Fundering D&D 5e

Tayfon666

Veteran
Joined
31 Aug 2021
Messages
14
Jag och några kamrater kör D&D och är inte helt överens vad man kan göra utan att "förlora" sin spelrunda.
Alltså när man byter från när stridsvapen till avstånd eller om man vill göra något annat än att strida, tex tända en fackla eller liknande.

Jag tycker att man antingen anfaller eller byter vapen/tar fram utrustning.
Sen är din runa över. För flyttning och liknande inte medräknat då.

Hoppas ni förstår funderingen
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
I reglerna står det att vid anfall kan du dra ditt vapen som en del av attacken. Så där är RAW att du har möjlighet att dra fram ditt vapen och anfalla på en runda. Kika sidan 190 PhB.

Övriga exempel är jag osäker på, där får det vara upp till spelledaren även om jag tillåtit en spelare att byta vapen utan att det påverkar spelarens action (jag kan vara generös här men det beror på vilken känsla du vill få fram i spel).

Exemplen som nämns skriver att du kan öppna en dörr utan att det påverkar din action liksom du kan dra ett vapen utan att det påverkar din action. Så du kan dra vapen och slå samma runda eller öppna en dörr och slå samma runda utan att det påverkar din action.

Red: Jag skulle vilja säga att det landar lite i frågan om vilken känsla som skapas i spel? Vad är spelgruppen ute efter att återspegla i fiktionen genom striden.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Jag tycker reglerna är rätt tydliga: du kan manipulera ett föremål gratis i din runda: dra ett svärd, plocka upp en fackla, stänga en dörr, etc. Vill du göra mer så måste du använda Use an Object-handlingen, vilket ju utesluter andra handlingar.

Notera att dricka en trolldryck är ett undantag, den kräver allti Use an Object.
 

Tayfon666

Veteran
Joined
31 Aug 2021
Messages
14
I reglerna står det att vid anfall kan du dra ditt vapen som en del av attacken. Så där är RAW att du har möjlighet att dra fram ditt vapen och anfalla på en runda. Kika sidan 190 PhB.

Övriga exempel är jag osäker på, där får det vara upp till spelledaren även om jag tillåtit en spelare att byta vapen utan att det påverkar spelarens action (jag kan vara generös här men det beror på vilken känsla du vill få fram i spel).

Exemplen som nämns skriver att du kan öppna en dörr utan att det påverkar din action liksom du kan dra ett vapen utan att det påverkar din action. Så du kan dra vapen och slå samma runda eller öppna en dörr och slå samma runda utan att det påverkar din action.

Red: Jag skulle vilja säga att det landar lite i frågan om vilken känsla som skapas i spel? Vad är spelgruppen ute efter att återspegla i fiktionen genom striden.
Att dra vapen och anfalla är jag helt med på. Även att öppna dörr är jag med på. Tycker det ingår i förflyttnings delen så att säga.

Det är mer i själva striden jag tänker på. Och hittar inget i boken som varken styrker eller dementerar min åsikt i saken.
Sen är jag 1 av 5 som har denna åsikt och jag är helt med på att bli nedröstat i gruppen. =)

Och våran DM/GM är också generös när det gäller att få spelet att flyta.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Att dra vapen och anfalla är jag helt med på. Även att öppna dörr är jag med på. Tycker det ingår i förflyttnings delen så att säga.

Det är mer i själva striden jag tänker på. Och hittar inget i boken som varken styrker eller dementerar min åsikt i saken.
Sen är jag 1 av 5 som har denna åsikt och jag är helt med på att bli nedröstat i gruppen. =)

Och våran DM/GM är också generös när det gäller att få spelet att flyta.
PhB 190 säger att det är handlingar du gör i strid utan att det påverkar din action för att anfalla för att förtydliga.
 

Tayfon666

Veteran
Joined
31 Aug 2021
Messages
14
Jag tycker reglerna är rätt tydliga: du kan manipulera ett föremål gratis i din runda: dra ett svärd, plocka upp en fackla, stänga en dörr, etc. Vill du göra mer så måste du använda Use an Object-handlingen, vilket ju utesluter andra handlingar.

Notera att dricka en trolldryck är ett undantag, den kräver allti Use an Object.
Håller med i vad du säger. Men enligt mig när du byter sak du har i handen så manipulerar du två ting. Eller för den delen skall plocka upp något ur rycksäck.

Men som jag skrev till svumpy. Vi har en generös GM och det är bara jag i gruppen som har denna åsikt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Vi körde så att du alltid kan släppa det du håller i händerna och köra din item action för att dra nästa grej. Men det har ju konsekvensen att det du släppte ligger på marken och blir extra bökigt att byta tillbaka till om du rör på dig.

Tycker det blev en bra kompromiss.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Vi körde så att du alltid kan släppa det du håller i händerna och köra din item action för att dra nästa grej. Men det har ju konsekvensen att det du släppte ligger på marken och blir extra bökigt att byta tillbaka till om du rör på dig.

Tycker det blev en bra kompromiss.
Det här var ett väldigt bra förslag, den lånar jag med mig :)
 

Tayfon666

Veteran
Joined
31 Aug 2021
Messages
14
Vi körde så att du alltid kan släppa det du håller i händerna och köra din item action för att dra nästa grej. Men det har ju konsekvensen att det du släppte ligger på marken och blir extra bökigt att byta tillbaka till om du rör på dig.

Tycker det blev en bra kompromiss.
Har föreslagit det till gruppen. Men dom är inte riktigt med på det tåget. Kan visserligen bero på att kockan var mycket och vi hade kört några timmar. Kanske används nästa gång.

Och det är en mycket bra och logisk kompromiss.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,993
Location
Ett häxkräl
Vi körde så att du alltid kan släppa det du håller i händerna och köra din item action för att dra nästa grej. Men det har ju konsekvensen att det du släppte ligger på marken och blir extra bökigt att byta tillbaka till om du rör på dig.

Tycker det blev en bra kompromiss.
Jo, vi kör så också.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Att dra ett vapen kräver inte en separat handling inte heller att plocka upp ett tappat vapen kräver en separat handling ej heller att byta mellan två olika vapen . Svaren på detta finns under "Interacting with Objects Around You" sidebar on page 190 in the Player's Handbook (PHB): You can also interact with one object or feature of the environment for free, during either your move or your action.
Här är några exempel på vad du kan göra i samband med din move action
  • Byta vapen .
  • dra/hölstra ett vapen
  • Plocka upp ett tappat vapen
Notera dock att du endast får interagera med ett objekt per runda utan att spendera en handling (p. 190, Other Activities on Your Turn, PHB).

Detta betyder att du kan dra eller hölstra ett vapen eller byta till ett annat vapen i samband med din move handling eller attack handling men skulle du utföra båda sakerna i samma runda så måste du använda en use object handling eller ha Dual Wielder Feat (p. 165, Feats, PHB).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Att dra ett vapen kräver inte en separat handling inte heller att plocka upp ett tappat vapen kräver en separat handling ej heller att byta mellan två olika vapen . Svaren på detta finns under "Interacting with Objects Around You" sidebar on page 190 in the Player's Handbook (PHB): You can also interact with one object or feature of the environment for free, during either your move or your action.

Notera dock att du endast får interagera med ett objekt per runda utan att spendera en handling (p. 190, Other Activities on Your Turn, PHB).

Detta betyder att du kan dra eller hölstra ett vapen eller byta till ett annat vapen i samband med din move handling eller attack handling men skulle du utföra båda sakerna i samma runda så måste du använda en use object handling eller ha Dual Wielder Feat (p. 165, Feats, PHB).
"Byta vapen" finns inte med på listan på sidan 190. Att byta vapen är definitivt att interagera med två olika föremål, inte ett. Så det är fritt att stoppa undan det vapen man håller i, men det kostar din Action att plocka fram ett nytt.
Sedan är idén med att man kan bara släppa greppet om sitt vapen utan att det räknas som att interagera med det bra. Även om det inte är uttryckt i reglerna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Så kör vi med. Kul om det ligger lite kastade vapen och sköldar på marken som fienden kan plocka upp och använda =)
Hade önskat mig ett system som blir mer som de helt galna fältslagen i typ Braveheart. Ditt svärd fastnar i bröstet på mook #1, du tar mook #1s spjut och kastar i ögat på mook #2, plockar upp din kniv, etc. etc. Total dynamik och vapen som verktyg istället för ägodelar.

Totalt orelaterat till tråden. Men ballt hade det varit!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
"Byta vapen" finns inte med på listan på sidan 190. Att byta vapen är definitivt att interagera med två olika föremål, inte ett. Så det är fritt att stoppa undan det vapen man håller i, men det kostar din Action att plocka fram ett nytt.
Sedan är idén med att man kan bara släppa greppet om sitt vapen utan att det räknas som att interagera med det bra. Även om det inte är uttryckt i reglerna.
Jag läste You can also interact with One object or feature for free during your move or action . Jag antar att det är en tolkningsfråga om man kan väva in att byta vapen ingår i det ?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Jag läste You can also interact with One object or feature for free during your move or action . Jag antar att det är en tolkningsfråga om man kan väva in att byta vapen ingår i det ?
Hur tänker du att "One object" kan tolkas till att stoppa undan ett vapen och dra ett annat? Om man nu inte drar samma vapen igen. :p
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hur tänker du att "One object" kan tolkas till att stoppa undan ett vapen och dra ett annat? Om man nu inte drar samma vapen igen. :p
Jadu det vet jag inte haha 🤣.

Saxat ifrån en tråd om just detta



"Mearls has said in tweets that you're OK to use your free action to swap weapons rather than spend your action to draw and stow. That the intent here was to curb over use and also to not burn you on the action economy to swap weapons"





Tyvärr går inte hela konversationen att komma åt då jag inte har Twitter samt att konversation är ganska gammal
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Notera att du inte både kan sätta på dig din sköld (som du säkert inte går runt med om ni t ex bara är ute och går på en väg) och dra ett vapen gratis - vill du göra båda så kostar det en action.

Übereil
 

Tayfon666

Veteran
Joined
31 Aug 2021
Messages
14
Hade önskat mig ett system som blir mer som de helt galna fältslagen i typ Braveheart. Ditt svärd fastnar i bröstet på mook #1, du tar mook #1s spjut och kastar i ögat på mook #2, plockar upp din kniv, etc. etc. Total dynamik och vapen som verktyg istället för ägodelar.

Totalt orelaterat till tråden. Men ballt hade det varit!
Gillar idén. Och för egen del tycker jag att den tanken passar in. Är ju inte ett helt orealistisk händelseföljd. Kanske inte så trolig. men ändå. Man skulle definitivt känna sig som en hjälte eller bara så j...a grym.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Hade önskat mig ett system som blir mer som de helt galna fältslagen i typ Braveheart. Ditt svärd fastnar i bröstet på mook #1, du tar mook #1s spjut och kastar i ögat på mook #2, plockar upp din kniv, etc. etc. Total dynamik och vapen som verktyg istället för ägodelar.

Totalt orelaterat till tråden. Men ballt hade det varit!
Visst var det så i gamla RQ2 att vid en Impale fastnade vapnet i motståndarens kropp? Jag har ett svagt minne av att ha upplevt nästan det du beskriver.
 
Last edited:
Top