag har funderat på att skaffa spelet flera gånger, men vad jag sett så består böckerna nästan helt och hållet av regler - och det är en sån där grej som avtänder mig direkt. Jag hatar regelböcker. ge mig världsböcker istället!

(Sedan brukar folk kritisera språket också, men det lägger jag mig inte i)

Så, mitt huvudsakliga råd: Slimma ner reglerna och sluta beskriva varje regel så jättedetaljerat. Försök få ner alla regler till typ under 10 sidor, och sen skriver ni massor av äventyrs- och kampanjuppslag, SLP:er med färdiga fästytor och krokar som man kan använda sig av på ett vettigt sätt, bra ingångar och krokar för rollpersoner, information om kultur och traditioner i världen - kort sagt, användbar rollspelsinformation.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Som de flesta andra i denna tråden så skulle jag vilja be dem att fixa reglerna. Moderna regler, som kanske tar 20 sidor eller något i den stilen. Sedan så skulle jag vilja bli av med de fula tabellerna, och om tabeller behövs av någon anledning, så gör dem snygga.

Mer fluff till världen, och nischning, alltså beskriv ett land mer detaljerat än de andra.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Tajtare regler, mer uppslag för olika typer av kampanjer, krokar för olika slags äventyr, 1700-talskänsla, ordentligt skildrade urbana miljöer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det mest uppenbara är att antingen göra ett spel som har med namnets betydelse "Gudarnas skymning" att göra, gärna mer knutet till Tyskland och gärna bra mycket mer wagnerskt; eller byta namn.
"Crépuscule des dieux" :gremsmirk:

- Ymir, håller tummarna
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Eller bara avveckla reglerna helt och kör på världen bara...

Bra regler är det som skiljer ett rollspel från ett annat. Världen kan appliceras på de flesta regelverk. Jag gillar bra regler som ger spellust. Men då bör de vara regler som ställer krav på spelaren eller bara kittlar actionnerven i honom eller henne.

10 sidor regler - Fine om de är annorlunda än Slå xT+FV över SV. 200 sidor regler - Fine om de är annorlunda än Slå xT+FV över SV.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Defenitivt :gremsmile: då jag vill lira nåt nytt påhittat. Tills dess håller jag mig nog till Starchallenge Light Editions regler som jag är förbaskat nöjd med. Men jag laddar ner nu.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,423
Location
Nirvana
Det behövs en tydlig kampanjmiljö. Jag röstar på Gustav III:s Stockholm som spelets givna utgångspunkt. I mina ögon självklart då det är ett svenskt spel. Borde gjorts från början. Självklart bör det finnas med en färgkarta över Stockholm.

Dessutom bör reglerna handla om det som spelvärlden väl (?) handlar om: intriger och hemliga sällskap. Reglerna bör stödja den typen av spel.

Fundera också på vad alla monster verkligen tillför spelet. Och fundera på hur väl de verkligen passar i settingen. Ta bort minst hälften. Det gör konceptet tydligare och vassare.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Läste dem snabbt. Enkelt och helt okej men jag vill ha mer möjligheter i reglerna. Däremot så är de ju verkligen lätt om man bara vill sätta igång. Jag hör till den udda kategori av rollspelare som inte hänger här och gärna vill ha bra regler som får va lite längre, täcka lite mer än att sätta tänderna i ett regelverk i månaden a 12 sidor. PW ger mig känslan av att jag efter några timmar skulle börja tweaka reglerna och lägga till regler. Men det är bara mig. Snygg layout btw! :gremsmile:
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Ok, tack för alla svar. Som ni kanske gissat håller jag på med ett spel som kan liknas vid Götter i vissa avseende.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Ingen orsak. Beröm ska man ha om man gör bra saker. Du kan berömma mig för Starchallenge Light Edition då jag släpper det i layoutat och fullt speltestat skick om typ 100 år.;)
 

Eggnot

Veteran
Joined
16 Oct 2008
Messages
44
Frön till något briljant slumrar i Götterdämmerung men det är inpackat i lager på lager av gråtråkig mossa. Precisera en spelmiljö (att flyktigt summera en hel kontinent ger inget) och låt reglerna spegla denna. Sverige ligger nära till hands men ett annat land, region, storstad eller fiktiv plats fungerar också. Bygg vidare senare från detta. Låt kulter, vantro, monster, skräck, intriger och annat passande vara centralt i regelmekaniken. Sätt ett tema, möjligt med alternativ (och tillhörande regler, t.ex. ToC). Våga följ en vision, inte svepa in allt och hålla tummarna att generiska regler nummer 143.934 skall locka.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Ska förresten komplettera med att jag för allt i världen INTE vill ha några indieregler som sveper in allting i regelmekanik; vanlig tradmekanik fungerar ypperligt, gärna lättdold sådan.
 
Top