Fundering D&D 5e

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Håller med i vad du säger. Men enligt mig när du byter sak du har i handen så manipulerar du två ting. Eller för den delen skall plocka upp något ur rycksäck.

Men som jag skrev till svumpy. Vi har en generös GM och det är bara jag i gruppen som har denna åsikt.
Husregel jag alltid har kört med: om du SLÄPPER vad du har i handen för att plocka upp något annat (eller dra vapen) är det EN handling.

Tar du hand om / stoppar ner ett föremål för att ta fram ett annat är det TVÅ handlingar.

Så risken är att du blir av med vad du släppt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Visst är det en smakfåga och smaken är, som bekant, olika. Vissa mixar faller en bara inte i smaken. Jag gillar, till exempel, både laktrits och öl, så jag var tvungen att prova systemets lakritsöl... men, nej. 🤮

Om du störs av speligheten, förstår jag fullständigt att du inte trivs med D&D. Jag gör det (inte just 5e, bara), för det ger mig precis lagom mycket spelighet i mitt rollspel. Intressanta taktiska val som avgör vad som händer (tillsammans med den där förbaskade tärningen, som aldrig gör som jag vill) är precis min tekittel. Att däremot gå så långt som till att spela Gloomhaven (ett brädspel som försöker vara ett rollspel), passar mig inte alls. Ändå är det nummer ett på Boardgamegeek sedan lång tid tillbaka. Olika smak, helt enkelt.
Ja så är det ju alla finner ju sitt roliga på olika sätt , jag gillar också lakrits och öl men att kombinera dom två låter inget vidare . Jag är en firm beliver att öl skall smaka öl och när man blandar in frukter och bär och godis i ölen så förstör man ölen 🤮.

Något som däremot alltid varit en större petpeeve för mig när det kommer till DnD är att 99'9% av alla spelgrupper jag spelat med skiter i spell Components . DM har låtit min och andras magiker kasta spells helt utan krav på Components det för mig är betydligt mer game breaking att jag kan gå runt och kasta magi så länge jag har spellslots helt utan krav på nån form av pris för magin samma sak med obtaining new spells du är ute och äventyrar och stiger i level och pang boom så har du bara nya spells helt utant att behöva studera samma sak med andra klassers förmågor pang boom så bara du kan massa class förmågor utan att ha tränat .

Det för mig är betydligt mer realism brytande än att få använda en free action till att byta vapen .
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Något som däremot alltid varit en större petpeeve för mig när det kommer till DnD är att 99'9% av alla spelgrupper jag spelat med skiter i spell Components . DM har låtit min och andras magiker kasta spells helt utan krav på Components det för mig är betydligt mer game breaking att jag kan gå runt och kasta magi så länge jag har spellslots helt utan krav på nån form av pris för magin
Det är ju lite tradition med Spell Components i D&D, det håller jag med om. Samtidigt tycker jag att det är lite pilligt att hålla ordning på mitt uppe i en strid. I Dunder&Drakar finns det inga Spell Components för magikerns talanger (trollformler). Däremot finns det för ritualer och även om de kan kastas utan komponenter, blir det väldigt riskabelt att göra så.

samma sak med obtaining new spells du är ute och äventyrar och stiger i level och pang boom så har du bara nya spells helt utant att behöva studera samma sak med andra klassers förmågor pang boom så bara du kan massa class förmågor utan att ha tränat .

Det för mig är betydligt mer realism brytande än att få använda en free action till att byta vapen .
En klassisk diskussion. Hur mycket down-time skall vi spela ut och hur mycket skall vi bara anta händer i bakgrunden? Jag förmodar att ingen spelar ut hur rollfiguren går på toaletten, till exempel. I gamla AD&D kostade det både tid och pengar att träna upp sig till nästa grad, men det har försvunnit i senare versioner. Om spelgruppen tycker det är kul, så varför inte lägga till det?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En klassisk diskussion. Hur mycket down-time skall vi spela ut och hur mycket skall vi bara anta händer i bakgrunden? Jag förmodar att ingen spelar ut hur rollfiguren går på toaletten, till exempel. I gamla AD&D kostade det både tid och pengar att träna upp sig till nästa grad, men det har försvunnit i senare versioner. Om spelgruppen tycker det är kul, så varför inte lägga till det?
Vad jag menar är ju mer att nu plöjer ni igenom den onde nektomantikerns grotta och nu har ni dödat en semiboss så nu stiger ni i level så mitt i äventyret utan downtime fortfarande i grottan så får ni nya spells och förmågor innan ni face off med nekromantikern. Kan man bend the confines of reality i det fallet så tycker jag inte steget är långt till att låta dom få använda en free action till att byta vapen.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Vad jag menar är ju mer att nu plöjer ni igenom den onde nektomantikerns grotta och nu har ni dödat en semiboss så nu stiger ni i level så mitt i äventyret utan downtime fortfarande i grottan så får ni nya spells och förmågor innan ni face off med nekromantikern. Kan man bend the confines of reality i det fallet så tycker jag inte steget är långt till att låta dom få använda en free action till att byta vapen.
Jag är en sådan där tråkig människa här känner jag, om jag får som jag vill såväl som spelare och spelledare så går du inte upp i lvl (även om du har tillräckligt mycket XP) förrän du fått tillfälle att befinna dig på en trygg plats där du har tid att lära dig bemästra dina nya färdigheter.

Så tråkig är jag som SL om jag får bestämma, nu blir jag i regel omkullröstad på denna punkt men jag har kört med den regeln och då har DT blivit mer intressant och en mer given del av spelet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är en sådan där tråkig människa här känner jag, om jag får som jag vill såväl som spelare och spelledare så går du inte upp i lvl (även om du har tillräckligt mycket XP) förrän du fått tillfälle att befinna dig på en trygg plats där du har tid att lära dig bemästra dina nya färdigheter.

Så tråkig är jag som SL om jag får bestämma, nu blir jag i regel omkullröstad på denna punkt men jag har kört med den regeln och då har DT blivit mer intressant och en mer given del av spelet.
Så har jag också kört dom gånger jag varit DM att du kan inte levla upp förens du är i säkerhet och har tid att göra så samt du kan inte lära dig nya spells förens du är i en stad där det finns ett magikergille .
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Husregel jag alltid har kört med: om du SLÄPPER vad du har i handen för att plocka upp något annat (eller dra vapen) är det EN handling.
Hmm... så magiker måste tillbringa en runda med att plocka fram ingrediensen innan de får kasta en besvärjelse? Intressant balansering, när en krigare dragit sitt svärd har de ett svärd i handen resten av striden (om inget tokigt händer), medan en magiker måste tillbringa en runda med att förbereda ingrediensen varje gång de vill kasta en besvärjelse.

Jag tror jag gillar det!

(Fast vet inte om jag kommer köra med det i just 5e).
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Hmm... så magiker måste tillbringa en runda med att plocka fram ingrediensen innan de får kasta en besvärjelse? Intressant balansering, när en krigare dragit sitt svärd har de ett svärd i handen resten av striden (om inget tokigt händer), medan en magiker måste tillbringa en runda med att förbereda ingrediensen varje gång de vill kasta en besvärjelse.

Jag tror jag gillar det!

(Fast vet inte om jag kommer köra med det i just 5e).
Nej, de kan dra fram direkt. Men inte om de först måste lägga undan något annat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Nej, de kan dra fram direkt. Men inte om de först måste lägga undan något annat.
Nu hänger jag inte med. Menar du att just magiker behöver inte lägga sin handling på att dra fram en ingrediens, medan en krigare måste lägga sin handling på att dra fram en kniv? Känns lite märkligt i så fall, då en kniv borde kunna vara minst lika lättillgänglig.

Eller menar du i bemärkelsen att man kan göra en gratis handling utöver sin vanliga handling?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Nej, att stoppa undan något först kostar. Att dra fram något lättillgängligt kostar inget, inte heller att släppa något rätt ner på marken.
Ah okej, då missförstod jag dig helt och hållet bara =)

Fast jag gillade fortfarande det jag trodde att du sa först... tål att tänkas vidare på för min del.
 
Top