Nekromanti Fy helvete så det ser ut!

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Alltså, vad fan är det här egentligen? Stylesheetet är ju helt outhärdligt. Kommer det att bli ordning på det här med tiden, eller ska det se ut såhär nu?
Also, jag hittar inte hälften av alla nödvändiga inställningar, som till exempel att ta bort tooltiparna; hur fan gör man det?

Also also! Jag lyckas inte längre öppna Vrållådan i ett flytfönster. Går det inte längre?


/Feliath — ja, det är ju knappast buggar det här, så jag tog det i en ny tråd

[Edit: äsch, det hamnade ju på fel forum. Kan någon flytta till rollspel.nu-forumet? Jag kan inte se skillnad på något längre, jag suger.]
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Jag har också svårt att hitta.

Men jag har tänkt så att man lär sig med tiden, så jag är inte riktigt lika kritisk.

Men, visst tycker jag att allt är rörigt så här i början.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Som sagt så har vi inte hunnit fixa allting än. Vi tyckte det var bättre att vi fick upp forumet så fort som möjligt istället och fixar allting allt eftersom.

Utseende, översättningar osv kommer att fixas till så småningom.

Nej, vrållådan fungerar nu helt annorlunda. Den är Ajax-baserad och tar mycket mindre kraft än tidigare. Du har den istället tillgänglig på alla sidor.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Nej, vrållådan fungerar nu helt annorlunda. Den är Ajax-baserad och tar mycket mindre kraft än tidigare. Du har den istället tillgänglig på alla sidor."

Om du inte stänger av den, dvs. jag hittade en inställning som lät mig stänga av vänster och höger kant om jag ville. Jag antar att den skulle ta bort lådan också?


Storuggla, om man nu vill sådant
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Går det inte att få vrållådan lite bredare på något sätt då? Jag vet inte om sajten anpassar sig efter skärmupplösningen, men i 1024 x 768 ser det i alla fall ganska hemskt ut.

Eller räknas det in under utseende? I så fall lovar jag att hålla mig till tåls. :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Själv måste jag väl säga att jag gillar det nya - jag avskydde ju som bekant den gamla designen, den kändes lite väl '93 för min smak. Nu är strukturen på sidan betydligt mer civiliserad, med ordning och reda och variabel bredd och nödvändiga saker på sidorna och allt sånt där som jag saknat i evigheter.

Plus att "Bevakade forum" gett mit något jag tjatat om i evigheter; nämligen bumpade trådar. Skitbäst!


Sedan finns det ju lite småbös som behöver fixas till; det vore skoj med en lite bredare vrållåda t.ex, men annars tycker jag nog att det ser riktigt bra ut.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Also also! Jag lyckas inte längre öppna Vrållådan i ett flytfönster. Går det inte längre?"

Eh, en jeppe lyckades faktiskt i går kväll med det. Han sa att han lyckats, och sen frågade ingen hur det gått till, så du får väl fråga ut alla som visar sig i sagda låda eftersom jag glömt bort vem det var då jag blev distraherad av en tomat på en enhjuling.


Storuggla, i övrigt är du bara neggo
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Ja, stänger man av högerspalten i sina inställningar så kommer man inte se vrållådan längre eftersom den ligger just där.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jo, det hör till utseendeförändringarna. Just nu kör vi i stort sett på grundinställningarna på forumsystemet så allting är väldigt barskrapat.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Nej, vrållådan fungerar nu helt annorlunda. Den är Ajax-baserad och tar mycket mindre kraft än tidigare. Du har den istället tillgänglig på alla sidor. </div></div>
Lies. Jag har den tillgänglig på inga sidor, eftersom kantmenyerna är helt furchtbar obrukbara, så jag stängde av dem pronto.
Dessutom är den ju komplett obrukbar i den storleken i alla fall.



/Feliath — bra att ni ska reparera utseendet i alla fall, men jag hade nog valt att hålla igen tills jag hade något som inte såg ut såhär
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Ja... Vad smart. Om jag stänger av en funktion så kan jag klaga på att den inte finns! Det ska jag också börja med.

Siten var redan nere i 6 dar istf 3, och det mesta fungerade. Jag skulle dessutom inte ha tid att jobba mer på ett tag, så det skulle ha dröjt ett bra tag innan alla småfixar var ordnade. Det är just av den anledningen som det inte uppgraderats tidigare, eftersom det är ett så stort arbete och jag helst vill att allt ska fungera när sidan släpps. Nu gick inte det eftersom det blev akut. Dessutom kan ju ingen undgått att märka hur lång tid det tagit att vänta på en uppgradering när allt arbete måste ske i en klump...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Feliath</div><div class="ubbcode-body">
Lies. Jag har den tillgänglig på inga sidor, eftersom kantmenyerna är helt furchtbar obrukbara, så jag stängde av dem pronto.</div></div>

EH, då får du ju helt enkelt skylla dig själv?

"gnäll, gnäll, jag har ingen vrållåda för jag stängde av den"... wtf is up with that?


Nå, kantmenyerna är sjukt användbara och något alla civiliserade sidor har för att underlätta navigering.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Ja... Vad smart. Om jag stänger av en funktion så kan jag klaga på att den inte finns! Det ska jag också börja med.</div></div>
Poängen är ju att om Vrållådan bara finns tillgänglig på ett sätt som inte bara är helt funktionslöst utan dessutom stör det övriga forumets fungerande kunde den lika gärna inte finnas alls. Så i och med att det är helt nödvändigt att stänga av kantblahebblarna för att kunna använda själva forumsdelen av forumet, och Vrållådan är för smal för att vara vettig där ändå, är det ekvivalent med att funktionen inte finns. »Ritningarna har funnits på Alpha Centauri i femtio år!«
Dessutom gillar jag att ha Vrålan i flytfönster av helt orelaterade skäl.


<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Siten var redan nere i 6 dar istf 3, och det mesta fungerade. Jag skulle dessutom inte ha tid att jobba mer på ett tag, så det skulle ha dröjt ett bra tag innan alla småfixar var ordnade. Det är just av den anledningen som det inte uppgraderats tidigare, eftersom det är ett så stort arbete och jag helst vill att allt ska fungera när sidan släpps. Nu gick inte det eftersom det blev akut. Dessutom kan ju ingen undgått att märka hur lång tid det tagit att vänta på en uppgradering när allt arbete måste ske i en klump...</div></div>
Eh... det där sista var inte ett klagomål. Det var telefonklotter.



/Feliath — pay no heed to the writing in this space
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Så i och med att det är helt nödvändigt att stänga av kantblahebblarna för att kunna använda själva forumsdelen av forumet,"

Eh, va?


Storuggla, doing fine so far
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
De är oanvändbara, plottriga och i vägen. Det är som om forumet vore placerat mitt i en batikscreensaver. Jag kan inte ens föreställa mig den sorts individ som anser sig ha nytta av dem.



/Feliath — foniska kakor
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Feliath</div><div class="ubbcode-body">stör det övriga forumets fungerande kunde den lika gärna inte finnas alls.</div></div>

"Stör det övriga forumets fungerande"... Stör dina estetiska sinnen måhända, men funktionen störs inte. Och jag tror bara att du är gnällig, ety varje civiliserad hemsida håller sig med den här typen av vettig, funktionell och lättfattlig navigationslayout numera. Det har de flesta siter pysslat med sedan nångång '99 eller så.

Att vrållådan är för smal är ett orelaterat, men betydligt bättre underbyggt, argument. Och det har det dessutom sagts att det ska fixas.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
[Mod] Tonen, tack!

Säg gärna emot varann, you guys, men kom ihåg att hålla en god ton för övriga läsares skull. Tack!
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Feliath</div><div class="ubbcode-body">Poängen är ju att om Vrållådan bara finns tillgänglig på ett sätt som inte bara är helt funktionslöst utan dessutom stör det övriga forumets fungerande kunde den lika gärna inte finnas alls. Så i och med att det är helt nödvändigt att stänga av kantblahebblarna för att kunna använda själva forumsdelen av forumet, och Vrållådan är för smal för att vara vettig där ändå, är det ekvivalent med att funktionen inte finns. »Ritningarna har funnits på Alpha Centauri i femtio år!«
Dessutom gillar jag att ha Vrålan i flytfönster av helt orelaterade skäl.</div></div>

Tagga ner. Du behöver inte gilla alla funktioner, andra kan ha nytta av dem ändå. Bara för att det inte är exakt som du vill behöver du inte spy galla.

Eh... det där sista var inte ett klagomål. Det var telefonklotter.
Och jag förklarade läget, eftersom du uppenbarligen missat det på alla andra ställen jag har skrivit det.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,747
Location
Göteborg
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Storuggla</div><div class="ubbcode-body">Eh, en jeppe lyckades faktiskt i går kväll med det. Han sa att han lyckats, och sen frågade ingen hur det gått till, så du får väl fråga ut alla som visar sig i sagda låda eftersom jag glömt bort vem det var då jag blev distraherad av en tomat på en enhjuling.</div></div>

Det var jag! Alltså, inte tomaten på enhjulingen, utan jeppen. Och jag lyckades med det tack vare att jag har en mac. Dessutom så tror jag inte att min metod skulle fungera om man stängde av sidopanelen.

Vad jag gjorde var helt enkelt att jag slängde upp ett dashboard-fönster genom Safari som bevakade just den biten av sidan, och lade ut den på skrivbordet permanent.

Dessutom kommer jag åt bevakade forum och privata meddelanden genom en enkel knapptryckning, på samma vis. Hejja mejja!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Först inskickad av: Feliath</div><div class="ubbcode-body">Alltså, vad fan är det här egentligen? Stylesheetet är ju helt outhärdligt. Kommer det att bli ordning på det här med tiden, eller ska det se ut såhär nu?
Also, jag hittar inte hälften av alla nödvändiga inställningar, som till exempel att ta bort tooltiparna; hur fan gör man det?

Also also! Jag lyckas inte längre öppna Vrållådan i ett flytfönster. Går det inte längre?</div></div>

Du tror inte att du kan vara lite mer ödmjuk, tålmodig och taktisk innan du dundrar in som en otacksam oinformerad drummel? Det är ju inte direkt svårt att se vad som gäller för sajten just nu, via Gardners inlägg i andra trådar?

Liksom, tagga ner, andas och ta det lugnt.
 
Top