Nekromanti Funktion efterlyses

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Preferenser

Även det är en fungerande lösning, men det har en nackdel, den slösar tid, både för servern, som måste skicka mera information och för användaren, som måste vänta på att informationen skickas fram och tillbaka.

Med tankte på hur trögt forumet ibland kan vara så tycker jag det känns bättre att få veta att något är fel genast då man trycker på knappen, istället för att riskera att man behöver vänta över en minut på att servern skall komma med sitt svar.
Den behöver ju inte skicka något mer än vad den gör idag (bortsett från meddelandetexten). I vilket fall så är det ju inte så ofta det händer.

Den största anledningen till mitt förslag är att det funkar på alla browsers, från datorer ner till handdatorer, telefoner och andra enkla maskiner.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Varför i alla världen är det bättre att slösa bandbredd på att skicka ogiltiga data fram och tillbaka istället för att kolla det direkt i klienten?
För att det funkar på alla browsers, alla maskiner och genom alla brandväggar och säkerhetssystem som inte tillåter aktivt innehåll på klienten.

Dessutom händer det så sällan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Yay!

Det var kvickt! Du är medveten om att du kan bli utesluten ur programmerarsamfundet om du fixar saker så fort? :gremgrin:

Jag har även fixat något annat, utöver att meddelandefältet fokuseras, någon som kan upptäcka vad?
Det enda nya jag kan hitta är nakenbilderna på de kvinnliga forumsmedlemmarna. Var det de du syftade på?

Eller är det att man kan skriva inlägget i olika format (html/UBB och så vidare) eller har den alltid funnits?

Disablat kompression?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Yay!

Det var kvickt! Du är medveten om att du kan bli utesluten ur programmerarsamfundet om du fixar saker så fort?
Till mitt försvar så har jag inte kodat en rad på min inlämningsuppgift idag...

Det enda nya jag kan hitta är nakenbilderna på de kvinnliga forumsmedlemmarna. Var det de du syftade på?
Nej, nu tittade du i fel fönster. Ett tips för framtiden är att du kan kontrollera om adressen börjar med XXX samt att sidan spottar ur sig miljoner popup-fönster, då är du nog inte på www.rollspel.nu längre.

Eller är det att man kan skriva inlägget i olika format (html/UBB och så vidare) eller har den alltid funnits?
Har alltid funnits.

Disablat kompression?
Var länge sen den ändrades, och det är bara att det är avstängt i forumet numer och istället påslaget för hela servern.

Så leta vidare. =]
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Tackar.

Niceness. Inte för att det var en big deal, men jag såg inte riktigt funktionaliteten i det hela. Särskilt inte som att det 'override':ade när man klicka i meddelanderutan själv och den hoppade upp iallafall. Eller så är det jag som är för snabb för min browser. :gremwink:
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Yay!

Möjligen, om nån har varit in och laddat upp en ny, men jag tror inte det är nån som har gjort det.

Men du är nära, iaf rumsmässigt.

En liten ledtråd är att det är en utseendeförändring.

En annan ledtråd är att det är av ganska liten betydelse. =]

Kanske man skulle utlysa en liten tävling, den som hittar ändringen kan få en www.rollspel.nu-butt hemskickad. =]
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Tackar.

Funktionen är den att ett fält ska vara aktiverat när sidan laddas in, så att man kan börja skriva direkt utan att behöva använda musen för att aktivera fönstret. Att sedan inladdningen med alla bilder och skit tar sån tid för att servern är så slö så att man hinner aktivera fönstret själv innan allt har laddats in är en annan sak. Det gjorde jag ett försök till att komma runt genom att kontrollera att inget är skrivet i meddelanderutan innan ärenderaden fokuseras, men uppenbarligen funkar inte detta i Opera. Vilket är lite underligt, eftersom det är en av de mest grundläggande användningsområdena av javascript.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
HA! Nu vet jag!

En liten ledtråd är att det är en utseendeförändring.

En annan ledtråd är att det är av ganska liten betydelse.
Du har ändrat så att våra (i alla fall min) avatarer skalas ner till 100x100, medan din fortfarande är 120x120. Stämmer det, eller är det bara min cache som spökar?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: HA! Nu vet jag!

Näe... Det har jag inte ändrat på, inte nyligen iaf. Drog ner den tillåtna avatar-storleken till 100x100 men jag ställde aldrig om den för de som redan laddat upp en stor avatar. Det sköter ni så bra själva när ni ändrar er profil. =] Det är alltså du själv som gjort den ändringen. =]
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Har profilstatusen alltid varit ovanför avataren?

Men [nt] fick inte rum i ämnesraden! Därför måste jag ju skriva något här också...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Yay!

Det är inte så att du har ändrat så att man har en trea istället för en etta i betygslisten från början? Eller att man numera kan söka igenom varje enskilt forum med hjälp av en sökruta längst ner på sidan?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Det är gammalt....

Jepp, de har funnits sedan tidernas begynnelse. Iaf sökrutan, betygändringen tillkom ju efter att alldeles för många tyckte det var alldeles för enkelt att rösta fel genom att klicka på knappen av misstag.

Så det är bara att fortsätta leta. Inte nog med att ni kan vinna en butt, ni hittar ju användbara funktioner som ni inte visste fanns tidigare. Dubbel bonus!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,442
En trevlig sak jag upptäckte nu...

...men som troligtvis fanns sedan tidigare, var att om man visar en tråd i platt visning så finns det en knapp "skriv ut tråden". Jag har inte sett den tidigare men jag är nästan säker på att den funnits tidigare, eller?

Fast... det har ju inget med utseendet att göra direkt...

*letar vidare*
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
Titlar är kursiva? (nt)

NT = Neokolonialistist Trängregemente
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ledtrådar ?

Ucsh !
Nu har jag retat mig på att jag inte hittar det här som du ändrade.. :gremgrin:

Min gissning är kanske att du lagt in lite mer saker till Instant UBB Code-rutan. Stämmer det ?
Om inte, så har du nån mer ledtråd ??? :gremconfused:
 
Top