Nekromanti Fummelregeln - Ett Misslyckande

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Magiker

Jag skulle ju inte hålla det för orimligt att det är möjligt att "torrträna" magi under översyn av en lärare, att lärarna ser till att lärlingen får en gedigen teoretisk grund innan han/hon får börja försöka alstra själv, samt givetvis att man börjar med de lätta besvärjelserna där svårighetsgraden blir Ob1T6. Det är som bekant ganska svårt att fumla med Ob1T6. När man kommer upp lite och får okontrollerad dissipation så krävs fortfarande ett missat PSY-slag för att tappa Qadosh, håller man sig till mindre kraftfulla besvärjelser är chansen att missa inte så stor. Det hela beror kanske på hur man anser att träning i magi går till - är det mest teori med enstaka praktiska försök när det verkligen sitter, eller sätter du lärlingen i ett brandsäkert stenrum utan tak (så explosioner kan riktas uppåt) där lärlingen får alstra loss hur mycket han vill?

Mvh / Phelan
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Just när det gäller avståndsvapen. Lägg ihop tärningarna för färdighetsslaget (grund, Ob3T6) plus för flera handlingar och dylikt, slå så många tärningar, kolla om det blir fummel. Fortsätt därefter att slå extra tärningar för långt avstånd för att se om du träffar men de påverkar inte fummelrisken. Svårare än så är det inte.

Mvh Phelan, som finner det direkta tillämpandet av regler utan sunt förnuft mer skrattretande än reglerna i sig
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Översättningar, ordklyveri och gammal skåpmat.(OT)

Jag hatar den här uppdelningen och formuleringen.
Jag med. Förutom att det visar brist på engelskakunskaper och inte nödvändigtvis är så särskilt relevant, är det en dålig ordvits som upprepats till förbannelse. När Rising, t.ex., mulnar till i samma område är han åtminstone rolig.

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Rollgestaltningslek, tycker jag.

"Jag hatar den här uppdelningen och formuleringen."

Håller med. Okej, jag tror inte att många håller med Nightowl om att jag är "rolig" när jag bubblar om det här, men nu blandar jag mig in i leken ändå:

"Roleplaying" = Rollgestaltning (att spela en roll)
"Game" = Lek (! -Inte nödvändigtvis "spel"!)

Rollgestaltning kan man ägna sig åt i många syften; i terapi eller i sexuellt syfte, exempelvis. Roleplaying games skiljer sig åt från dessa typer av rollgestaltning då de utövas på skoj.

Roleplaying game är således "rollgestaltning i syftet att förnöja". Rollgestaltning som lek. (Ja, engelskspråkiga personer pratar om "roleplaying games" även i sällskapliga syften som "vad ska du säga på anställningsintervjun imorgon? Jag kan hjälpa dig. Vi kör lite rollspel; jag är du så är du intervjuaren, okej?" Termen "Roleplaying game" har ingenting med tärningar eller andra spelkomponenter att göra.)

Jag vill därför översätta Roleplaying game till "Rollgestaltningslek". Eventuella tärningar & tabeller (och sätten de används på) har således inte ett dugg med termen "rollspel" att göra.

/Rising
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Du vet att jag inte kunde hålla med dig mer!

Fummelregler, det för tankarna till ett nybörjarrollspel, något i stil med D&D1 el DoD6... Det är inte troligt att man sätter yxan i foten när man hugger mot ngn annan person, visst det skulle kunna hända, men knappast en person som har 15-20 i yxa eller stridskonst. Det är sådana saker som får en att undra över hur de som kommit på konceptet fummel tänkt... Men visst det är klart att man inte alltid ska lyckas eller att det ska gå bra, men dessa extremer är lite väl att ta i enligt min åsikt, alltså tvingas jag hålla med Ymir... :gremlaugh:
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Re: Magiker

En intressant tanke tycker jag, man måste ju ha i åtanke att magi är riskabelt även om man sysslar med grundläggande magi. Torrträning som du kallar det har ju självklart sin plats inom magiutbildningen, det tillika med magiteori är ju viktigt för att man ska kunan förstå vilka krafter man har att göra med... :gremcool:
 
Top