Nekromanti future

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: rymdkrig

Intressant det som stod att läsa under länken. I mitt rollspel har jag tänkt mig ett liknande system som det AOV:er du beskrev. Skillnaden är dock att de jag tänkt mig fungerar både defensivt och offensivt (jag har rippad de s.k. combat wasps som Peter Hamilton beskriver i sina böcker). I en rymdstrid pepprar två fientliga skepp varandra med dessa självstyrda missiller. Antingen attackerar missillerna varandra för att oskadliggöra hotet mot rymdskeppet eller så rusar de bara på för att peppra på sitt mål med den bestyckning de bär med sig. Oftast gäller att det skepp som har flest antal "wasps" (jag kallar dem I-missiler efter intelligenta missiller, i mitt spel) är det som går vinnande ur striden.

Missillerna i fråga är oftast bestyckade med laserkanoner (främst i offensivt syfte) samt är själva förvaringsytrymmen (s.k. penningfällor) för antimateria/materia bomber. Utöver sin bestyckning är I-missillerna egentligen inget annat en stora motorer som har en sjuhelvetes acceleration (upp till 20G), någonting som gör att när en rymdstrid väl går in i ett skarpt läge så tar det inte många sekunder innan striden avgjorts. Att strida utan datorstödd hjälp och boostade reflexer blir alltså i det närmaste en omöjlighet.

...typ.

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 
G

Guest

Guest
Re: rymdkrig

Skulle vara skoj att se hur du gör för att få en gammalaser...

Mvh Ezzy
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: rymdkrig

"Skulle vara skoj att se hur du gör för att få en gammalaser..."

Tag en styck atombomb. Tag ett trettiotal laserrör byggda sådana att om man pumpar in en massa gammastrålning i dem så pumpas atomerna upp till enorma energinivåer, och när de exciterar så är det i form av gammastrålning. Pumpa in massor med gammastrålning genom att detonera atombomben. Se en kort gammalaserpuls fara ut och göra mos av allt som kommer ivägen. Se laserrören förångas en (mycket) kort stund senare.

Detta var en av de många varianter som USA funderade på i sitt SDI-projekt under Reagan-administrationer.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Re: rymdkrig

Hur konstruerar man laserrören? Och vilka är de andra varianterna?

Mvh Ezzy
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
Re: rymdkrig

tja samma papp som används i cola muggarna från macdonalds?
dom är ju engångs ju!

Adrian
"Lite flippad"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: future (OT)

Kan ingen säga hur ex, de olika skydden för dessa mega- blaster-wow-så-bra vapnen fungerar. Och sedan hur de små stridsskeppen ska slåss.(det måste finnas massa småskepp som ska slåss mot andra småskepp, förbannat skoj med rymdstider)

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: future (back on T)

Varför fråga mig, jag gjorde bara en fånig anmärkning på Willie's brev? :)

Mer seriöst - om vi fortfarande talar Fifth Element, är det ännu mer än säg Star Wars en film som hänger på känsla och effekter, inte på underliggande teorier. Så man får nog stirra tills man ser ett mönster som antagligen inte finns.

Nightowl, ser många problem med att omvandla en film (inte en TV-serie, inte en detaljerad roman eller serietidning - som ju är en serie tidningar - utan en enda långfilm) till rollspel. Fast problem är till för att övervinnas.

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: rymdkrig

"Hur konstruerar man laserrören?"

Vetefaen. Om det är mer än teoretiskt möjligt så kan du ge dig den på att arbetsritningarna är så hemligstämplade att du inte ens får tro att du vet att de finns (eller nåt).

"Och vilka är de andra varianterna?"

Vad som helst som kan ge massor med energi under väldigt kort tidsrymd. En supraledande spole skulle kunna klara jobbet, liksom en kemisk reaktion av något slag, men inte i samma nivå som en atombomb.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: rymdkrig

Jag tror "bara" att det är röntgenlasrar det har pratats om. Gammalasrar kräver energinivåer som du (med känd teknologi) inte kan alstra med en detonationslaser (Du får en gammapuls från bomben, men det finns inget känt sätt att bygga en laser som kan utnyttja den).

De andra vapnen i SDI-projektet var det vanliga: lasrar, partikelacceleratorer, elektromagnetiska kanoner och förstås vanliga målsökande missiler.

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: rymdkrig

""jag kan nästan tänka mig de stora stjärnkryssarna klädda i speglar som kan vinklas för att spegla tillbaka laserstrålen... det hade verkligen förstört spelkänslan totalt. überoseriöst!!""

"Å andra sidan kan du också tänka dig att en stor polerad spegel bara inbjuder till att bli upptäckt, och blir man upptäckt så är man körd..."

Ett ännu större problem är att det blir svårare att reflektera ljus ju höre frekvensen är. En vanlig spegel reflekterar inte UV-ljus, och röntgen är bara att glömma (för att inte tala om gammastrålning!).

"Jag kan tänka mig att snabba högeffektslasrar används som närförsvarsvapen, men att de riktigt tunga vapnen är atomdrivna gammastrålelasrar som slår igenom eventuella speglar som om de vore smör, och masslungor som hivar projektiler i realtivistiska hastigheter, vilket gör att en direktträff är som ett mindre slagfältskärnvapen på extremt nära håll. Gammastrålelasrar bör inte användas i närheten av skytten, så det är nog en hipp tripp att sätta sådana som stridsspets på en robot. I vilket fall som helst så är det avståndsvapen, och avståndsvapen är lättare att sätta in mot en fiende som man ser. Det man inte ser kan man inte skjuta på."

Glöm inte partikelacceleratorer. En EPC (elektronkanon) har relativt begränsad räckvidd eftersom de laddade partiklarna sprids så fort, men en PEPC (proton/elektronkanon, väteatomer eller heliumatomer m.a.o.) har mycket större verkan än en laser, och mycket bättre räckvidd (=avstånd man kan träffa på) än en MDC (elektromagnetiosk kanon, masslunga).

"Således är stealth-metoder ett bättre försvar - det vill säga matt svarta, skumt vinklade farkoster som knappt syns om man inte råkar sätta en planet i bakgrunden..."

Så länge man inte måste röra på sig. Även optimistiskt räknat kommer ett rymdskepp större än några ton som accelererar med mer än några cm/sekund sprida så mycket värme att det knappt _går_ att missa...

""jag tänker mig rymdkrigen i future/Gaia som sånna att man har en energigenerator som man kan mjölka av, varje vapen, motor och livsuppehållande system kräver en viss mängd energi. att hålla elektronsköldarna igång kanske drar tio energienheter per runda. att hålla igång kylsystemet drar en energienhet.. sedan när/om delarna träffas slås de enkelt och lätt ut och måste repareras/bytas ut.. verkar det verklighetstroget?""

Faktiskt inte helt vansinnigt, fast kylsystemet drar knappast energi - det begrännsar hur mycket energi du kan generera. Jag räknar med att stridsrymdskepp kommer använda bränsle (=väte) som kylmedel som bara sprutas rakt ut i rymden i strid.

/Henrik
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: rymdkrig

"Tag en styck atombomb. Tag ett trettiotal laserrör byggda sådana att om man pumpar in en massa gammastrålning i dem så pumpas atomerna upp till enorma energinivåer, och när de exciterar så är det i form av gammastrålning. Pumpa in massor med gammastrålning genom att detonera atombomben. Se en kort gammalaserpuls fara ut och göra mos av allt som kommer ivägen. Se laserrören förångas en (mycket) kort stund senare."

Detta skulle väl ändå betyda att 70-99% av energin skulle gå förlorad åt sidorna pga rent geometriska faktorer? Å andra sidan skulle väl det inte spela någon större roll... men det skulle i så fall vara bra för rymdskeppen att investera i ordentliga strålsköldar.

--
Björn


"Hjälp mig, jag har blivit bestulen! De har tagit mina familjejuveler!"
--Daniel säger fel
 
Top