Fundering. Vill du ha allt?

Vill du allt eller nöjer du dig med det som behövs för att spela?

• Jag vill ha allt till alla rollspel jag köper!

Votes: 3 5.0%
  • Jag vill ha allt till några utvalda rollspel jag köper!

Votes: 32 53.3%
  • Jag nöjer mig med det jag kommer att använda!

Votes: 25 41.7%
  • Jag äger inga rollspel!

Votes: 0 0.0%

• Total voters
    60
Jag har absolut tendensen. Jag får för mig att ett spel som ingår i en serie är inkomplett om jag inte har hela samlingen.

På senaste åren har jag använt den impulsen för att motivera mig att rensa ut spel istället för att komplettera samlingen, för de spel jag äger som går att ha en serie av är inte spel jag är så sugen på att spela. Undantag för några spel jag tycker är lite mysiga att ha kompletta (mutant år noll och Kult DL, så inte några hyllmeter där heller)

Men är inte bokhyllor nästan alltid samlarbeteende? 95% av min bokhylla är böcker som aldrig kommer läsas igen. De står där för att de påminner mig om något, jag blir glad av att se dem och det säger nånting om mig att det är de här böckerna jag valt ut. Jag kan intala mig att jag äger dem för att jag ska kunna låna ut dem nån gång eller för att barnen kommer vilja läsa dem eller för att jag ska läsa dem igen, men om det inte var för samlandet så hade biblioteket kunnat fylla den funktionen fullt tillfredställande.

Jag måste inte ha allt.

Men samtidigt tänker jag inte ens tanken ”kommer jag spela det här”. Jag köper böcker som verkar kul, är vackra och som jag tror blir kul att läsa.

Om jag framöver spelar: dunder.
Om inte: spelar ingen som helst roll, då har jag bläddrat, läst och tittat på dem. Det drabbar ingen fattig.

Vissa spel samlar jag allt till. Vissa samlar jag till en viss punkt och slutar sedan tvärt.

Exempelvis The One Ring samlar jag allt till. Till Trudvang har jag nästan allt. Trail of Cthulhu samlade jag allt till först, men vid en viss punkt sa jag stopp. Gamla Mutant Chronicles samlade jag mer eller mindre allt till, men det nyare MC från Mophidus satte jag stopp direkt när endast grundboken konverterades till Savage Worlds (det fick räcka med pdfer). Conan 2d20 har jag alla böckerna till (även om jag egentligen har väldigt svårt för systemet och den "trogna" setting infon var minst sagt medioker eller rent av falsk marknadsföring). Conan d20 från Mongoose var väldigt plottrig i användbarhet om man spelar andra system så höll mig till några specifika böcker. CoC hade vissa specifika moduler jag samlade tills jag såg mig själv som klar. Barbarians of Lemuria plockar jag upp olika varianter av till och från osv. Olika OSR spel eller PoD från drivethru av TSR katalogen plockar jag upp sporadiskt. M.m.

Så samlat kan man säga att jag gjort. Men jag har försökt lägga band på mig själv och fokusera. Ett tag ville jag exempelvis samla nästan alla spel som släpptes på svenska tills jag insåg att det blir en jäkla massa saker man egentligen inte alls är intresserad av att spela. Just nu är det mest fokus på komplettering av ett fåtal spel. Man kan säga att jag redan har det mesta jag är intresserad av rörande rollspel och snarare fokuserat på samlande inom andra hobbies. Ett tag var brädspel något jag fokuserade på men det har jag egentligen lagt ner nu. Musik och TV-spel var en annan stor grej ett rätt lång tid, men på senare tid har det mest varit anime och lite manga. När man kommit till en viss punkt är det rätt skönt att lägga ner och mest fokusera på det man redan har. Det är känns lite befriande att under månaden ha som enda mål att köpa nästa volym av Berserk och inget annat.

Last edited:
Hur förhåller du dig till detta fenomen?
När jag handlar med hjärnan köper jag endast grundböcker/-boxar. För det är allt jag någonsin använder. Såna här köp kan jag göra av historiskt speldesignintresse eller för att spela specifika spel — mer sånthär när jag faktiskt spelar lite mer aktivt.

När jag köper för att något låter coolt, ballt, eller tufft, då vill jag ha allt. Generellt blir det mer av det köpandet när jag har mer disponibla pengar än jag borde, eller när jag inte spelar lika mycket rollspel.

Jag köper ju väldigt lite för att faktiskt spela… Det här är spel jag har en komplett samling av eller strävar efter att ha kompletta:
  • Mutant Chronicles, alla versioner
  • Alien
  • Blade Runner
  • Coriolis
  • Kult
  • Gemini
  • Mutant City Blues
  • Oktoberlandet
Påbörjade men övergivna samlingar:
  • GURPS (Herregud hur tänkte jag här)
  • Trinity/Aberrant
Andra spel (typ Trails, CoC osv) köper jag mest enstaka böcker till, men jag har liksom ingen alls drift att skapa en komplett CoC-samling eller så.

Jag föredrar egentligen spel som slutat ges ut. Då kan man ju liksom bli klar med sin samling. Mutant Chronicles till exempel – jag har nu allt som kom till 1e/2e på svenska och allt som kom till 3e på engelska (tror jag); då kan jag känna mig klar – åtminstone tills jag får för mig att skaffa alla 1e/2e-böckerna på engelska också. Gemini var en annan ganska lätt samling. Men t.ex. Coriolis och framför allt Alien kräver ju att man fortsätter hålla koll på nya släpp…

Om jag ska motivera mitt köpande annat än "för att tillfredsställa hoarder-tendensen" så brukar jag hävda att jag köper grejer för research… Inspiration till mina egna spel.

Jag vill gärna ha kompletta samlingar för sånt jag gillar eller är nyfiken på. Men jag har en egen värdering av vad jag tycker saker ”borde” kosta och köper sällan sånt jag tycker har överpriser.

För 20 år sen kompletterade jag samlingen med massor av saker man hittade till vrakpriser. Så jag har en föreställning om att jag senare kan köpa saker mycket billigare begagnat och att jag har all tid i världen. Nu funkar ju inte riktigt marknaden så längre.

Det gör att jag kanske köper en del saker lite dyrare (men ändå på reor och liknande) för att jag senare ska slippa leta efter dem begagnat och dras in i budkrig när de väl dyker upp.

ToR är ett bra exempel. Första utgåvans tillbehör tyckte jag var för dyra, och dem saknar jag i princip helt, vilket såklart stör mig. Så nu köper jag allt som kommer till andra utgåvan även om jag egentligen tycker de är lite för dyra. Men i gengäld slipper jag ju risken för sjuka tradera- och ebaypriser plus att jag nu vet att skicket är perfekt. Snålhetsvarianten av Fomo helt enkelt.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Till mina favoritspel skulle jag vilja ha allt men jag har än så länge inte sett att allt som getts ut varit av den kvalitet som jag anser produkterna skulle ha. Varför jag väljer ut vilka supplement som jag införskaffar. Helst hade jag dock sett att grejorna som släpps alltid höll lika hög kvalitet.

Hur förhåller du dig till detta fenomen?

Jag vill inte ha allt...eller...vill ha... Hmm, jag kan tänka mig allt om jag får utrymmet för det.

Jag funkar lite såhär: Jag samlar ju på allt TSR gett ut i rollspelsväg, men jag behöver inte alla varianter på äventyr som gavs ut i flera versioner, inte ens nyutgåvor där de uppdaterats till andra utgåvor. Men jag köper dem om de dyker upp billigt. (Billigt på riktigt, inte billigt med tanke på retrospels priser idag.) Några få undantag finns, exempelvis vill jag ha alla huvudsakliga versioner av alla hårdinbundna böcker och alla boxar TSR gav ut så jag har exempelvis tre versioner av Monstrous Compendium till AD&D 2nd ed och letar fortfarande efter de tre sista hårdinbundna jag saknar till vettiga prier. Inte lika hardcore som de som samlar olika tryckningar av alla 1st edition Dungeon Master's Guide exempelvis, men säkerligen mer än många andra samlare.

Om jag kommer långt i en produktlinje så får jag en känsla av att jag borde få den komplett, om det är mindre än 10 saker kvar. Men min entusiasm för linjen påverkar vilka priser jag kan tänka mig betala.

Det här gäller alla saker jag samlar på. De flesta saker vill jag bara ha det som verkligen tilltalar mig, för några få saker vill jag ha allt enligt stipulationen i andra stycket. (Vill ha alla X-Men-relaterade serier, men inte allt Marvel och inte återtryck och samlingsalbum om jag har originalen. Vill ha alla original-Star Warsfigurer men inte alla som släppts, eller alla tillbehör som skepp och sånt.)

Specifikt när det gäller rollspel brukar jag vara nöjd med att bara ha en grundbok och för en hel del av mina spels extraböcker så är det saker jag fått, följt med i ett paket eller varit väldigt billigt. Det är bara 23 av mina 70-nåt rollspel som jag verkligen ville eller vill ha fler saker till.

Sen finns det kanske 100 till rollspel jag blivit intresserad av och vill ha över åren som inte blivit av än och om jag vill ha nåt mer till dem vet jag inte än. Skulle jag känna till fler så skulle antalet vara högre men majoriteten av min kunskap gäller åren 77-99.

Och sen vill jag ju ha nästan alla världens fantasyrollspel för jag gillar genren så mycket och jag brukar få en kick av inspiration av att läsa dem. De som är på språk jag inte förstår vill jag bara ha om de har snygga bilder.

Jag avstår från att rösta eftersom jag å ena sidan långt ifrån är någon komplettist, å andra sidan aldrig riktigt förstått "jag köper bara det jag använder"-resonemanget. Jag köper det jag tycker verkar kul och intressant. Det är oftast grundböcker men men inte alltid.

Back