Nekromanti Gåtor

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Re: Njaej...

Jepp, induktiv forskningsmetode tar utgangspunktet i observasjoner/praksis, og kan vel falsifiseres men ikke verifiseres.. (jeg skrev feil at de verken kunne falsifiseres eller verifiseres)
Og deduktiv forskningmetode tar utgangspunktet i teori for å så teste det ut i praksis (og kan da verifiseres og falsifiseres).

Men poenget mitt var egentlig ikke noe med induktiv eller deduktiv metode, bare illustrere at en ikke burde begynne og kverulere med utgangspunkt i filosofiske tilnærminger.

Og når en for eksempel bruker en gåte i Eon, synes du da en skal ta hensyn til en av "nåtidens" filosofer (1872-1970) (Russels setning) ?

Jeg personlig hadde ikke hatt noe imot den gåten, og om spillerne hadde kommet noen dager etter og sagt at de hadde undersøkt saken, og at det er noe som heter Russels setning som kom på 1800 - 1900 tallet, så hadde jeg blåst lang vei i det... :gremtongue:

Det er forresten veldig mange gåter som ikke er helt korrekte..

"Den fattige har det, den rike behöver det och äter man det så dör man av svält"
Har den fattige ingenting? Hva med for eksmepel synet? eller en kropp?
Behøver den rike ingenting? Hva med venner osv?

"Dead men eat it all the time
Live men who eat it dies slow"
Kan en si at en spiser ingenting? Det er jo noe en gjør, et verb..
Kan jeg si at jeg løfter eller kaster ingenting hele tiden?

Tenkte egentlig legge ut en haug med gåter og vise at alle kan kverruleres på, men gidder ikke :gremtongue:

Tingen er at gåter ofte må taes med en klype salt og ikke taes for bokstavelig. Og ofte er finnes det flere logiske feil med de også. Så hvorfor trekke frem moderne teorier og filosofier itilegg :gremlaugh:
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Du har en poäng, men...

Men poenget mitt var egentlig ikke noe med induktiv eller deduktiv metode, bare illustrere at en ikke burde begynne og kverulere med utgangspunkt i filosofiske tilnærminger.
Jupp, du har givetvis en poäng i det du skriver - helt klart! Anledningen till varför jag tog upp detta, var eftersom det just lögnarparadoxen utgjorde - i diskussionen i denna tråd - ett specialfall. De andra gåtorna var antingen knepiga, ordlekar eller svåra, men hade ett svar. Men lögnarparadoxen framställdes som den inte hade ett svar - oavsett hur man svarar, så "blir det fel". Så jag försökte bara förklara varför det blir så.

Tingen er at gåter ofte må taes med en klype salt og ikke taes for bokstavelig. Og ofte er finnes det flere logiske feil med de også. Så hvorfor trekke frem moderne teorier og filosofier itilegg.
Som sagt, du har en poäng i det du skriver, ingen tvekan om det. Men, som sagt, min poäng var inte att försöka "filosofiskt sänka" alla gåtor, utan bara berätta lite mer om just lögnarparadoxen, som trots allt inte är en "gåta" i klassisk mening, utan ett svårlösligt filosofiskt problem - som dock kan lösas, om man accepterar Russels sats. Ett annat exempel på sådana filosofiska problem är det som filmen the Matrix illustrerar; om vår enda erfarenhet av omvärlden är våra fysiska sinnesupplevelser, hur vet vi då att det verkligen finns en fysisk verklighet? Eller, för en liten annorlunda variant på samma fråga; om ett träd faller i skogen och ingen är där, ger det då ljud ifrån sig? Detta utgör alltså seriösa filosofiska svårigheter, som västerlandets filosofer länge har kämpat med, även om de ibland framställs som "gåtor" i vardagliga sammanhang.

Poängen är alltså, att det ändå är viss skillnad på "gåtor" och "filosofiska problem"; de förra är avsedda att vara kluriga att lösa (antingen via ordlekar, logik eller klurighet), de senare utgör faktiska problem. Vill man hårddra det en smula, så kan man säga att ställa ett filosofiskt problem i formen av gåta är som att be någon "knäcka" varför Einsteins relativitetsteori och kvantmekaniken inte går ihop. Det känns lite orättvist, helt enkelt. Är du med på vad jag menar? :gremsmile:

Min poäng? Tja, just att du har en poäng i det du skriver - man bör måhända inte dra in allt för djupgående filosofiska frågeställningar när man leker gåtor. Men av just det skälet kanske man skall undvika problem av typen lögnarparadoxen, eftersom man då redan klivit över gränsen till det som utgör filosofins domän... :gremgrin:
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Sfinxens gåta

I den grekiska mytvärlden stötte Oidipus på Sfinxen. En ondkefull varelse som bestod av en bevingad lejonkropp och ett kvinnligt huvud. Till varje förbipasserande gav hon en gåta, kunde de svara korrekt så sparade hon deras liv.

Frågan hon ställde till Oidipus var:
"Vad är det för djur som om morgonen tar sig fram med fyra ben, om dagen med två och om kvällen med tre?"

Oidipus tänkte länge, men gav slutligen det rätta svaret:
"Det är människan", sa han "som under sin barndom kryper omkring med fyra ben, som när hon når vuxen ålder går runt på två och som vid sin ålders höst använder sig av ett tredje ben i form av en käpp att stödja sig på."

Sfinxen blev så förtvivlad av att en vanlig dödlig hade kunnat svara på hennes gåta, att hon kastade sig ut från den klippa hon satt på och föll till sin död.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Crom!

Ah, jag kom just att tänka på den perfekt gåtan som har ett ännu mer perfekt svar:

Tänk dig att rollpersonerna har blivit tillfångatagna av några rauner som efter lite supande bestämmer sig för att leka lite med sina offer: om de kan svara vilken den största njutningen för en man är så får de gå, om de svarar fel så dör de.

(Den som inte kan svaret (vad som är mannens största njutning) bör IMHO överväga att omgående sluta spela fantasyrollspel)

- Danne, som många gånger velat göra en listig raun med namnet Subotai...
 

Mouth of Sauron

Veteran
Joined
2 Feb 2005
Messages
25
Re: Sfinxens gåta

Oidipus historia är min favorit i den grekiska mytologin. Men gåtan däremot var enkel.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Sfinxens gåta

Jag tyckte den var guld
Grekiska mytologin innehåller en hel del bra saker, favvoriter e svårt att välja då jag är övertygad om tusen olika historier som jag ännu inte hört samt att det bergis finns tusen fler som under många år blivit bortglömda...
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: En gåta!

Här har jag försökt gjort det överskådligt med alla svar som kan komma i de olika politionerna de kan sitta i. Det finns tre olika sätt de kan sitta på (Höger eller vänster spelar ingen roll för alternativen). Ett X under betyder att man kan lista ut vilken som är vilken...

sätt 1:<table border=1><tr><td> Position </td><td> Svar </td><td> Svar </td><td> Svar </td><td> Svar </td><td> Svar </td><td> Svar </td></tr><tr><td>Sida 1: Truth</td><td>"wis"</td><td>"wis"</td><td>"wis"</td><td>"wis"</td><td>"wis"</td><td>"wis"</td></tr><tr><td>Mitten: Wis</td><td>"wis"</td><td>"wis"</td><td>"Truth"</td><td>"Truth"</td><td>"Lie"</td><td>"Lie"</td></tr><tr><td>Sida 2: Lie</td><td>"Truth"</td><td>"Lie"</td><td>"Truth"</td><td>"Lie"</td><td>"Truth"</td><td>"Lie"</td></tr><tr><td></td><td>x</td><td></td><td></td><td></td><td>x</td><td>x</td></tr></table>


sätt 2:<table border=1><tr><td>Sida 1: Truth</td><td>"Lie"</td><td>"Lie"</td><td>"Lie"</td><td>"Lie"</td><td>"Lie"</td><td>"Lie"</td></tr><tr><td>Mitten: Lie</td><td>"Truth"</td><td>"Wis"</td><td>"Truth"</td><td>"Wis"</td><td>"Truth"</td><td>"Wis"</td></tr><tr><td>Sida 2: Wis</td><td>"Truth"</td><td>"Truth"</td><td>"Wis"</td><td>"Wis"</td><td>"Lie"</td><td>"Lie"</td></tr><tr><td></td><td></td><td>x</td><td></td><td></td><td></td><td></td></tr></table>


sätt 3:<table border=1><tr><td>Sida 1: Wis</td><td>"Truth"</td><td>"Truth"</td><td>"Wis"</td><td>"Wis"</td><td>"Lie"</td><td>"Lie"</td></tr><tr><td>Mitten: Truth</td><td>"Truth"</td><td>"Truth"</td><td>"Truth"</td><td>"Truth"</td><td>"Truth"</td><td>"Truth"</td></tr><tr><td>Sida 2: Lie</td><td>"Lie"</td><td>"Wis"</td><td>"Lie"</td><td>"Wis"</td><td>"Lie"</td><td>"Wis"</td></tr><tr><td></td><td></td><td></td><td></td><td></td><td></td><td></td></tr></table>

Kontrollera gärna och se efter om jag gjort rätt, men så här i tröttheten ser jag inget fel i det. Om så är fallet så finns det endast 4 olika svarskombinationer (av de 18 möjliga) där man kan lista ut vilken som är vilken.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur frågan var, men någon kan kanske använda det här för att svara på den :gremsuck:
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Ingen gåta men iaf...

Ett mystiskt ord står på väggen "ettff" efter det finns det plats för en bokstav till, vad skall dit?
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Här kommer några från mig

Får se om ni fixar dem (de är inte allt för svåra)

vem är
rund som ett hjul
kluven som en såg
smal som en skära
lyfter vattnet
ger bonden regn
driver bort töcknen för solen?

Vad är det som far över land och hav utan att kasta någon skugga?

Jag gör dig hastigt fattig och rik, lycklig eller olycklig, men när jag försvinner är allt som förut. Vem är jag?

Jag säger dig inte vad jag säger dig, men jag säger dig vad jag säger dig för att du skall säga mig vad jag inte säger dig. Vem är jag?

Jag kommer upp och då går vi, jag går ner och då stannar vi. Vem är jag?

Den som inte har det försöker vinna det och den som har tillräckligt av det försöker göra det kortare. Vad är det?

När är en gås en gås och en and en and?


Det kan komma fler om ett tag.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Re: Här kommer några från mig

har du lust att hjälpa oss med svaren lite? :gremsmile: fina gåtor dock :gremsmile:
tro den första var ett vattenhjul du vet som finns intill husen, vet dock inte vad det kallas egentligen... tycker om den som inte säger vad jag säger bla bla :gremsmile: men lust att birdag med svaren också eller?
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Re: Här kommer några från mig

tänkte att ni skulle få försöka först, men här kommer de...

vem är
rund som ett hjul
kluven som en såg
smal som en skära
lyfter vattnet
ger bonden regn
driver bort töcknen för solen?


Svar: Månen


Vad är det som far över land och hav utan att kasta någon skugga?

Svar: Vinden


Jag gör dig hastigt fattig och rik, lycklig eller olycklig, men när jag försvinner är allt som förut. Vem är jag?

Svar: Drömen


Jag säger dig inte vad jag säger dig, men jag säger dig vad jag säger dig för att du skall säga mig vad jag inte säger dig. Vem är jag?

Svar: Gåtan


Jag kommer upp och då går vi, jag går ner och då stannar vi. Vem är jag?

Svar: Ankaret


Den som inte har det försöker vinna det och den som har tillräckligt av det försöker göra det kortare. Vad är det?

Svar: Tid


När är en gås en gås och en and en and?

Svar: När de är ensamma (singular), annars är de ju gäss och änder. (lite dålig, jag vet)



Det kommer fler när jag har tid nästa gång.
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Ännu fler

Här kommer lite mer, det är några i slutet som kanske inte passar så bra in i fantasy, men skriver upp dem iaf.



Vad är ibland vit och alltid fel
Kan krossa ett hjärta och skada den starke
Kan bygga kärlek och rasera den
Möts sällan med glädje utan oftare av förakt?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Lögnen </font></td></tr></table>

Jag är fri från hat men inte från lögner
Jag ses sällan genom klara ögon
Jag kommer oväntat, ändå väntar du mig hela livet
Jag kan inte köpas hur mycket du än försöker
Vad är jag?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Äkta kärlek </font></td></tr></table>


Det finns 10 påsar som vardera innehåller 10 kulor. I nio av påsarna väger kulorna 10g och i den tionde väger de endast 9g. Det går inte att se någon som hellst skillnad på kulorna. Hur kan man med en våg ta reda på vilken påse som endast innehåller 9g kulor med en enda vägning?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Rada upp påsarna på en rad. Från den första påsen tar man en kula och lägger på vågen, från den andra två kulor, från den tredje tre kulor osv. Varje gram under 550 (totalt 55st kulor) som kulorna väger tillsammans avslöjar hur många kulor det är som väger 9g och således från vilken påse de är tagna från. </font></td></tr></table>

how can you be born before your father, kill your mother marry your sister and still be happy?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Your father was there when you were born, your mother died at your birth, you are a priest and married you sister to her husband. (Kan någon översätta den så att den funkar vore det ännu bättre) </font></td></tr></table>

En mor hade 6 döttrar och om var av dem har en bror, hur många personer blir det?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> 8, modern, sex systrar samt deras gemensame bror. </font></td></tr></table>

En Asharisk magiker påstod att han kunde kasta iväg en yxa, få den att stanna i luften för att sedan återvända till honom utan att den hade kommit i kontakt med någonting (inte ens magi skulle behövas användas). Hur gjorde han för att lyckas?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Han kastade den rakt upp, där den (i ett ögonblick) stannade upp och föll tillbaka ner till honom. </font></td></tr></table>

Jag kan fräsa som bacon
Jag skapades med ett ägg
Jag har mycket ryggrad men kan inte stå på egna ben
Jag skalas som en lök men är hel ändå
Jag kan vara lång som en man men ändå rymmas i ett hål
Vad är jag?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> En orm </font></td></tr></table>

Jag finns endast i en färg men i flera storlekar
Jag sitter fast i nederdelen men rör mig ändå obehindrat
Jag finns i sol men inte i regn
Jag gör ingen skada och känner ingen smärta
Vad är jag?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Din skugga </font></td></tr></table>

Inga ben har jag att dansa med
Inga lungor har jag att andas med
Inget liv har jag att leva eller dö
Ändå gör jag alla tre
Vad är jag?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Elden </font></td></tr></table>

Jag är något folk räknar med
Men jag är inte dina fingrar eller tår
Jag är ditt hjärtas trygghet
När ditt sinne inte vet vad det vill
Folk kallar mig blind eftersom jag saknar ögon att se med
Jag har blivit förlorad många gånger
Men jag kan inte ges bort
Vad är jag?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Tro </font></td></tr></table>

Vad kan inte ses, kan inte kännas
Kan inte höras, kan inte luktas
Det ligger bakom stjärnorna och under kullarna
Och i tomma hål dväljs det
Det kommer först och följer efter
Avslutar liv och dödar skratt?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Mörker </font></td></tr></table>

Den som skapar mig behöver mig inte
Den som köper mig vill inte ha mig
Den som använder mig vet inte om det
Vad är jag?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> En likkista </font></td></tr></table>

Jag är smal och lång
Många åtrår mig och finner mig tilldragande
De rör mig och jag ger dem en falsk, skön känsla
En gång lyser jag i min prakt
Men bara en gång och sedan aldrig mer
För många är jag "att dö för"
Vad är jag?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> En cigarett </font></td></tr></table>

There is a common English word that is nine letters long. Each time you remove a letter from it, it still remains an English word - from nine letters right down to a single letter. What is the original word, and what are the words that it becomes after removing one letter at a time?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> The base word is Startling - starting - staring - string - sting - sing - sin - in – I </font></td></tr></table>

The beginning of eternity
The end of time and space
The beginning of every end,
And the end of every place

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> the letter e </font></td></tr></table>
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vilket ord på fyra bokstäver har sju kvar när man tagit bort en?
Svar: "Sju..k" sade du.

När jag tittade på den, fast inte på svaret då självklart, då trodde jag att svaret var: Åtta! Det gör den mer intressant, fan vilket snille jag är... :gremgrin:

Fast gåtan borde kanske gå: "Vilket ord på fyra bokstäver har sju kvar och man tar bort ett från det" i så fall...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jag också! Jag också!

Vissa av gåtorna är ganska lika andra som redan nämnts. De två översta har jag skrivit själv (gissa till vilket spel :gremtongue:) men de är inte så bra, man måste vara ganska insatt i spelet för att kunna klara av dem.

Tvenne svärd med landets namn
jag bär, svingad i dödligaste precision dessa är.
Träning i ett dussin timmar om dagen i ett dussin
år har gjort mig till den jag är.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Granaschfäktare </font></td></tr></table>

I varje medborgares själ jag finns, genomsyrar
samväldet jag gör. Styr folkets handlingar jag gör
men är ej en folkets ledare. Jag proklamerar för familjens
namn, heder och stolthet samt det egna jaget.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Cirza</font></td></tr></table>

Vilken makt önskar ingen människa?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Vanmakt</font></td></tr></table>

Vad måste den som har allt nödvändigtvis sakna?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Hopp om mera</font></td></tr></table>

Vad är det den rike inte kan köpa för pengar
men som den fattige med hjälp av pengar kan
bli av med?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Svält</font></td></tr></table>

Varför kan man inte gifta sig med sin änkas syster?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Man kan inte gifta sig när man är död</font></td></tr></table>

Ju mer den får ju hungrigare blir den
men när den har ätit så dör den

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Elden</font></td></tr></table>

Liten och röd, just när den flyger faller den död

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Gnistan</font></td></tr></table>


/Jaggernaut - Gåtornas Narr
 
Top