Nekromanti Fy helvete så det ser ut!

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Feliath</div><div class="ubbcode-body">De är oanvändbara, plottriga och i vägen. Det är som om forumet vore placerat mitt i en batikscreensaver. Jag kan inte ens föreställa mig den sorts individ som anser sig ha nytta av dem.



/Feliath — foniska kakor </div></div>

Eftersom jag åt middag med dig igår anser jag mig ha rätten att säga det här utan att bli anklagad för personangrepp:

Du är helt jävla dum i huvudet. :gremlaugh:

Siten ser just nu ut some skit, men jag har hellre en skitig site än en site där det står "öppnar snart igen" på. Om det inte passar dig kan du fortsätta hänga på det där andra forumet.
 
G

Guest

Guest
Då funkar det ju i windows också, för Safari finns ju till windows.

/Zorbeltuss använder safari när mer säkerhet är viktigt
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tror tyvärr det är i Macens Dashboard själva funktionaliteten finns och inte i Safari. Den bara använder Safari för själva sidrenderandet.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
OAHAHAHA! :gremlaugh:
Ärligt talat alltså, om du vill säga åt mig att inte vara en sådan otaktisk, oinformerad drummel, så... be någon annan göra det åt dig. RipperDoc, kanske.



/Feliath — nu ser du ju bara löjlig ut, igen
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
[Mod] Stopp i diskussionen!

Håll er till att diskutera forumet och undvik att gå in på varandras personligheter är ni snälla.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Du är helt jävla dum i huvudet. laugh</div></div>
O nej! Jag smälter! :gremgrin:


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Siten ser just nu ut some skit, men jag har hellre en skitig site än en site där det står "öppnar snart igen" på.</div></div>
Bara den inte fortsätter vara ful är jag också nöjd. Det trodde jag framgick från början, faktiskt.



/Feliath — men tydligen inte. I blame planet Earth :gremsmirk:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Tagga ner. Du behöver inte gilla alla funktioner, andra kan ha nytta av dem ändå. Bara för att det inte är exakt som du vill behöver du inte spy galla.</div></div>
Ner? Ännu längre? Alltså, jag låter bara såhär. Detta är inte ens nästan galla. När jag är arg kommer det att märkas väldigt tydligt, promise.

Hur som helst: poängen med det där nyss var faktiskt bara att demonstrera hur fånigt det är att avfärda klagomålet om Vrålan med att »om du stänger av den är det ditt eget fel«, eftersom jag inte stängt av Vrållådan alls utan en annan, jobbig och dålig funktion som Vrålan blivit fastbyggd i. Givetvis har jag då problem med att Vrålan är fastbyggd i den andra, usla grejen.



/Feliath — den är verkligen helt oanvändbar, sidmenyn; jag tittade just på den igen för att försäkra mig om det
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Forumet har legat uppe i....3 dar ? Och du klagar o gnäller bara i ditt inlägg. Kom med lite konstruktiv kritik istället för destruktiv sådan för vad hjälper det att bara gnälla högt och osmidigt när du istället kan bidra med något bra?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Fast nu funkar det inte längre. Eller, jag kan fortfarande se lådan, och den uppdateras och så, men jag kan inte skriva från den. När jag klickar på "Shout" så säger den "Sending..." som vanligt, men den nya texten postas aldrig. Fast det funkade förut. Skumt ...

Nåväl, jag kan i alla fall alltid se om det händer nå't intressant i lådan, även om jag inte kan skriva och kolla på fullskärmsvidoe längre.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Saker jag skulle vilja se:

1. Fast bredd, istället för flytande. Jag vet att många vill kunna ställa in det själva, och att det blir jäkligt klurigt ihop med att man kan stänga av och slå på "kantmenyerna", men det finns liksom bara en optimal spaltbredd.

2. Nya ikoner med framförallt tydligare färger och innebörd.

3. Nytt färgschema.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Eksem</div><div class="ubbcode-body">1. Fast bredd, istället för flytande. Jag vet att många vill kunna ställa in det själva, och att det blir jäkligt klurigt ihop med att man kan stänga av och slå på "kantmenyerna", men det finns liksom bara en optimal spaltbredd.
</div></div>

Problemet med fast bredd är att den ser olika ut beroende på upplösning hos den som går in på sidan. Däremot borde någon layoutkunnit fundera ut något mer optimalt sätt att dela upp sidan. Det går att specifisera antal tecken i bredd ("em"), och även procent för att skapa en "middle ground" som dels har snygg layout/bra läsbarhet och dessutom ser likadan ut i alla upplösningar och browsers.

Fast det kräver en massa extra jobb, det gör det.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Eksem</div><div class="ubbcode-body">
3. Nytt färgschema. </div></div>

Flera nya, gärna. Gärna så t.ex undertecknad slipper dras med de teman som fanns på den gamla versionen av forumet - där var alla teman skitfula. Det här är åtminstone bara menlöst.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"Problemet med fast bredd är att den ser olika ut beroende på upplösning hos den som går in på sidan. "


Är det inte tvärt om? Skalan förändras kanske, men det viktiga är ju att antal tecken i bredd är optimalt.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
1. Fast bredd, istället för flytande. Jag vet att många vill kunna ställa in det själva, och att det blir jäkligt klurigt ihop med att man kan stänga av och slå på "kantmenyerna", men det finns liksom bara en optimal spaltbredd.
Ehm, flytande är ju bättre på alla sätt. Eftersom alla kan ha spalten precis så bred som de vill/deras webbläsare tillåter.

Om du tycker spalten blir för bred på din skärm är det ju bara att göra webbläsarfönstret lite smalare.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
" alla kan ha spalten precis så bred som de vill"

Men det finns ju bara en bredd som är bra? Varför ska en dålig bredd vara standard?
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Valfri bredd är standard. Varför du då väljer dålig kan jag inte förklara.

Dessutom är "...en bredd som är bra" inte korrekt, eftersom det beror av upplösning och fontstorlek.

Säg att jag ser illa och har min webbläsare inställd på dubbel fontstorlek, då vill jag antagligen även ha lite bredare spalt än du som ser bra och har din inställd på halv fontstorlek.

Valfri spaltbredd är det enda rätta, och det enklaste sättet är att ha den flytande så kan folk justera med pixelprecision genom att ändra storlek på webbläsarfönstret.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Alltså, man skriver ju stylesheets som bygger på fontstorleken. Poängen är ju att göra webbplatsen så tillgänglig som möjligt för alla, även de som inte har kunskap om vad som är bäst.

Och personligen störs jag en del av tanken på att ställa om fönstret och räkna tecken varje gång jag surfar in på sajten, när det skulle kunna skötas automatiskt.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Fast problemet är att om jag har fyra gånger så stor fontstorlek som du så vill jag ju ha relativt smalare spalt, eftersom jag vill slippa scrolla i sidled för varje rad jag läser.

Nu är vi uppe i en hel massa krav och väldigt hårig css för att det ska hålla, men överbevisa mig gärna med ett exempel.

Sen förstår jag inte varför man ska räkna tecken. Det är ju bara att välja en bredd som känns bra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Eksem</div><div class="ubbcode-body">Är det inte tvärt om? Skalan förändras kanske, men det viktiga är ju att antal tecken i bredd är optimalt. </div></div>

Fast om man skriver en semidynamisk sida så har spalter alltid samma tecken i bredd, SAMTIDIGT som allting alltid är lika stort och flödar som det ska.

Antal tecken i bredd är alltid samma som är optimalt, men samma textstorlek är inte alltid optimal på alla upplösningar. Liksom.


Tja, så länge man ALDRIG ALDRGI mäter i pixlar, utan i % och em (där de funkar bäst, respektive), så är jag nöjd. Upplösningsospecficika hemsidor är bra. Nästan lika bra som hemsidor som ser likadana ut i alla browsers. Det är ett hästjobb att få till, men det går.

Kan man dessutom få inbyggt stöd för att saker och ting håller sig snygga och som de ska även när användare t.ex manuellt ändrar textstorlek (alltså inte "zoomar" som man gör i vidriga IE, utan riktig textstorleksförändring som i Firefox) så är man värdig att kalla sig "kompetent webdesigner". Tycker jag.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
ändrar textstorlek (alltså inte "zoomar" som man gör i vidriga IE, utan riktig textstorleksförändring som i Firefox) så är man värdig att kalla sig "kompetent webdesigner". Tycker jag.
IE har haft stöd för att ändra textstorlek rätt länge, och i IE7 kan man även zooma om man vill (detta är dock två separata funktioner, precis som i firefox). Firefox var till och med före IE med zoom-funktionen.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Prova att ladda om sidan. Troligen fick Ajax-scriptet som skickade iväg meddelandet inget svar från servern och ligger och väntar på det.
 
Top