Funderingar om Alien RPG

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Word - nuff said.

...vill dock tillägga att Alien 3 står mig varmt i hjärtat. 😁
Måste hålla med här! Gillar 3an, men bara första halvan. När det ”svabbas” så går allt åt skogen. Uppbyggnaden i första delen är ren magi. I synnerhet när Bishop kopplas upp och allt med Charles Dance.

Även 4an är en favorit! Ron Perlman är fantastisk, och ”kill me!” är otroligt starkt.

För övrigt är Alien RPG riktigt starkt som RPG, även om när jag körde det så var det en rejäl tröskel att ta sig in i settingen (då jag typ hade 0 koll på den). Man får ju ej heller mkt fr filmerna. Dock, kört väldigt lite sci-fi tidigare också, vilket troligen ej hjälpte (med all obligatorisk tech-lingo etc).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Det som jag tycker är coolt med Alien-rollspelet är att Andrew C. Gaska som har skrivit kampanjmaterialet alltså är den officiella "vaktmästaren" för Alien-universat. Det är han som har uppdraget och ansvaret att förvalta världen, inte bara för rollspelet utan för allt som har med Alien att göra.

Det är han som skrivit setting-bibeln för hela IP:t och som jag har förstått det är han den person i världen som har mest koll på Alien och mest tyngd att etablera settingen. Supercoolt att Fria Ligan fick med honom på tåget.

EDIT: Eller kanske Ridley Scott har mest tyngd för han gör ju fan vad han vill utan att tänka på settingen. :(

Här är länken till en podcast där han intervjuas, kul lyssning tycker jag.

 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
För mig finns det två "nivåer" av Alien-kanon. När jag ser filmerna så tycker jag det funkar bäst att inte tänka så mycket på vad som händer utanför dem – och jag vill absolut tänka mig att t.ex. xenomorfer inte påträffats en massa gånger utanför dem; jag tycker handlingen i filmerna vinner på att vara hyfsat unika händelser. Så då har jag en "begränsad" headcanon som bara består av filmerna och sådant man kan extrapolera direkt utifrån filmerna. Det kan t.ex. då mycket väl vara så att Weyland-Yutani är det enda stora rymdföretaget, åtminstone i film 1.

Sedan gillar jag samtidigt mycket från det expanderasde universat, framför allt Dark Horse-serierna tyckte jag mycket om. Jag har ingen aning om hur mycket av dem som är officiell kanon numera (jag misstänker ganska lite; de byggde ju vidare rätt ordentligt på Ripleys story och hade storskaliga invasioner av jorden och grejer…) men jag gillade dem ändå. Så det är väl den "större" nivån, där allt är mer utvecklat.

Kanske kan man se det lite som skillnaden mellan vad Lovecraft själv skapade, och hur senare författare och framför allt Chaosium byggde vidare och skapade struktur? Det finns ett värde i sån struktur, men inte alltid, ibland funkar det bättre att bara fokusera på det lilla.

Överlag har jag svårt att tänka mig hur man skulle gjort ett Alienrollspel som bara använde den begränsade kanonen, givet att man inte bara vill ha filmerna som äventyr utan vill att spelgrupper ska kunna hitta på eget och spela längre kampanjer. Så i just rollspelssammanhang är det helt rimligt att utgå från den bredare kanonen, så att säga. (Sedan hade jag önskat en variant där man bestämt lite mindre och kanske framför allt lämnat mer för spelgrupperna att utforska, utreda och lösa… Men då tycker jag ju egentligen att alla rollspel borde handla om mysterielösning också =) )
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
989
Location
Uppsala
Det som jag tycker är coolt med Alien-rollspelet är att Andrew C. Gaska som har skrivit kampanjmaterialet alltså är den officiella "vaktmästaren" för Alien-universat. Det är han som har uppdraget och ansvaret att förvalta världen, inte bara för rollspelet utan för allt som har med Alien att göra.
Riktigt coolt, visste jag inte. Bara genom att se antalet actual plays so märks de att spelet har lyckats.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Överlag har jag svårt att tänka mig hur man skulle gjort ett Alienrollspel som bara använde den begränsade kanonen, givet att man inte bara vill ha filmerna som äventyr utan vill att spelgrupper ska kunna hitta på eget och spela längre kampanjer. Så i just rollspelssammanhang är det helt rimligt att utgå från den bredare kanonen, så att säga. (Sedan hade jag önskat en variant där man bestämt lite mindre och kanske framför allt lämnat mer för spelgrupperna att utforska, utreda och lösa… Men då tycker jag ju egentligen att alla rollspel borde handla om mysterielösning också =) )
Håller verkligen med i detta. Personligen försöker jag ej minnas att Prometeus och Covenant existerar.

Samtidigt, när jag själv började spåna på egna äventyr så verkade mina tankar dras mot ”en svart sörja” och ”mutationer” eftersom de kunde bidra med oväntat soff för spelarna. Detta trots påståendet ovan.

Det var helt enkelt mer intressant för mig under skaparprocessen. Dock, slutligen lade jag ner det för jag tänkte ”vad förväntar sig spelarna?” och ”vad är syftet med spelet?”. Jag tror att Alien som rollspel gynnas av att man ”vet” (dvs går in foreshadowed) att Alien ska förekomma vid något tillfälle och att de är livsfarliga.

Det blev ingen sörja och kommer nog ej bli det om/när jag spelar igen.

(Med det sagt, så representerar jag en grupp som sagt ej vill minnas Prometeus mfl.)

För övrigt, en kort fråga till experterna där ute (@Pansarsvinet): Är ”den svarta sörjan” något som författarna bakom Alien hade tänkt från början? När man ser tex Prometeus mfl får man ju känslan det är en gigantisk efterkontruktion. Bla sedan försökt att verka ”sant” fr start mha den galet evokativa mumifierade kroppen de fann på LV426…
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,457
Location
Nirvana
Som jag har skrivit i flera andra trådar på det här forumet (tror jag) vill jag se Ripleys möten med xenomorpherna som exempel på vad som kan hända i settingen. Weyland-Yutani (och franchisens andra factions) bör rimligen ha upptäckt mycket annat också. Det är just det där möjliga andra som jag tycker är det verkligt intressanta. Historien från filmerna är ju redan berättad (även i ett antal böcker och seriealbum), så det blir i mina ögon tjatigt att dra samma grejer en gång till i rollspelet.

Naturligtvis handlar rollspelet, kanske i första hand, om varumärkesbyggande. Därför är det fullt begripligt att Gaska förvaltar monstrena och allt annat som folk känner igen från filmerna. Alltför vilda utflykter i det verkligt okända skulle förmodligen vara en dålig affärsidé. Men likväl det som jag personligen tycker är mest fantasieggande. Jag tänker mig att det borde kunna finnas mycket jävligare och märkligare varelser än xenomorphs.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Som jag har skrivit i flera andra trådar på det här forumet (tror jag) vill jag se Ripleys möten med xenomorpherna som exempel på vad som kan hända i settingen. Weyland-Yutani (och franchisens andra factions) bör rimligen ha upptäckt mycket annat också. Det är just det där möjliga andra som jag tycker är det verkligt intressanta. Historien från filmerna är ju redan berättad (även i ett antal böcker och seriealbum), så det blir i mina ögon tjatigt att dra samma grejer en gång till i rollspelet.

Naturligtvis handlar rollspelet, kanske i första hand, om varumärkesbyggande. Därför är det fullt begripligt att Gaska förvaltar monstrena och allt annat som folk känner igen från filmerna. Alltför vilda utflykter i det verkligt okända skulle förmodligen vara en dålig affärsidé. Men likväl det som jag personligen tycker är mest fantasieggande. Jag tänker mig att det borde kunna finnas mycket jävligare och märkligare varelser än xenomorphs.
Samtidigt öppnar ej rollspelet väldigt mkt för det? Men vi har konstnärlig frihet såklart och därför är ”den svarta sörjan” något att iaf spinna vidare på och ha en koppling till grundstoryn (iaf enligt kanon).

Vidare, följer vi kanon och Covenant så är (om jag förstår rätt) xenomorphen i Alien/Aliens designad av android-Fassbender; vilket torde göra den bland det absolut värsta vi kan tänka oss möta?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
989
Location
Uppsala
Som jag har skrivit i flera andra trådar på det här forumet (tror jag) vill jag se Ripleys möten med xenomorpherna som exempel på vad som kan hända i settingen. Weyland-Yutani (och franchisens andra factions) bör rimligen ha upptäckt mycket annat också. Det är just det där möjliga andra som jag tycker är det verkligt intressanta. Historien från filmerna är ju redan berättad (även i ett antal böcker och seriealbum), så det blir i mina ögon tjatigt att dra samma grejer en gång till i rollspelet.

Naturligtvis handlar rollspelet, kanske i första hand, om varumärkesbyggande. Därför är det fullt begripligt att Gaska förvaltar monstrena och allt annat som folk känner igen från filmerna. Alltför vilda utflykter i det verkligt okända skulle förmodligen vara en dålig affärsidé. Men likväl det som jag personligen tycker är mest fantasieggande. Jag tänker mig att det borde kunna finnas mycket jävligare och märkligare varelser än xenomorphs.
Det finna väl en text i början som säger typ att grunden i spelet ska handla om allt som är okänt och där vi teknologi och våra vapen och pengar inte spelar någon roll. Där är xenomorphs bara en väg att gå. Så helt klart att det vagt är öppet för allt möjligt som följer samma tema.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Själv gillar jag de fyra första Alien-filmerna, alltså även den av många ogillade Alien Resurrection. Bäst tycker jag dock att den första filmen är. Trivialt men lite kul påpekande: just idag är det 45 år sedan den hade premiär på bio.

Franchisen slirade bort sig en del med Prometheus och Covenant, men jag är försiktigt optimistisk inför både Romulus och den kommande tv-serien.
Samma här faktiskt. Jag anser att Alien 3 och Alien Ressurection får oförskämt mycket skit samtidigt som Prometheus och Covenant får oförtjänt lite skit angående hur jäkla långt ifrån de är de ursprungliga fyra filmerna. Det var efter Alien Ressurection som allting spårar ur och helt plötsligt handlar allt om att få veta så mycket som möjligt om våra älskade xenomorphs. Prometheus och Covenant är ok filmer i sig men i mitt tycke ska de inte vara kopplade till Alien-universat.

För min del vill jag veta så lite som möjligt angående xenomorphen, detta för att inte sabba illusionen av att det är en total mördarvarelse som ingen vet vart den kommer ifrån. Tanken är att man inte ska veta. Vart kommer den ifrån? Vi vet inte! Men vad är det för något?!? VI VET INTE! Men vi behöver springa fort som fan annars är vi körda!!! Alla filmer, böcker, serietidningar och annat som på ett eller annat sätt tar reda på eller luskar fram vart ifrån xenomorphen kommer samt vad xenomorphen faktiskt är för något förutom en rejäl mördarvarelse bidrar till att sabba hela andeväsendet av Alien.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Jag gillar ju både Prometheus och Covenant, men huruvida jag betraktar dem som del av exakt samma kontinuitet som övriga filmer varierar beroende på dagsform…

Det här med att ha en stel och stabil kanon funkar nog bra i en del franchises, men Alien tycker jag är en sån som, likt Marvel, mår bäst av att man håller flera tankar i huvudet samtidigt och tänker sig att gränserna mellan filmerna är lite suddiga. Typ som att det finns en canon per film och ibland överlappar de lite. Som att kopplingarna mellan dem mer är vibes än liksom hård kontinuitet.

(Det här passar ofta bättre, tycker jag, just med franchises där de bara hittat på allt eftersom. Jag tror inte ett ögonblick att de hittat på hela mythosen när första Alienfilmen skrevs liksom. SOm allra minst har det muterat kraftigt genom historien)
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Jag gillar ju både Prometheus och Covenant, men huruvida jag betraktar dem som del av exakt samma kontinuitet som övriga filmer varierar beroende på dagsform…

Det här med att ha en stel och stabil kanon funkar nog bra i en del franchises, men Alien tycker jag är en sån som, likt Marvel, mår bäst av att man håller flera tankar i huvudet samtidigt och tänker sig att gränserna mellan filmerna är lite suddiga. Typ som att det finns en canon per film och ibland överlappar de lite. Som att kopplingarna mellan dem mer är vibes än liksom hård kontinuitet.

(Det här passar ofta bättre, tycker jag, just med franchises där de bara hittat på allt eftersom. Jag tror inte ett ögonblick att de hittat på hela mythosen när första Alienfilmen skrevs liksom. SOm allra minst har det muterat kraftigt genom historien)
Förstå mig rätt. Jag kan också gilla Prometheus och Covenant under en bra dag. 😇 När jag läser vad du skriver har du kanske rätt. Att Prom och Cov tillhör kanon kan jag väl gå med på men det blir fel i mitt tycke när vi får det utbroderat vad xenomorphen är, vart den kommer ifrån och att den är tillverkad...av oss-isch. Whut? Nä det håller inte. Jag lär mig gärna mer om Weyland-Yutani, världen samt universum men lämna xenomorphen och dess mystik ifred.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Nu går kanske hjärnan på väl mkt högvarv, men när android-Fassbender designar xenomorphen, blir han en inomvärldslig H.R. Giger? Är Pro./Cov. metaberättelsen om Aliens tillkomst?
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Nu går kanske hjärnan på väl mkt högvarv, men när android-Fassbender designar xenomorphen, blir han en inomvärldslig H.R. Giger? Är Pro./Cov. metaberättelsen om Aliens tillkomst?
Inte alls tänkt på men jo...det blir han väl? Och ja, det är de väl? Eller? Kan någon annan som är bättre på dessa filmer ta vid?
 

Oscar Silferstjerna

Chewbaccas kusin
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,457
Location
Nirvana
Det finna väl en text i början som säger typ att grunden i spelet ska handla om allt som är okänt och där vi teknologi och våra vapen och pengar inte spelar någon roll. Där är xenomorphs bara en väg att gå. Så helt klart att det vagt är öppet för allt möjligt som följer samma tema.
Jo, det går att välja andra vägar än xenomorphs. Men nog är det väl just den vägen som finns i alla eller nästan alla utgivna produkter (jag har inte köpt allt)?

Resonerar man i termer av mythos - vilket blir relevant eftersom Lovecrafts ande vilar över Alien-franchisen - så tycker jag helt enkelt att den behöver bli något mer och något nyare än biomekaniska insektshumanoider med syrablod. The Engineers blev i mina ögon ett nerköp.
 
Last edited:

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
989
Location
Uppsala
Jo, det går att välja andra vägar än xenomorphs. Men nog är det väl just den vägen som finns i alla eller nästan alla utgivna produkter (jag har inte köpt allt)?

Resonerar man i termer av mythos - vilket blir relevant eftersom Lovecrafts ande vilar över Alien-franchisen - så tycker jag helt enkelt att den behöver bli något mer och något nyare än biomekaniska insektshumanoider med syrablod. The Engineers blev i mina ögon ett nerköp.
Skulle helt klart vara intressant att se något officiellt som viker av från Xenos. Just för att tryckta hårdare på detta och bredda lite för framtiden.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Inte alls tänkt på men jo...det blir han väl? Och ja, det är de väl? Eller? Kan någon annan som är bättre på dessa filmer ta vid?
Jag tänkte mer att för de som arbetat med Alienfilmerna är ju xenomorfen en skapelse av Giger, som i sin tur skapade konst mkt utifrån den mänskliga kroppen. Hade xenomorfen varit det den är om människan aldrig funnits? Troligen nej, och likväl är det nu även så inomvärldsligt nu genom android-Fassbender. Det är som att Pro/Cov utforskar metaberättelsen om hur xenomorfen kom att bli en del i filmerna, lika mycket som hur den utforskar att xenomorfen existerar inomvärldsligt. De korrelerar på något vis…

Dock, skyller alla dessa tankar på för rejäla mängder kaffe (också en svart sörja… 🤔). Får nog bli en promenad!
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
139
Location
Göteborg
Jo, det går att välja andra vägar än xenomorphs. Men nog är det väl just den vägen som finns i alla eller nästan alla utgivna produkter (jag har inte köpt allt)?

Resonerar man i termer av mythos - vilket blir relevant eftersom Lovecrafts ande vilar över Alien-franchisen - så tycker jag helt enkelt att den behöver bli något mer och något nyare än biomekaniska insektshumanoider med syrablod. The Engineers blev i mina ögon ett nerköp.
Jag hade också gärna sett något av detta! Sen att få det att kännas Alien… ja, det blir utmaningen, men Lovecraftiansk horror finns ju väldigt nära.

Men man kan även förstå skaparna bakom typ Engineers etc. Tycker det är ett tankeproblem man stöter på ofta vid världsbygge.

Exempel är ju Tolkienska varelser. Är alver, dvärgar och människor alla från aporna?
Tolkien löser det (väl?) med gudasång, men i Alien finns ju evolution.

Varför är mumien i skeppet så lik oss (vad det ser ut iaf) med två armar, två ben, 1 huvud etc? Samma med xenomorfen egentligen.

De löser ju det med Engineers (likt man redan gjort tidigare i bla Star Trek, även om anledningen där kanske var att svara varför ALLA utomjordingar var 100% lika människor oavsett hur långt man åkt) och dess svarta sörja.

Vet aldrig om man har 100% svar på varför sörjan tex hälls ut på jorden, men antar tex terraforming för Forerunners (Engineers) eller för att de är/var den ”optimala” organismen och på så vis koloniserade nya områden (även om det tog tid… människorna blev ju rätt lika dock).

Därmed har man ett svar på det, men känns som lågt hängande frukt och inget jag gillar.

Ska man gå utanför det lär man således behöva töja på ramarna en hel del. Kanske den lovecraftianska vägen med helt främmande organismer (annars tänker man kanske snabbt de också är ättlingar till Engineers)…
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Jag tänkte mer att för de som arbetat med Alienfilmerna är ju xenomorfen en skapelse av Giger, som i sin tur skapade konst mkt utifrån den mänskliga kroppen. Hade xenomorfen varit det den är om människan aldrig funnits? Troligen nej, och likväl är det nu även så inomvärldsligt nu genom android-Fassbender. Det är som att Pro/Cov utforskar metaberättelsen om hur xenomorfen kom att bli en del i filmerna, lika mycket som hur den utforskar att xenomorfen existerar inomvärldsligt. De korrelerar på något vis…

Dock, skyller alla dessa tankar på för rejäla mängder kaffe (också en svart sörja… 🤔). Får nog bli en promenad!
Haha nu blev det alldeles för mycket meta. Ja du behöver en kaffepromenad. 😁 😁 😇
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
294
Location
Helsingborg
Jo, det går att välja andra vägar än xenomorphs. Men nog är det väl just den vägen som finns i alla eller nästan alla utgivna produkter (jag har inte köpt allt)?

Resonerar man i termer av mythos - vilket blir relevant eftersom Lovecrafts ande vilar över Alien-franchisen - så tycker jag helt enkelt att den behöver bli något mer och något nyare än biomekaniska insektshumanoider med syrablod. The Engineers blev i mina ögon ett nerköp.
På vilket sätt ligger Lovecrafts ande över Alien-franchisen? Jag håller med om att The Engineers blev ett nerköp.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Jo, det går att välja andra vägar än xenomorphs. Men nog är det väl just den vägen som finns i alla eller nästan alla utgivna produkter (jag har inte köpt allt)?
Ja, som du var inne på tidigare så skulle det nog vara kommersiellt självmord av Ligan att göra ett Alien-rollspel som inte handlar om just aliens.

Jag tänker att om man inte vill ha aliens så finns det ju många andra sci-fi-spel att välja mellan, Coriolis, Traveller eller varför inte CthulhuTech om man vill åt Lovecraft-grejen (men det ges nog inte ut längre). Death in Space och Mothership också, tänker jag.

Så om man inte vill ha aliens i soppan, vad är det med den settningen som gör den intressant?
 
Top