Frossa och Kalasa.

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Svälta eller mer unikt Utsvälta,
Där de drabbade kallas för Utsvult eller möjligen Svälting eller Utsvälting.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Svälta eller mer unikt Utsvälta,
Där de drabbade kallas för Utsvult eller möjligen Svälting eller Utsvälting.
Åh, jag gillar "svälting"! Eller "svult". Riktigt fult, bra namn. Lånar konnotationer från "svulst".

EDIT: Med "svält" kan man också böja verbet annorlunda för att visa att det är annorlunda från det vanliga verbet. En svult svälter inte, den svältar.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Om det finns ett monster som heter Gloson så kan det väl finnas väsen som heter Glupon, Glupan, och Gluparn …
Glupan är ju ett så bra namn på nån sorts Morran-liknande figur att jag överväger att köra på hungergast för arten, så att Glupan kan vara ett enskilt monster.

Glupon låter som elbolaget den varelsen skulle starta när den tröttnade på att stryka runt i den storskogen och försöka fånga in ekorrar och möss och istället börsnoterade sig.

Åh, jag gillar "svälting"! Eller "svult". Riktigt fult, bra namn. Lånar konnotationer från "svulst".

EDIT: Med "svält" kan man också böja verbet annorlunda för att visa att det är annorlunda från det vanliga verbet. En svult svälter inte, den svältar.
Svult är bra men nästan för hemskt på nåt sätt. Det känns som att en svult ska vara beväpnad med en Gehenna Puker och slita ryggraden ur space-marines.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Svälta eller mer unikt Utsvälta,
Där de drabbade kallas för Utsvult eller möjligen Svälting eller Utsvälting.
Jag har många -ing redan. Dösing. Utanförling. Bortbyting.

Men kopplingen till svält är inte alls dum. Svältgast. Kanske. Det låter mer sagoaktigt, på nåt diffust småländskt sätt. Men kanske mer som nåt smådjuren skulle kalla gluparna/hungergastarna för, än en fras korpar och ugglor skulle använda. Fast kanske ändå. Svälteskugga. Där vi hade sommarstuga ett par år fanns en vägkorsning som hette Svältestorp. Jag tyckte alltid den kändes lite hemsökt på nåt sätt.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag har många -ing redan. Dösing. Utanförling. Bortbyting.

Men kopplingen till svält är inte alls dum. Svältgast. Kanske. Det låter mer sagoaktigt, på nåt diffust småländskt sätt. Men kanske mer som nåt smådjuren skulle kalla gluparna/hungergastarna för, än en fras korpar och ugglor skulle använda. Fast kanske ändå. Svälteskugga. Där vi hade sommarstuga ett par år fanns en vägkorsning som hette Svältestorp. Jag tyckte alltid den kändes lite hemsökt på nåt sätt.
Och man vet ju att riktigt hemska varelser har många namn de kallas vid, för ingen vågar säga det riktiga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,008
Location
Ereb Altor
Nu finns det ju redan rätt många bra förslag men jag tänkte på en sordör alltså en som lägger sordin på tillvaron. Det är inte riktigt vad jag vill åt, men ett ord som är "den blöta filten".
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Många förslag som kopplar till mat/äta. Vad sägs om törst/törstare?
Fick mig att tänka på att man kanske ska kalla dem för vad dem blir. Ett skal eller en skorpa. Någonting som vissnat eller vittrat. "Att bli en »vittra«". Nu är "vittra" förvisso redan en mytologisk varelse, då det är ett annat namn på "vätte".
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
Nu finns det ju redan rätt många bra förslag men jag tänkte på en sordör alltså en som lägger sordin på tillvaron. Det är inte riktigt vad jag vill åt, men ett ord som är "den blöta filten".
Just det! Dålig stämning! Jag gillar annars, medveten om att Sinisa_ nog har sin glupare eller hungergast, om varelsen bär namnet av en känsla och att känslan är döpt efter varelsen. Typ:

"I skuggorna ruvade en ångest."
"Ett vemod rullade in över Krickdalas ängar."

Som att det faktiskt är en ängel som går genom rummet när det blir tyst.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
En glupa. Många glupor. Tror jag. Det låter korpigt och forntida och sagoaktigt. Möjligen glupare.

Sen har det kommit många andra fantastiska förslag, som jag kommer använda på undergrupper eller enskilda glupor.

Tack allihop!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Osökt så undrar man om det finns en djup och skugg-besökt tjärn nära Krickdala, där djupt nere så döljer sig fiskar som under Dunklets inflytande har blivit pelikanål-liknande.
 
Top