Nekromanti Funktion efterlyses

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Nu har jag stört mig tillräckligt många gånger på det för att jag skall orka skriva en tråd om det!

Mitt problem är att då man försöker posta ett inlägg utan Ämne så kommer man till ett felmeddelande om att "Alla nödvändiga fält är inte ifyllda.". Inget illa med det, men sedan då man backar, för att fylla i något i ämnesrutan, då finns det man skrivit inte längre kvar (åtminstone för mig, har för mig att det beror på vilken browser man använder).

Jag föreslår att ett litet javascipt sätts in, som kollar om ämnesraden är tom, och om den är det så kommer en ruta upp som upplyser en om det, och inlägget skickas inte in. Borde inte ta många minuter att fixa något sådant. Dessutom skulle det ju leda till en teoretisk minskning av belastningen till servern, eftersom inte lika många requests skickas dit. Antar att ämnesraden också måste kollas på serversidan, utifall att folk inte har javascript aktiverat, men för de som har det aktiverat så minskar ju belastningen lite.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Håller med! Visserligen har det bara hänt mig en gång, men det var tillräckligt otrevligt då. Problemet kan väl i och för sig lösas av att man skaffar sig en bättre browser, men din föreslagna funktion vore trevlig att ha. Jag antar att det kommer att hamna ganska långt ner på listan över saker som ska åtgärdas, men en bra idé likafullt.


/Dimfrost
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Prioriteten

Kan vara att det inte har så hög prioritet, men det skulle inte ta så många minuter att fixa heller. Tror att jag själv skulle slänga ihop scriptet på under en kvart...

Jag har inte skrivit javascript på över ett år, men det borde vara något i stil med detta:

<pre>document.formname.onsubmit = check()

function check()
{
if (document.formname.fieldname.value== "")
{alert("Ämne saknas")
return(false)}
else
{return(true}
} </pre>
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Prioriteten

Jag skulle hellre se att de tog bort den där skitjobbiga koden som gör att textmarkören skuttar upp till ämnesraden trots att man markerat meddelanderutan i början(tidsmässigt) i ett nytt inlägg. Mången gång har jag lyckats skriva ett halvt inlägg innan det börjar protestera mot att ämnesraden är för lång med felmeddelandetjut och duttar och såna där jobbiga ljud och jag får klippa och klistra.

För ärligt talat, har man en klatschig ämnesrad att byta mitt i en het debatt så kommer man ihåg det. Gör man inte det så kommer man helt enkelt bara missa chansen att vara vitsig. Och om man börjar ett nytt inlägg så är ju ämnesraden det första man skriver, man vill ju ha en schysst intresseväckare.

jag vet att detta varit uppe tidigare, men att det aldrig diskuterades huruvida det var nödvändigt inte. Så Legioth, sluta vara glömsk och lös mina problem istället. :gremgrin:

Foggmock - som irriterar sig på att Opera inte klarar av att se till att man fortsätter skriva efter Instant UBB Code-taggarna när man gjort en och skrivit in vad man ska ha och tryckt enter, då avaktiveras själva meddelanderutan också av nån anledning. Nån annan (typ Krille som jag vet kör Opera) som märkt samma sak, och isåfall, hur man avhjälper det?
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Med javascript med i bilden kan jag inte använda forumen via min telefon, så nej tack...

En bättre funktion vore i sådana fall att automatiskt sätta en defaultrubrik eller något i den stilen, eller att slänga in "if rubrik == '' " i samma del som kollar ifall man kryssat i "jag vill förhandgranska..."-rutan.

/Seinet Wintermute - Telefonen är förövrigt en SonyEricsson P800
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Ser inget problem här

Men är problemet det att telefonen inte kör skriptet, eller att den får fnatt av att det finns ett skript på sidan? Med tanke på hur mycket script det redan finns på sidan så betvivlar jag att det skulle skada med ett till.

Jag påstår att exakt samma funktionalitet skulle vara kvar för de som inte kör skript fastän man sätter dit funktionen, det skulle bara sätta till en feature för de som kan köra skriptet. Servern skulle fortfarande kolla om rubriken är korrekt, men skriptet skulle kolla det tidigare, före inlägget man skrivit "försvinner", så att mitt problem skulle lösas!
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Ser inget problem här

Vet inte vad problemet är riktigt med telefonen, bara det att jag inte kan logga in på en del sidor på nätet.

/Seinet Wintermute
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
då finns det man skrivit inte längre kvar (åtminstone för mig, har för mig att det beror på vilken browser man använder).

Den enkla lösningen (med många sidofördelar) är att byta till Mozilla som beter sig bättre på denna front. :gremsmile:

(eller köpa en mac och köra Safari, som också beter sig väl)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag föreslår att ett litet javascipt sätts in, som kollar om ämnesraden är tom, och om den är det så kommer en ruta upp som upplyser en om det, och inlägget skickas inte in.
Eftersom jag anser att aktivt innehåll på klientsidan är en styggelse som bör undvikas så tycker jag att det korrekta sättet att lösa det på är det sätt som html/http är tänkt att fungera.

Inlägget skickas ju till servern idag. Där valideras det, underkänns och en tom sida skickas upp. Det enda som behövs är att man i stället för att skicka tillbaka en tom sida skickar tillbaka en sida ifylld med de data man faktiskt fick nyss för att validera.

Iofs så tycker jag inte att det är så viktigt att Gardener ska behöva stressa för att fixa det, ville bara föreslå en trevligare lösning.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Eftersom jag anser att aktivt innehåll på klientsidan är en styggelse som bör undvikas så tycker jag att det korrekta sättet att lösa det på är det sätt som html/http är tänkt att fungera.
Varför i alla världen är det bättre att slösa bandbredd på att skicka ogiltiga data fram och tillbaka istället för att kolla det direkt i klienten?

/Mikael
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Preferenser

Eftersom jag anser att aktivt innehåll på klientsidan är en styggelse som bör undvikas så tycker jag att det korrekta sättet att lösa det på är det sätt som html/http är tänkt att fungera.
Men då måste du också fundera på vad som är lättare att implementera. Jag har en känsla av att din lösning leder till flera ggr mera arbete för trädgådsmästaren.


Inlägget skickas ju till servern idag. Där valideras det, underkänns och en tom sida skickas upp. Det enda som behövs är att man i stället för att skicka tillbaka en tom sida skickar tillbaka en sida ifylld med de data man faktiskt fick nyss för att validera.
Även det är en fungerande lösning, men det har en nackdel, den slösar tid, både för servern, som måste skicka mera information och för användaren, som måste vänta på att informationen skickas fram och tillbaka.

Med tankte på hur trögt forumet ibland kan vara så tycker jag det känns bättre att få veta att något är fel genast då man trycker på knappen, istället för att riskera att man behöver vänta över en minut på att servern skall komma med sitt svar.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
Problemet är bara att alla inte kan/orkar/vill byta browser...

I mitt fall är det "orkar" som är orsaken...


Jag är medveten om att Mozilla har vissa fördelar, men jag skall glöma att skriva något i ämnesraden ganska många gånger för att det skall bli en tidsmässig vinst mot att ladda ner, installera, och vänja mig vid en ny produkt. Tid som jag gjärna använder till annat...

Speciellt med tanke på att jag de gånger det skett struntar i att skriva ett nytt inlägg, istället för att skriva ihop ett nytt. Detta leder till att det är forumet, inte jag, som förlorar mest på det.


Och oberoende av om jag anväder en browser som inte försör inlägger eller inte så går det smidigare om jag genast får vet att något är fel, istället för att behöva vänta på svar från servern!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vore ju smidigt..

ja, det vore ju klart smidigt ju ! Absolut !
Har iof inte hänt mig så många gånger att jag råkat trycka så att jag behöver trycka tillbka till inlägget. Men de gånger jag har lyxkats satt gära det så är det välldans irriterande att inlägget ahr försvunnit
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Prioriteten

Som jag sagt tidigare om denna funktion, jag var emot den, men la in den pga av några högljudda personer som krävde det. Problemet uppstår ju dock främst för att det tar för lång tid att ladda in sidan, om sidan laddas in innan man hinner klicka på meddelanderutan så uppstår inte problemet. Och det hoppas jag att den nära förestående serveruppgaderingen kan åthjälpa något.

Tyvärr går det inte att kontrollera om meddelanderutan är aktiv, iaf inte så att det fungerar för alla, så den kollar bara att man inte redan skrivit något. Så det gäller helt enkelt att vara tillräckligt snabb och hinna börja skriva också. Sen är det inga större problem att göra så att det är meddelanderutan som aktiveras automatiskt istället för ärenderaden vilket jag nog kan ordna nån gång när jag får tid. Men isf vill jag inte ha något gnäll om att det är en förändring.

Angående Opera och fokusering av textrutan så borde senaste Opera klara sånt, så mycket som dess användare skryter om dess DOM-compliancy iaf.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Tur för dig det, för jag har inget intresse av att koda om hur systemet fungerar internt. Visst är det ur en användarsynpunkt viktigt att man återfår ett ifyllt formulär och blir meddelad om vad som var fel, men ibland får man inte allt man vill ha.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Ser inget problem här

Om de använder javascript för att göra submit så går det inte, men om man använder javascriptet i formuläret och interceptar submitten så ska det inte vara några problem. Det betyder nämligen att om inte browsern man använder känner igen javascript-koden så fungerar det precis som tidigare.

När jag får tid och om jag orkar så ska jag pilla in koden för detta, men jag lovar inget om när det blir gjort.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Prioriteten

Har nu gjort så att det är meddelande-rutan som fokuseras istället, så problemet bör inte uppstå.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Funktion fixad

Okej, nu har jag lagt till ett litet javascript som kollar att man har ett ärende på svarssidor och att man har både ärende och inlägg när skapar en ny tråd.

Jag har även fixat något annat, utöver att meddelandefältet fokuseras, någon som kan upptäcka vad? =]
 
Top