Nekromanti Gåtor

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
Jag undrar om någon här är en riktig höjdare på Bra Gåtor? har sökt lite men jag gillar inte dessa B gåtor på en mening som saknar ett befinntligt svar som vilken 5åring som helst kan lösa! Är det inte någon som har ett par ljuva medeltidsgåtor som bara väntar på att få spridas!
ett par långa och meningsfulla och svåra framförallt :gremsmile: försöker bygga ett bra äventyr och behöver ett bar fräcka gåtor!
Kan ge ett exempel på en senare dock... sitter på Jobbet nu sorry!

PLZ ge mig era bästa, och låt mina Rpna dö då de svarar fel, hur kul är det att möta en allventade Saggitaur när han ställer gåtan vad är det som går och går... osv.. ni förstår vad jag menar, en djup och tänkvärd gåta, Gimme me
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Den vamboliske filosofen Fremaz sade en gång till en kollega från Caserion: Alla vambolier är lögnare!

Ljög han eller talade han sanning?

Annars rekommenderar jag Bilbo (det avsnittet där Gollum ställer gåtor till Bilbo), som innehåller några gåtor som klingar lite medeltida.

- Danne,
 

Selinmartin

Veteran
Joined
27 Jul 2005
Messages
19
Tycker också att det avsnittet är bra även om jag inte förstod presic alla så tyckte jag att de dög.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
ok har inte tillgång till Bilbo och avsnittet där gollum ställde gåtor till honom... :gremsmile: någon som kan hjälpa och svaret på din gåta är inget av dem, är det sant ljög han, och ljög han talade han sanning :gremsmile: fett soft ändå, kugg gåta, gillar den...
har en på lut ni ska få strax

Det bestämdes att en dödsdömd fånge skulle få en chans att bli benådad.
Dock skulle han inte kunna erhålla sin frihet alltför lätt, därför sattes han i en cell med två olåsta dörrar, den ene dörren ledde till friheten och den andra till döden. Naturligtvis fick fången inte reda på vilken dörr som var vilken, men till sin hjälp fick han två vakter som vaktade en dörr var.

Han fick ställa en, och endast en, fråga till någon av vakterna. Emellertid fick han också reda på att en av vakterna alltid ljög och den andre talade alltid sanning, men han fick inte veta vilken vakt som ljög och vilken som talade sanning.

Fången funderade både länge och väl, men så småningom gick han fram till den ene vakten och ställde sin fråga

man kan göra om gåtan till ett scenario och Rpn måste välja mellan två dörrar för att komma tillbaka till de levande annars fastnar han någonstans så står det två stenstatyer som han får en fråga till... vore soft eller??
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Inte direkt en gåta, men...

I Baldur's Gate II får man följande hypotes:
Du och en vän sitter fast i varsin bur. Ni kan varken se eller höra varandra eller kommunicera på något annat sätt. Båda har en knapp i sin cell. Om du trycker på din knapp och din vän inte gör det släpps din vän fri men du dör. Om din vän trycker på knappen och du inte gör det släpps du fri men din vän dör. Om ingen trycker på knappen släpps båda fria. Om båda trycker trycker på knappen dör båda två.
Typ något sånt, kommer inte ihåg exakt. Det kan du kasta dem, det lär bli intressant.
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Jag är rätt så säker på att den inte gick så, för det gör det mycket enkelt att överleva båda. Tryck bara inte på någon knapp, så lär inte din kompis göra det helle, då det är bara vid knapptryckning som det sker något dåligt.

/Madon - Besvärlig som vanligt
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Problemet med gåtor är att de är för lätta om man har hört den, vilket sannolikheten för din gåta är eftersom den är så sprid.

Jag har 2 förslag till gåtor, den ena är smått jättesvår om ni inte har en person som kan tänka mycket logiskt, och en som är lite svårare ju mer logisk man är (Vid en undersökning klarade 80% av förisbarnen den, och 16% eller nått sånt av collegestudenterna)

Den svåra går:

N antal barbarer bor i en avgränsad by. Varje individ har antigen en blå eller en röd prick i pannan. De kan själv inte se sin egen prick och det är inte heller tillåtet att prata om vilken färg de har. Om man får reda på vilken färg man själv har måste man ta livet av sig innan midnatt. En dag kommer det en cirefalier till byn. Han säger att han ser minst två blå prickar. Hur länge tar det innan alla i byn är döda?

Den lätta gå: (Du kan även översätta den till svenska)

What is greater than God, More evil than the devil, The poor have it, The rich need it, And if you eat it, you'll die?

För ett mer medeltida stämning så är väl det ända som skulle kunna ändras är att man tar bort sista saken.


Svaret på den svåra är:

Finns det två personer med blå prickar kommer båda ta livet av sig, och de andra vet därmed att de har röda prickar - och kommer således ta livet av sig dagen efter. (svar = 2 dagar)

Finns det tre personer med blå prickar kommer de med blå prick undra varför de andra inte tagit livet av sig, och tar därmed livet av sig nästa dag då han inser att han måste ha den tredje. Övriga vet därefter att de har röd prick, eftersom alla med blå begått självmord dag 2 och de tar därmed livet av sig dag 3.

Finns det fyra personer med blå prickar kommer alla undra varför föregående situation inte utspelat sig dag två. Alla vet därmed att det finns minst 4 personer med blå prickar. De med blå prickar ser bara 3 och tar livet av sig dag tre - och resten följer efter dag fyra.

Detta upprepas sedan där antalet dagar är lika med antalet personer med blå prickar.

Den lätta får du lista ut själv, eller helt enkelt söka på google :gremwink:

/Madon - Gillar gåtor
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
hmm lite skum men den går väl, hörde den här, kan man nästan slänga in

Vilket ord på fyra bokstäver har sju kvar när man tagit bort en?

samt en små dålig men kul ändå, man ska ha en ful, trist att dessa e korta bara, när jag kommer hem ska jag publicera den bästa jag har

Tror du en sparv äter en krubba havre snabbare än en Häst?


svar på första

sju..k

svar på andra

Om en sparv fick för sig att äta en häst så skulle det ta betydligt längre tid :p hehe tyckte den va söt...
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Utfordring

Letet etter gåter på nettet for ett par dager siden, og synes det var endel bra og finne faktisk...

Kan jo legge noen ut her:
Noen som klarer alle? :gremgrin:



En mann skal henrettes, men kongen klarer ikke bestemme seg for om mannen skal kokes eller henges. Kongen sier: "Du kan få lov til å komme med én påstand. Dersom det du sier er sant, så skal du henges. Dersom det er usant, så skal du kokes." Hvordan klarte mannen å bli benådet?


Three Advisors
A king has three advisors. He wants to find out which of them is the smartest so he devises a test. He tells them that he has 3 white hats and 2 black hats. After seating the three facing each other, he tells them that he would randomly pick 3 hats, which would be placed on their heads so that they could each see only the other two hats, but not their own. Unknown to the advisors, the king tosses away the two black hats and only uses the three white hats. After staring at each other for a while, one of the advisors figures it out and shouts, "I know! My hat is white!" How did the advisor know? :gremlaugh:


There is a man with a sack of corn, a chicken, and a fox. He has one boat and he must get all three items to the other side of the river.But he can only take one item at a time in the boat with himself. But he has a problem, if he takes the fox first, than the chicken will eat the corn while he is gone. If he takes the corn first the fox will eat the chicken. How will he get all the three items safely to the other side?


Once upon a time, in a temple, there were three deities: Truth, Lie and Wisdom. The Truth Deitie always told the truth. The Lie Deitie always told the lie. The Wisdom Deitie sometimes told the truth, sometimes told the lie. Unfortunately, those three deities looked exactly the same, so that no one could distinguish them. One day, a sage came by and he differentiated them by the following trick:
He asked the deitie sitting on the left: "Who is the middle deitie?"- "Truth", said the deitie.
He asked the deitie sitting in the middle: "Who are you?"- "Wisdom", replied the deitie.
He asked the deitie sitting on the right: "Who is the middle deitie?"- "Lie", the deitie answered.
How could the sage distinguish the three deities?



Det er jo flere av gåtene over som du kan "oversette" til litt mer Mundansk miljø, ved å feks bruke mundanske dyr, steder og eventuelt guder..
Kanskje var det en tidligere konge i feks Damarien som hvert år stilte sine tre rådmenn/vismenn en gåte, der de to som var dårligst måtte bøte med livet som straff for sin udugelighet?

Et tips er vel og sette tidsbegrensning på å finne svaret også, så de på den måten får litt press på seg.
For synes det er utrolig kjedelig når en kommer til en punkt der en MÅ løse en gåte, og en ikke har svaret.. Slik at en blir sittende der og surre i en evighet, helt til en skjønner hva sl prøver å hinte til..
Kanskje gi de tid etter deres PSY og BIL?
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
de e klart!
en vägg som sakta sjunker ned och kommer att krossa dem
ett rum som fylls med vatten etc, alltid bra att pressa dem, brukar ta tid, slå igång min klocka och säga att de har fem minuter och sakta räkna ned då blir de tokiga dock går det mer än 8 men jag stressar dem så att de tror att de e under fem minuter :gremwink:
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Jag vet väl personligen inte om ordvitsar och skämt fungerar, men det bestämmer du. För mig skulle det bli lite som att ta "Vad ä brunt runt och åker i 200 km/h"

"En trimmad köttbulle"
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Jag har också spelat Baldur's Gate II och kommer också ihåg den frågan. Jag vet inte riktigt hur den egentligen gick, men minns bestämt att det inte var en gåta med något rätt eller fel svar utan mer av en moralisk fråga.


/Carnin - Tycker för övrigt att Baldur's Gate II är det bästa rollspelet som finns för PC.
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Nu när vi ändå är inne på gåtor från Baldur's Gate II så kom jag att tänka på en annan gåta från just detta spel, nämligen:

-Den fattige har det, den rike behöver det och äter man det så dör man av svält.

Vad är det man syftar på? :gremlaugh:


/Carnin - citerar sin favoritgåta. Någonsin.
 

Dracohoribilis

Warrior
Joined
14 Jun 2005
Messages
243
Location
Stockholm "Täby"
vette tusan om det är samma sak altså, känner inte till trim i Mundana isåfall skulle jag trimmat en Krell-Spaz inte en köttbulle!

De va Lite B gåtor kanske därför jag söker bra alternativ? försök kom på en ruggit svår och bra gåta som går in i den värld vi spelar i
 

Galdermester

Warrior
Joined
30 May 2001
Messages
222
Location
Norge
Hmm, har hørt nesten samme på engelsk. Tror det kanskje var ifra pc-spillet Arena(?).
Men er endel år siden, så den er sikkert ikke helt korrekt, tror det var noe mer til den(?).

Whats more beatiful than the face of your god
yet more wicked than a deamons forked tongue
Dead men eat it all the time
Live men who eat it dies slow


Men den er jo rimelig enkel da..
 
Top