Frossa och Kalasa.

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Kort namnspån.

Varelser som använder magin i vissa ockulta gamla luntor drabbas av en onaturlig hunger. Tänk varmpyrism i bred bemärkelse (inte bara blod utan även lycka, skratt, kroppsvärme, och minnen kan utgöra näringen). De kan antingen försöka kontrollera denna hunger, och bara söka föda när de absolut måste, eller ge efter för den, bland annat därför att detta ökar deras styrka och magiska förmåga. Spelet har en vag ton av mystik, Lovecraft, Susar-i-Säven, barndom, Pastoral Fantasy, saga; i stort sett alla är antropomorfa smådjur, typ gnagare och rävar och vesslor och grodor. Fast det är ofta korparna och ugglorna som namnger sådana här fenomen, by virtue of being inlästa på mörker och otäckheter. De dåliga förslag jag har för att ge efter för hungern är typ

Frossa
Ge efter
Kalasa
Vika

Det får gärna vara ett ord som kan bli ett substantiv som benämner just en sån varelse på ett sätt som låter åtminstone lite obehagligt. Dvs Frossare eller Vikare (Viking!) skulle nästan nästan kunna funka, men inte Kalasare eller -- Eftergivare? Alltså jag vet att alla de här är kassa.

Ett alternativt sätt att ta sig an frågan kunde vara att börja i substantivet, så att säga, dvs den som ger efter för sin hunger blir en ”något”. Hungerskugga. Sotmara, som
inte är så dumt med låter som ett Mutantskämt som leker med ett rätt otrevligt ord ju. Jag vet inte. Det känns som att det i World of Darkness finns en sån här grej i varenda spel, och att det heter Frenzy eller Bloodlust eller, alternativt, nåt gött mytologiskt och halvlatinskt.
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Tyvärr så har ju fornsvenskans "Frekr" (girig/glupsk) blivit förstörd av att det blivit "fräck" i den moderna svenskan (vilket ursprungligen hade lite meningen att man betedde sig som en hungrig varg) och "freak" i engelskan (från medeltidsengelskans "frekynge", att bete sig udda och utan självkontroll)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ett tips är att konstruera ett nytt ord till ditt spel, d.v.s du behöver inte använda ett befintligt ord.

Man kan utgå från hetsig:
Någon hetsar, någon är het.

Man kan utgå från raseri:
Någon rasar, någon är ras.

Man kan utgå från varelsen rese:
någon resar, någon är en rese.

Man kan utgå från vilde:
Någon vildar, någon är vild.

Man kan utgå från bestialisk:
Någon bestar, någon är en best.

Man kan utgå från frosseri.
Frosseri är en av dödssynderna, som på latin heter gula:
Någon gular, någon är gul.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Järv heter Gulo Gulo på latin.
Man kanske kan använda det.
man får en järvskugga
Nu är det inte mitt spel, så jag ska egentligen inte uttala mig.
Men om man gör ett antropomorfiskt rollspel skulle jag undvika att koppla egenskaper till specifika djur.
Här skulle t.ex. järven alltid vara stigmatiserad eftersom den förevigt blir ihopkopplad med den onaturliga hungern, vare sig de har den eller ej.

Eller så går man all out och ger alla djur klassiska egenskaer.
T.ex. är de sju dödssynderna kopplade till olika djur:
Högmod – påfågel
Girighet – räv
Lust – get
Avund – hund
Frosseri – gris
Vrede – varg
Lättja – åsna
Men då skulle det bli ett helt annat spel som jag personligen skulle vara helt ointresserad av att spela eftersom det kommer väldigt nära ren rasism.
Det är som man gjorde ett rollspel där alla smålänningar är snåla. Det är inte frågan om att alla tror att smålänningar är, snåla - utan de föds snåla utan undantag.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,044
Jag tänkte också först glupare och slukare, som @EvilSpook. Det känns som att de ligger nära till hands. Sedan tänkte jag på att det snarare handlar om att tömma varelser på visst innehåll (blod, lycka, skratt) och inte om att sluka något helt. Tömmare låter inte så stämningsfullt, men kanske gröpare eller holkare? Jag läser samtidigt in att varelserna som frossar själva bär på en tomhet och då kanske holk eller urholk kan funka (speciellt om det är fåglar som kommit på namnet).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Kråsa, kråsare/kråsar
Sulten, sultna (sultaner!), sulterväsen, vet inte vad verbet blir dock. Sulta?
Svulten, svultaner (tycker jag faktiskt blir lite roligt, men kanske associerar för mycket till amfibierna)
Snylta, snyltare/snyltdjur EDIT: "snyltron" låter som ett bär, men också som ett nedsättande ord. "Om du fortsätter med det där så kommer du att skrumpna ihop och förvandlas till ett snyltron!"
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Men då skulle det bli ett helt annat spel som jag personligen skulle vara helt ointresserad av att spela eftersom det kommer väldigt nära ren rasism.
Väldigt OT, man jag hade inte alls associerat till det. Jag tycker inte att Aesops fabler eller Orwells Djurfarmen är rasistiska. Fabler funkar ju åt andra hållet. En person är en påfågel för att hen är högmodig, inte så att hen är högmodig för att hen är en påfågel. Det är ett sätt att illustrera egenskaperna. Grisarna i Djurfarmen representerar inte ett visst etnicitet, utan en viss typ av människor, oavsett härkomst.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,005
Har nog uppfattat att rovdjur som varg, järv och ugglor redan står för det vilda och otyglade. Och att de kan äta upp de mindre djuren i Krickdala
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag gillar Glupa/Glupsk/Glupande och särskilt då:
”En glupande ulf”.

Eller möjligen Sluka/Slukare.

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Har någon sagt Glupar som i att man är Glupen? Som i att äta mer än man har rätt till. Annars föreslår jag det.
Glupare är bra. En glupande skugga. Den hängav sig till sin hunger och blev det värsta något kan bli. En glupare. Nästan på gränsen till lite mysigt och lustigt. Jag tänker mig korparna som lite fornnordiska i sitt sätt att ordna världen, så det skulle vara de som har döpt dem till detta... jag tror det passar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Varför inte något så enkelt som hungra? Att vara hungrig är sunt och normalt, men att hungra efter något är lite suspekt.

Den uppenbara nackdelen med det är att en hungrare låter som någon som kommer från Budapest.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Varför inte något så enkelt som hungra? Att vara hungrig är sunt och normalt, men att hungra efter något är lite suspekt.

Den uppenbara nackdelen med det är att en hungrare låter som någon som kommer från Budapest.
Jo. Bra. Fast kanske mer typ... hungerskugga. Hungergast. Glupare eller hungergast tror jag. Kanske båda, eller så är den ena en variant av den andra; gluparen är en sorts hungergast.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Varför inte något så enkelt som hungra? Att vara hungrig är sunt och normalt, men att hungra efter något är lite suspekt.

Den uppenbara nackdelen med det är att en hungrare låter som någon som kommer från Budapest.
"Hungervålnad""/Hungerskugga" hade kommit runt det problemet, så det är inte oöverkommligt.

P.S: Snipad av Sinisa
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Har nog uppfattat att rovdjur som varg, järv och ugglor redan står för det vilda och otyglade. Och att de kan äta upp de mindre djuren i Krickdala
Så är det. Allt som äter möss och ekorrar och kaniner fyller rollen som en sorts första trappsteg av hemska, mytologiska bestar. Vargen, snoken, ugglan... De är nästan som drakarna och demonerna redan i sig själva. I synnerhet vill jag att ugglorna ska vara så skrämmande att det nästan blir en degradering av dem om de förvandlas till skuggmonster, så att säga.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jo. Bra. Fast kanske mer typ... hungerskugga. Hungergast. Glupare eller hungergast tror jag. Kanske båda, eller så är den ena en variant av den andra; gluparen är en sorts hungergast.
Gast (eller någon variant, Mörkergast/Skugggast) hade för övrigt fungerat ganska bra för folk som har sjunkigt djupt.

På annan tråd så hade det fungerat om settingen distinkt använder "ulv" för att tala om den typen av djur som kan följa barfotakungens lag och sedan reserverar "varg" för de skugg-associerade och bestliknande. Varg är ju ett s.k Noanamn/tabunamn och varg betyder ursprunglingen mördare/fredlös/våldsverkare.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,369
Jag är för glupa och glupare. För någon vecka sedan hamnade jag på Wikipedia och läste om lodjur (sånt som händer) och läste om trivialnamnen gaupe, göpa, gjöpa och så vidare. De (och "glupa") går tillbaka på fornnordiskans glypa som enligt Wikipedia betyder ungefär "slukhals".

Slukhals.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,437
+1 på glupa. Glupare, eller glup, eller slukhals

Förresten är det ju det här Jätte betyder egentligen. "Storätare"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Som ett alternativ: tyskan har ett ord för "äta som djur" - fressen - där "äta" är essen. Antagligen kommer "frossa" därifrån. Kanske även närbesläktat med "frenzy".

Jag hade inte haft något emot att låna in det ordet för detta rollspel. Att fressa. Fressare.
 
Top