Re: Utilitarism, Javisst!
"Av alla spelare jag har varit borti än så länge, dock, så har ingen velat vara marijuanarökande väpnare till boffrar-riddare. Detta är säkert möjligt, och då kan de väl tacka nej till extra enheter för att få en intressantare karaktär. Angående att låta spelarna vara troll så vet ej 17 vilken SL som skulle vilja ha sådana karaktärer med, de kunde knappast gå in i städer, eller ens gå in i vanliga rum som spelarna besöker. Ett socialt äventyr vore problematiskt."
Synd att folk är så pass låsta vid att vara stora och starka, rediga karaktärer. Jag kan, bara för att exemplifiera, säga att ett av dom bästa äventyr jag har spelledit var början av en Neotechkampanj där spelarna spelade som fyra stycken 15åriga syskon (fyrlingar). Äventyret blev väldigt grisodlande där höjdpunkten var att ta sig till ett gemensamt disco som en av klasskamraterna hade ordnat. Mina spelare har sällan haft så roligt som när dom fick gestalta dom här 15-åringarna. Dom var små och menlösa och vi slog nästan inga slag, eftersom deras färdighetsvärden helt enkelt var ointressanta. Det var ett socialt äventyr helt enkelt. Så dom går att göra, och är inte så problematiska som man vill tro.
Ett annat lysande Eonäventyr jag har haft var när vi spelade Sabriska småbarn (även detta i början av en kampanj). Ungefär 13 år gamla, där huvudsaken i äventyret var att vi hamnade vilse i skogen efter att ha följt med på en jakt. Den enda som var egentligt nyttig där var riddarpagen, som faktiskt kunde hantera en båge som lyckades driva bort en björn. Vi andra var helt menlösa inför sådana utmaningar, men det gjorde ingen skillnad. För vi hade lika kul för det.
Så, den marijuanarökande halvlama väpnaren var naturligtvis ett extremexempel, men poängen kvarstår. Folk har haft, och kommer ha, jätteroligt att spela sina karaktärer utan att varenda färdighetspoäng är jämnt fördelad. Huvudsaken är bara att varje karaktär som sådant uppfyller något syfte i äventyret. När jag säger syfte så menar jag huvudsakligen ett dramatiskt sådant (att karaktären är viktig för historien), men även ett problemlösande syfte funkar alldeles utmärkt. Bara inte spelaren sitter sysslolös.
Och när man kommer till den punkten så blir det helt plötsligt inget krav på att de olika raserna ska vara totalt balanserade. Och när det kravet släpper så är speltillverkarna bara vettiga att använda sin nyvunna frihet till att faktiskt göra alverna, dvärgarna och tirakerna så som dom vill ha dom, vilket jag personligen tycker att dom har lyckats bra med.
Men, även om du tycker att det jag säger är gallimattias och inte alls stämmer in på din spelgrupp så kvarstår fortfarande möjligheten för SL att bestämma ras åt spelarna. "Nu ska vi alla spela Sanari, och därmed basta" eller "Premissen är att ni är sabriska unga adelsmän". Ett sådant ramverk är väldigt vanligt (och i många fall tacksamt för att knyta ihop RPerna) och begränsar faktiskt nästan ingenting alls. Ett givet karaktärskoncept funkar nästan i vilken ras/kultur som helst, förutsatt att inte ras eller kultur ingår i karaktärskonceptet dvs.
"Jo, Alver är ateister i Eon. Men helighet är inte bara Qadosh. Helighet är kroppens tillstånd, kroppens RENHET. Se till en Helig Man i dagens läge. Vad är hans högsta prioritet? Att tro på gud? Knappast. Hans prioritet är att vara REN. Det är vad allt handlar om.
Alver har den bästa hygienen på Mundana, de är vackrast, de lever längst, så jag tror att de är heligast."
Va? *kliar sig i huvudet*
Blanda inte ihop Jorden med Mundana. Heligheten på Jorden är ett svårdefinierat begrepp, även om jag inte tror att någon någonsin har definierat det entydigt som kroppslig renhet.
Helighet på Mundana däremot är lättare att komma åt, eftersom gudarnas existens kan bevisas. Deras välsignelser till sina följeslagare är reella och kan mätas. Magiker kan konstatera att de består av en unik aspekt av magi, nämligen teotropi. Detta, sammantaget med att gudarna faktiskt visar sig då och då för folk (även om det är extremt ovanligt) gör att även den mest torra positivisten måste erkänna att gudarna faktiskt existerar i Mundana. Med det som grund så är det kan man sluta sig till att helighet är kopplat till en relation mellan en troende och dess gud, eftersom dessa länkar verkligen kan bevisas.
Kroppslig renhet. Vad fick du det ifrån egentligen?
/Naugur trollur