Gå med i ett ordenssällskap?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Jag har blivit erbjuden att gå med i ett ordenssällskap. Jag tycker det verkar kul, men jag undrar om någon här har erfarenheter av att tillhöra ett sådant sällskap och i så fall vill dela med sig av sina erfarenheter? Inte sånt som är hemligt förstås, men lite allmänt om det är kul och om det tar mycket tid i anspråk?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
De jag känner till som över huvud taget har någon verksamhet ägnar sig mest åt välgörenhet. Så om det intresserar dig är det ett plus.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
De jag känner till som över huvud taget har någon verksamhet ägnar sig mest åt välgörenhet. Så om det intresserar dig är det ett plus.
Det gäller även för det sällskap jag blivit erbjuden att gå med i.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Rollspelsnerven kittlar ju alltid till lite när ordenssällskap kommer på tal, men av de praktiserande jag stött på verkar det mest vara trevligt välgörande på agendan. Hade ju dock velat veta vad några av de mer weirda, som typ O.T.O, har för egentliga verksamheter.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag gissar att även kulterna i Call of Cthulhu tar in medlemmar med hänvisning till att man ska göra gott för samhället, vad som händer senare är en annan sak.
Jag vet inte, det kan vara sex och droger där redan från början.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Jag är rätt övertygad om att sex och droger inte är att hoppas på i sällskapet som jag avser. Däremot garanterat välgörenhet som @Bolongo och @Anthrox säger. Men jag är nyfiken på vad man mer hittar på? Middagar? Möten? Hur mycket tid tas i anspråk? Är det roligt?
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
249
Jag hade en kollega som var frimurare. Han gick på regelbundna träffar i veckorna (de hade en fast dag i veckan tror jag). Någon enstaka helg middag ibland fick hans fru hänga med. Det lät riktigt trevligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
Jag känner en hel del frimurare. Det verkar vara en syssla där det finns lite olika ingångar. Det finns sådana som framför allt är där som ett umgänge med andra gubbar, och de utgör antagligen majoriteten. Men det finns också folk som är intresserade av kärnverksamheten – folk som tar de religiösa inslagen på allvar, och upplever att det ger extra mening att kontemplera det Stora Arbetet. Sedan finns ordenshistorie-nördarna, som gillar att kolla på det egna sällskapets lägg och gräva i arkiven för att se hur man har gjort förr (detta kanske är särskilt vanligt bland frimurarna i Lund, som är en s. k. forskningsloge). Och så finns några knäppisar som verkligen tror att man härstammar från tempelriddarna och så, men de är lyckligtvis inte allt för många.

Sedan finns ju yngre och mindre allvarsamma sällskap också. Jag är själv med i ett universitetsanknutet sådant, i sällskap av klarsynta bröder, och där är det framför allt umgänge, middagar och sång som är grejen. Det varierar ju från sällskap till sällskap hur starkt orienterad man är mot religiösa och mystiska aspekter.
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
Det är en kul och en trevlig sällskapsform. Du bestämmer själv hur mycket tid du vill lägga ner, men ju mer möten du är på, desto trevligare blir det och du lär känna mer personer i logen.

Den stora fördelen är att man träffar människor som man nog inte skulle träffa annars från olika åldrar med vitt spridda yrken och bakgrunder. Jätteintressant.

Jag brukar beskriva det att det är lite som det där perfekta fikarumssamtalet då allt bara är bra och man verkligen connectar. Givande :)

Prova! Du kan alltid lämna ifall det inte skulle passa dig. :)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
En släkting var med i ett sällskap. Han valde att lägga ner mycket tid, men det var mest för att hans fru hade gått bort och det ersatte ensamheten. Det (vad jag vet) handlade om middagar, välgörenhetsarbete, ta hand om och hjälpa varandra och att vara en god kristen. De hade regler om hur man får uppträda, men de verkade ganska rimliga. Han verkade trivas mycket och jag tror att det var väldigt bra för honom. Det verkade ju otroligt hjälpsamt att ha vänner med olika professioner som kan hjälpa till och tipsa om allt möjligt, och jag tror att det gav honom stor mening att känna att han kunde hjälpa andra.

Men jag antar att det också är vad man skulle säga om man tillhörde en sekt som offrar jungfrur för att åkalla djävulen, så det är väl lite 50-50 där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Stort tack för alla svar!! Nu när jag läst igenom allt känner jag nog följande;

Välgörenhet är något jag gillar! Jag skulle egentligen vilja fokusera min välgörenhetsbuffert till någon organisation som främst hjälper Somalia, men det är såklart jättebra om man kan hjälpa andra grupper också 🙂

Middagar är något jag gillar! Och socialt umgänge!

Mindre allvarsamma saker är något jag gillar!

Träffas varje vecka skulle jag aldrig hinna med.

Religion är jag riktigt ointresserad av.

Att bara träffas män är jag inte av princip emot att man gör, men personligen tycker jag att ett sällskap är mer roligt ju mer blandat det är.

Ska höra mig för lite mer om just detta sällskap och se om det är något för mig. Ni är toppen, jag har verkligen fått bra input på vilka frågor som jag ska ställa 😊
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag är rätt övertygad om att sex och droger inte är att hoppas på i sällskapet som jag avser. Däremot garanterat välgörenhet som @Bolongo och @Anthrox säger. Men jag är nyfiken på vad man mer hittar på? Middagar? Möten? Hur mycket tid tas i anspråk? Är det roligt?
Kan du inte fråga dem som vill att du ska vara med? 🙂
 

NisseJ

Veteran
Joined
6 Jul 2009
Messages
80
Location
Boden
[QUOTE="Franz, post: 1237607, member: 5666"

Att bara träffas män är jag inte av princip emot att man gör, men personligen tycker jag att ett sällskap är mer roligt ju mer blandat det är.


[/QUOTE]

Fördelen med att det INTE är blandat är att det sållar bort alla de som skall tuppa sig och spela Allan ifall det finns medmänniskor av det motsatta könet i lokalen.

Det blir lugn och avslappnad stämning utan drama. Har under mina snart 15 år i sådan verksamhet inte hört eller sett något som ens verkar vara höjda röster eller bråk.

Får man fråga vilket sällskap det handlar om? :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,923
Fördelen med att det INTE är blandat är att det sållar bort alla de som skall tuppa sig och spela Allan ifall det finns medmänniskor av det motsatta könet i lokalen.
Jag har hört detta argument i flera olika sammanhang, även vad gäller rollspel. Att snubbar beter sig annorlunda när tjejer är med. Själv har jag aldrig märkt eller förstått detta. Men det är säkert olika för olika människor 🙂

Får man fråga vilket sällskap det handlar om? :)
Det vet jag faktiskt inte. Fick frågan i all hast.
 
Top