Nekromanti Fy bybblan vad besviken jag är!

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Vadå "vanliga skitfula tuschteckningar i bästa Jarla-stil"?? Det är väl inget fel på bilderna i Jarla?

Nä egentligen är det väl inte det. Jag var upprörd över den (enligt mig) bristande kvaliten på DoD 6. Jag tror att Peter Bergting har haft oturen att teckna i två produkter som jag inte alls gillat (jag gillade nämligen inte alls Jarla). Jag tycker faktiskt (trots mitt idiotinlägg tidigare) att Peter Bergting är en duktig tecknare. Framförallt gillar jag hans bilder i färg. Så jag ber ännu en gång om ursäkt.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Willie Garvin on 2000-12-20 21:09.</EM></FONT></P>
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Skärp dig!

Vem i helvete är du att såga en människa på det sättet?

Håller fullständigt med!

Jag blev heligt förbannad när jag läste ditt inlägg. Tyck vad du vill om DOD6, men sådan jävla skit skriver man inte. Och jag är förvånad att ingen annan har kommenterat det.

Nerosuferoth

Klatu Verata Nictu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skärp dig!

"Och jag är förvånad att ingen annan har kommenterat det."

Inte jag. Det hann knappt gå en timme från originalinlägget till Magnus Seters svar och det är en av de mindre trafikerade timmarna också. Dessutom biter Magnus ifrån sig alldeles bra själv. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Re: Skärp dig!

Kan inte folk hålla en vettig ton finns det ingen anledning att vara med och diskutera. Synd med tanke på hur många vettiga saker som trots allt tas upp på det här forumet. Så... det här blir mitt sista inlägg på rollspel.nu.

Jag hoppas att du är nöjd nu, Willie Garvin. För min del kan du be om ursäkt hur mycket du vill, jag tror inte för en sekund att man häver ur sig sådant utan att i grund och botten tycka det.

Nerosuferoth

Klatu Verata Nictu
 

neuter

Swordsman
Joined
4 Dec 2000
Messages
451
Location
Valhalla
Smaken är som baken. Jag ville bara säga att jag är oooooootroligt nöjd med DoD6.

1. Jag personligen tycker att konceptet med YN var bra. Vissa i min spelgrupp tror jag gillar der ännu mer. Kanske för att hälften av dem är fanatiska muddare.

Att man kan vara hur gammal som helst och ända bara starta som Amatör tycker jag heller inte är helt bra.

2. Det är väl bara att böja reglerna lite, det klart att tjuv skulle kunna använda en helrustning i plåt men det är ingen som gör det(Det blir så svårt att smyga då:)).

3. Vad är det för fel på att använda olika sorters tärningar då?

4. Layouten är nog bland det bästa jag sett inom svensk spelväg. Nästan lika snygg som Realm of Chaos till WhFB inuti och tusen ggr snyggare än allt annat utanpå.

5. Jag skulle gjärna vilja se dej göra bättre illustationer. Han har en tuff stil och jag älskar speciellt vissa grejer han gjort till Chronicles. När de gäller de bilder på hemsidorna kan jag nog tänka mej att de kräver mycket mer tid och arbete att göra, så om alla bilder hade varit av den kvalitet skulle vi nog inte kuna sitta här och spela spelet nu.


Slutligen skulle jag vilja tacka Riotminds för ett enormt bra updatering av DoD.

...och förresten har jag upptäckt ett stavfel i kapitlet "strid".

God Jul!

"Soylent Green is people!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Sälj den då...

Ok jag ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg (jag var bara förbannad över att ha kastat 300 spänn rakt i sjön).

sälj den så till någon som vill ha den... Du kan säkert få minst 150 spänn med tanke på att den är nyskick. Fasen, om du bor i stockholm så att man kan mötas någon stans kan jag köpa den för 150... det är bara att maila /images/icons/smile.gif
 

Nerosuferoth

Swordsman
Joined
3 Dec 2000
Messages
409
Location
Menzoberranzan
Layouten är nog bland det bästa jag sett inom svensk spelväg. Nästan lika snygg som Realm of Chaos till WhFB inuti och tusen ggr snyggare än allt annat utanpå.

Vill också passa på att berömma RiotMinds för formgivningen. Omslaget är fantastiskt, jag finner inga ord! Helt enkelt jättebäst. Layouten inuti faller mig helt i smaken och är rent och snyggt. Fast jag blev lite förvånad när jag såg bilderna som Tommie Löfqvist och Simon Leijnse har gjort (jag vet inte vem som gjort vad, men jag menar allt som inte är tecknat av Peter Bergting). De känns lite "mörka" eller ondskefulla på något vis, och för tankarna till Vampire. Inte nödvändigtvis negativt, bara något nytt.

Om Peter Bergting, trots att han inte längre besöker forumet, läser det här vill jag även ge honom beröm. Peters svartvita bilder är i mitt tycke lika bra som de i färg, fast på olika sätt. Den svartvita stilen har en "kantighet" som försvinner i färg, och det kännetecknet gillar jag. När jag tänker efter uppskattar jag nog de svartvita bilderna mer, de passar Drakar och Demoner bättre än vad till exempel MiG's bilder gör.

Keep up the good work, allihopa!

Nerosuferoth

Klatu Verata Nictu
 

Krell

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
42
Location
HBG
Re: Klagande DoD6

Varför klaga så "JÄVLA" mycket på spelet.
Man behöver inte köpa ett spel och sen skall man sätta igång och spela. Det kräver lite av en SL att göra sina andra ändringar och jag tror att Riotminds har speltestat det väl. Så att det är bara det att det är svårt att lära en gammal hund att sitta. Man är för van vid dem gamla versionerna av Drakar.
Så istället för att klaga så jävla mycket blanda 91 och det nya eller använd dig av Chronopia istället för 91:an.
Gör det så det passar er grupp och ert spelande.
Om inte annat ta ett annat spel. Med dem sakarna du vill kunna göra rekomenderar jag D&D 3 ed eller nåt annat "Fantasy" spel där man kan hugga ner en Drake med en ny utslagen gubbe...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Fast jag blev lite förvånad när jag såg bilderna som Tommie Löfqvist och Simon Leijnse har gjort (jag vet inte vem som gjort vad, men jag menar allt som inte är tecknat av Peter Bergting). De känns lite "mörka" eller ondskefulla på något vis, och för tankarna till Vampire. Inte nödvändigtvis negativt, bara något nytt.</I>

För min del var det den främsta negativa grejen jag hittade vid min första genomläsning; kapitelintro-bilderna i synnerhet känns malplacerade - mer Games Workshop än något annat, och ger en helt annan stämning än spelet i övrigt.

--
Åke
 
Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Oj Oj Oj, den kritiken slog hårt åt alla håll och det blev genast riktig fart med olika sågningar hit och dit här i forumet. Det är sånt som e kul, men man får nog ta det lite lungt, precis som alla säger så bör man inte såga Bergting för hans bilder. Jag personligen tycker att han har både ruskit snygga bilder och bilder som inte alls tilltalar min smak. Nåja, jag har inte köpt 6:an än, kommer nog inte att göra det heller, jag har hört så mycket negativt me den.

Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta. <P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Nostradamus on 2000-12-21 01:03.</EM></FONT></P>
 

Pazuzu

Warrior
Joined
1 Aug 2000
Messages
225
Location
Stockholm
GURKA!!

1. De har fört in levels i DoDs system väldigt bra måste jag säga, men eftersom levels suger kraftigt i alla former kvittar det och påverkar endast reglerna negativt.

2. De har försökt balansera yrkena så det ska bli roligare att spela vilket är en bra grej, men misslyckats totalt. Det har också lett till att strid är något skiljt från färdigheter vilket gör det mycket koboldigare än förrut.

3. Onödigt gnäll. Roligt å krafsa bland tärningar. Menlöst i vilket fall som helst.

4. Layouten är väl fin, men den är luftig ja, och det är för att boken enbart innehåller regler och skulle se knasig ut om den var på 100 sidor. Eftersom det inte inkluderar någon värld kunde man FÅTT ett häfte på 100 sidor och sen få köpa tillägg som kommer.

5. Bergting är inte sämst. Bob Giadrosich är sämst. Dock håller bilderna inte riktigt samma kvalitét som i t.ex Chronopia och det tror jag beror på att det inte finns någon värld att rita till utan tecknaren får flumma fritt.

Jag hoppades på en ny version av DoD, på Altor. INTE ett helt nytt spel, nya (kassa) regler och ny (obefintlig) värld. DoD6 är för mej ospelbart. Min spelgrupp vill inte ha något nytt spel då man måste sätta sej in i nya regler och en ny värld, då hade vi redan spelat Gemini, Gondica, Eon eller något utländskt spel. Vi ville ha DoD och känslan och världen som det är. Det finns minst en hel kontinent till att beskriva. Plus de fyra böckerna som beskriver östra halvklotet som inte hann komma ut. Sen skulle de kunna trycka Altor på en badboll lite snyggt och sälja! Sen släppa en lunta med hela världsbeskrivningen med tillägg, vad vet jag?! En sak är jag säker på... Riotminds har BARA tänkt på pengar och t.o.m det har dom misslyckats med!
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Synd att du inte läste magikapitlet... Inte vidare konsekvent i mina ögon men väl värt och läsa samt betydligt bättre än i de gamla upplagorna..

Dessutom, läs det igen.. Det blir bättre och bättre med lite eftertanke.. (Jag grät oxå första gången jag läste det. Nu spirar inspirationen..)

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

and

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
89
Ursäkta ?

Jag tycker nog att man har rätt att klaga över illustratörer i en profesionel produktion, visst tonen var ganska omogen men.... själv tycker jag att bilderna är jättesnygga och använde dom till att illustrera min edd kampanj.

And
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: GURKA!!

Hmm... Tjänar de inga pengar blir det knappast ngt rollspel eller????

(Oki, förlåt alla rollspelskonstruktörer som lägger upp gratis material)

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Kritik är ok...men...

...inte rena dumheter.

Den som startade denna tråd slängde bara ut sig dumheter utan någon som helst motivering och argument, annat än att han tycker att det var skit.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
443
Location
Malmö
Re: Klagande DoD6

DoD6 är otroligt likt D&D3, vilket de flesta gamla DoD rävar avskyr. Inte i något av spelen är det ens i närheten av möjligt att hugga ned en drake med en nyslagen rollperson.

Att säga: "Man kan ju alltid använda regler från äldre utgåvor" är inget argument för att DoD6 är en bra produkt.

/Kalil
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Vem som tecknat vad ...

Tommie Löfqvist har gjort vinjettillustrationerna till varje kapitel. Simon Leijnse har gjort vinjettramen och hörnen.

/Dante
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
DoD6 är otroligt OLIKT D&D3 ...

I D&D3 har WotC tagit bort det mesta av det som det klagas på i DoD6. Rustnings- och vapenrestriktioner gäller bara druider. Alla folkslag kan ha alla yrken. Alla yrken kan ha (nästan) alla färdigheter (skills) och förmågor (feats). En RP kan ha massor av olika yrken. Etc. etc.

/Dante
 
Top