Nekromanti future

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
jag kanske ska skriva ett eget framtidsrollspel.. och jag skulle gärna höra era expertutlåtanden.

jag tänkte mig en miljö som liknar fifth element, eller femte cirkeln (en serie). husen är enorma, man ser inte marken pga att det är för långt ner eller för att smogen är för tjock. luftbilar åker omkring (men de skjuter inte som i serien) mellan skyskraporna (som är äckligt fetstora). luftrummet mellan skyskraporna är uppdelade i olika sektioner som ligger ovanpå varandra där bilarna åker. husen ska vara lika antisociala som de är i filmen.. med små standardiserade, effektiviserade lägenheter där människorna bor. desto längre ner i skyskrapan man kommer desto tätare ligger industrierna som spyr ut någotsånär renade avgaser i massor. ozonskikten kan ni ju glömma, men det påverkar inte befolkningen eftersom större delen av all natur finns i parkerna och all 'utomhusmiljö' är inglasad. nästan hela jorden (kanske ska jag ha en annan planet i stället för jorden, så att man kan skippa alla 'sådär kan du inte göra!') är befolkad, utom polerna. de niohundramiljarder människor som bor på planeten ska ha flyttat till städerna som sedan utbredit sig och växt ihop till stora, überstora städer som täcker enorma arealer. ska jag använda mig av jorden kommer hela centraleuropa att vara en enda stor stad!
rymdtrafiken kommer att vara lika reguljär som flygen är idag. FTL-hindret har människorna förbigått på något sätt. deras egna solsystems planeter och månar är alla besökta naturligtvis. endel ska det finnas kollonier på (mars är redan utbyggt och fint, människorna har bombarderat planeten med meteorer som innehållit ämnen som vatten, syre, väte och kväve), mars är altså helt bebolig och saknar ozonproblemet pga av förbuden mot att förstöra planetens ekosystem.. det ska finnas kollonier i andra solsystem också, naturligtvis. där ska det finnas små kollonier (typ som i alienfilmerna, fast utan aliens... kanske) som ägs av företag.. endel kollonier ska befinna sig i gerillakrig mot dessa företag, ung. som amerika under amerikanska friehetskriget..

och sedan utomjordingarna då.. naturligtvis. det ska vara rätt få till antalet. man ska inte kunna spela utomjording (om jag inte kommer på någon som kan tänka sig att beblanda sig med människorna eller tvärt om). för det mesta ska utomjordingarna bestå av små bakterier som lever i nån ogästvänlig sörja på någon kemiplanet (typ, venusliknande). men, det ska oxå finnas andra utomjordingar, även de underutvecklade. [color:red]=o)</font color=red> typ som marupilanies fast med kortare svansar och kanske byggda av det ämet som svampar och insekters skal är byggt av (kisel säger min kompis här..). det ska nog inte finnas några überutomjordingar. av någon anledning ska inte människorna stöta på sånna. aliens ska nog finnas... =o) fast inte predatorer. dom är fula och dumma. just det ja! jag ska nog stoppa in någon svamp-planet, inte sådär med stora flugsvampar nu, utan mer åt stilen - "hav av svampar som bygger upp überstora mycelsystem, ibland med små tunnlar i som man kan springa runt i". allt på den planeten kommer att vara grått.. såg det i en serie, astufft verkligen! sedan ska det naturligtvis finnas små djur som äter dessa svampar å så.. och djur som äter djuren som äter svampar. och svampar som äter djuren som äter djuren som äter svampar.

låter det bra? jag ska nog välja nått komersiellt regelsystem som, eon uppblandat med neotech samt endel extratabeller som jag inför för olika skador och gubbskapningssystemet..

jag ska nog döpa spelet till... future. eller har ni nått bättre förslag? vad ska jag ändra på? konstruktiv kritik är välkommen, all annan kan ni käka upp.

Smaffy är jag. blä.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
jag tänkte mig en miljö som liknar fifth element

Jaaaaaaaaaaaa! Gör det och jag lovar att föda dina barn! Femte elementet är ju bara bäst och miljöerna är ju helt outstanding. Försök att få med färgerna som enligt mig är en viktig del. Det ska vara färgglatt.

En sak bara: När det gäller reglerna så skulle jag snarare vilja se ett snabbare och mer actionbetonat regelsystem snarare än en version på Neothech och Eon som enligt min smak är lite för avancerade för en sådan värld. Pröva hellre D6 system (används bl a i gamla star wars) som jag tror skulle passa bättre.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: future (OT)

"Jaaaaaaaaaaaa! Gör det och jag lovar att föda dina barn!"

Och i Det Femte Elementets värld är det säkert möjligt... :)

Nightowl, vaffan gör jag här?

"Varje gång jag trampat ned rabatter, doftar mina stövlar av blommor."
Sifu Nightowl
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Femte elementet är ju bara bäst och miljöerna är ju helt outstanding.

ÅÅÅÅÅH Femte elementet! Det är så SKÖNT med saker som LYCKAS!

Och här är ett tips till Willie och Smaffy: Spela det gamla datorspelet "Beeneath A Steel Sky" för inspiration.

Sååååååå BRA!


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
det ämet som svampar och insekters skal är byggt av (kisel säger min kompis här..).

Insekter är byggda av kitin, svampar av något svampigt (inte kisel i.a.f :gremsmile: men låt inte det hindra dig.... Någom slags svamp/insekt-aliens känns rätt kul och intressant... Kan spotta sporer på folk och ha läskiga exoskelett medfött :)

låter det bra?

Det låter ruskigt intressant. Det enda jag kan invända mot är:
jag ska nog välja nått komersiellt regelsystem som, eon uppblandat med neotech samt endel extratabeller som jag inför för olika skador och gubbskapningssystemet..

Passar verkligen ett trögflytande och realism-maniskt system till ett glatt och lekfullt sciencefictionspel? D6, Alternity, Aberrant eller någon "Basic Roleplaying"-klon verkar alla som bättre alternativ... Om du vill kan jag försöka skriva ned de hemmagjorda regler jag använder för min Mutant-kampanj.
Faktum är att om jag skulle välja ett system som inte passar skulle det nog bli Eon/neotech... t.o.m nya Star Wars verkar bättre för världen, trots att det är D&D-i-rymden. :)

hoppas kritiken var konstruktiv :)
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
klart jag vill att du ska hjälpa mig!
skriv ner dina mutantmodifikationer. den version av mutant jag har är det "vanliga" mutant. (inte mutant chronicles eller mutant rymd... eller vad det nu hette..

whee.. tänk om någon tillochmed vill spela rollspelet. hur mycket kostar det att trycka typ, 40 ex? [color:red]=o)</font color=red>

Smaffy är jag. blä.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
hjälp!

jag skulle behöva lite hjälp..

jag satt och kom på hur världen skulle se ut igår, hittade på himlakropparnas namn och så.. för jag kom på att jag faktiskt inte ville ha jorden som människornas hemvärld..

och så kom jag att tänka på om det skulle åka omkring någon stor 'döds stjärna'.. det skulle det inte, jag skippade den.. men när jag ändå höll på råkade jag på langargepunkterna (neotech 1). vad f*n är ett langragepunkt/område? varför är de fixa?! jag kan ju förstå att punkten mellan jorden och månen där båda himlakropparna drar lika mycket med sin tyngdkraft är fix, men.. de andra?

sedan skissade jag lite på skyskraporna.. vad ska finnas i en skyskrapa? kan en hel skyskrapa vara en bostad? diskutionen på neotechforumet om skyskrapor kommer nog ge mig rätt mycket inspiration.. hur höga kan skyskraporna vara? kanske slår byggnadsföretagen upp ett par skyskrapor och hyr ut dem till kunder som får göra vad de vill?

får man kopiera bilder från filmer hur som hellst? var kan man ladda ner en PDFskapare.. gratis?

nu kanske det låter som om jag kommer kopiera neotech rätt mycket? det ska jag inte. jag ska nog försöka hålla mig så mycket från neotech som det går och skapa ett eget system med ett snabbt och effektivt stridssystem.. ett för närstrid, ett för eldvapen (är krut ute?), ett för luftbilar, ett för rymdskepp och kanske ett för upplopp.. så att man kan se vad som händer när alla är galna och slår på alla som ser ut som poliser.. [color:red]=o)</font color=red>

sedan... är cyberpunken död? jag antar att rätt många kommer bli helt förblindade av nattsvart hat mot mig om jag dödar både cyberpunk och gothic.. men det kanske blir lite svårt att upprätthålla sånna kulturer i en så.. sån värld som future är.. kanske ska de finnas kvar ändå. men.. jag kan nog tänka mig ett par nya grupper..

datorerna sedan.. jag tänkte mig att datorerna antagligen kommer vara rätt snabba.. verkligt snabba tillochmed kanske. antagligen kommer datorerna att vara små, snabba och lätta att styra.. ungefär som i bladerunner med dendär datorn som förstorar upp bilden han hade.. han måste ju ha en rätt bra dator för att kunna göra sånnt. en rätt bra kamera också.. hemdatorerna kommer nog att verka äcklishbra.. men bara för att datorerna ska vara bra ska nog inte de artificiella intelligenserna kunna ha utvecklats så braigt. jag tänker mig rätt dumma AI'er, väldigt snabba måhända men de ska ändå ha svårt för att lära sig saker själva. de kommer nog att behöva simulera den miljö de ska arbeta i och utveckla verkyg (kunskaper) för att lyckas åstakomma saker. det kan nog vara rätt svårt att simulera verkligheten... men däremot, virtuella världar och världar där inte så mycket oväntat kan hända är de nog rätt bra på (styrning av motorer, styra rymdskepp.. etc).

sedan företagen och nationerna.. nationerna ska ha slagit sig samman till enorma federationer som arbetar tillsammans, typ som EU och USA och förenade arabrepubliken... kanske växer federationerna samman och blir ett, eller kanske två? [color:red]=o)</font color=red> nationerna på andra planeter kommer nog att känna sig som lydstater under Gaia (det är så planeten där människorna kommer bo på ska heta), eventuellt kanske de känner sig som kollonistater.. företagen som lurar ut människorna till lydstaterna kommer ju inte längre bli företag, de kommer ju att fungera som egna nationer.. det enda de kanske eventuellt saknar är ju arme'er att skydda sina planeter med.. eller? naturligtvis ska det finnas megacooperationer, megaföretag med enorm makt. tänk er Zorg i femte elementet, de har makt. ungefär så kommer nog megaföretagen att se ut..

vapnen sedan. jag gillar små skojiga handeldvapen.. men dedär som hittar till fieenden själva verkar ju oxå rätt skojiga. en sak som inte kommer att finnas är plasmavapen.. och lasrar. i alla fall inte lasrar. åtminstonde inte så att de har en ful liten röd stråle och låter "whiiiiiii" när man skjuter. det är bara såååå mesigt!

jag bävar inför mina egna åsikter, tänk om världen blir som jag tycker att den ska bli. tänk om den blir helt enfärgad och ful.. tänk om den blir styrd av datorer, precis som den antagligen kommer att bli om mina känslor får bestämma (datorer är liksom det enda jag pysllar med förutom rollspel.. och skola..? skola? heh.. näe)

Smaffy är jag. blä.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: hjälp!

och skapa ett eget system med ett snabbt och effektivt stridssystem..

Det låter som en jättebra idé :)

ett för närstrid, ett för eldvapen (är krut ute?),

En trivia-idé om eldvapen jag snott nåonstans ifrån: Man kan ha energivapen (maser/laser eller varför inte bedövningsstrålar) som drivs av små ampuller laddade med kemisk energi. Vapnen skulle därför kunna ha patroner precis som vanliga vapen, men med litet annorlunda utseende (plastcylinder fylld med gul sörja?).
Det kanske inte har så stor spelteknisk effekt (annat än att en händig fixare skulle kunna använda dessa små engångsbatterier till kul saker som att chocka sönder kodlås eller varför inte seriekoppla dem, arrangera en kortslutning för en improviserad granat?) men det är något coolt med en bandmatad laserkanon eller att hitta högar med plasthylsor på en brottsplats /images/icons/smile.gif

.. och lasrar. i alla fall inte lasrar. åtminstonde inte så att de har en ful liten röd stråle och låter "whiiiiiii" när man skjuter. det är bara såååå mesigt!

De skall säga "FOMP!", ha rekyl, osynlig stråle och orsaka små explosioner där de träffar. Lasrar skall vara coola :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: hjälp!

"men när jag ändå höll på råkade jag på langargepunkterna (neotech 1). vad f*n är ett langragepunkt/område? varför är de fixa?! jag kan ju förstå att punkten mellan jorden och månen där båda himlakropparna drar lika mycket med sin tyngdkraft är fix, men.. de andra?"

Exakt hur det fungerar är inte helt lätt att förklara, och att visa varför kräver en hel kasse mekanik. Principen är dock enkel: har man två kroppar som kretsar kring varandra (till exempel Jorden och Månen) så finns det fem punkter där tyngdkraft och "centrifugalkraft" (åkej, ni fysiker, käften! Jag vet att det inte finns någon centrifugalkraft, utan bara tröghet, men skit i det - det här är pedagogik) tar ut varandra.

Vad vi vet är massan hos två kroppar - vi kallar den större J och den mindre M - som cirklar runt varandra och hastigheten. Därmed vet vi också hur stor "centrifugalkraften" är samt dragningskraften mellan kropparna. Centrifugalkraften går utåt, medan tyngdkraften går inåt mot hela systemets tyngdpunkt. Nu finns det fem punkter där dessa krafter tar ut varandra:

1) Mellan de båda kropparna, närmare M än J.
2) På bortsidan om M, lika långt från M som 1 är från M.
3) I samma bana som M kretsar kring J, men 60 grader medsols.
4) I samma bana som M, men 60 grader motsols.
5) I samma bana som M, men 180 grader bort (på andra sidan J).

"får man kopiera bilder från filmer hur som hellst?"

Nej. Ska du sno bilder från Femte Elementet krävs att du har tillstånd från Gaumont och distributören (Fox?).

"var kan man ladda ner en PDFskapare.. gratis?"

Inte på något legalt ställe, i alla fall. PDF skapas med Acrobat (skall ej förväxlas med Acrobat Reader), vilket kostar snormycket pengar.

"jag antar att rätt många kommer bli helt förblindade av nattsvart hat mot mig om jag dödar både cyberpunk och gothic.. "

Är det att ta död på cyberpunk och gothic om man inte gör ett rollspel i den stilen? I så fall är jag skyldig till dödsstraff minst sex gånger om.

Gör ditt spel som du känner för.

"datorerna sedan.. "

Talar du teknik som i Femte elementet? Mitt råd är att strunta i det. Saker funkar, de har en visuellt fräck effekt, och ett visst antal olika saker är möjliga att göra med dem. Hur de funkar är ointressant, eftersom det ändå med största sannolikhet är fel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: hjälp!

var kan man ladda ner en PDFskapare.. gratis?
Den är iofs inte så snygg och fin som Adobe Acrobat, men ta och sök efter ett program som heter Aladdin Ghostview. Det är egentligen ett program för att titta på postscriptfiler, men innehåller även en möjlighet att exportera filen till PDF-format. För att bygga PDF-filer måste du även installera en postscript-drivrutin till Windows, men det ska finnas med på eller nånstans på HDn.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Laser

De skall säga "FOMP!", ha rekyl, osynlig stråle och orsaka små explosioner där de träffar. Lasrar skall vara coola :gremsmile:

Själv tycker jag att det ska säga hhhhvvvvvvvvvv, och skära igenom folk som... ja.. laser.. Ser du en stråle så är du död, MUAHAHAA! (ha!)


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Tjena!!!

En mycket bra idé.......Just femte elementet är en miljö jag själv har gjort till ett rollspel...Dock så har jag inte någon klar världsbeskrivning......Utan man improviserar rätt mycket....man rockar på!!!

Regelsystemet är grymt enkelt....Exempelvis finns det bara 3 grundegenskaper....STY (Styrka, Fysik, Tålighet osv.) REF (Reflexer, Motorik, Smidighet osv) och PSY (Intelligens, Viljestyrka osv). Dessutom finns det en sekundär egenskap som kallas för TUR. Används vid tillfällen då det inte finns några exakta regler att utgå ifrån.....

Systemet för övrigt bygger på T20....Man slår under ett värde för att se om man lyckas.....KLART!!

Hur som helst......Din idé är klart bra.....Följer gärna utvecklingen

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
det verkar som om future (eventuellt kanske jag ska döpa det till Gaia... käns aningen dumt att döpa sitt rollspel till ett engelskt ord, trotts att det inte kommer att finnas ett enda engelskt ord i det) ska ha ett väldans enkelt regelsystem..
jag tänkte mig en vampireliknande form där man slår xT10 där x är antalet färdighetsnivåer man har. man ska försöka komma under den svårigheten som spelledaren väljer.. typ. skadesystemet ska nog också det vara ganska enkelt så att man kan ha snabba eldstrider, enkla men ett mångfaldigt skadesystem. det kanske käns lite långsamt att spendera en hel minut för att bara se hurvida man träffar personen man siktar på eller ej..

skojsigt att du gillar det [color:red]=o)</font color=red> .. hoppas bara att jag inte ger upp någonstanns på vägen.

hur mycket kostar det att trycka en mjukpärm med sidor som inte faller av?

Smaffy är jag. blä.
 

NecTech

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
647
Location
Norpan
Håller med....

Ett enkelt regelsystem är grunden för ett bra Actionrollspel.....Jag tycker att ett slag ska vara tillräkligt för att se om man träffar och hur mycket det gör i skada.....Ju enklare ju bättre!!!

Det är vad jag tycker....O det är ju jag det.

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net" target="_new">http://www.endarker.net</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vet inte varför, men ditt system känns fett rätt till filmen, NecTech.. Hmmm.. Tja?


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Laser

En laser borde väl inte låta speciellt mycket över huvud taget? Dessutom syns oftast inte laserljuset, någonting som många sf-filmer fått om bakfoten. Ljuset ligger helt enkelt inte i det synliga spektrat och för att kunna se en stråle krävs att rummetman avfyrar sitt vapen i är dammigt som fan så att strålen "reflekteras" på alla dammpartiklar. Skulle man skjuta med laser ute i rymdens vakuum skulle man inte se ett skit av den.

Tycka vad man vill om att lasern är ett utslitet koncept inom SF men jag tycker det är SUVERÄNT!

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Laser

"En laser borde väl inte låta speciellt mycket över huvud taget? Dessutom syns oftast inte laserljuset, någonting som många sf-filmer fått om bakfoten. Ljuset ligger helt enkelt inte i det synliga spektrat och för att kunna se en stråle krävs att rummetman avfyrar sitt vapen i är dammigt som fan så att strålen "reflekteras" på alla dammpartiklar."

Nja. Dammpartikeleffekten gäller endast om man har en lågeffekts synlig laser.

En stridslaser avsedd att skada människor bör ha enormt hög effekt. Det är lättare att få höga effekter om man har korta våglängder. När man får tillräckligt hög effekt händer följande:

1) Själva strålen har mycket riktigt för kort våglängd för att kunna ses.
2) Strålen hettar dock upp luften såpass mycket att den går över till plasmatillstånd. En kraftigt lysande vit linje syns därmed.
3) Den kraftiga upphettningen leder till en explosiv utvidgning av luften, vilket i sin tur resulterar i en skarp kort åskknall.

Samtliga effekter är väl dokumenterade genom olika experiment idag. Mest noterbart är experiment med en ljusdriven farkost som drivs genom att en laser fokuseras mot en spegel till en ring, där den fokuserade lasern hettar upp luften till en explosion som lyfter farkosten. Med femtio skott i sekunden kan man få små experimentmodeller att nå ca 100 meter idag - lika högt som Robert Goddard nådde med sina raketprototyper under 20-talet. Och mycket riktigt - vid varje skott ser man en blixt i ringen och hör en knall.

Det finns även dokumenterade experiment med laser"vapen" (de skulle kunna funka som personliga vapen om soldaten hade en massa högtrycksslang med kemikalier och styrka nog att bära en garderob med utrustning /images/icons/wink.gif), men dessa är naturligtvis hårt hemligstämplade. Jag har en bild på ett skott någonstans hemma precis när blixten håller på att tona ut och allt som är kvar är en lång linje med lysande punkter.

"Skulle man skjuta med laser ute i rymdens vakuum skulle man inte se ett skit av den."

Utom saker som exploderar när de träffas... /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
rymdkrig

om lasern värmer upp luften den passerar genom till ett plasmatilstånd borde väll den också värma upp spegeln? självklart måste det fungera eftersom det nu är folk som speglar laserstrålar i speglar. men.. varför blir inte spegeln varm? är det någon sorts specialspegel?

jag kan nästan tänka mig de stora stjärnkryssarna klädda i speglar som kan vinklas för att spegla tillbaka laserstrålen... det hade verkligen förstört spelkänslan totalt. überoseriöst!!

men.. det kanske skulle vara tufft med stora stjärnkryssare med tunga laserar som värmer upp fiendens skrov så att de börjar smälta/explodera. och när de smälter/exploderar kommer partiklarna att flyga ut i rymden och därmed fungera som en extra raketmotor som sätter snurr på skeppet vilket antagligen kommer att göra skeppet helt funktionsförhindrat..

tänk er två rymdskepp som krigar med diverse vapen. fotonkanoner/lasrar, pulselektronkanoner (varför inte? skicka iväg små pulser av elektroner som laddar upp skeppet och kanske slår ut elektroniken. det enda man behöver är ju en stark kondensator, en katod och en anod), mordern smutskastning [color:red]=o)</font color=red>. vad händer om de träffar varandra? varje liten del i skeppet är säkert nödvändig, träffar man en sådan del är det nog rätt kört för besättningen om de inte råkar ha dubbla eller trippla system... fast det kanske man har i rymden?
vilka vapen kan man tänka sig finna på ett mordernt krigsrymdskepp? vapen som vi inte kan komma på just nu antagligen...

jag tänker mig rymdkrigen i future/Gaia som sånna att man har en energigenerator som man kan mjölka av, varje vapen, motor och livsuppehållande system kräver en viss mängd energi. att hålla elektronsköldarna igång kanske drar tio energienheter per runda. att hålla igång kylsystemet drar en energienhet.. sedan när/om delarna träffas slås de enkelt och lätt ut och måste repareras/bytas ut.. verkar det verklighetstroget?

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
Re: Laser

Suveränt! Varje dag lär man sig något nytt. Jag visste inte att luften övergick till plasma när men skjuter med laser. Bra grej att komma ihåg och lägga in i mitt rollspel alltså :gremsmile: En får tacka för upplysningen.

/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: rymdkrig

"om lasern värmer upp luften den passerar genom till ett plasmatilstånd borde väll den också värma upp spegeln?"

I fallet med ljusfarkosten så är spegeln tillverkad i polerat stål, så den tål en del värme. Dessutom är det inte spegeln som ljuset fokuseras, utan en bit ifrån den. Således är det där som plasman bildas. När plasman når spegeln efter explosionen så är den så uttunnad att den inte längre kan göra spegeln mer än varm.

"jag kan nästan tänka mig de stora stjärnkryssarna klädda i speglar som kan vinklas för att spegla tillbaka laserstrålen... det hade verkligen förstört spelkänslan totalt. überoseriöst!!"

Å andra sidan kan du också tänka dig att en stor polerad spegel bara inbjuder till att bli upptäckt, och blir man upptäckt så är man körd...

Jag kan tänka mig att snabba högeffektslasrar används som närförsvarsvapen, men att de riktigt tunga vapnen är atomdrivna gammastrålelasrar som slår igenom eventuella speglar som om de vore smör, och masslungor som hivar projektiler i realtivistiska hastigheter, vilket gör att en direktträff är som ett mindre slagfältskärnvapen på extremt nära håll. Gammastrålelasrar bör inte användas i närheten av skytten, så det är nog en hipp tripp att sätta sådana som stridsspets på en robot. I vilket fall som helst så är det avståndsvapen, och avståndsvapen är lättare att sätta in mot en fiende som man ser. Det man inte ser kan man inte skjuta på.

Således är stealth-metoder ett bättre försvar - det vill säga matt svarta, skumt vinklade farkoster som knappt syns om man inte råkar sätta en planet i bakgrunden...

Några av mina tankar om rymdstrid, utom stealth-biten.

"jag tänker mig rymdkrigen i future/Gaia som sånna att man har en energigenerator som man kan mjölka av, varje vapen, motor och livsuppehållande system kräver en viss mängd energi. att hålla elektronsköldarna igång kanske drar tio energienheter per runda. att hålla igång kylsystemet drar en energienhet.. sedan när/om delarna träffas slås de enkelt och lätt ut och måste repareras/bytas ut.. verkar det verklighetstroget?"

Nä, men det är ball. Kör hårt! /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top