Fundering. Vill du ha allt?

Vill du allt eller nöjer du dig med det som behövs för att spela?

• Jag vill ha allt till alla rollspel jag köper!

Votes: 7 6.6%
  • Jag vill ha allt till några utvalda rollspel jag köper!

Votes: 56 52.8%
  • Jag nöjer mig med det jag kommer att använda!

Votes: 43 40.6%
  • Jag äger inga rollspel!

Votes: 0 0.0%

• Total voters
    106
Njäää. Det var allt som släpptes i handeln för rollspelet, från Titan. Var man medlem i Svenska D&D-förbundet fick man också Harondirs hemlighet, medlemskort och klistermärken.

Från förbundet kunde man också beställa en bunt kringutrustning som fler klistermärken. Övriga grejer man kunde beställa kan man nog räkna bort som hexagonblock, tennfigurer, Legend och sånt.

Det gavs ut 6 solo-äventyrsböcker under D&D-tiden där jag inte har alla, men några hade AD&D som varumärke och några D&D. De gavs ut av Wahlströms och fanns i bokhandlar och kunde beställas från D&D-förbundet.
Jag övervägde faktiskt att peka på våra bonus-grejer, men det kändes lite fusk. Dock går det att komplettera med Harondirs hemlighet så här i efterhand via drivethrurpg.com. :)

Böckerna från Wahlströms vill jag helst glömma. Jag avrådde dem från att ge sig på Endless Quest-serien, men givetvis började de med dem ändå och gav ut två av dem... utan någon större framgång. Trots de häftiga titlarna (King's Quest blev Människoåtarnas rike). Originalen är visserligen från TSR, men jag tvekar att kalla dem en del av D&D på svenska.

Min fundering var nog om det finns någon svensk som bara har ett ex av varje bok.
Då beror det på vad man kallar bok. Kan tänka mig att nån svensk har alla hårdinbundna rollspelsböcker från AD&D till D&D 5.5 och Rules Cyclopedia från original-D&D och alla mjukinbundna dito. Men det plus alla häftade moduler och alla böcker som kom i lådor är osannolikt.

Det verkar inte finnas nån svensk som offentligt trätt fram som äger en komplett, eller snudd på komplett samling i alla fall. För allt jag vet kan jag vara närmast med 452 rollspelsprodukter (inte inräknat tidningar, figurer, romaner) av ungefär 1230.

Det är inte svårt att få ihop en komplett D&D-samling, bara dyrt och än mer så om man vill ha tag på sällsynta varianter av vissa äventyr eller ha allt i bra skick. De få sällsynta tillbehör som bara dyker upp till försäljning nån gång per decennium är det enda svåra.
Hälften kanske man skulle kunna köpa rakt av från Nobleknight.com nu, andra grejer kan man få vänta några år innan de kommer in.

Jag ville ha allt ett tag. Sen nej... sen ville jag nyligen ha allt till Mutant 2089 och nu har jag det ;) men annars, nej oftast inte. Till Svärdets sång vill jag det så klart. Så om någon sitter på en tygkarta till grundspelet som ni vill bli av med, slå mig en signal!

Vill ofta ha allt eftersom jag har lätt att få fomo och dras lätt med i forum hype.

Men jag har tränat mig och lärt mig att det klingar av när det slutade pratas om det. Nu är nog det enda som skulle vara ett direkt köp är något med Mutant tror jag. Resten skulle jag ta en funderare på först. Jag har också börjat tycka att det är roligt att köpa saker fysiskt igen. Bläddra lite och välja ut det jag vill ha.Om jag hade en aktiv grupp hade jag nog köpt mer så att jag alltid hade ett par alternativ för nästa kampanj.

Back