Nekromanti Fummelregeln - Ett Misslyckande

PubisFlarup

Veteran
Joined
5 Dec 2002
Messages
50
Location
Tidaholm
Dessa fummel, är de inte skrattretande.

Exempel:
"Bultar Ben II" kommer med sitt ultra tunga armborst på 22 kg, först avfyrar han en projektil på ett mål 5 meter bort, och pilen traffar. Men nu laddar han om och dra i väg en mot ett mål som är orealisktiskt långt bort (säg typ 600 meter) i och med att detta är mycket längre bort så är det större risk att han fummlar. Tärningarna rullar och FUMMLET är ett faktum! Ben har nu en pil i benet och kommer förmodligen att stendö av infektion inom en snar framtid.

Altså sikta inte på mål längre än 50 meter bort för då kommer ni antingen skjuta er i benet, bryta av armborstet, skjuta av strängen eller helt enkelt trassla in er i kläderna!

DÄRFÖR har vår grupp avfärdat denna meningslösa regel med fummel för avståndsvapen, låt mig dock påpeka att reglerna för närstrid funkar bra.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Exempel:
"Bultar Ben II" kommer med sitt ultra tunga armborst på 22 kg, först avfyrar han en projektil på ett mål 5 meter bort, och pilen traffar. Men nu laddar han om och dra i väg en mot ett mål som är orealisktiskt långt bort (säg typ 600 meter) i och med att detta är mycket längre bort så är det större risk att han fummlar. Tärningarna rullar och FUMMLET är ett faktum! Ben har nu en pil i benet och kommer förmodligen att stendö av infektion inom en snar framtid."


Enkelt att ändra. Gör som i gamla Star Wars istället. En fumlad handling där är inte "fummel" per se - det är istället en "komplikation", vilket innebär att någonting oväntat händer, om SL så önskar. En förlupen skäkta utlöser en lavin, en fågel flyger ivägen för skottet, en plötslig och oväntad kastvind lyfter pilen så att den faktiskt når fram. Så kan din karaktär fortsätta bulta ben, brosk eller vad han vill istället för att ligga döende på marken... :gremwink:

/Björn

"Han får begravas i jorden, där jag slipper se honom..."
--Nyub Snunb uttalar sig om en fallen kamrat
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En annan strök Eons fummelregler (och därmed regeln för automagiskt misslyckande) för länge sedan, då de effektivt omintetgör alla sannolikheter att lyckas med någonting svårt, hur bra man än är. Vilket osökt för tanken till draken Verduhrakh tex, som enligt utsago kan höra alla samtal i kungliga slottet. Hur f-n gör han det om han misslyckas så fort han slår för HÖR? Ponera att Verduhrakh har HÖR 35, och vill slå för att höra alla diskussioner i slottet - Ob10T6 eller något. Han har en god chans att lyckas med det, om det inte vore för att han bergis kommer att slå två 6:or, och därmed automagiskt misslyckas. Det tycker jag är lite...snett.

På samma sätt kommer fäktmästarinnan Tienne Morhaim med 27 i Su'nai Tienn att misslyckas var och varannan gång hon försöker sig på att göra 4 attacker på en runda eftersom åtminstone två av de 6 tärningar hennes spelare (undertecknad) slår för varje anfall ofta resulterar i sexor - inte för att hon inte borde klara den aktuella svårigheten.

Jag gillar när elita typer kan lyckas med det de borde kunna lyckas med, och därför kan fummelreglerna fara och flyga i min spelvärld...låååångt bort.

- Ymir, som dessutom tycker fummel enbart brukar resultera i trista antiklimaxer, som snarare skadar dramatiken än tillför något till den
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Ett förslag till modifiiering av fummelregeln

Jag vet inte om någon har kommit på det här förut, men här kommer ett förslag om fummelregler.

En idé är att när det aktuella FV som ska slås mot är väldigt högt (20+ ?) så krävs det fler och fler tärningar på det första kastet för att fummelrisk ska inträffa.

Så om man slår mot Sir Verdurakhs tilltänkta hörsel 35 så kanske han behöver 5 eller 6 sexor för att fummla eller så.
Exakt hur en sådan tabell skulle se ut är inte helt klart, men ett förslag skulle vara att när man når 20 så fummlar man på tre sexor (som Markos fummelregel). Sen för varje steg om 5 så krävs ytterligare en sexa för fummel. Om en sådan regel var i kraft för Sir Verdurakh (HÖR 35) så skulle han fummla på 6 sexor. Då börjar det likna något igen.

Detta skulle kunna medföra att Daak faktiskt kan alstra 12 filament Teotropi i rundan :gremgrin:
Daak kan inte alstra *hihi*


/Naug, tycker om regler :gremblush:
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Ett förslag till modifiiering av fummelregeln

"Så om man slår mot Sir Verdurakhs tilltänkta hörsel 35 så kanske han behöver 5 eller 6 sexor för att fummla eller så.
Exakt hur en sådan tabell skulle se ut är inte helt klart, men ett förslag skulle vara att när man når 20 så fummlar man på tre sexor (som Markos fummelregel). Sen för varje steg om 5 så krävs ytterligare en sexa för fummel. Om en sådan regel var i kraft för Sir Verdurakh (HÖR 35) så skulle han fummla på 6 sexor. Då börjar det likna något igen."


Hur mycket jag än avskyr stövelslickarinlägg (nytt ord?), så måste jag säga att du har kommit på något bra här.

/Björn

"We are no longer blessed. We're screwed."
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Ett förslag till modifiiering av fummelregeln

Jodå, det har tänkts i dylika banor tidigare. T ex husregeln i vår grupp, som dock känns något klumpig än så länge, är till och med lite snällare än ditt förslag och lyder (täcker både fummel och misslyckande):

Fummel och misslyckande
Detta är beroende av FV. För misslyckande gäller att när man har FV 15-24 krävs att 3 av de tärningar som slås i grunden är sexor för att automatiskt misslyckas. För FV24+ krävs att 4 av de tärningar som slås i grunden är sexor för att automatiskt misslyckas.
Man riskerar fummel med FV12-24 fummel om 3 av de tärningar som slås i grunden är sexor, eller om två av grundtärningarna är sexor och slutsumman blir 10 eller mer över FV. För FV25+ riskerar man fummel om 4 av de tärningar som slås i grunden är sexor eller om tre av grundtärningarna är sexor och slutsumman blir 10 eller mer över FV.
När man fumlar i strid kan resultatet på missöde aldrig bli högre än den negativa effekten (dvs så många steg man missade med). Exempel - negativ effekt är 4, alltså slås 1T4 på fummeltabellen för att se vad som händer.

Givetvis går det att lägga in mer detaljer för de riktigt höga värdena, men gruppens skicklighetsnivå i nuläget gör att det inte är aktuellt för oss att bry oss om det på ett tag...

Mvh / Phelan
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fummelregler = nej tack?

Idén är förvisso bra, men jag ser inte meningen med fummel överhuvudtaget. Visst, folk kan ju klanta sig, men oftast förstör det bara dramatiken och känns löjligt. Vore det lite ovanligare så vore det kanske bättre, förstås. Smärre missöden som att en bågsträng går av och att man trampar fel måste ju kunna inträffa. Men att man sätter svärdet i närmsta kamrat eller tappar sitt vapen så det flyger all världens väg...mjae...

- Ymir, kritisk till fummelregler överhuvudtaget
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Fummelregler = nej tack?

Tja, fummel har jag med för min del men någon tabell användar jag sällan eller aldrig. Mycket roligare och smidigare att improvisera något som passar in. Det betyder också att spelarna aldrig vet vad de kan vänta sig, speciellt när fumlandet gäller magi.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Fummel = spel-elementet, inte roll-element.

Låter som du är mer av en rollspelare än en rollspelare. Fummel regeln går typ inte att använda som ett dramaturgiskt verktyg, på det viset så är den helt meningslös, det har du helt rätt i.

Men om man är av den typen som vill lira lite rollspel (jag inräknad) så tycker jag personligen att fummelregeln har sin plats. Nu ska du inte tro att jag är någon stenhård kobold :gremblush: Snarare tvärtom, jag är en stor rollspels förespråkare, det är bara det att jag vill ha kvar spel-elementet för att jag tycker att det är skoj.

/Naug, en plats för var sak, och var sak på sin plats.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Fummelregler = nej tack?

Som jag ser det finns det en väldigt stor fördel med Eons fummelsystem mot många andra (även om jag mildrat det något själv :gremgrin:). Det är att det uppmuntrar till att, om man inte behärskar en färdighet tillräckligt bra, så låter man helt enkelt bli att använda den då riskerna med ett fummel och svåra följder är så stora. I många andra system så förlorar du inget på att försöka även om du är kass på något. I Eon får du direkt känna konsekvensen av att försöka dig på något du inte kan. Om vi byter miljö för ett exempel: i vanliga livet, om du inte kan ett smack om datorer, skulle du förmodligen inte våga pilla på en dator av rädsla för att förstöra något. I de flesta rollspel är fummelrisken (nästintill) oberoende av din skicklighet och du förlorar inget på att försöka. Så inte i Eon. Fummel har därför, som jag ser det, fördelen att bestraffa dåligt rollspelande när det gäller användande av färdigheter.

Mvh / Phelan
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Översättningar, ordklyveri och gammal skåpmat.(OT)

mer av en rollspelare än en rollspelare
Jag hatar den här uppdelningen och formuleringen.

För det första, "Rollspel" är en felöversättning när det gäller spel som DoD och Eon. Rollspel är helt enkelt att spela en roll och har ganska lite med att spela spel och göra.
Namnet på engelska är som bekant "Roleplaying game" vilket direkt översatt faktiskt blir "Rollspelsspel". Alltså en kombination av rollspel och spel. Så länge man använder regler och tärningar (eller motsvarande) är det en kombination av bägge.

Och slutligen, gentemot de som högaktningsfullt fnyser åt alla former av regelpillande, tärningsrullande och s.k. rollspelare.
1) Vi är fler.
2) Regler är inte ett hinder för bra rollgestaltning och rollspel, snarare ett hjälpmedel (bra regler).
3) Tärningar och dylika slumpfaktorer håller spänningen uppe. Glöm inte att det ska vara roligt och spännande för alla, inklusive spelledaren.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fummel = spel-elementet, inte roll-element.

Ja, din iakttagelse är fullständigt korrekt, jag betonar karaktärsgestaltandet och berättandet framför allt annat. Reglerna får ofta stryka på foten om jag inte vill använda dem i en given situation, eller anser att de sabbar min dramaturgi, vilket de ibland kan göra, även om det sker ganska sällan i Eon iochmed att systemet är så bra. Likväl, att slå fram varenda strid mellan slp:er låter sig helt enkelt inte göras - jag föredrar att storytella/friforma för det mesta när rp:er inte är inblandade i det som sker.

Så jodå...vi förstår varandra.

- Ymir, som dock tvingas påpeka att den här diskussionen inte hör Eon till...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Japp

Går man över till Ob2T10 istället (slår 2T10<=värde istället för ob3t6, lägger på eller drar ifrån 4 för varje +ob1t6 eller -ob1t6, slår om de två T10ora och adderar dem om de landar på 0 0) så blir man av med detta problem också.

Egentligen hittade jag på ob2T10 som ett inte skrattretande långsamt sätt att få ett obegränsat resultat med fördelning som är likvärdig med obT6... men om man låter fummel vara "misslyckas med mer än 10" så får man ypperliga fummelregler också.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Vår husregel i frågan

Vi tyckte också att fummelreglerna behövde putsas på.
Så vi införde denna husregel: man fummlar om man slår minst 1 +1/6FV sexor (och kommer över värdet förståss, annars bara attomatiskt misslyckande).
DVS
FV 5: en sexa
FV 6-11 två sexor
FV 12-17 tre sexor
FV 18-23 fyra sexor
FV 24-29 fem sexor (fast så höga fv har vi alldrig haft)
osv osv

/Bjorn
 

Fodde

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
85
Location
Karlskrona
Re: Översättningar, ordklyveri och gammal skåpmat.

"Namnet på engelska är som bekant "Roleplaying game" vilket direkt översatt faktiskt blir "Rollspelsspel"."

Jag skulle iofs föredra ordet Rollgestaltningsspel eller liknande..

Oehört onödigt inlägg jag vet :gremwink:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Fummelregler = nej tack?

Problemet med Eons fummelregler är ju att de delvis ger effekt tvärt emot det du säger: de slår mot elitpersoner som försöker sig på elitsvåra saker. Rimligtvis borde Ob2T6 mor FV 8 ha en ungefär lika stor chans som Ob4T6 mot FV 15, men så är det nu inte eftersom det är *mycket* större chans att slå två sexor på Ob4T6 än på Ob2T6, och därmed få automatmisslyckande/möjligt fummel.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Re: Fummelregler = nej tack?

Jag håller med om att problem uppkommer just när skickliga personer ska försöka göra svåra saker. Om du kollar på den husregel vår grupp använder (någon annanstans i denna tråd, jag orkar aldrig länka) ser du att den tar hand om just det problemet samtidigt som amatörerna fortfarande får passa sig.

Mvh / Phelan
 

Surukai

Warrior
Joined
3 Dec 2002
Messages
300
Location
Göteborg
MAgiker

Man behöver knappast tillägga att statistiskt sett är det omöjligt att lära sig magi

Eftersom man KOMMER att fumla ganska ofta (en hyfsad besvärjelse kräver 3! slag +4t6 vilket ger över 10% fummelrisk. Många besvärgelser innefattar ataxatropi eller har okontrollerade disseptioner (ordet?) vilket gör att man har i sin livstid nåt is stil med 100 försök att lägga magi innan man får -15 Quadosh och försvinner från Mundanas yta. I en magikerkarriär på 20 år blir det inte ofta man kan använda magi inte. Och hur man tränade upp sig till FV över 10 är ett mysterium.

Gamla magiker är sålunda fullkomligt otänkbart med fummelreglerna i kombination med att man förlorar Quadosh.

Enda sättet att lära sig magi är att för varje veckas träning måste man spendera ett år av ånger och total avsaknad av magi ständigt beende om förlåtselse till lämplig gud innan man får försöka igen. Alla gamla magiker måste alltså vara våldsamt religösa och ha akuta personlighetsklyvningar.

Eller... så drar man ner på fummlandet genom olika husregler samt ser över magisystemet lite.
 
Top